معرفی کتاب مردی که میخندد اثر ویکتورهوگو

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی کتاب مردی که میخندد اثر ویکتورهوگو
کتاب مردی که می‌خندد، نام رمانی است از «ویکتور هوگو»، نویسنده و شاعر شهیر فرانسوی که در آوریل سال ۱۸۶۹ برای اولین بار در فرانسه انتشار یافت. «ویکتور هوگو» در قالب بیان داستان این کتاب که در اوائل قرن هیجدهم و در انگلستان روی می‌دهد، مسائل فلسفی و اطلاعات تاریخی بسیاری را مطرح می‌کند.

درباره کتاب ویکتورهوگو

ویکتور ماری هوگو (فرانسوی: Victor Marie Hugo ؛ زاده ۲۶ فوریه ۱۸۰۲ – درگذشته ۲۲ مه ۱۸۸۵) شاعر، داستان نویس و نمایشنامه نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بود. او یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی است. آثار او به بسیاری از اندیشه های سیاسی و هنری رایج، در زمان خویش اشاره کرده و بازگویندهٔ تاریخ معاصر فرانسه است. از برجسته ترین آثار او بینوایان، گوژپشت نتردام، کارگران دریا و مردی که می خندد و آخرین روز یک محکوماست. مشهورترین کارهای هوگو در خارج از فرانسه بینوایان و گوژپشت نتردام است و در فرانسه بیشتر وی را برای مجموعه اشعارش می شناسند.

پوستر ویکتورهوگو

درباره کتاب مردی که میخندد

مردی که زخمی از جنس لبخند بر چهره و جراحتی عمیق برقلب دارد! کتاب مردی که می خندد نوشته ویکتور هوگو، داستان مردی به نام جوئین پلین را به تصویر می کشد که به دلیل جراحتی عمیق بر چهره اش در اثر یک بریدگی در دوران کودکی، همیشه خندان به نظر می آید و با وجود غم فراوان در سیرک بازی می کند. هوگو ضمن روایتی جذاب از احوالات عاشقانه و زندگی متفاوت این شخصیت، جریانات اشرافی گری و فئودالیته قرن 19 را به چالش می کشاند. داستان این کتاب، روایت کودکی است که توسط «کومپراچیکو»ها یا همان خریداران بچه، معلول شده و با زخمی که بر صورت دارد گویی همیشه می خندد. هوگو در اوج این رمان، با بیان خطابه ای از قهرمان داستان، پیام اصلی کتاب را این گونه بیان می دارد که بلایی که سر وی آمده در حقیقت سر بشریت آمده است. مردمی که در ظاهر می خندند و باطناً رنج می برند. «...اى قدرتمندان احمق، دیدگان خود را بگشائید. من مجسم ‏کننده ی همه چیزم... کشیشان، اشراف، شاهزادگان! به هوش باشید: «مردم به ظاهر خندانند و باطناً رنج مى‏برند» ...من سمبول مردم هستم... ولى... به شما مى‏گویم که مردم به خود مى‏آیند... انتها شروع مى‏شود. شفق خونین صبح مى‏دمد. این است معناى خنده ی من. اینک شما بر خنده من بخندید..!» در روزگاری که هنوز پرسوناژی به نام جوکر در تاریخ سینما متولد نشده بود، ویکتور هوگو در سال 1869 شخصیتی را در کتاب مردی که میخندد (The Man Who Laughs) خلق می کند که در اثر یک زخم، همیشه خندان به نظر می رسد و به همین دلیل از او برای اجرای نمایش در سیرک استفاده می کنند. این مرد بعد از یک سری اتفاقات مهم، وارد یک ارتباط عمیق و معنادار با یک دختر کور می شود و روند داستان را تغییر می دهد. قهرمان داستان جوئین پلین از بدو تولد، توسط کومپراچیکوها (خریداران بچه) خریداری شده است. او هیچگاه خانواده خود را ندیده و روزگار سختی را می گذراند در طی داستان، نام اصلی خود را باز می یابد و متوجه می شود که دست روزگار چطور او را به بازی گرفته است. این نگاه انتقادی هوگو که در همه آثار او مشاهده می شود، موجب تبعید وی از فرانسه به انگلستان شده بود. همین خروج از فرانسه نگاه متفاوتی را نسبت به فئودالیسم و اشرافیت در او شکل می دهد که منجر به نوشتن این رمان ارزشمند شده که وضع روزگار آن برهه تاریخی را بسیار درخشان به تصویر کشیده است. ویکتور هوگو در این کتاب سرنوشت جمعی بشریت را روایت می کند که در پشت لبخندهای ظاهری خود، غمی عمیق پنهان کرده اند و این شعار را با خطابه ای گیرا در کتاب جای داده است.

آثار اقتباس شده از کتاب مردی که می خندد:

حدود یک قرن است که هنرمندان سراسر دنیا از این اثر ارزشمند برای خلق آثار خود الهام گرفته اند. اولین بار در سال 1909 فیلمی به نام مردی که می خندد در فرانسه به کارگردانی آلبرت کاپلانی ساخته شد که البته نسخه ای از آن باقی نمانده است. سال 1921 و 1928 به ترتیب یک فیلم اتریشی و یک فیلم آمریکایی صامت با عنوان خود کتاب کارگردانی شد که به متن خود داستان وفادار بودند. در نسخه آمریکایی آن به کارگردانی پل لنی و بازی کنراد وید، جرقه اصلی ظهور شخصیت جوکر در آثار تیم برتون، کریستوفر نولان و سایرین در سال های بعد سینما زده شد. بعد از آن در طی سال های مختلف، سینمای اروپا و آمریکا از این اثر استفاده کرده و شاهکارهای هنری زیادی را به ثبت رسانده اند. به غیر از سینما ردپای اثرگذاری کتاب مردی که می خندد را در آثار ادبیات نمایشی، تئاتر و کمیک می توان مشاهده کرد که نشان از الهام بخشی این اثر برجسته ادبی دارد. در سال 1940 بیل فینگر و جری رابینسون تحت تاثیر شخصیت جوئین پلین (gwynplaine) در رمان مردی که می خندد، جوکر را وارد حوزه کمیک کردند. همچنین مارک تواین نویسنده طنزپرداز آمریکایی تلاش کرده تا با تقلید از ویکتور هوگو از شخصیت اصلی کتاب مردی که می خندد در داستان خود استفاده کند. این اثر شگفت انگیز برای کسانی که به ادبیات فرانسه، رمان های تاریخی و اجتماعی علاقه دارند، توصیه می شود.

در بخشی از کتاب مردی که می خندد می خوانیم:

او خدای تماشاچیان بود، احساس می کرد که بر دل های مردم حکومت می کند. همه چیز را به خاطر دئا می خواست. ضروریات خود را بر مبنای آرزوها، تمایلات، تخیلات وی در عالم محدود نابینایی تأمین می نمود. قبلاً گفتیم که تقدیر جوئین پلین و دثا را برای یکدیگر ایجاد نموده بود. او خود را روی بالهای جوئین پلین و جوئین پلین خود را در آغوش او می پنداشت چیزی لذت بخش تر از حمایت معشوقه و تأمین حوائج کسی که ستاره راهنمای شماست وجود ندارد. جوئین پلین از چنین موهبتی برخوردار بود و همه نیک بختی خویش را مدیون چهره زشت خود می دانست. صورت دگرگونش او را در مقامی برتر از سایرین قرار داده و به این وسیله زندگی وی و دیگران را تأمین می نمود. استقلال، آزادی، اشتهار، رضایت خاطر و غرور خود را مدیون آن بود. کسی در این پایه با او یارای رقابت نداشت. دیگر ضربات تقدیر پس از شکست در این مرحله بر او کارگر نبود. در عالم بالا، برو بیا، آزادی، جشن و سرور رقص و آواز و لگدمالی زیردستان و در عالم پائین بردگی و تیره روزی حکومت می کرد. خواست تقدیر است که روشنایی بر تاریکی شکست آورد. جوئین پلین بر این ماتم اشک می ریخت. چه سرنوشت اندوه باری انسان چون خزنده ای در میان خاک و گل با منظره زننده و کثیف خود می لولد، آیا از این کرم چه پروانه ای باید سر در آورد؟ چه اجتماع آلوده ای! در بین این مردم گرسنه و نادان که در برابر هر یک از آن ها علامت سؤالی از جنایت قرار گرفته است، کودکی رشد نمی کند مگر آن که در عنفوان جوانی پژمرده شود، دوشیزه ای به حد بلوغ نمی رسد مگر آن که به دامن فحشاء و ننگ کشیده شود، گلی شکفته نمی شود مگر آن که بر آتش افکنده شود؟

خلاصه کتاب مردی که میخندد

کتاب روایت زندگی بسیار غم انگیز کودکی به نام جوئین پلین است که از بدو تولد بی خانمان می شود و هیچگاه خانواده خود را ندیده است، او توسط کومپراچیکوها (خریداران بچه) خریداری شده و در ۱۰ سالگی از آن ها جدا می شود، جوئین پلین طبق اتفاقاتی که در خلال داستان رخ می دهد جان یک دختر بچه یک سالهٔ نابینا را نجات می دهد (البته آن دختر بچه مادرزاد نابینا نبوده است بلکه در یک سالگی بر اثر سرما نابینا می شود.جوئین پرین پس از اینکه کومپراچیکوها وی را در ساحل پرتلند جا گذاشته و خودشان فرار می کنند در میان برف و سرما و بدون هدف به راه خود برای یافتن سرپناهی ادامه می دهد. در میانه راه و در شب هنگام، به جسد زنی برخورد می کند که طفلی در آغوش دارد. سرما باعث مرگ مادر و نابینایی دختر بچه وی می گردد). سپس جوئین پلین همراه با آن دختر بچه که اکنون او نیز بی خانمان است، نزد یک مرد تنها به نام اورسوس بزرگ می شوند و به خاطر قیافهٔ زشت و مضحک جوئین پلین که بسیار برای اجرای نمایش خوب و مناسب است و مردم را به خنده می اندازد به اجرای نمایش در شهرها می پردازند. اصل داستان نیز در مورد عشق جوئین پلین و آن دخترک که دئا نام دارد، می باشد،در اواخر داستان مشخص می شود که قیافه زشت جوئین پلین نیز که گویی همیشه بر آن لبخند نقش بسته است به دلیل جراحی ای است که کسانی که با پدر وی دشمنی داشته اند روی آن انجام داده اند، پدر جوئین پلین از اشخاص بزرگ کشور و از لردهای انگلستان بوده و جوئین پلین نام اصلی خود را که «لرد کلانچارلی» است بازمی یابد و می فهمد که یک لرد است و زمین ها و کاخ های بسیاری از آن اوست و این دست سرنوشت بوده که تاکنون او را اینگونه همراه با سختی و بدبختی بار آورده است. اما سرانجام عشق "جوئین پلین" و "دئا" نیز بسیار ناراحت کننده و دردناک است.در انتهای داستان ، دئا به علت دور افتادن از جوئین پرین بیمار شده و دچار ضعف و هذیان گویی می شود.در همان زمان جوئین پرین که تصور می کرد اورسوس و بقیه، خانه خود را ترک کرده اند و وی تنها مانده به فکر خودکشی می افتد.در لحظه ای که می خواست تصمیم خود را عملی کند ، هومر گرگ اورسوس جوئین پلین را پیدا کرده و او را به نزد دئا می برد. با رسیدن جوئین ، حال دئا بهتر نشده و در نهایت می میرد. جوئین پلین نیز پس از مشاهده مرگ معشوق خود ، خود را به دریا انداخته و خودکشی می کند.

فهرست مطالب کتاب

  • بخش اول: سیه دلان
  • بخش دوم: کشتی بر دریا
  • بخش سوم: اسیر قلمت
  • بخش چهارم: سایه های گذشته
  • بخش پنجم: جوئین پلین و دئا
  • بخش ششم: آغاز جدایی
  • بخش هفتم: سیاهچال
  • بخش هشتم: دریا و سرنوشت
  • بخش نهم: استاد متلون
  • بخش دهم: تیتان
  • بخش یازدهم: بر اوج قدرت
  • بخش دوازدهم: زوال
  • نتیجه: دریا و شب

شناسنامه کتاب مردی که میخندد

  • نویسنده: ویکتور هوگو
  • مترجم: جوتد محیی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر پر
  • تعداد صفحات: 560
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان خارجی
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (13 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (10 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (10 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (6 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (4 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (3 نظر) جای خالی امیرعبداللهیان در سالن سخنگویی وزارت خارجه؛ قاب‌هایی از اولین و آخرین عکس وزیر شهید روی میز+عکس (3 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (3 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (2 نظر) تصویر جدید ارسلان قاسمی در حال موتور سواری به مناسبت تولد 29 سالگی اش / مثل همیشه خوشتیپ و جذاب (2 نظر) دیدار علی دایی با پسر کارلوس کی‌روش+عکس (2 نظر) شهید امیرعبدالهیان به روایت همسر؛ خاطرات 30 سال زندگی مشترک با آقای وزیر! (2 نظر) علیرضا بیرو و حضور پدرانه اش در کنار کودکان بی سرپرست/ دل یه ملت رو شاد کردی با این کار مَرد+ فیلم (2 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ابتکار خنده دار و هوشمندانه راننده ایرانی در روشن کردن ماشینش با قاشق+ویدیو/ جایزه نوبل حق توئه هموطن موهای پریشان رضا گلزار و چهره عصبانی اش/ آقای همیشه جذاب بعد از تمرینات سخت ورزشی + عکس افشاگری ستاره سادات قطبی درباره غیرایرانی بودن مادرش؛ کشوری که فکرش رو هم نمی کردین+ویدیو نگاهی به کوچکترین و ماهرترین چوپان ایرانی که هنوز 7 ساله هم نشده اما...؛ از چراندن 500 گوسفند تا چیدن پشم شان+ ویدیو راز دم کردن چای ایرانی خوش رنگ و شفاف رونمایی الهه منصوریان، بانوی قهرمان ایرانی از متن زیبا و عاشقانه روی لیوان قهوه‌اش+عکس نحوه صحیح شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس درخواست قابل تامل مالک رحمتی، استاندار شهید تبریز برای خودداری از نصب بنر تبریک به ایشان بعد از انتصاب به مقام استانداری حضور بدون تشریفات امام جمعه محبوب، آیت الله آل هاشم در بازار سرپوشیده تبریز/ روحت شاد سید شریف+عکس میز رنگارنگ و شیک همسر بهرام رادان با چیدمان خاص و زیبا/ چقدر با سلیقه و قشنگ+عکس مجری برنامه پربازدید تلویزیون این بار در مجلس و در قامت نماینده تهران+عکس نگاهی به کیک تولد کلاهی شکل و عجیب مهدی کوشکی/ تا باشه از این تولدا + عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر خوش صدا با آهنگ هر چی بین ما بود صحبت وفا بود +ویدئو فال قهوه با نشان روز سه شنبه 8 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 8 خرداد 1403+ فیلم قتل با قیچی آرایشگری/ ضربات مرگبار شاگرد آرایشگر و دوستش جان پسر جوان را گرفت یک ترفند شاهکار و عالی برای انتخاب هندوانه رسیده، خوشمزه و قرمز در روزهای گرم تابستان+عکس معماری زیباترین مدرسه دنیا در چابهار که ضد زلزله است+عکس چهره غمزده و ناراحت محسن ابراهیم زاده و داریوش ارجمند در مراسم یادبود شهید رئیسی و یارانش در تالار وحدت+عکس شوخی خنده دار حامد آهنگی و وحید شمسایی با سکانس جنجالی سید جواد هاشمی در جکوزی/ این همه شهید شدی... چرا پریدی تو آب! خلاقیت خنده دار کارگر ساختمانی در ساخت خانه 3 طبقه حماسه آفرید/ مرد حسابی تو این خونه افقی بشی پاهات از پنجره بیرون میزنه+عکس جای خالی امیرعبداللهیان در سالن سخنگویی وزارت خارجه؛ قاب‌هایی از اولین و آخرین عکس وزیر شهید روی میز+عکس این محله زیبا ذغالی‌ترین کوچه تهران است+عکس بهترین روش پاک کردن خمیر بازی از روی مبل فال روزانه امروز سه شنبه 8 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 8 خرداد 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 8 خرداد 1403 خوشحالی و ذوق زدگی سعید مهری در عروسی کیوان ساکت اف/ از این رفیقا پیدا کنین که براتون این مدلی ذوق کنن+ عکس حضور محسن افشانی بعد از مدت‌ها در تلویزیون +عکس حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم نکات مهم و حیاتی دلمه خانگی لازم برای هر کدبانویی ! بدون زودپز گوشت و حبوبات رو فوری بپز + آموزش خودرویی که امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید به جای بنز سوار شد +عکس تصاویر پریچهر قنبری از مادر و خواهر مرحومش / چقدر خانوادگی شبیه هم هستند علیرضا بیرو و حضور پدرانه اش در کنار کودکان بی سرپرست/ دل یه ملت رو شاد کردی با این کار مَرد+ فیلم انتقاد شنیدنی داریوش ارجمند، بازیگر سریال ستایش از آیت الله رئیسی/ چرا به عهدت وفا نمیکنی!+فیلم روایت مجری معروف از شباهت پدرش به رئیس جمهور شهید؛ خیلی دلم می‌سوزد، خیلی مظلوم بودید+عکس رهبر معظم انقلاب: سوگند نمایندگان تشریفاتی نیست حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌ گیر خواهد بود+ویدئو خارج شدن تمساح از شکم مار پیتون برمه‌ای / این همه گنجایش از کجا اومده!! 😨+ فیلم
منتخب روز   
حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده...