ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی و بررسی خودروی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

  سه شنبه، 03 اسفند 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی استن مارتین DBX ۲۰۲۲
شاهکار استن مارتین ،این خودروساز بریتانیایی از کلاس کراس‌اوورهای اسپرت، مدل نوظهوری است که با نام DBX شناخته می‌شود که در این مطلب معرفی می شود.

آستون مارتین برای مدل ۲۰۲۲ تغییراتی در محصولات خود ایجاد کرده است که مهم ترین آن ها افزایش قدرت DB11 V8 و رینگ های جدید برای DBS و DBX است. علاوه بر این، آستون مارتین برای ساده سازی محصولات خود، نام های سوپرلگرا و AMR را حذف کرده است.بزرگ ترین تغییر را DB11 V8 تجربه کرده است زیرا پیشرانهٔ ۴ لیتری توئین توربوی این مدل حالا ۵۳۵ اسب بخار قدرت تولید می کند که ۲۵ اسب بخار نسبت به قبل بیشتر شده است. به لطف این قدرت بیشتر، حداکثر سرعت خودرو نیز بیشتر شده و به ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

DB11 V12 در بخش فنی تغییری را تجربه نکرده و همچنان مثل قبل ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارد اما حالا AMR از نام این خودرو حذف شده است. DBS نیز با همین تغییر مواجه شده و کلمهٔ سوپرلگرا را از نام خود کنار گذاشته است اما پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی آن هنوز هم مثل قبل ۷۲۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. به گفتهٔ آستون مارتین، حذف نام های AMR و سوپرلگرا به ساده تر شدن سبد محصولات این شرکت کمک می کند.به روزرسانی های ظاهری محصولات آستون مارتین برای مدل ۲۰۲۱ نیز شامل رینگ های ۲۱ اینچی جدید برای DBS و نمونه های ۲۳ اینچی جدید برای DBX می شود. علاوه بر این، خریداران می توانند از بین سه طرح داخلی مختلف یکی را انتخاب کنند. هرکدام از این طرح ها با استفاده از رنگ ها، متریال ها و الگوهای مختلف توسط تیم طراحی آستون مارتین ایجاد شده اند.یکی از این طرح ها که Inspire نام دارد، با چرم نیمه آنیلین سوراخ دار، دوخت متضاد و ۳۸ ترکیب رنگ مختلف، روی تجمل سطح بالا تمرکز دارد. طرح Accelerate هم همان طور که از نامش پیدا است، با ترکیبی منحصربه فرد از چرم و آلکانترا به همراه چهار تریم رنگی مختلف، فضای اسپرتی را ایجاد می کند. در ادامه مطلب مشخصات و امکانات DBX ۲۰۲۲ مفصلا بررسی می شود.

مشخصات فنی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

استن مارتین در طول تاریخ خودروسازی خود، از کوپه و سدان تا شوتینگ بریک (استیشن واگن اسپرت) را در میان تولیدات خود دارد. این شرکت یکی از پیشگامان خودروسازی بریتانیا در زمینه های مختلف خودروسازی بود تا اینکه با معرفی DBX، هرچند بسیار دیر، اما سر انجام به جرگه کراس اوور سازان جهان پیوست اما DBX یک کراس اوور معمولی نیست. استن مارتین اعلام کرده است که مدل DBX در دو نسخه DBX V8 و DBX707 به تولید خواهد رسید که نسخه اول (V8) نمونه پایه و نسخه ۷۰۷، نمونه عملکرد محور DBX و البته قدرتمندترین کراس اوور لوکس جهان خواهد بود. اما چرا و چگونه؟

نسخه DBX V8 به پیشرانه ۴.۰ لیتری تزریق مستقیم سوخت (GDI) ۵۳۵ اسب بخاری (۵۴۲ در واحد PS) با گشتاور ۷۰۰ نیوتون.متر مجهز خواهد بود که شتاب اولیه ۴.۵ ثانیه ای و سرعت نهایی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. با توجه به این اعداد و ارقام قابل احترام و نسبتا خیره کننده، باید بیان داشت که این تنها ویژگی های فنی نمونه پایه است.

نسخه DBX707 به عنوان مدل عملکرد محور، از همان پیشرانه ۴.۰ لیتری با ستاپی کاملا متمایز بهره می گیرد که این کراس اوور لوکس را به قدرتمندترین کلاس خود بدل می کند. بسیاری از افراد ممکن است متعجب شوند چرا که جیپ گرند چروکی ترک هاک (Trackhawk) عنوان دار این لقب بود. اما با داشتن شتاب اولیه ۳.۵ ثانیه ای جیپ، استن مارتین DBX707 قادر است به اندازه ۰.۲ ثانیه از آن سریع تر عمل کند. تنها نمونه های سریع تر ترک هاک از ساخته های شرکت تیونر هنسی پرفورمنس هستند که با داشتن ۱۰۰۰ اسب بخار تنها در ۲.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست می یابند. در نتیجه DBX707 سریع ترین کراس اوور لوکس فابریک در جهان به شمار می آید.

استن مارتین در راستای قراردادی که با مرسدس بنز دارد، از بسیاری از ویژگی های مشترک با محصولات مرسدس بنز آلمان بهره می گیرد. به عنوان مثال، سیستم مولتی مدیا، گیربکس اتوماتیک ۹ سرعت و حتی پیشرانه شش سیلندر خطی توربو ۳.۰ لیتری M256 (ویژه بازار چین) و ۴.۰ لیتری توئین توربو M177 استن مارتین DBX، مستقیما از مرسدس بنز و AMG قرض گرفته شده است.

ناگفته نماند که عدد ۷۰۷ در نام DBX707، نشان دهنده توان تولیدی پیشرانه در واحد PS است. در نتیجه این قدرت برابر با ۶۹۷ در واحد اسب بخار (۵۲۰ کیلووات) خواهد بود. نیاز به تاکید نیست که ارائه چنین سطح از توان فنی از سوی یک خودروساز مطرح اروپایی، به هیچ عنوان همانند آمریکایی ها ارزان و قابل دسترسی نخواهد بود. در نتیجه باید انتظار رقم های قابلی توجهی را داشت.

مشخصات کلی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور ۴.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۸ / ۳۲
تنفس موتور توئین توربو
قدرت ۶۹۷ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن.متر
گیربکس ۹ سرعت اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۳.۳ ثانیه
سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های استن مارتین DBX ۲۰۲۲

طول ۵۰۳۹ میلی متر
عرض ۱۹۹۸ میلی متر
ارتفاع ۱۶۸۰ میلی متر
فاصله محورها ۳۰۶۰ میلی متر
وزن خالص ۲۲۴۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ ۲۲ اینچ (۲۳ اینچ سفارشی)

آپشن ها و امکانات استن مارتین DBX ۲۰۲۲

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک دارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه های کنترلی فرمان دارد
گرم کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

طراحی خارجی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

DBX جدید استن مارتین را می توان به نوعی نسخه کراس اوور شده مدل ونتج (Vantage) دانست. البته برای این مهم، استن مارتین تنها به افزایش ارتفاع بدنه ونتج اکتفا نکرده بلکه تنها از المان های طراحی این کوپه محبوب برای خلق DBX بهره گرفته است.در نتیجه نمای جلو DBX با یک جلوپنجره بزرگ به سبک طراحی سنتی استن مارتین و زیرسپر کاملا نوین مجهز به سیستم روشنایی در روز همراه شده است که ضمن ارائه یک طراحی اصیل از یک برند قدیمی و معتبر، نشان دهنده برخی المان های نوین روز نیز هست. کاپوت خودرو دو شکاف هوا سنتی و همیشگی استن مارتین را نیز همراه دارد، اما نمای جانبی، با خطوط شخصیت و تریم تزئیناتی L شکل پشت گلگیرهای جلو همراه است. نمای انتهایی نیز همان ساختار پیوسته چراغ های عقب، با آن قوس زیبا (درست همانند ونتج) را به همراه دارد که البته با دو شکاف بزرگ در دو گوشه سپرها و دفیوزر زیر خودرو، پهنا و ارتفاع DBX را بهتر به نمایش می گذارد. یکی از بارزترین تمایز ها میان نسخه ۷۰۷ و V8، در اگزوزهای دوبل (چهار گانه) نسخه ۷۰۷ و اگزوزهای تکی در نمونه V8 است. البته تمایز میان دو مدل بسیار بیشتر از این حرفا است.

استن مارتین DBX ۲۰۲۲

طراحی داخلی استن مارتین DBX ۲۰۲۲

نمای داخلی DBX نیز بدون تردید مملو از قطعات و متریال باکیفیت و البته همان سبک طراحی سنتی و میانه رو همیشگی استن مارتین است. داشبرد متقارن، کلید های چیده شده با نظم و ترتیب، پوشش تمام چرمی نمای داخلی در رنگ های هم خانواده اما از طیف متضاد و استفاده از تریم های تزئیناتی باکیفیت آلومینیومی و کرومی، جلوه نمای داخل این کراس اوور لوکس را همانند اعتبار نام برند، به خوبی به نمایش می گذارد.

جای شک و تردید نیست که طیف امکانات رفاهی و ایمنی ارائه شده استاندارد و آپشنال در DBX، خیره کننده و دهان پرکن خواهد بود. اما اگر قرار باشد به مهم ترین ویژگی های ارائه شده در این خودرو صحبت کنیم باید از سیستم صوتی مخصوص استن مارتین با توان ۸۰۰ وات و ۱۴ بلندگو، ریم های ۲۲ اینچ با قابلیت شخصی سازی (۲۳ اینچ سفارشی)، قابلیت انتخاب رنگ کالیپرهای ترمز در پنج رنگ متنوع، شیشه های دوجداره جانبی ضد صدا، نورپردازی انتزاعی اتاق در دو منطقه جلو و عقب با قابلیت ۶۴ رنگ مجزا، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک سه منطقه ای، سیستم روشنایی تمام LED، آینه های جانبی و داخلی فوتوکرومیک اتوماتیک دارای گرم کن و پلاک های فلزی تاییدیه کیفیت “ساخت بریتانیا” بر روی پیشرانه و… اشاره کرد.

داخل کابین استن مارتین DBX ۲۰۲۲

سخن نهایی

استن مارتین DBX اولین تجربه این برند در تولید کراس اوور است. با این وجود این خودروساز بریتانیایی در این مسیر سنگ بسیار بزرگی برداشته است و در امتحان شانس خود تا این لحظه بسیار موفق بوده است. هدف استن مارتین تنها تولید محدود ۴۰۰۰ دستگاه DBX707 در سال است، اما نسخه ۷۰۷ این مدل، یک سال پس از عرضه نمونه پایه (DBX V8) عرضه خواهد شد.

استن مارتین DBX با توجه به سگمنت تولیدی، قرار است با خودروهایی چون لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا، رولزرویس کولینان و کراس اوور احتمالی فراری در آینده نزدیک رقابت کند. بر اساس پیش بینی های مدیران ارشد استن مارتین، بزرگ ترین بازار فروش مدل DBX در ابتدا بازار بازرگ آمریکای شمالی و پس از آن بازار کشور چین خواهد بود. این در حالی است که این خودرو در قاره اروپا، احتمالا رتبه سوم حجم فروش را به خود اختصاص خواهد داد.

مبلغ آغازین برای خرید خودرو در نسخه پایه (DBX V8) برابر با رقم ۱۷۸ هزار دلار خواهد بود که احتمالا در فول ترین نسخه تولیدی، به مرز ۲۰۰ هزار دلار نزدیک خواهد شد. استن مارتین هنوز قیمت نهایی نسخه عملکرد محور DBX707 را منتشر نکرده است اما انتظار نمی رود که قیمت آغازین فروش این مدل کمتر از ۲۰۰ هزار دلار باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (377 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (322 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (248 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (189 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (159 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (156 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (146 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (134 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (108 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (105 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (102 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402