معرفی فیلم انزوا

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی فیلم انزوا
انزوا فیلمی به کارگردانی مرتضی‌علی عباس میرزایی و نویسندگی مرتضی‌علی عباس میرزایی و احمد رفیع‌زاده و تهیه‌کنندگی پیمان جعفری محصول سال ۱۳۹۵ است. امیر علی دانایی بازیگر نقش اصلی این فیلم می‌باشد. این فیلم در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

خلاصه داستان انزوا

زهره در راه منزل احساس می کند کسی او را تعقیب می کند. او فرار کرده و همین عامل باعث می شود تا او در یک سانحهٔ تصادف فوت کند. پرویز همسر زهره بعد از ۶ سال، برای اولین بار، با ضمانت رئیس زندان به مدت ۷۲ ساعت به مرخصی می رود تا زهره را دفن کرده و در مراسمش شرکت کند. اما او دغدغه اش چیز دیگری ست.

نکاتی درباره فیلم انزوا

« انزوا » از سوژه مناسبی برخوردار است. داستان مردی که از زندان خارج می شود تا همسرش را دفن کند اما در تقابل با آدمهای زندگی اش اطلاعات ضد و نقیضی از اخلاقیات همسرش در زمانش در زندان بدست می آورد، می تواند جذابیت بالقوه ای برای مخاطب سینما داشته باشد و او را تا انتهای داستان کنجکاو نگه دارد تا متوجه شود آیا زهره واقعاً دچار مشکلات اخلاقی بوده یا این صحبت ها به دلایل متفاوتی مطرح شده اند ؟اما این داستان ساده اما پُرکشش ، با کارگردانی ضعیف علی عباس میرزایی سقوطی آزاد را تجربه کرده بطوریکه می توان در تمام دقایق فیلم ردپای بی تجربگی را در ساخت یک فیلم سینمایی جستجو نمود. « انزوا » نخستین تجربه سینمایی علی عباس میرزایی است، فیلمسازی که پیش از این آثار کوتاه شاخص و ارزشمندی که از او به نمایش درآمده و نوید ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان را در سینمای ایران مطرح می کرد. اما او در « انزوا » بیش از اینکه توجه خودش را معطوف فیلمنامه نماید، به فرم و تکنیک های سینمایی پرداخته که در اینجا بی کارکرد جلوه می نمایند.استفاده مکرر و بی رویه از " جامپ کات " در بخش تدوین، آسیب جدی به اثر وارد نموده است. بطور کل فلسفه وجود جامپ کات در یک فیلم سینمایی معمولاً به صحنه هایی اطلاق می گردد که در آن تنش بالا بوده و ضرباهنگ کلی اثر نیازمند گام بالایی می باشد. اما در « انزوا » ریتم کلی داستان نه تنها بالا نیست بلکه در دقایق زیادی از فیلم ، داستان بی خود و بی جهت به طول می انجامد و در این شرایط ، استفاده از " جامپ کات " بی مفهوم است و مشخص نیست که علی عباس میرزایی با چه منطقی حاضر به استفاده از چنین تکنیک هایی در نخستین ساخته سینمایی اش شده است.« انزوا » همچنین در بخش فیلمنامه علی رغم محتوای پُر مایه ای که در دقایق ابتدایی ارائه می دهد، نمی تواند در ادامه جذابیت خود را حفظ نماید و این ایراد مستقیماً متوجه شخصیت های فیلم و گره گشایی های ابتدایی آن است. شخصیت های فیلم اطلاعات قطره چکانی در طول داستان ارائه می نمایند اما به یکباره فیلم با گره گشایی بسیار سطحی و دور از انتظار، مخاطب را به فکر فرو می برد و ارزش های فیلمنامه نیز زیر سوال می رود. در این میان گره گشایی های آخر داستان بدترین محسوب می شوند که طی آن به یکباره همه چیز سیاه و سفید و غیرمنطقی می گردد.انتخاب بازیگران هم از نکات عجیب فیلم محسوب می شود. حضور امیر علی دانایی در نقش اصلی فاصله بسیاری با خودِ شخصیت اصلی داستان دارد. می توان گفت دانایی در نقطه مقابل شخصیت پرویز قرار دارد و هرچند که تلاش کرده تا تصویر قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد اما تلاش او به ثمر ننشسته است. دیگر بازیگران پرتعداد فیلم نیز به دلیل پرداخت گنگ فیلمنامه نتوانسته اند حضور درخشانی در فیلم داشته باشد. اما حضور سیامک صفری و جمشید هاشم پور در میانشان قابل توجه است و توجه تماشاگر را به خود جلب می نماید.« انزوا » می توانست یکی از آثار تماشایی سال باشد اما با بی تجربگی کارگردان، این فرصت از دست رفته است و از نخستین تجربه فیلمسازی عباس میرزایی اثری به جای مانده که علی رغم موسیقی متن غنی اش، مشکلات عدیده ای چه در بخش فرم و چه در محتوا دارد. با توجه به سابقه درخشان عباس میرزایی در ساخت فیلم کوتاه ، به نظر می رسد باید به آینده او در سینما امیدوار باشیم به شرط اینکه توجه ویژه ای به محتوا داشته باشد و به دنبال استفاده از تکنیک های تدوین و فیلمبرداری بی مورد در روایت نباشد.

کارگردان فیلم انزوا

مرتضی علی عباس میرزایی این فیلمساز کارش را با ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرده است و « انزوا » نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند برای او محسوب می شود.

بازیگران فیلم انزوا

امیرعلی دانایی، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی، لعیا عباس میرزایی، همایون ارشادی، سیامک صفری، علیرضا استادی، مهران رجبی، امید روحانی، وحید نفر، نادر فلاح، علی علیخانی، ملیکا پارسا، جمشید هاشم پور، علیرضا مهران

ساير عوامل فیلم انزوا

[تهیه کننده و مدیر تولید: پیمان جعفری] , [مجری طرح: علی بیات] , [دستیار تولید: سهراب دادگستر] , [مدیر تدارکات: عطاالله مقدسی] , [دستیار تدارکات: ماشالله ملکی] , [نویسندگان: احمد رفیع زاده] , [مرتضی علی عباس میرزایی] , [کارگردان: مرتضی علی عباس میرزایی] , [دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: ولی اویسی] , [دستیار کارگردان: شایان غلامی] , [منشی صحنه: گل کوشان] , [فیلمبردار: مهدی ایل بیگی] , [طراح صحنه و لباس: پیام حسین سوری] , [طراح گریم: مهرداد میرکیانی] , [صدابردار: نظام الدین کیایی] , [عکاس: رسول صفی زاده] , [مشاور رسانه ای: احسان عباسی]

مشخصات فیلم انزوا


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (196 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (113 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (37 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (19 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (18 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (11 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 9 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 9 مرداد 1403
دیدار معلم گیلانی و شاگردان مرندی پس از 47 سال+عکس
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 9 مرداد 1403
غرق شدن زن 53ساله در دریاچه ارومیه محدوده جزیره اسلامی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 9 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 9 مرداد 1403 + فیلم
قتل و اغتشاش مقابل آرامگاه فردوسی / 3 برادر جنایتکار دستگیر شدند + عکس
تصویر شگفت انگیز از صورت جدا شده از یک انسان برای پیوند زدن به انسانی دیگر / هشدار: تصویر بسیار هولناک است!
همکلاس صدام و تنها فرمانده ارتش ایران که از دست ملکه انگلستان انگشتر دریافت کرد!
بازآفرینی لوگو باشگاه تراکتور/ بازگشت اصالت و جلوه تمدّن
دندورمه: بستنی ترک که با چاقو و چنگال خورده می‌شود!
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند