معرفی فیلم بوتاکس

  شنبه، 03 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی فیلم بوتاکس
بوتاکس نخستین فیلم بلند به کارگردانی کاوه مظاهری محصول مشترک ۲۰۲۰ (میلادی) ایران و کانادا است. سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، مرتضی خانجانی و محسن کیانی نقش‌آفرینان اصلی این فیلم هستند. این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم تورین بعنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

خلاصه داستان فیلم بوتاکس

دو خواهر به نام های اکرم و آذر به همه می گویند برادرشان به صورت قاچاق به آلمان رفته و از او خبری ندارند. به مرور این دروغ در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می شود تا حدی که روزها را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان سپری می کند.

نکاتی درباره فیلم بوتاکس

«بوتاکس یعنی جوانی، یعنی جاودانگی، یعنی رویاها رو برای همیشه نگه داشتن». زمانی که یکی از مراجعین کلینیک زیبایی از خانم دکتر درباره ی بوتاکس می پرسد، دکتر در جواب و برای آگاهی بیشتر به مشتری مفهوم بوتاکس را با این کلمات به او توضیح می دهد. شاید اگر بدون هیچ پیش زمینه ای بخواهید به تماشای این فیلم بنشینید، ممکن است انتظار داشته باشید که قرار است فیلمی را ببینید که داستانش احتمالاً باید درباره ی مراجعین به این مراکز زیبایی و درمانی باشد. اما در حقیقت فیلم بوتاکس برعکس عنوانش به دنبال نمایش بخشی از مفهوم این کلمه است که دکتر از روی بروشور برای مشتری می خواند.بوتاکس روایت دو خواهر و یک برادر است که در خانه ی دایی شان با یکدیگر زندگی می کنند. روزی آذر (مهدخت مولایی) و اکرم (سوسن پرور) به فامیل و دوستانشان خبر می دهند که عماد (سروش سعیدی) به قبرس رفته تا از آنجا به آلمان مهاجرت کند. اتفاقی که این دو خواهر از همه پنهان می کنند و دلیل رخ دادن آن باعث می شود که آن ها با مشکلات بیشتری مواجه شوند. قصه ی بوتاکس بی شباهت به یکی از فیلم های کوتاه کاوه مظاهری به نام «رتوش» نیست. در آنجا هم شخصیت زن فیلم با قرار گرفتن در موقعیتی پیش بینی نشده به اقدامی عجیب علیه همسرش دست می زند. بوتاکس را می توان نسخه ی تکمیل شده ی ایده ی فیلم رتوش تلقی کرد. در بوتاکس آذر که رویای پولدار شدن و رهایی از این وضعیت سخت را دارد، دست به کارهایی می زند که قصه را از یک درام خانوادگی به یک تریلر جنایی پیش می برد و قانونِ حاکم بر زندگی شان را با قانون جنگ و انتقام از آن عوض می کند. اما عامل اصلی بوجود آمدن این راز و رویا پرداز واقعی در این خانه کسی نیست جز اکرم.شخصیت اکرم همان ابتدای فیلم که پشت به دوربین با حالتی دست به کمر و در حال تماشای کارتون ایستاده، در واقع دارد انتظار این را می کشد تا او را صدا کنند و به سر کار همیشگی خود یعنی انجام دستورات عماد و آذر برگردد. اکرم صدایی در این خانه ندارد. او گوش به فرمان است اما کلمات را می فهمد و زبان تحقیر و سرزنش را متوجه می شود. این خواهر بزرگتر تنها کسی است که در رویاهایش هنوز می خواهد اعضای خانواده در کنار هم زندگی کنند و سختیِ هُل دادن ماشین را به جان بخرد. سوسن پرور با درک صحیح از ویژگی های خاص اکرم در رفتارش، به طرز درخشانی توانسته تمام حرکات او را به درستی کنترل کند و حتی حس ترحم و دلسوزیِ زاید را به خاطر رنجی که می برد در مخاطب به وجود نیاورد. همان طور که اکرم وظیفه ی سر و سامان دادن به خانه را دارد، سرنوشت کارکترها و اتفاقات آنجا را نیز قرار است او تعیین کند. کاوه مظاهری با ایجاد فضایی حساب شده، فیلم نامه و شخصیت پردازی هایی دقیق و پر از جزئیات و همچنین قاب بندی هایی چشمگیر فیلمی یک پارچه را از دیدِ نقش اصلی آن یعنی اکرم روایت می کند. بوتاکس از آن دسته فیلم اولی هایی است که تجربه ی سال ها ساخت فیلم کوتاه و مستند کارگردانش در تک تک سکانس ها به وضوح دیده می شود. فیلمی که به مخاطب فرصت می دهد به تماشای رویاهای شیرین اکرم بنشیند و او را قضاوت نکند.

کارگردان فیلم بوتاکس

کاوه مظاهری فیلم نامه نویس و کارگردان ایرانی متولد 1360 در تهران است. وی فارغ التحصیل رشته ی مهندسی راه آهن از دانشگاه علم و صنعت ایران است. کاوه مظاهری کار خود را با نوشتن نقد فیلم در مجلات آغاز کرده است و تاکنون بیش از 20 فیلم مستند کوتاه و بلند و 4 فیلم کوتاه داستانی به نام های «موچین»، «سوسک»، «روتوش» و «شهربازی» ساخته است. او برای فیلم کوتاه «روتوش» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شده است. فیلم «بوتاکس» اولین فیلم بلند کاوه مظاهری است.

کاوه مظاهری

بازیگران فیلم بوتاکس

سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، محسن کیانی، مرتضی خانجانی

سایر عوامل فیلم بوتاکس

کاوه مظاهری، سروش سعیدی، محسن کیانی، ساسان سعیدی، گروه همراهان اندیشه ققنوس، مهدی برجیان، حامد حسینی سنگری، پویان شعله ور، غزل معصومی، حسین قورچیان میلاد موحدی، هادی معنوی پور ، امید گلزاده، عادله چراغی، امیر مهدی صادقی، سیما محمدی، منا علامه امیری، محمد برادران، نیما دبیرزاده ، آرش آقابیگ، علی شیخی، علی باقری، غزاله آورزمانی

مشخصات فیلم بوتاکس


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (166 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (91 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (78 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (21 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر)
تیتر امروز   
پارفه موز، یک دسر خوشمزه و مجلسی / در مهمانی ها بدرخشید
حقوق های نوجومی عمه، خواهر و نورچشمی‌های ناصرالدین شاه/ فقط برا فک و فامیل خودش خرج می کرد!!+ عکس
آداب عجیب خواستگاری در زمان قاجار
اعترافات مردی که زنش را در خیابان کشت / سال‌ها از جدایی‌مان می‌گذشت اما...
درگیری مرگبار 2 همسایه بر سر ریختن زباله
خلاقیت عجیب یک دانشجو در خواستگاری از همکلاسی‌اش/ کیف‌قاپی در دانشگاه فقط برای جلب توجه!
در تابستان دوش آب سرد بگیریم یا نه؟
مشخصات باریک‌ترین و سبک‌ترین گوشی تاشو دنیا لو رفت
سنت‌های عجیب و باورنکردنی قبایل آفریقایی
اعلام آمادگی زاکانی برای مناظره با زنگنه
(ویدئو) حرکات خجالت آور و خنده دار ترامپ سر پیری!/ تبلیغ مسخره و خنده دار دونالد ترامپ برای رستوران هایش!
(ویدئو) یادی کنیم از طعنه و حرف 18+ رضا رویگری در برنامه زنده !/ مجری ترسید اخراج شه با این حرکت!😯
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی‌پسند میز شام سپیده بزمی‌پور، همسر خوش‌سلیقه‌ی شاهرخ استخری، و عروس خانم برای مهمونای مخصوصش/ سفره آرایی به سبک سپیده بزمی‌پور
(ویدئو) تلاش خنده دار دو راکون برای باز کردن درب که در شبکه های اجتماعی پربازدید شده
(عکس) مهران غفوریان و دخترش هانا در کنار رود فرات
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....