معرفی فیلم سارا و آیدا

  یکشنبه، 17 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم سارا و آیدا
سارا و آیدا فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مازیار میری و نویسندگی امیر عربی محصول سال ۱۳۹۵ است و در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ به روی پرده رفت.

خلاصه داستان فیلم سارا و آیدا

سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می ایستند؟

نکاتی درباره فیلم سارا و آیدا

«ساراوآیدا» آخرین ساخته مازیار میری، کارگردان فیلم هایی از قبيل «حوض نقاشی»و«سعادت آباد» به تازگی در سینماهای کشور به اکران در آمده است. غزل شاکری که برای تمام افراد متولد دهه شصت یادآور فیلم گلنار است، نقش اصلی را بر عهده دارد و پگاه آهنگرانی و مصطفی زمانی در کنار او در فیلم بازی می کنند. شاید از اسم فیلم برآید که با فیلمی با رویکرد زنانه روبه رو هستیم ولی باید گفت چنین چیزی نیست. البته کارگردان در یادداشت های خود، روی زنانه بودن فیلم تاکید ویژه ای داشته و شاید علت آن شخصیت های زن اصلی قصه باشد. بازیگران مرد نقش خاصی در فیلم ندارند،حتی مصطفی زمانی که برای اولین بار نقش منفی را در کارنامه بازیگری اش وارد کرده است.سارا و آیدا، دو دوست و همکار در یک شرکت بزرگ اقتصادی و بورسی هستند.میثاق، برادر متواری سارا از زمین و زمان مبالغ هنگفتی قرض کرده بود و حالا بدهی بالا آورده است.درنتیجه این بدهی ها زن و بچه اش را برای مدتی ول کرده و از شر طلبکاران به خارج کشور پناه برده است. طلبکاران دست از سر خانواده او بر نمی دارند و چکی را که به اسم مادر او کشیده شده، به اجرا می گذارند.مادر به زندان می رود و سارا در به در دنبال جور کردن ۵۰۰ میلیون وجه نقد است. ماجرا را به نامزدش نمی گوید تا او را واردمشکلات خود نکند.سارا از آن طرف دوستی پولدار برای خودش جور کرده و با کمک او مبلغ مورد نظر را تهیه می کند. نقطه شروع اصلی ماجرا اینجاست که می فهمیم سعید آدم سالمی در بیزینس خود نیست و انتظاراتی از سارا دارد.البته نه انتظارات جنسی و روابط نامشروع، بلکه می خواهد با کمک او مقدار زیادی پول را بالا بکشد و با به دست آوردن اوراق بهادار بسیار ارزشمندی قبل از برگزاری یك مناقصه بزرگ، بتواند پول زیادی به جیب بزند. سودی میلیاردی که سهم ناچیزی از مبلغ کمک ۵۰۰ میلیونی او به ساراست. سارا به ناچار باید به او کمک کند چرا که چک هنوز در دستان اوست.

شاخ و برگ های زرد فیلمنامه سارا و آیدا

نقدسیستم اقتصادی و بانکداری مساله ای است که درکمتر فیلمی با آن مواجه بودیم.سیستم بانکداری کشورمان یکی از عواملی است که به تورم و اوضاع نابسامان اقصادی مملکت آسیب جدی وارد کرده است. در فیلم سارا و آیدا نيز این انتقادات فراتر از چند دیالوگ پیش نمی رود ولی همین کندن مو از خرس غنمیت است. دیالوگی که در دادگاه ادا می شود، نقطه اوج همین انتقادات است:«مگر بانک های ما نعوذباا... نزول خوری می کنند حاج آقا؟».بازی غزل شاکری در بین بازیگران خوب است و استفاده از صدای زیبای او ، طبق روند اکثر فیلم هایش در سارا و آیدا نيز مشاهده می شود.اما بازی پگاه آهنگرانی در این چند سال روند نزولی داشته است. فیلم هفت ماهگی و حالا هم سارا و آیدا. آهنگرانی بازیگر قابلی بود ولی با تیپیکال سازی نقش آفرینی خود در فیلم ها و البته انتخاب یک تیپ بد، به خود و بازیگری اش لطمه بزرگی وارد کرده است.مصطفی زمانی نيز به علت اینکه جز دو کاراکتر اصلی بقیه شخصیت ها کاملا بی محتوا خلق شده اند، نمی تواند از پتانسیل خود استفاده کند. از دیگر بازیگران فیلم، كه تیناپاکروان است و پیش از این او را در مقام کارگردان می شناختیم، بسیار مبتدی و سطحی بازی می کند و البته ایراد اصلی از نقش بی محتوای اوست نه خود بازیگر. فیلم روند سریعی دارد ولی نقاط اوج آن نيز قربانی همین روند سریع و تدوین های مکرر شده است. به طوری که هیچ کدام از این نقاط اوج و درام تاثیری که باید را بر روی تماشاگر نمی گذارد و فیلم به سرعت از آن گذر می کند. با توجه به مدت زمان کمتر از ۹۰ دقیقه اي فیلم این مساله چیز عجیبی نیست به خصوص زمانی که بعد از اتمام فیلم به این مساله پی می بريم که فیلمنامه اصلی می توانست برای یک فیلم کوتاه تلویزیونی در نظر گرفته شود تا یک فیلم سینمایی. همان نکات معدود درام فیلمنامه که طی روند داستان پیش می آید، انگار که بالاجبار به نگارش در آمده اند تا فیلم روند یکنواختی نداشته باشد. مسائلی همچون تصادف و دعوای نامزد سارا با سعید و... بسیار حاشیه ای و گذرا هستند و فقط برای شاخ و برگ دادن به فیلمنامه ای سطحی نوشته شده اند.شاخ و برگ هایی که مثل درختان پاییزی می ریزند و در زیرپای تماشاگر له می شوند،بدون آنکه تاثیری بر قدم گذاشتن او در دنیای سرد و بی روح فیلم بگذارند.حتی پایان فیلم که قرار است بر تماشاگر تاثیر بگذارد، برای مخاطب باهوش از پیش مشخص است و بسیار سطحی از آب در آمده است.

فیلم سارا و آیدا ناکام در جذب تماشاگر

درکنار تدوین و فیلمنامه نامناسب و استفاده نادرست از بازیگران از ضعف نورپردازی و فیلمبردای هم نمی توان غافل بود. صحنه های تاریک و انتخاب بدترین قاب ها برای ضبط بعضی از سکانس ها از کارگردانی مثل مازیار میری بعید است. در واقع تمام عناصر داستانی به جز موسیقی و بازی غزل شاکری، همگی دارای ضعف هستند. استفاده از رد کردن خطوط قرمز در سینما مثل ساختن دابسمش دختران فیلم در ماشین و حرکات موزون آن ها نیز برای موفق بودن و فروش فیلم توفیری نمی کند. این مسائل که موضوع اصلی تریلرها و آنونس های فیلم در پیش از اکران نیز بود، نشان از ضعف فیلمساز در نشان دادن تبحر و ویژگی های خوب اثر خود در قالب یک تبلیغ چندثانیه ای دارد.به طوری که برای جذب تماشاگر متوسل به پخش صحنه دابسمش سازی دختران فیلم می شود در صورتی که بی ربط ترین سکانس به موضوع کلی فیلم همین صحنه است.اگر فیلم ساراوآیدا به جای سردر آوردن از پرده نقره ای به تلویزیون ملی راه می یافت و داستانش مثل اثر سینمایی آن دارای شاخ و برگ های توخالی تر دیگری نیز بود، شاید می توانست سریال نسبتا موفقی باشد و نقاط ضعف آن کمتر به چشم بیاید.مساله ای که احتمالا با وجود انتخاب دو تن از تیم بازیگری سریال شهرزاد(غزل شاکری و مصطفی زمانی)در کنار هم چندان دور از ذهن فیلمساز نبوده است.

کارگردان فیلم سارا و آیدا

مازیار میری کارگردان، تدوین گر و مجری طرح ایرانی است. میری نخستین فیلم بلند سینمایی اش قطعه ناتمام را در سال ۱۳۷۹ ساخت. قطعه ناتمام، به آهستگی، سعادت آباد و حوض نقاشی در ژانر درام-اجتماعی از اثرهای قابل توجه میری هستند که وی جوایز متعددی نیز برای کارگردانی این چهار دریافت کرد که از مهمترین آن می توان به نامزدی جایزه گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی واری اشاره کرد. میری در هفدهمین و هشتمین دوره جشن خانه سینما به عنوان مدیر اجرایی فعال بود. از دیگر فیلم های ساخته او میتوان به سارا و آیدا، فرات، کتاب قانون و پاداش سکوت اشاره کرد.

مازیار میری

بازیگران فیلم سارا و آیدا

غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان، شیرین یزدان بخش، یغما گلرویی، تینا پاکروان

ساير عوامل فیلم سارا و آیدا

همایون اسعدیان، همایون اسعدیان، حسین جعفریان، احمد مرادپور، شیوا رشیدیان، مهرداد میرکیانی، علی گورانی، مریم هژیروند ، ساسان نخعی، حسین اکبری، مهدی لطیفی، نگار جنیدی، ندا آصف امیر موسوی ، مرتضی سبحانی، آرزو اتحاد، بیتا موسوی

مشخصات فیلم سارا و آیدا


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (227 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (59 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (33 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (28 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (22 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم