ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فیلم گرگ بازی

  چهارشنبه، 26 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی فیلم گرگ بازی
«گرگ بازی» فیلمی اجتماعی، درام و رازآلود محصول سال ۱۳۹۶ کشور ایران است. کارگردانی آن بر عهده «عباس نظام دوست» بوده و بازیگرانی چون «علی مصفا»، «هانیه توسلی»، «نگار جواهریان»، «سعید چنگیزیان»، «سهیلا گلستانی»، «مهسا علافر»، احسان گودرزی»، «حمید پورآذری» و «ژرژ پطرسی» در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خلاصه داستان گرگ بازی

این فیلم داستان زنی به نام آذر است که اقدام به کارهای غیرقانونی و خلاف برای دیگران و کسب درآمد از این راه می کند. کارگردان آن گفته که نخستین هدف من ارائهٔ تصویری از زنی غیرمعمولی بود و قرار شد انقلاب تک نفره ای از سوی او علیه قانون، آدم ها و ضوابط جامعهٔ پیرامونش را به تصویر بکشم و به این صورت، فیلمنامه سمت وسو گرفت.

نکاتی درباره فیلم گرگ بازی

اساسا سینمای ایران گنجایش یا پتانسیل پیچیدگی مضمونی را ندارد اما فیلمسازهای اولی که دغدغه ی ساخت فیلم سینمایی دارند عمدتا خواهان تجربه گرایی بصری هستند و قصد دارند به سینمای جدیدی برسند، در این میان فیلمسازانِ اولی ساده ترین راه را انتخاب می کنند و آن هم فرم گرایی بصری ست! اما غافل از این که اگر محتوایی وجود نداشته پس فرم چه لزومی دارد؟ ساختار نمی تواند محتوا را بسازد یا برعکس فیلمی که محتوا داشته باشد شاید به دلیل نداشتن فرمِ لازم با شکست مواجه شود، فیلمساز سلیقه ی مخاطب ایرانی را می داند اما به دلیل ذوقِ ساختن فیلم بلند یا رسیدن به یک حدیث نفس سعی می کند که به قالب مورد نظر خودش برسد، در اینجا مخاطب کنار می رود و فیلمساز با فیلمش جهانی را خلق می کند که مخاطب با آن بیگانه است، زمانی که مخاطب با جهان فیلم احساس بیگانگی کند قطعا فیلم را پس می زند، زیرا مخاطب همانند یک کاشف به دنبال ارتباط برقرار کردن با جهان فیلم است یا اینکه می خواهد قسمتی از خودش را در فیلم پیدا کند، از سوی دیگر فیلمساز هم برای تایید ذهنی خودش در خلق کردن یک اثر هنری اشتیاق فراوانی به پدیدآوردن جهان ادراکی خودش است به همین دلیل گاهی پیش می آید که سلیقه یا راه هنرمند و مخاطب به یک هدف مشخص نرسد، این موضوع می تواند برداشت های غلط و اشتباه از سوی هنرمند و مخاطب را به همراه داشته باشد قطعا در چنین شرایطی هیچکدام به نتیجه ای نخواهند رسید و تنها یک اثر هنری تلف می شود.

فیلم گرگ بازی هم از همین نقطه(فیلمنامه) و ادراک ذهنی در بوجود آوری آنچه که در ذهن فیلمسازش گسترش یافته آسیب دیده است نظام دوست در ساخت اولین فیلم سینمایی اش با فرم گرایی ساختاری سعی داشته فیلمی نامتعارف بسازد، وجه مثبت گرگ بازی در شرایط ساختاری آن نهفته شده است به طوری که این فیلم علی رغم فیلم های کمدی سخیف یک فیلم کاملا جدی ست، اما این جدی بودن یا نامتعارف بودن فضای فیلم چه تاثیری می تواند در مخاطب ایجاد کند؟ یا چرا نظام دوست که سال ها در فیلم های مختلف مسئولیت تولیدی داشته فیلمی مثل گرگ بازی ساخته؟ اساسا به چه اندازه فیلم معمایی در سینمای ایران کشش و طالب دارد؟

گرگ بازی اذعان دارد که یک فیلم معمایی ست که مخاطب باید در طول فیلم درگیر این معما و رمزگشایی باشد اما گرگ بازی پیش از آنکه یک اثر معمایی باشد یک فیلم پیچیده است اما ناقص، پیچیدگی اش با بخش فرمیک فیلم ادغام شده در صورتی که این پیچیدگی می بایست با محتوا همسویی می داشت ، این فیلم سه فیلمنامه نویس داشته اما باز هم قصه پردازی و موقعیت سازی ها ، گره افکنی و پرداخت شخصیت ها با مشکل مواجه شده، احساس می شود فیلمنامه نویسان محترمِ این فیلم بیش از حد درگیر سینمای اروپا بودند و از خاطر بردند که فضا و شکل فیلم را ایرانیزه کنند، اساسا ساختار یک فیلم معمایی با خوف بودن یا تاریکی شکل نمی گیرد یا نمی شود با خلق یک یا دو کاراکترِ عجیب غریب شخصیت معمایی خلق کرد، ارجاع دیالوگی و شک برانگیزی یا تعلیق و رهایی داستان در انتها نمی تواند پارامترهای یک فیلم معمایی یا غیرمتعارف باشد، گرگ بازی یک اثر تجربی ست که می کوشد تا قصه تعریف کند ازدیاد شخصیت ها که به شدت بی مصرف تعریف شده اند نمی توانند قصه یی را شکل بدهند و آن بازیِ گروهی که هسته مرکزی فیلم است ، برای مخاطب نامفهوم می ماند یک بازی که اصول آن مشخص نیست چند جوان با در دست داشتن چند کارت معلق در فضای جدی و شوخی یکدیگر به تکه پرانی می کنند، چهل دقیقه از فیلم گذشته و مخاطب هنوز نکته اولیه ی فیلم را دریافت نکرده و فقط بحث و جدل های مهران و لیندا و سعید و دکتر را (نظاره) می کند، مخاطب در این فیلم یک نظاره گرست و نمی تواند با فیلم همراهی کند زیرا جنس محتوایی این فیلم به شکلی ست که مخاطب برایش بی اهمیت است،چرا؟

گرگ بازی دیالوگ محور ست تا شخصیت محور، آدم های فیلم فقط حرف می زنند اما حرف هایشان به فیلم کمکی نمی کند شک لیندا به شوهرش یا فلاش بکی که از آزادی کاوه از بازداشتگاه نشان داده می شود، این دو موضوع در کجای فیلم کارکرد دارد؟ فیلم آنقدر مشکل در موقعیت سازی دارد که حتی رابطه سعید و هما هم درنمی آید فقط چند فلاش بک می بینیم که هیچ کمکی به مخاطب نمی کند از سوی دیگر یک پرستو در فیلم داریم که همه کاره ست و اساسا دکتر به خاطر او که در نمایشش سرمایه گذاری کند به آن خانه می آید اما چرا پرستو به این اندازه منفعل است چرا هر کسی از او سوالی می پرسد فقط می خندد؟ در فصل معرفی دکتر از زبان خودش می فهمیم که کسی از آشنایان پرستو دکتر را جهت سرمایه گذاری معرفی کرده ! این آشنا چه کسی است که پرستو سراغ او نمی رود تا هویت دکتر قلابی فاش شود؟ اگر جریان یا شرایط داستان ماورایی بود می شد قطع برق یا حضور آن همسایه ی بالایی را قبول کرد اما حالا با چند مرد و زن که بازیگر نمایش هستند طرف هستیم آنها چطور به راحتی گول می خورند؟ پرستو چندین بار تاکید می کند که طبقه ی بالا مخروبه بوده اما باز هیچکس از این جمع حاضر نمی شود تا با مرد همسایه برای ورود غیرقانونی اش دست به یقه شود یا پرستو می توانست به عنوان یکی از وراث با مرد همسایه برخورد کند اما فیلمنامه نویس ترجیح می دهد شخصیت ها را منفعل و عقب افتاده خلق کند.

در سکانس آخر سعید و هما و مرتضی و دکتر کجا هستند؟ سعید چگونه به قتل رسید؟

کارگردان زمانی که دستش کوتاه می ماند سه کاراگاه را وارد فیلم می کند اینکه چرا این سه کاراگاه باید صدای خوبی داشته باشند یا چرا آنها در لابه لای فیلم در راهروهای تو در تو نشان داده می شوند مثل سایر موارد در فیلم مشخص نمی شود اما فصل آخر و بازپرسی ها تکرار مکررات است و به هیچ وجه نکته یی را به مخاطب انتقال نمی دهد ، در سکانس آخر نشان داده می شود که مرتضی و دکتر قلابی هم دست هستند و وارد شدن مرتضی به عنوان برقکار در خانه ها یک شگرد است اما شگرد برای چه کاری ؟ تلکه کردن؟ کشتن یک فرد خاص یا آشفته حالی؟ معتقدم گرگ بازی پیش از اینکه فیلم معمایی باشد یک ابزودِ بی حاصل است، فیلم در شرایطی که به نتیجه منطقی نرسیده و هنوز جهانش می تواند ادامه داشته باشد به پایان می رسد. یکی از کاراگاهان پرونده می گوید برای رسیدن به نتیجه باید خودمان هم داخل بازی شویم!! این استدلال نمی تواند متقاعد کننده باشد چرا که مخاطب برای به پایان رسیدن فیلم دلیل محکمی نیاز دارد، فیلمنامه نویسان محترم این فیلم اگر نیم نگاهی به فیلم ها و رمان های جنایی انداخته باشند قطعا درک خواهند کرد که نوشتن فیلمنامه جنایی عناصر مختلفی را برای جذب مخاطب نیاز دارد.

اما ساختار چه نقشی در بوجودآور یک فیلم معمایی دارد؟ بازی کردن با فرم بصری در این گونه از فیلم ها جواب نمی دهد، دوربین روی دست یا پلان های طولانی یا نماهای بسته، لرزش های بی مفهوم و قاب های غیراستاندارد و استفاده از سایه یا رنگ های خنثی عناصر تشکیل دهنده ی فیلم معمایی نمی باشند، فرم بصری در ازای یک محتوای منطقی بدست می آید ، این منطق محتوایی ست که می تواند فرم را شکل بدهد در غیر این صورت فرم تبدیل به یک بازی می شود که فیلمساز هر بلایی که می خواهد سر آن می آورد، اگر عباس نظام دوست محتوای فیلمش را بر اساس قاعده و چارچوب محکمی بنا می کرد قطعا می توانست فرمِ بی نظیری را به مخاطب نشان بدهد، در این شرایط گرگ بازی از نظر محتوا و فرم کاملا تلف شده است.

نظام دوست تنها در انتخاب بازیگرانش هوشمندی به خرج داده نگارجواهریان، علی مصفا، هانیه توسلی را از فیلم دربیاورید آیا کسی حاضر به دیدن این فیلم می شود؟ این سه بازیگر باعث شدند که مخاطب برای این فیلم به سالن سینما برود البته که این سه بازیگر همراه دیگر بازیگران نتوانستند بازی استانداردی را ایفا کنند اما باز هم مقصر این ماجرا فیلمنامه ی خامی ست که نظام دوست برای ساخت اولین فیلمش انتخاب کرده، گرگ بازی صرفا یک فیلم تجربی ست که فیلمسازش قصد داشته شرایط حال حاضر سینمای ایران را دور بزند و یک فیلم نامتعارف بسازد اما غافل از اینکه نامتعارف بودن هم پارامترهای ساختاری خودش را می طلبد.

بازیگران فیلم گرگ بازی

علی مصفا, هانیه توسلی, نگار جواهریان, سعید چنگیزیان, سهیلا گلستانی, مهسا علافر, فهیمه امن زاده, احسان گودرزی, حمید پورآذری.

دیگر عوامل گرگ بازی

محمدعلی نجفی مسعود امینی تیرانی امیر حسین قدسی، مرتضی فربد مستانه مهاجر وحید رضویان ایرج شهزادی یاسمن محب اهری ندا نصر پانته آ حسینی نائله شریفی مریم سپهری فرهاد قدسی سیاوش سرمد عماد طاهری

مشخصات گرگ بازی

ژانر :اجتماعی

زبان : فارسی

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (79 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم ژست لاکچری و بچه مایه داریِ بابک جهانبخش در کنار ماشین های لوکس و خفنش+عکس/ از قدیمی تا شورلت ایده بکر شهرداری شیراز برای ساخت خونه نقلی به شکل هندوانه وسط پارک/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید سورپرایز خانوادگی پدر در کلاس درس توسط بچه هاش که همگی مثل خودش معلم اند+ویدئو/ماشاءالله به این دخترا و پسرایی که تربیت کردی... نوآوری خنده دار هموطن ایرانی در ضد سرقت کردن خانه ‌اش با این ابزارها حماسه آفرید + عکس/قیافه ها موقع بیرون رفتن دیدنیه🤣 نگاهی به محتویات بوفه خوشگل و خاص خونه هادی چوپان/ بوفه نیس که گنجینه افتخاره😍👌+عکس تجلیل هاشمی رفسنجانی از مریم میرزاخانی بعد از کسب مدال طلای المپیاد ریاضی+ فیلم بی ریاترین نماز دسته جمعی موتوربازان در مزرعه /این سر بجز درگاه خدا خم شدنی نیست+ویدئو ابتکار منحصربفرد قصاب خوش ذوق در تهیه کادوی روز تولد همسرش با قلب واقعی گاو+ عکس/ امیدوارم خانمت خوشحال بشه که بعید میدونم🤣 (فیلم) مچ گیری المیرا شریفی مقدم از شوهرش وقتی جلوی جمع سوتی میده/ رفته بودم شاباش بدم...😂 جشن تولد دونفره و خودمونی مستانه مهاجر با حضور دختر یکی یدونه‌ش نفس بازغی+عکس/ مبارک باشه تغییر قیافه رضا اکبرپور، بازیگر نقش اسماعیل سریال گیلدخت دریک فیلم متفاوت+عکس ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای طراحی پله تاریخی شد/ لامصب راه پله نیست تست هوشه واسه خودش😂+عکس همایِ پایتخت دوباره مادر شد؟ / عکس باور نکردنی از ریما رامین فر با نوزاد دختر در بغلش معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! شام خانوادگی فریبا نادری، در یک رستوران اصیل ایرانی/ مثل همیشه با اصالت+ عکس این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! رونمایی از عاشقانه های محمدرضا علیمردانی بائو سریال پایتخت و همسرش/ به پای هم پیر بشید (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری که اصلا قابل شناسایی نیست+ عکس (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! تماشای فوتبال با تلویزیون خانگی پشت ماشین 206 توسط دو جوان خوش ذوق شیرازی در زیر باران+ویدیو/ چه کِیفی میکنن😍 (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! رونمایی از برادر قدبلند و خوشتیپ ریما رامین فر، همای پایتخت +ویدئو/یکی از یکی معروف تر...
تیتر امروز   
معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟+عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...