معرفی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی اثر جان گری

  پنجشنبه، 05 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی اثر جان گری
کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی نوشتۀ جان گری، یکی از پرفروش‌ترین کتب چند سال اخیر در زمینه‌ی روابط زناشویی و شناخت جنس مخالف بوده که به 50 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این نسخه کتاب به صورت خلاصه‌وار ارائه شده است. همراه ساعد نیوز باشید.

جان گری

جان گری نویسنده ی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی، یک کشیش بوده است. او در دهه ی 1970، دستیار ماهاریشی یوگی، یکی از بنیان گذاران مدیتیشن سبک ترنسندنتال، بوده است. جان گری که یک کشیش مذهبی است، در خانواده ای مردانه با پنج برادر بزرگ شده است. او برادری با بیماری دوقطبی دارد که مدیتیشن او را درمان نمی کند. جان گری برای کمک به برادرش تصمیم می گیرد شغلش را تغییر دهد و در دانشگاه رشته ی روانشناسی بخواند. بزرگ شدن در خانواده ای با پنج برادر و بعد از آن هم کشیش بودن، باعث می شد جان هنگامی که اطراف زنان قرار می گیرد به شدت معذب شود و احساس کند که آن ها از دو سیاره ی جداگانه هستند. این احساس غربت باعث شد جان گری نام کتابش را مردان مریخی و زنان ونوسی بگذارد. زمانی که جان گری به مشکل بیمارانش گوش می داد، فهمید که مشکل بیشتر آن ها این است که همسرشان به حرف های آن ها گوش نمی کند، و این موضوع هر دو طرف را ناراحت می کند. او تصمیم گرفت با استفاده از روانشناسی معکوس این درگیری را حل کند. جان گری سعی می کرد بیشتر از مراجعینش سوال بپرسد و به حرف های آنان گوش کند.

پوستر جان گری

معرفی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی (Men are From Mars Woman are From Venus) توضیح می دهد که زنان و مردان به رغم وجود تفاوت ها می توانند شیوه هایی را بیاموزند تا به رابطه ی عاشقانه و صمیمی دست یابند به همین منظور دکتر جان گری، شیوه ها و راهکارهای جدیدی را برای کم کردن تنش ها در روابط زناشویی و به وجود آوردن عشق و علاقه در این کتاب بیان می کند. مردان مریخی، زنان ونوسی یکی از کامل ترین کتاب های راهنمای روابط زناشویی و عاطفی بین زوجین در دنیاست. تصور کنید مرد ها از سیاره مریخ و زن ها از سیاره ونوس آمده اند. سال ها پیش روزی از روزها وقتی مریخی ها پشت تلسکوپ نشسته بودند و سایر سیارات را رسد می کردند، ونوس را کشف کردند. با دیدن ونوسی ها احساسی در آنان بیدار شد که قبلا هرگز آن را تجربه نکرده بودند. مریخی ها به ونوسی ها دل باختند و چندی بعد با سفینه ای که اختراع کردند راهی ونوس شدند و ونوسی ها با آغوشی باز از مریخی ها استقبال کردند. جان گری (John Gray) معتقد است مردان و زنان آنان سال ها در کنار هم زندگی کردند و به مرور زمان از یاد بردند که از دو سیاره مختلف آمده اند و با هم تفاوت های زیادی دارند و این تفاوت های آن هاست که آن ها را به هم جذب می کند اما همین تفاوت ها به وجود آورنده مشکلات است مشکلاتی که امروزه در زندگی زناشویی به کررات دیده می شود. اما جان گری می گوید اگر ما یادمان نرود که مردان از مریخ و زنان از ونوس هستند و با هم تفاوت دارند به راحتی می توانیم با این مشکلات کنار بیاییم و یکدیگر را درک کنیم وی در کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی، به شرح تفاوت ها و ارائه راه حل برای مشکلات پرداخته و می گوید وقتی زن ومرد تفاوت هایشان را بشناسند و آن ها را رعایت کنند عشق شکوفا می شود.

در بخشی از کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی می خوانیم:

زن ها باید به خاطر داشته باشند که انتقاد از مردها و یا دادن توصیه های ناخواسته به آن ها، به ویژه زمانی که آن ها کار اشتباهی انجام داده اند باعث می شود مرد احساس کند موجودی دوست نداشتنی است و تحت کنترل قرار گرفته است. اگر قرار باشد مرد از اشتباهاتش پند بگیرد، به پذیرش زن بیش تر از توصیه های او احتیاج دارد. وقتی مرد احساس کند که زن نمی خواهد او را اصلاح کند، به احتمال زیاد متقاضی توصیه و راهنمایی او می شود.

جملات برگزیده کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی:

  • مردها وقتى بر سر شوق مى آیند و انرژى مى گیرند که احساس کنند به آن ها نیاز هست... زن ها وقتى بر سر شوق مى آیند و انرژى مى گیرند که احساس کنند مورد عشق و حمایت قرار گرفته اند.
  • وقتى زن تحت فشار روحى قرار مى گیرد بلافاصله به دنبال حل مشکلش نیست، بلکه درصدد آن است که درباره ى آن ها با دیگران حرف بزند و درکش کنند تا آرام بگیرد.
  • وقتى احساسات منفى سرکوب شد، احساسات مثبت نیز سرکوب شده و آن گاه عشق مى میرد.

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی درباره چیست؟

کتاب مردان مریخی،زنان ونوسی (Men are From Mars Woman are From Venus) روش های جدیدی را برای کاهش تنش ها زندگی زناشویی مطرح می کند. این کتاب با فروش 40 میلیون نسخه در جهان، یکی از تاثیرگذار ترین کتاب های روانشناسی است که برای مطالعه ی همه ی زوج ها پیشنهاد شده است.کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی ادعا می کند با آشکار کردن تفاوت های میان زن و مرد، موجب تقویت پیوند میان زوجین می شود. کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی همچنین رهنمودهایی عملی برای رفع رنجیدگی و بی اعتنایی و افزایش صمیمت و مهر و محبت میان زن و شوهر ارائه می کند. جان گری معتقد است که عدم درک تفاوت ها دلیل درگیری و کشمکش های زناشویی است. او در این کتاب سعی می کند مسئله ی ازدواج و درگیری هایش را از هر دو دیدگاه بررسی کند. او با مقایسه ی دیدگاه زنان و مردان، این تفاوت دید دو جنس مخالف را نشان می دهد. گری بعد از مشخص کردن دلیل اختلاف؛ راهکارهای کاربردی و جامعی را ارائه می دهد تا بتواند اندکی از این تفاوت ها را به شباهت تبدیل کند.

مسئله مریخ و ونوس

عنوان کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی بیشتر شبیه به عنوان یک داستان تخیلی است تا یک کتاب روانشناسی. اما علت این نامگذاری چیست؟ عده ای می گویند مردان مریخی هستند و زنان ونوسی چون در زمان انسان های اولیه مردها به جست و جوی شکار می پرداختند و زن ها در جست وجوی پیداکردن روش های ارتباطی و اجتماعی بودند تا بتوانند فرزندانشان را تربیت کنند. بنابراین آن ها در دو سیاره ی متفاوت قرار دارند. اما در سال 2014 در دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی با هدف شناخت تفاوت های مردان و زنان انجام شد. در این بررسی با هفده هزار مرد و چهارده هزار زن که در 13 کشور اروپایی زندگی می کردند، مصاحبه شد و اساس این مصاحبه یادآوری خاطرات چندبخشی (episodic) بود. خاطرات چندبخشی از آن جهت قابل توجه بودند که ارتباط مستقیم با احساسات افراد داشتند. یعنی مغز برای یادآوری یک خاطره، یک احساس را به عنوان نماد (نشانه ی) آن خاطره انتخاب می کند. هنگام یادآوری آن خاطره، ابتدا آن احساس تکرار می شود و بعد آن خاطره یادآور می شود. نتایج این آزمایش نشان می دهد که مقدار احساساتی بودن مردان و زنان به جنسیت شان بستگی ندارد، بلکه عوامل دیگری مانند محل زندگی آن ها هم در رفتارشان تاثیرگذار است.

نقدهای کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

عده ای از خوانندگان این کتاب، جان گری را متهم به جنسیت زدگی می کنند. جان گری در کتاب به طور صریح زنان و مردان را متفاوت بیان می کند، این موضوع خوانندگان را معترض می سازد. نقد خوانندگان به گری این است که این کتاب با مطرح کردن این دیدگاه که مردان و زنان از دو سیاره ی متفاوتند، انسان ها را از یکدیگر دور می کند. دورشدن انسان ها در یک خانواده سبب از هم پاشیدگی انسان ها می شود. آن ها معتقدند که انسان ها باید فارغ از جنسیت شان کنار هم باشند و بتوانند با یکدیگر هم زیستی کنند. شاید دیدگاه هردو طرف درست باشد، اما جان گری در مصاحبه ای می گوید هدف کتابش درست کردن مسیری برای کاهش تنش های یک رابطه ی عاشقانه است. او معتقد است: «شناختن طرف مقابل، به شما این اجازه را می دهد که همسرتان را بشناسید و او را درک کنید. او می گوید افزایش عشق تنها با کاهش تنش ها ممکن است.» گری در کتاب می گوید:« زن و مرد تا زمانی که متوجه نشوند در زمینه های مختلف (از جمله نیازها، تمایلات، توقعات، و غیره) با یکدیگر تفاوت دارند، دائم با یکدیگر به اختلاف نظر می رسند و به جدال با یدیگر می پردازند. آن ها به خاطر از یاد بردن همان اصل مهم متفاوت بودن با یکدیگر، معمولا با یکدیگر به تضاد می رسند و از دست یکدیگر عصبانی می شوند. مرد توقع دارد همسرش مثل او باشد و همان چیزی را که او می خواهد بخواهد و همان احساسی را که خود دارد او داشته باشد و برعکس.»

فهرست مطالب کتاب

  • مردان مریخی، زنان ونوسی
  • شناخت تفاوت ها
  • برقراری ارتباط
  • همکاری بیشتر
  • در خود فرو می روند
  • تصدیق و تایید
  • توجه و درک

بهترین ترجمه ی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی از کیست؟

انتخاب بهترین ترجمه ی یک کتاب، معمولا کار دشواری است. کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی نثر روان و ساده ای دارد که این ویژگی باعث شده است مترجمان زیادی سراغ ترجمه ی این کتاب بروند. مینا امیری (این ترجمه را انتشارات نقش و نگار منتشر کرده است)، لوئیز عندلیب، اشرف عدیلی، مهدی قراچه داغی، بهمن ربیعی، سید رضا نیازی و محیا (مهیا) محمدی از مترجمان این کتاب هستند. ترجمه ی محیا محمدی را از کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی بررسی می کنیم. او لحن ساده و روان جان گری را به خوبی به فارسی منتقل کرده است. انتشارات شبگیر کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی را با ترجمه ی محیا محمدی منتشر کرده است. کتاب های «شش کلاه تفکر»، « رژیم غذایی اتکینز»، «چگونه می توانید با هر کسی در هر شرایطی صحبت کنید؟» و «طرح بزرگ»، کتاب های دیگری هستند که انتشارات شبگیر آن ها را منتشر کرده است .

شناسنامه کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

  • نویسنده: جان گری

  • مترجم: نغمه علی قلی

  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: طلایه
  • تعداد صفحات: 52
  • موضوع کتاب:کتاب های خانواده و روابط
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان