معرفی فیلم روباه

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم روباه
روباه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی محصول سال ۱۳۹۳ است. مسعود فراستی در مصاحبه‌ای ادعا کرده این فیلم به سفارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ساخته شده‌است. محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، مرداد ۱۳۹۶ در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس گفت وزارت اطلاعات این فیلم را برای مقابله با نفوذ دشمن ساخته‌است.

خلاصه داستان فیلم روباه

یک مامور اسرائیلی که برای دور جدید ترور دانشمندان اتمی به ایران فرستاده می شود. این مامور ورزیده تنها کار می کند و از همکاری آدم های فریب خورده و یکبار مصرف استفاده می کند که تا آخرین لحظه از ماموریت خود خبر ندارند. یک موتور سوار مسافرکش در دام او می افتد و نادانسته برای ترور تعلیم می بیند و ...

نکاتی درباره فیلم روباه

فیلم صحنه های تعقیب و گریز خوبی در نیمه اول دارد و استفاده خیلی خوبی از دوربین شده و نماهای رو به پایین و زوم های به وقت و مناسبی دارد که به این صحنه ها تحرک خوب و لازمی را که نیاز دارد می بخشند. در نیمه دوم بیشتر ماجرا است که تعلیق ایجاد می کند و صحنه پایانی نیز به دلیل این که بیننده می داند تقلبی است اکشن خاصی ندارد و همان ماجرا آن را ادامه می دهد تا به پایان برسد.از آنجا که داستان فیلم جاسوسی است برخی موارد در آن وجود دارند که با وجود تاکید بر واقعی بودن حوادث فیلم خیلی رئال به نظر نمی رسند. یکی حضور نیروهای اطلاعاتی با آن تعداد بالا در منزل جوان موتوری با بازی خوب حمید گودرزی است که نقش خود را خیلی خوب ایفا کرده است. در این صحنه و یک صحنه دیگر ماموران در خانه وی حاضر می شوند که از لحاظ امنیتی و از نظر تجربه ای که دارند معقول نیست چرا که روباه ممکن است خانه او را بلد باشد و از اتفاق این موضوع در دیالوگی از سوی جوان موتوری تایید می شود.باید توجه داشت که فیلم های جاسوسی موفق در دنیا اطلاعات خود را تدریجی می دهند و مک گافین های زیادی دارند که با رد شدن آنها گره ای تازه در داستان اضافه می شود و بار دراماتیک کار را بر دوش می گیرد و البته از آنجا که این فیلم از داستانی واقعی است و داستان های واقعی خیلی دراماتیک و جذاب نیستند نمی توان به فیلمنامه ایراد گرفت. با این حال می شد با استفاده از برخی تمهیدات و افزودن بخش هایی خیالی که به اصل قضیه آسیب نزده و موجب تحریف نشوند آن را به این قالب نزدیکتر کرد.مسئله دیگری که در فیلم وجود دارد و البته بی ارتنباط به داستان نیست اما نیمه کاره رها می شود سرانجام ساراست که یکی از ماموران برای آوردن وی به ایران به خارج از کشور می رود اما تا پایان فیلم مشخص نمی شود که در ماموریتش موفق می شود یا نه؟ نبود این فصل در فیلم نه تنها ضربه ای به فیلم نمی زند که نبودش بهتر است.در مجموع روباه یک فیلم سینمایی جذاب است که منهای برخی اسامی مشهور که به صورت مستقیم آورده شده و مرتب بر آنها تاکید می شود ساختار سینمایی خوبی دارد و بهترین فیلم جشنواره از منظر ساختاری و محتوایی است.

نکات مثبت فیلم روباه

فیلم ریتم مناسبی دارد و از خوابیدن مخاطب هنگام تماشای فیلم جلوگیری می کند.

« روباه » یکی دو تایی سکانس تعقیب و گریز خوب دارد که نشانه مهر و نشان افخمی بر فیلم است.

بازی حمید گودرزی بهتر از آنچه هست که انتظار می رفت. گودرزی پس از سالها حضور در نقش های کمدی که چندان هم برجسته نبودند، در « روباه » تا حدودی توانسته نشان دهد که هنوز هم می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

نکات منفی فیلم روباه

فیلمنامه « روباه » یکی از عجیب و غریب ترین فیلمنامه هایی است که می توان آن را خواند. از نامگذاری شخصیت منفی داستان به نام « نتانیاهو » گرفته تا دیالوگ های بسیار ضعیف ماموران وزارت اطلاعات در فیلم. فیلمنامه « روباه » فستیوالی از ضعف های ساختاری است.

در تمام آثار جاسوسی ساخته شده در جهان که در میان آنها کم هم نیستند آثاری که با حمایت مالی بصورت سفارشی ساخته می شوند، معمولا ماموران اطلاعاتی کشور افرادی باهوش ترسیم می شوند که قرار هست گره از یک عملیات تروریستی باز کنند اما در « روباه » ماموران اطلاعات بصورت غیرقابل توضیحی در هرجا که وارد می شوند اطلاعات حساس طبقاتی خودشان را افشا می کنند!

جابجایی لحن فیلم که گاهی جدی و گاهی کمدی است، بدجوری به ماهیت اصلی داستان خدشه وارد کرده است. از یک طرف با تروریستی مواجه هستیم که هرکسی را که میل اش بکشد به کام مرگ می فرستد و از آن طرف شوخی هایی را شاهد هستیم که راننده و خانواده و بچه در راهش و.... شاملش می شوند. توازن برقرار کردن در این فضای آشفته کار مشکلی بوده که افخمی هم از پس آن برنیامده.

این یکی از دیالوگ های فیلم است : « یک پایگاه داعش را می شناسیم که وظیفه جذب در غرب آسیا را دارد و قرار است تهش چی بشود؟ قاسم سلیمانی در عراق منتطرشان است.»

داستان پدر زن نه چندان خوش اعصاب و سفر مامور اطلاعاتی به ارمنستان و چند خرده داستان دیگر نیز به دلیل پرداخت بدشان اضافی هستند و تنها دقایق فیلم را پُر کرده اند.

تاکید افخمی به استفاده از همسرش در فیلمهای اخیر، یکی از ضعف هایی است که اینبار دامن « روباه » را هم گرفته است. مرجان شیرمحمدی اصولا یک نابازیگر است و حضورش در « روباه » هم نشان می دهد که ایشان به دنیای قلم تعلق دارند و نه بازیگری.

حاشیه فیلم روباه

بازیگران زیادی از بازی در فیلم انصراف دادن که از جمله آنها رامبد جوان، محسن تنابنده و فریبرز عرب نیا بودند.

روباه ده دقیقه کوتاه تر از نسخه ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

جلال فاطمی پس از 22 سال به ایران بازگشته و در فیلم « روباه » نقش آفرینی کرده است.

نظر عوامل فیلم روباه

جلال فاطمی : از زمانیکه به ایران آمدم تجربه های زیادی داشتم و دودِ ماندن در سینما هم به چشمم رفته است، چون همیشه به عنوان بیگانه به من نگاه شده است. در حالی که هرچه تلاش کردم بگویم قصد سویی ندارم اکثرا برخورد دیگری را دیدم."

بهروز افخمی : دوست دارم در تمام ژانرها فیلم بسازم. البته وقتی در ژانری کار می کنم از آن خسته می شوم و سال های سال به سراغ آن نمی روم.

بهروز افخمی ( درباره واقعی بودن داستان ) : موضوع برادران نتانیاهو و سازمان اطلاعات نظامی سری ارتش اسرائیل در اینترنت قابل جستجو است که آنها سه برادر بودند که من چهارمین برادر را به نام یوهان خلق کردم، اما اتفاقاتی که برای او می افتد واقعی است.

کارگردان فیلم روباه

بهروز افخمی : متولد سال 1335 در تهران و فارغ التحصیل تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما می باشد. افخمی بیش از سه دهه است که در سینمای ایران حضور دارد و در این مدت آثار ارزشمندی از جمله « عروس » و « گاوخونی » را ساخته و روانه سینما کرده است. افخمی علاوه بر حضور فعال در صنعت سینما، حضور فعالی نیز در عرصه سیاست داشته است و به عنوان نماینده در دوره ششم مجلس شورای اسلامی فعالیت می کرده است.

بازیگران فیلم روباه

حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی، سیدمحمد سخایی، سام کبودوند،مرجان شیرمحمدی

دیگر عوامل فیلم روباه

محمد پیرهادی، ماکان عاشوری، آیدین افخمی، طراح صحنه و لباس: مرجان شیرمحمدی، محسن دارسنج، سعید احمدی، علیرضا علویان، محمد یمینی، آرمان موسی پور، علی حسن پور، امیر شیرمحمدی، مرتضی خسروی مجدی، مهرداد زحمتکش، حسین آیینه امید صالحی

مشخصات فیلم روباه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان