معرفی کتاب جنبش آهستگی، به چالش کشیدن سرعت در دنیای امروز اثر کارل انوره

  پنجشنبه، 31 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کتاب جنبش آهستگی، به چالش کشیدن سرعت در دنیای امروز اثر کارل انوره
چرا همیشه این‌قدر عجله داریم؟ درمان بیماری شتابزدگی چیست؟ آیا کاهش سرعت در جهان مدرن مطلوب یا حتی ممکن است؟ کارل انوره در کتاب جنبش آهستگی به پاسخ این سؤال‌ها می‌پردازد. این اثر با بدعتی که در تفکر مدرن و مفهوم زمان مطرح کرده، در شمار پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. در ادامه ساعد نیوز به معرفی کتاب فوق پرداخته است.

درباره کارل انوره

کارل اونوره در اسکاتلند به دنیا آمد اما در ادمونتون کانادا بزرگ شد. او پس از تحصیل در رشته تاریخ و ایتالیایی در دانشگاه ادینبورگ، با کودکان خیابانی در برزیل کار کرد. این بعدها او را به سمت روزنامه نگاری برانگیخت و از سال 1991 از سراسر اروپا و آمریکای جنوبی نوشت و سه سال را در بوئنوس آیرس گذراند. آثار او در نشریاتی در دو سوی اقیانوس اطلس از جمله اکونومیست، آبزرور، امریکن وی، نشنال پست، گلوب اند میل، هیوستون کرونیکل و میامی هرالد منتشر شده است. اولین کتاب او، در ستایش کندی، یک کتاب پرفروش بین المللی بود. او همچنین نویسنده کتاب تحت فشار: نجات فرزندانمان از فرهنگ بیش از حد والدین است.

کارل انوره

درباره کتاب جنبش آهستگی

ما در زمانه ای زندگی می کنیم که در آن سرعت حرف اول را می زند. از انقلاب صنعتی تاکنون لحظه به لحظه شتابزدگی جهان مدرن در حال افزایش است. کسب وکارها می کوشند نهایت سرعت خود را به کار بگیرند تا از رقبایشان عقب نمانند. ربات وار کردن انسان ها چیزی است که این کسب وکارها را به ایده آلشان نزدیک می کند. آن ها برای این که از ترندهای جهانی عقب نیفتند، باید بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن از آن خود کنند. به عبارت دیگر، مدرنیته با تمام قوا درصدد آن است که به انحاء مختلف انسان را از انسان بودن خود تهی کند، و معنایی جدید برای او خلق کند؛ معنایی که در آن انسانی موفق است که ربات وارتر از بقیه باشد. برنده ی بازی ربات های واقعی هستند. چرا که بدون نیاز چندان به استفاده از منابع طبیعی برای بقا، می توانند در بی نقص ترین شکل و در کمترین زمان ممکن، عالی ترین نتیجه را به ثمر بنشانند. کارل انوره (Carl Honoré) در کتاب جنبش آهستگی (In Praise of Slowness: Challenging the Cult of Speed) تاریخچه ی رابطه ی نفس گیر ما با زمان را دنبال می کند و به پیامدهای زندگی در فرهنگ شتاب زده ی جهان مدرن می پردازد. این کتاب به مخاطبان خود در سراسر جهان کمک می کند که با درک بهایی که برای سرعت بی امان می پردازند، زمانشان را پس بگیرند و سرعت زندگی خود را کاهش دهند و در نتیجه زندگی شادتر، سالم تر و سازنده تری داشته باشند. با شنیدن مانیفست انوره درباره ی انقلابی که به آهستگی در حال وقوع است، مجاب خواهید شد که درباره ی مفاهیمی همچون سرعت و کارآمدی تجدید نظر کنید.

نکوداشت های کتاب جنبش آهستگی

  • تلفیقی ماهرانه از گزارشات پژوهشی، تاریخ و تأمل در مفهوم زمان و رابطه ی ما با آن. (BookPage)
  • راهنمایی دوستانه و مفید برای افرادی که قصد تغییر و کم کردن سرعت زندگی خود را دارند. (Economist)
  • کتابی متقاعدکننده برای کسانی که زندگیشان، بی دلیل، پر از سرعت است. (Los Angeles Times Book Review)
  • برای خواندن این کتاب مهم و عالی وقت بگذارید - آینده ما به ایده هایی بستگی دارد که در آن وجود دارد! (جان دو گراف، نویسنده و ویراستار)
  • اگر گاهی احساس می کنید که در سرعت دیوانه وار زندگی مدرن غرق شده اید، کتاب جنبش آهستگی می تواند نجات بخش باشد. (Larry Dossey)
  • نقدی درخشان بر فرهنگ سرعت. انوره که از طرفداران جنبش آهستگی است، طمأنینه را در تمام ابعاد زندگی، از آشپزی تا مدیریت و از رانندگی تا صحبت کردن، تشویق می کند. (The Oprah Magazine)

جملات برگزیده ی کتاب جنبش آهستگی

  • زمانْ یک شفادهنده ی بزرگ است. (ضرب المثل انگلیسی، قرن چهاردهم میلادی)
  • توانایی هوشمندانه ی پر کردن اوقات فراغتْ آخرین محصول تمدن است. (برتراند راسل)
  • برای تسکین سریع استرس، سرعتتان را کاهش دهید. (لیلی تاملین، کمدین و بازیگر امریکایی)
  • مؤثرترین نوع آموزش این است که کودک باید در میان چیزهای دوست داشتنی بازی کند. (افلاطون)
  • مردم در میان چنان هیاهوی آشفته ای به دنیا می آیند، ازدواج می کنند، می زیند و می میرند که فکر می کنید دیوانه شان خواهد کرد. (ویلیام دین هاولز)

در بخشی از کتاب جنبش آهستگی میخوانیم...

با سرعت گرفتن زندگی، مردم خیز برداشتند تا راحتی فست فود را در خانه تکرار کنند. در سال 1954، سوانسون از اولین غذای یخ زده رونمایی کرد. یک غذای کاملاً آماده، شامل یک بشقاب بوقلمون با چاشنی نان ذرت و آب گوشت، سیب زمینی شیرین و نخودفرنگی کره ای. شوهرها عصبانی از این که همسرانشان دیگر آشپزی نمی کردند، شرکت را با نامه های حاکی از تنفر کلافه کردند، اما آیین راحتی مانند یک نیروی مخرب مهیب از راه رسید. پنج سال بعد، یکی دیگر از صرفه جویی های کلاسیک آشپزخانه ای، رشته ی فوری، برای اولین بار در ژاپن ظهور کرد. غذاها همه جا بیش از آنکه بابت طعم و ارزش غذایی شان بازاریابی شوند برای مدت زمان کوتاه آماده سازی شان بازاریابی می شدند. معروف است که عمو بن خانم های خانه دار به ستوه آمده را با این شعار به خود جلب کرد: «برنج های دانه بلندی که... ظرف پنج دقیقه آماده می شوند.» هنگامی که اجاق های مایکروویو در سال های 1970 آشپزخانه ها را مستعمره ی خود کردند، زمان پخت وپز برحسب ثانیه اندازه گیری می شد. ناگهان، به نظر رسید که غذای یخ زده ی خلاقانه ی سوانسون که پختن آن با اجاق معمولی بیست و پنج دقیقه طول می کشید، به اندازه ی ساعت آفتابی آهسته است. بازار پودر کیک های نیمه آماده مثل پف سوفله فروریخت چون آدم های کمی حاضر بودند نیم ساعت از وقتشان را صرف آماده کردن کیک کنند. امروزه حتی ساده ترین خوراک ها، از تخم مرغ هم زده تا پوره سیب زمینی، در قالب غذای فوری ارائه می شوند. سوپرمارکت ها تقریباً نسخه ی نیمه آماده ی هر نوع غذایی را که روی کره زمین وجود دارد تهیه کرده اند: کاری، همبرگر، گوشت سوخاری، سوشی، سالاد، انواع خورش ها، کسرول و سوپ. عمو بن، برای همگام شدن با مشتریان بی تابش، برنجی تولید و عرضه کرده بود که ظرف دو دقیقه در مایکروویو آماده می شد.

شناسنامه کتاب جنبش آهستگی

  • نویسنده: کارل انوره
  • مترجم: مارال فرخی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر بذر خرد
  • تعداد صفحات: 268
  • موضوع کتاب:کتاب روانشناسی و موفقیت
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

اگر سایه ی سرعت سرسام آور جهان مدرن را بر روی ابعاد گوناگون زندگی خود احساس می کنید و نیاز دارید که از سیطره ی آن بیرون بروید و به آفتاب سکون و آهستگی و طمأنینه پناه ببرید، مطالعه و شنیدن این کتاب را به شما توصیه می کنیم. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (201 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (192 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (189 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (103 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (99 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (96 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (83 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (77 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (67 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (65 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (62 نظر) حیات وحش ؛ مستند حیات وحش حیوانات / نبرد موش ، هزارپا و خرچنگ با عقرب سیاه (56 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس خانوادگی) همه چیز درباره همسر و فرزند فائزه دولتی، جوانترین مشاور عارف/ همسر جوانترین بانوی کابینه‌ی پزشکیان کیست و با قالیباف چه ارتباطی دارد؟
حامد آهنگی با سبیل!/ ببینید حامد چی رو کرده واسه طرفدارهاش! تا حالا حامد رو با سبیل دیده بودین؟
مجموعه تصاویر نرگس محمدی و الیکا عبدالرزاقی، بانوان کمدین برنامه "جوکر 2"، در کنار تمام اعضای خانواده‌هایشان/ باورتون میشد الیکا تا این حد شبیه پدرش باشه!
جدیدترین تصاویر مینا مختاری، همسر بهرام رادان، و پسر 6 ماهه‌شون در ویلای رامسر/ چه چیدمان قشنگی! گلدون شیشه‌ای آبی و میز با ترکیب چوب و سنگ👌
(تصاویر) بانوی بازیگر سریال‌های "شهرزاد" و "جیران" عزادار جانانش شد/ + واکنش تلخ چهره‌های مشهور به این درد جانگداز/ از نفس بازغی و نیکی کریمی تا احسان علیخانی و بهرام رادان
دانلود آهنگ جدید "یادت میاد" محسن ابراهیم زاده+فیلم/ یادت میاد یه روز برات دوست دارم میخوندم...
منطقه خنک گیلان در تابستان را بشناسید/ماسال بهشتی پنهان در دل کوه‌های شمال+ تصاویر
پاداش‌های خلاقانه المپیکی؛ از خودرو و آپارتمان تا کولونوسکوپی رایگان و مادام العمر!
پزشکیان به مجلس درباره رهبر انقلاب دروغ گفت؟
استعفای مجدد رئیس دانشگاه تربیت مدرس
اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد 1403/ جزئیات ثبت‌نام
خطای دید/ همسر کشاورز را در 5 ثانیه پیدا کنید/ البته اگر می‌توانید!
درباره اولین زن سخنگوی دولت در تاریخ ایران / نه به تحصیل در لندن و اخذ دکترا از اسکاتلند
(ویدئو) کاخ بارعام پارسارگاد؛ افشای اسراری تکان‌دهنده از تاریخ اجدادمان که هر ایرانی را شگفت‌زده خواهد کرد
رونمایی از شاهکاری در حیطه فیزیک: درصد منفی فیزیکِ معلمِ فیزیک سوژه رسانه‌ها شد!+ عکس
منتخب روز   
مهران رجبی: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند