ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی دیدنی ها و جاذبه های گردشگری ازبکستان

  یکشنبه، 04 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی دیدنی ها و جاذبه های گردشگری ازبکستان
کشور ازبکستان نام یکی از کشورهای آسیایی می باشد . این کشور جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد. هر ساله گردشگران زیادی از ازبکستان دیدن می کنند. نام پایتخت این کشور شهر تاشکند می باشد. از دیگر شهرهای مهم ازبکستان می توان به بخارا و سمرقند اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با کشور ازبکستان و جاذبه های تاریخی بسیار زیبای این کشور ، با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری کشور ازبکستان

کشور ازبکستان ، شامل شهرهای باستانی و تاریخی زیادی است. سمرقند، بخارا، تاشکند و خوارزم از مهم ترین و قدیمی ترین شهرهای این سرزمین هستند. هر یک از این شهرها برای خود داستان ها و افسانه های زیادی دارند. عمارت ها، مدرسه های قدیمی، بناهای تاریخی با کاشی کاری های بی نظیر هر یک راوی قصه های کهن این مرزوبوم هستند. سرزمین ازبکستان از دوهزار سال قبل از میلاد مسیح مسکونی بوده است و نشانه هایی از زندگی بشر از آن زمان در شهرهای سمرقند، تاشکند، بخارا و خوارزم دیده می شود. در طول قرن ها، حکومت ها و فرهنگ های مختلفی در آنجا وجود داشته است. ازبکستان در آسیای مرکزی و در مجاورت جاده تاریخی ابریشم قرار دارد. این کشور از شمال و غرب با قزاقستان، در جنوب با ترکمنستان و افغانستان، در شرق با تاجیکستان و در شمال شرقی با قرقیزستان مرز مشترک دارد. مردم ایرانی تبار ساکنان اولیه این سرزمین بوده اند. در سده دهم میلادی، ازبکستان جزئی از قلمرو سامانیان بوده است. این منطقه بعدها به ترتیب جزئی از حکومت های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و ازبک شده است. در قرن نوزدهم امپراتوری روسیه سرزمین های خود را گسترش می دهد و آسیای میانه را تصرف می کند. به این ترتیب ازبکستان بخشی از شوروی شد و بعد از فروپاشی شوروی، به کشوری مستقل مبدل گشت.

مکان های توریستی کشور ازبکستان

ازبکستان، شامل شهرهای باستانی و تاریخی زیادی است. سمرقند، بخارا، تاشکند و خوارزم از مهم ترین و قدیمی ترین شهرهای این سرزمین هستند. هر یک از این شهرها برای خود داستان ها و افسانه های زیادی دارند. عمارت ها، مدرسه های قدیمی، بناهایی با کاشی کاری های بی نظیر هر یک راوی قصه های کهن این مرزوبوم هستند. از آنجائی که کوه های «تیان شیان» در جنوب غربی و بیابان «قیزیل قوم» بخش وسیعی از این سرزمین را فراگرفته است، شرایط بیابانی و نیمه بیابانی در این کشور حاکم است؛ بنابراین مردم در اطراف منابع آب و کوهپایه ها زندگی می کنند.

در این بخش برخی مناطق دیدنی ازبکستان را برای علاقمندان معرفی خواهیم کرد.

موزه تاریخ تیموریان

تصویر
موزه تاریخ تیموریان یکی از جاذبه های شهر تاشکند و یک موزه دولتی است که در نزدیکی هتل ازبکستان و مقابل میدان امیر تیمور قرار دارد. در موزه دولتی تاریخ تیموریان نامه ها، سکه ها، کتاب های نسخ خطی، سلاح ها و لباس های جنگی، آلات موسیقی و اشیاء تاریخی دیگری دیده می شود که بعضی از آنها از آرامگاه امیر تیمور در سمرقند است و بیشتر از ۳ هزار اثر تاریخی در آن وجود دارد. همچنین آثار دیگری مثل اشیا مورد استفاده امیر تیمور، اشیاء مربوط به زندگی میرزا الغ بیک پادشاه ماوراءالنهر، ظهیرالدین محمد بابر پادشاه سلسله بابریان هند و شاعر بزرگ ترکی گوی، سلطان حسین بایقرا پادشاه خراسان در دوره ای که هرات مرکز آن بود و از شاعران ترکی گو و یک سری آثار دیگر در آن وجود دارد. این موزه تا امروز حدود ۲ میلیون بازدید کننده داشته و ۴۰۰ هیأت رسمی از کشورهای خارجی این موزه را دیده اند و این موزه یکی از دیدنی ترین جاذبه های شهر تاشکند است.

مسجد بی بی خانم

تصویر

در میان مساجد جهان اسلام یکی از شناخته شده ترین مساجد جهان به لحاظ زیبایی معماری اسلامی، مسجد بی بی خانم در میان جاذبه های سمرقند است. مسجدی که گنبدی آبی فیروزه ای رنگ و متناسب با بنای ایوان اصلی مسجد دارد. این مسجد در خیابانی هم نام با همین مسجد قرار گرفته و در اطرافش دیگر جاذبه های شهر نیز یافت می شود. ساخت این مسجد ۵ سال زمان برده و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ میلادی طول کشید. یعنی هنگامی که تیمور لنگ به سمرقند بازمی گشت دیگر تماما ساخته شده بود. بی بی خانم همسر تیمور لنگ بود که دستور ساخت این بنا را داد. افسانه ای پیرامون این مسجد وجود دارد. گفته می شود که معمار این مسجد، هنگام ساخت این بنا، عاشق همسر تیمورلنگ می شود و اتمام کار را به تعویق می اندازد. زمانی که تیمور لنگ از سفر هندش بازگشت و متوجه عشق معمار به همسرش شد دستور داد تا وی را اعدام کنند و حجاب را برای تمامی بانوان شهر اجبار نمود. این بنا بازسازی هم شده است.

دیجان قلعه

تصویر

مکان بعدی که نباید دیدنش را از دست بدهید سفر به کویر خوارزم و در میان آن دیجان قلعه دیدنی است. دیجان قلعه به معنی 50 دژ است که تا کنون 20 دژ یافته شده است.

رصدخانه الغ بیک سمرقند

تصویر

رصدخانهٔ اُلُغ بیگ در سمرقند توسط الغ بیگ امیر تیموری ساخته شد. این رصد خانه بنا به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین رصدخانه های جهان اسلام و بزرگترین آن ها در آسیای میانه بوده است. بزرگترین ستاره شناسان آن عهد از جمله غیاث الدین جمشید کاشانی و علی قوشچی در این رصدخانه به تحقیق پرداخته اند.

مدرسه الغ بیک سمرقند

یکی از معروف ترین دیدنی های ازبکستان مدرسه الغ بیگ است. الغ بیگ نوه تیمور که خود پادشاه بود به رشد علم و هنر توجهی ویژه داشت، در علم ستاره شناسی و ریاضی تبحر داشت و در عین اینکه اهل شاعری بود دقیق ترین تقویم اسلامی را در کتابش با نام زیج الغ بیگ تهیه کرده بود. او که به گسترش دانش علاقه ای ویژه داشت دستور ساخت سه مدرسه در شهرهای بخارا، سمرقند و غجدوان را داد. مدرسه الغ بیگ که یکی از این سه مدرسه به شمار می رود در سمرقند قرار گرفته است.

ارگ بخارا

تصویر

قلعه ای بسیار بزرگ است که در مرکز شهر بخارا قرار دارد. افسانه ها می گویند ارگ را سیاوش، پادشاه کیانی بنا کرده. سیاوش که به توران گریخته بود پس از دیدن دختر افراسیاب، به او علاقه مند می شود. افراسیاب ازدواج آن دو را تنها به آن شرط می پذیرد که سیاوش برای دخترش خانه ای محصور به پوست یک گاو بسازد؛ شرطی که ناممکن به نظر می رسیده است. اما سیاوش خردمند پوست گاو را رشته رشته کرده و به یکدیگر متصل می کند و در محیط ایجاد شده این ارگ را بنا می کند. برج و باروی ارگ بزرگ ترین بنای خشتی بخارای امروز است. ارگ طرحی ذوزنقه ای دارد. محیط دیوار خارجی ۷۸۹٫۶ متر است و مساحتی بالغ بر ۳٫۹۶ هکتار را در برمی گیرد. بلندی دیواره ها بین ۱۶ تا ۲۰ متر متغیر است.

شهر سبز

تصویر

این شهر شکوفایی امپراتوری تیموریان، محل تولد امیر تیمور، فرمانده بزرگ قرون گذشته است. این آثار استثنایی از قرن ۱۴ تا ۱۵ میلادی است، اما تاریخ آن بیش از ۲۰۰۰ سال است. مرکز تاریخی آن، طرح اولیه طرح اصلی شهر تیموری را حفظ کرده است. کاخ تابستانی Tamerlane یکی از برجسته های معماری تیموریان بود. این روزها هنوز می توانید باقی مانده های دروازه های ۶۵ متری بلند قصر را مشاهده کنید.

میدان ریگستان

تصویر

اگر بخواهیم ردپایی از ایران که در ازبکستان باقی مانده است را نام ببریم، بی شک باید به میدان ریگستان اشاره کنیم. میدان ریگستان قلب شهر سمرقند و از باشکوه ترین جاهای دیدنی ازبکستان است. معماری ایرانی منحصر به فرد ساختمان های اطراف این میدان، بعدها در بناهای مشهوری مثل تاج محل هندوستان، مسجد سن پترزبورگ روسیه و میدان نقش جهان اصفهان نیز استفاده شد. سمرقند در قرن های گذشته از مهم ترین شهرهای شرق دنیا و بسیار پرهیاهو بوده و میدان ریگستان هم از این قاعده مستثنی نبوده و همیشه مکانی برای تجمع مردم برای خرید، برگزاری جشن های عمومی بوده است. یکی از مهم ترین دلایلی که سمرقند در سال 2001 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد؛ وجود این میدان و مدرسه های بی نظیر اطرافش است. هر کدام از سه مدرسه معروف الغ بیگ، شیردار و طلاکاری معماری خاص و بی همتای خودش را دارد و ورودی هر سه آنها به سمت میدان ریگستان است.

برج تاشکند

تصویر

برج مخابراتی تاشکند برجی است 375 متری که در شهر تاشکند کشور ازبکستان واقع شده است و لقب یازدهمین برج جهان را نیز به خود اختصاص داده است. در سال 1978 ساخت این بنا آغاز و در سال 1985 به پایان رسید. در بین سالهای 1985 تا 1991 این برج جزو سه برج مطرح و مشهور جهان بوده است. برج دارای یک عرشه مشاهده در ارتفاع 97 متری از سطح زمین می باشد. همچنین این نکته در رابطه با برج تاشکند قابل ذکر است که این برج دومین و بلندترین ساختار در آسیای مرکزی بعد از نیروگاه برق اکسی بوزوتوز در اکیبوستوز قزاقستان می باشد.

چورسو بازار

چورسو بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای آسیای میانه است، بطوریکه قدمت آن حتی به قرون وسطی می رسد زمانیکه یک از مقاصد مهم جاده ابریشم به حساب می آمده است. خوب است در ذهن خود کمی به دوران و قرن ها دور بروید و تصور کنید که تاجران آن زمان همراه با شتران حمل بار در حال حمل و نقل و چانه زنی با صاحبان حجره ها می باشند. اگر بگوییم که تقریبا چنان فضایی همچنان بر این بازار حاکم است، بیراه نگفته ایم. چورسو بازار در کنار بناهای قدیمی که قدمت آنها به قرون ۱۶ تا ۱۸ می رسد قرار دارد که همین موضوع به جذابیت این مکان بیشتر اضافه میکند. این بناها شامل مدرسه کوکلداش، مدرسه خدجا اخرار و مسجد جامع نماز جمعه می باشند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...