معرفی رمان دوست بازیافته اثر فرد اولمن

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی رمان دوست بازیافته اثر فرد اولمن
دوست بازیافته نوشته فرد اولمن، یک شاهکار کوچک محسوب می شود.همیشه بر این باور بودم که شاکله و اصل یک داستان قوى در اولین سطر آن بسته مى شود، اما همین الان بر این باورم خط مى کشم و از شما مى خواهم دل به داستانى بدهید که تمام آن در یک خط آن هم آخرین سطر کتاب بیان مى شود.

درباره کتاب دوست بازیافته

کتاب دوست بازیافته نوشته ی فرد اولمن در سال 1971 در پاریس منتشر شد و بعد از چند سال چاپ مجدد آن با مقدمه ای از آرتور کسلر در سال 1978 منتشر شد. او در مقدمه ی این کتاب نوشته است: «این کتاب، از نظر حجم، نه رمان است و نه نوول؛ بلکه قصه ای است. تفصیل و گستردگی رمان را ندارد اما نوول هم نیست؛ زیرا نوول معمولاً گوشه یا مقطعی از زندگی را می نمایاند، حال آن که قصه از آن کامل تر و نوعی رمان بسیار کوچک است. فرد اولمن در نوشتن چنین رمان کوچکی بسیار موفق بوده است؛ شاید از این رو که مانند همه ی نقاشان خوب می داند چگونه جزییات تصویری را که می خواهد بکشد در چارچوب محدود بوم جا دهد، حال آن که نویسندگان، متأسفانه، برای نوشتن تا بخواهند کاغذ در اختیار دارند». این رمان کوتاه 19 فصل دارد و راوی آن هانس شوارتس یکی از آن دو دوست است که حالا وکیل حاذقی شده و در آمریکا زندگی می کند.

خلاصه کتاب دوست بازیافته

داستان کتاب «دوست بازیافته» در آلمانِ قبل از جنگ و پیش از شکل گیری فاشیسم می گذرد و زندگی دو نوجوان هم مدرسه ای را حکایت می کند. آنان فارغ از دنیای پیرامون، زندگی به ظاهر آرام و بی دغدغه ای را می گذرانند. از این دو، یکی یهودی و دیگری متعلق به یک خاندان اشرافی است.این آشنایی و دوستی صمیمانه دوام چندانی نمی یابد؛ سرنوشتِ یکی از این دو دوست، تبعید و مهاجرتِ ناخواسته است و سرنوشت دیگری تا پایان داستان برای خواننده مبهم باقی می ماند و نویسنده با یک پایانبندی بی نظیر کتاب را تمام می کند. شخصیت های داستان کتاب «دوست بازیافته» هم چون میلیون ها نفر آلمانی، قربانی فاشیسم شده اند و شاید قربانی خطاهای آشکار هموطنان شان در انتخاب هیتلر و به قدرت رسیدن حزب نازی.
کتاب «دوست بازیافته» از نثر روان و شیوایی برخوردار است. این کتاب یادآور خاطرات دوران نوجوانی ها و دوستی هایی است که فراتر از مرزهای ایدئولوژیک و محدودیت های اجتماعی شکل می گیرد. کتاب «دوست بازیافته» برای خواننده نوجوان توصیه می شود چرا که علی رغم موضوعش که خشونت و بی رحمی است، دردناک ترین فاجعه تاریخ بشریت را با لحنی آرام و سرشار از دلتنگی بیان می کند. کتاب «دوست بازیافته» در فهرست منتخب آثار گروه بررسی رمان شورای کتاب کودک قرار گرفته است.

درباره نویسنده کتاب دوست بازیافته

فرد اولمن، زاده ی 19 ژانویه ی 1901 و درگذشته ی 11 آپریل 1985، نویسنده و نقاشی آلمانی بود. اولمن در شهر اشتوتگارت به دنیا آمد. او در دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه توبینگن در رشته ی حقوق تحصیل کرد. اولمن در سال 1933 و پس از روی کار آمدن هیتلر به پاریس رفت. او در آنجا با کشیدن نقاشی و فروش آن ها خرج زندگی خود را درمی آورد. اولمن در سپتامبر 1936 به لندن رفت و مدتی بعد با دایانا کرافت ازدواج کرد. او اولین نمایشگاه نقاشی خود را در پاریس در سال 1935 برگزار و رمان مشهورش به نام «دوست بازیافته» را در سال 1971 منتشر نمود.

فرد اولمن

چرا کتاب دوست بازیافته را بخوانیم

  • کتاب دوست بازیافته داستانی است رمان گونه اما کوتاه. این کتاب 67 صفحه دارد و برای افرادی که می خواهند یک کتاب کوچک و در عین حال دلنشین بخوانند یا هدیه دهند گزینه خوبی است.
  • این کتاب به زیبایی نه ابعاد جنگ که تاثیر جنگ بر روابط انسانی را نشان می دهد.
  • زبان داستان ساده و روان است و با لحن دلنشینی برای خواننده بیان می شود.
  • دوست بازیافته با اینکه از رنج و سختی ها می گوید اما مفاهیمی چون عشق، دوستی، خانواده، وطن و هویت در بطن این داستان وجود دارد.

درباره مترجم کتاب دوست بازیافته

مهدی سحابی متولد 1323 یکی از مترجمان شناخته شده در ایران است. او علاوه بر کار ترجمه، نقاشی، مجسمه سازی و عکاسی هم کرده است. یکی از ویژگی های بارز سحابی در زمینه ی ترجمه، انتخاب و معرفی آثاری از نویسندگان مطرح است که بین مخاطبان ایرانی کمتر شناخته شده اند. «لویی فردینان»، «مارسل پروست»، «ایتالو کالوینو» و «اینیاتسو سیلونه» از جمله نویسندگانی هستند که سحابی به جامعه ادبی ایران معرفی کرده است.سحابی به چند زبان زنده ی دنیا از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی تسلط دارد. به همین دلیل بسیاری از آثاری که ترجمه کرده از زبان اصلی بوده اند. کتاب دوست بازیافته اولین بار در سال 1361 با ترجمه ی او از سوی نشر نو در ایران منتشر شد. در سال 1385 ترجمه سحابی از این کتاب را نشر ماهی منتشر کرد. اغلب کتاب های ترجمه شده توسط سحابی، نسخه های ترجمه دیگری ندارند و این خود نشان دهنده ی هنر و قدرت این مترجم در ترجمه است.

اگر کتاب دوست بازیافته را دوست داشتید

کتاب هایی که در آن ها روابط انسانی افراد در دل جنگ روایت می شوند گاهی آن قدر جذاب و خواندنی هستند که احساس می کنیم این خود ماییم که در این قصه حضور پیداکرده ایم. اگر از کتاب دوست بازیافته لذت برده اید و تمایل دارید کتاب های بیشتری از قصه هایی که در جنگ جهانی اتفاق افتاده اند بخوانید کتاب های زیر با مضامینی را هم بخوانید:

جنگ چهره زنانه ندارد اثر سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ

کتاب صوتی راز مادرم اثر جی. ال ویتریک

کتاب سرزمین مامورهای مخفی داستان هایی از پشت دیوار برلین اثر آنا فاندر

بیلیارد در ساعت نه و نیم اثر هاینریش بل

پسری با پیژامه راه راه اثر جان بوبن

قسمتی از کتاب دوست بازیافته

پدرم از صهیونیسم نفرت داشت. حتى فکر وجود چنین مشربى به نظرش احمقانه مى رسید. بازخواهى سرزمین فلسطین پس از دو هزار سال به نظرش همان قدر بى معنى مى رسید که مثلا ایتالیایى ها خواستار پس گرفتن آلمان باشند چرا که زمانى نیروهاى روم باستان آن را اشغال کرده بودند. مى گفت که تنها پیامد چنین ادعایى خونریزى دائمى است زیرا یهودیان باید با همه ى جهان عرب در افتند. و از این گذشته، بیت المقدس چه ارتباطى به او داشت که اهل اشتوتگارت بود؟

قضیه ى هیتلر چیزى بیشتر از یک بیمارى گذرا نیست. چیزى مثل سرخک است که با بهبود وضع اقتصادى کشور از بین خواهد رفت. واقعا فکر مى کنید که هم میهنان کسانى چون گوته و شیلر، کانت و بتهوون تسلیم این مزخرفات خواهند شد؟

تنها چیزى که مى دانستم این بود که آلمان همواره میهن و خانه ى من بوده و خواهد بود و یهودى بودنم در نهایت به همان اندازه بى اهمیت است که کسى به جاى موى بور، موى خرمایى داشته باشد.

در آغاز جرأت نمى کردم دست به کار بشوم و چیزى بنویسم، چون بى پول بودم. اما اکنون که پولدار شده ام، جرأت نمى کنم چیزى بنویسم، چون مى ترسم نتوانم.

اعتقادم این بود که پیش از گفت و گو با هر آلمانى باید درباره ى گذشته او مطمئن شد. از کجا معلوم که مخاطب شما دستش به خون دوستان و خویشاوندانتان آلوده نباشد؟

شناسنامه کتاب دوست بازیافته

  • نویسنده: فرد اولمن
  • ترجمه: مهدى سحابى
  • انتشارات: ماهى
  • تعداد صفحات: ١١٢
  • نسخه صوتی:دارد
  • نسخه الکترونیکی: دارد

مشخصات کتاب صوتی دوست بازیافته


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (84 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه