معرفی کتاب مغلطه اثر جمی وایت

  سه شنبه، 04 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب مغلطه اثر جمی وایت
کتاب مغلطه نوشته‌ی جمی وایت، به شما کمک می‌کند تا در تمامی مکالمه‌های خود منطقی رفتار کرده و فریب سفسطه برخی افراد را نخورید. از طریق آشنایی با مغلطه‌ها می‌توانید استدلال‌های توخالی را تشخیص دهید و جلوی فریب خوردن خود را بگیرید.

درباره جمی وایت

جمی وایت یک آکادمیک و سیاستمدار لیبرال کلاسیک در نیوزلند است که در سال 2014 رهبر ACT نیوزیلند بود. وایت در انتخابات، نخستین مقام را در لیست حزب به دست آورد، اما ACT به آرای احزاب کافی برای تأمین کرسی های لیست نرسید. به زودی پس از انتخابات عمومی 2014 ، وی از رهبری ACT استعفا داد. وایت یک مدرس فلسفه سابق، معامله گر ارز و مشاور مدیریت است. او کتابها و ستونهای روزنامه در مورد استدلال و سیاست نوشته است.

جمی وایت

درباره کتاب مغلطه

آیا می دانید معنی مغلطه چیست؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سعی کرده باشید با کسی یک گفتگوی منطقی داشته باشید اما آن فرد به شکلی عجیب بحث را بپیچاند. یا اینکه کسی طوری با شما رفتار کند که گویی تقصیر همه مشکلاتی که پیش آمده به گردن شما است. حتی ممکن است خود شما هم یکی از آن افرادی باشید که بارها از این روش استفاده کرده باشید. حقیقت این است که همیشه هر فردی می تواند در دام مغلطه ها بیفتد و فریب آن ها را بخورد. اما راه نجات از این فریب دانستن ترفندهای مربوط به آن است. جیمی وایت در کتاب مغلطه (Bad Thoughts: A Guide to Clear Thinking) شما را با انواع مغلطه ها آشنا می کند. با شنیدن این کتاب و آموختن راهکارهای آن می توانید امیدوار باشید که گفتگوهایتان به شکلی درست و منطقی پیش می رود. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز با منطق و استدلال سروکار دارید، این کتاب مناسب شما است. هریک از فصول این کتاب یکی از مغلطه ها را بررسی می کند و توانایی استفاده از منطق در بحث ها را به مخاطب می آموزد. به طورکلی در این دنیای مدرن امروزی که دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده و به راحتی می توان اطلاعات را به اشکال مختلف در اختیار همه قرار داد، تحمیل کردن هدفی خاص به دور از هر منطقی به راحتی انجام می شود. در این مواقع باید بتوانید اطلاعات صحیح را از غلط تشخیص داده و فریب افرادی که قصد گول زدن شما را دارند نخورید. تنها را برای خلاصی از این وضعیت نیز یادگیری انواع مغلطه و شناختن خصوصیات انسان های مغلطه کار است.

نکوداشت های کتاب صوتی مغلطه:

  • به طرز بی رحمانه ای کاستی های استدلالی و یاوه های مطلق را به شکلی دوست داشتنی و کنایه ای نمایش می دهد. (Guardian Review)
  • فیلسوفی پیش گام. (دیلی تلگراف)
  • حمله به منطق مبهم، آمارهای ساختگی و تفکر درهم وبرهم و بیهوده. (اندرو ویلیام استیونسون مار - روزنامه نگار و مجری انگلیسی)
  • جمی وایت فیلسوف در کتاب خودیاری اش متحجران، کشیشان و سیاستمداران محترم را با تشخیص استدلال های توخالی شان رسوا کرده است. (ساندی تلگراف)

در بخشی از کتاب مغلطه می خوانیم:

زمانی که هنوز از دانشگاه فارغ التحصیل نشده بودم فعالان سیاسی از من می خواستند حقوقی را که از من در مقابل اذیت و آزار پلیس محافظت می کرد بشناسم. من با هزار بدبختی آن ها را می آموختم ولی چون هیچ وقت با چنین اذیت و آزارهایی روبه رو نمی شدم، ناامید می شدم. حالا بروشورهایی را دریافت می کنم که می گویند حق استفاده از انواع کمک های دولتی ازجمله پول را دارم. افسوس که نتیجهٔ پرس وجو همیشه پی بردن به این نکته است که من واجد شرایط آن نیستم. این هم مانند استفاده از پروازهای ارزان به شرایط بستگی دارد و به نظر می رسد که من شبیه شهروندی ام که می خواهد در کریسمس به سیدنی سفر کند. تجربهٔ درب وداغان من از شناخت حقوقم نباید دلسردتان کند. شناخت حقوق همیشه سودمند است و با دانستن آن می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم. مثلاً چند شهروند انگلیسی می دانند که خوب خوابیدن در شب ها یکی از حقوق آن ها است. خب آن ها می دانند. یادم باشد من هم چند سال دیگر وقتی دخترم که تازه متولدشده و سرانجام کار مناسبی برای خودش دست وپا کرد، به اقدام قانونی علیه او متوسل شوم. شناخت حقوق همچنین می تواند به معنای کشف این موضوع باشد که شما از حقوقی که درواقع فکر می کنید دارید برخوردار نیستید.

نقد و بررسی کتاب مغلطه

در زمانه ای که انتقال اطلاعات به طور گسترده ای انجام می شود و افراد هر روز بمباران اطلاعاتی می شوند، تشخیص درستی یا نادرستی داده ها آسان نیست. دسترسی به داده ها بسیار آسان شده است و به راحتی اطلاعات به شکل های مختلف در اختیار خوانندگان قرار می گیرد اما این اطلاعات به ظاهر جامع و درست، بسیاری از اوقات با هدفی خاص و تحمیل کردن نظری به دور از منطق ارائه می شوند. اینجاست که تشخیص اطلاعات صحیح و درست از نادرست اهمیت می یابد. جمی وایت در کتاب مغلطه: راهنمای درست اندیشیدن، تند و نیشدار به زبان ساده چگونگی شناسایی مغلطه و سفسطه دیگران را آموزش می دهد.

کتاب مغلطه

فهرست مطالب کتاب مغلطه

  • نمونه
  • بخش یک: اقتدار
  • بخش دو: تعصب در جامعه فاخر
  • بخش سه: حرف نزن
  • بخش چهار: واژه های بی معنی
  • بخش پنج: انگیزه ها
  • بخش شش: حق داشتن عقیده
  • بخش هفت: مغایرت
  • بخش هشت: کلمات گمراه کننده
  • بخش نه: بدیهی جلوه دادن موضوع
  • بخش ده: تصادف
  • بخش یازده: آمار حیرت آور
  • بخش دوازده: طبع اخلاقیات

شناسنامه کتاب مغلطه

  • نویسنده: جمی وایت
  • مترجم: مریم تقدسی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر ققنوس
  • تعداد صفحات: 176
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان ایرانی
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (38 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (30 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (20 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (18 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (14 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز