محصولات گلخانه ای صادراتی و شیوه بسته بندی آنها

  سه شنبه، 19 مهر 1401 ID  کد خبر 226087
محصولات گلخانه ای صادراتی و شیوه بسته بندی آنها
ساعدنیوز :محصولات گلخانه ای صادراتی و شیوه بسته بندی آنها. امروزه یکی از روش های نوین و به روز جهت کشت محصولات، روش گلخانه ای است که میتوان انواع گوناگونی از محصولات زراعی و میوه ها را به صورت کاملا ارگانیک برداشت کرد. از طرفی این محصولات نسبت به نوع زراعی به علت آنکه در پرورش و رشدشان از هیچ گونه کود یا سمی استفاده نمیشود، سالم و طبیعی تر هستند.

امروزه یکی از روش های نوین و به روز جهت کشت محصولات، روش گلخانه ای است که میتوان انواع گوناگونی از محصولات زراعی و میوه ها را به صورت کاملا ارگانیک برداشت کرد. از طرفی این محصولات نسبت به نوع زراعی به علت آنکه در پرورش و رشدشان از هیچ گونه کود یا سمی استفاده نمیشود، سالم و طبیعی تر هستند.

کارتن سازی آوین پک با در نظر گرفتن تجربیات چندین دهه خود در زمینه تولید و ساخت انواع جعبه و کارتن بسته بندی میوه و صیفی جات بازار داخلی و صادراتی قصد دارد کسانی که به تازگی قصد فعالیت در حوضه تولید و پرورش محصولات کشاورزی را دارند و یا در گذشته با حضور در این عرصه دچار زیان هایی در حمل و نقل و بسته بندی محصول را داشته اند، بتواند سهم کوچکی در توسعه این صنعت را داشته باشد.

ابتدا لازم است بدانید:

کشت گلخانه ای چیست؟

کشت گلخانه ای به معنای تولید محصولاتی نظیر صیفی جات، سبزیجات و برخی میوه ها در محیط گلخانه ای است که از روش های سودمند در افزایش بازدهی و صرفه جویی در مصرف میباشد.

محصولات گلخانه ای

همانطور که قبلا اشاره کردیم، محصولاتی مانند خیار، گوجه فرنگی و زیتونی، بادمجان، توت فرنگی، قارچ، فلفل دلمه ای و غیره همگی از مواردی هستند که میتوان آنها را در یک محیط سر بسته و کنترل شده پرورش داد که انتخاب هر یک از آنها برای کاشت و پرورش به عوامل متعددی بستگی دارد.

اهمیت بسته بندی محصولات گلخانه ای

بسته بندی هر محصول به ویژه نوع گلخانه ای از اهمیت ویژه ای در حفاظت و معرفی آن به بازار هدف برخوردار بوده و نقش موثری در نگهداری از محصول را دارد. به همین علت، بسته بندی برای حفظ طراوت و کیفیت آن، امری ضروری است.

در این مقاله میخواهیم در مورد برخی از این محصولات گلخانه ای و نحوه ی بسته بندی هر یک گفت و گو کنیم. اگر صاحب کسب و کار گلخانه ای هستید یا در آینده میخواهید این کار را انجام دهید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

خیار و نحوه بسته بندی آن

تصویر

خیار به دلیل آنکه هم یک نوع میوه بوده و هم در انواع سالادها استفاده میشود، متقاضی زیادی را داشته و از محصولات پر سود برای پرورش در گلخانه به شمار می آید. درآمد حاصل از کاشت خیار به قدری است که در لیست پر فروش ترین محصولات گلخانه ای قرار میگیرد.

خیار از آنجایی که در تمام فصول سال یافت میشود و اینکه میوه ای چهار فصل است، صادرات آن همیشه پر رونق میباشد. برای بسته بندی خیار معمولا از کارتن های سه لایه و پنج لایه بهره میگیرند زیرا با توجه به وزن سنگینی که دارند، باید کارتن به قدری مستحکم باشد که به محصول آسیب وارد نشود.

کارتن خیار در دو نوع لمینتی و فلکسویی تولید میشود که اکثرا در بازارهای داخلی از فلکسویی و در صادراتی از نوع لمینتی استفاده میکنند که با توجه به وزن محصول، کارتن سه لایه یا پنج لایه برای آن تولید میشود.

گوجه فرنگی و شیوه بسته بندی مناسب آن

تصویر

از مهم ترین محصولات گلخانه ای است که مصرف گسترده ای داشته و در انواع گلخانه های ایران و جهان قابل کشت میباشد. نگهداری از گوجه فرنگی کمی دشوار بوده زیرا بافتی نرم داشته و همین موضوع سبب له شدن آن میشود. این محصول با دارا بودن ویتامین ث و طمعی لذیذ، در انواع سالادها و غذاها استفاده و از آن به عنوان پر کاربردترین چاشنی غذا یاد میشود.

کارتن گوجه فرنگی را میتوان در بسته بندی سه لایه و پنج لایه با ابعاد تک رج یا چند رج عرضه کرد. برای انتخاب بسته بندی این محصول، باید توجه داشته باشید که چند کیلو محصول میخواهد درون آن جای گیرد و اینکه صادراتی است یا خیر.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن انواع میوه و صیفی جات بازار داخلی و صادراتی

فلفل دلمه ای و راهکار های بسته بندی صحیح

تصویر

فلفل دلمه ای گلخانه ای نیز یکی دیگر از محصولات زراعی پر فروش در کشورمان محسوب میشود که سود فراوانی برای تولید کننده آن به همراه دارد.

انواع مختلفی از آنها همانند فلفل دلمه ای سبز، زرد، نارنجی و قرمز وجود دارد که منبع غنی از ویتامین ث و آهن را داراست. این محصول با وجود اینکه متقاضیان زیادی دارد، نیاز به فضای بزرگی نداشته و در فضای بسیار کوچک هم میتوان آن را کاشت.

تنظیم شرایط دمایی، نور، خاک و رطوبت برای رشد آنها بسیار ضروری است. این گیاه از طریق بذر تکثیر شده و محیط آن باید گرم باشد. این محصول حساس به آفت بوده بنابراین باید به صورت هفته ای آنها را کنترل کرد و عموما در فصل تابستان کاشت میشوند.

برای بسته بندی این محصول، مدل های مختلفی از کارتن هم چون کارتن 3 لایه و 5 لایه وجود دارد که با توجه به وزن و ابعاد محصول و هم چنین با توجه به صادراتی بودن و نبودن هر یک تعیین میشود. در موارد صادراتی، این بسته بندی ها با طراحی و کیفیت بالاتری و در نوع 5 لایه لمینتی به بازار هدف عرضه میشود.

از آنجایی که محصولات صادراتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و ممکن است در حین حمل و نقل دچار آسیب شده و کیفیت خود را از دست بدهند، لازم است که از کارتن پنج لایه استفاده شود.

توجه داشته باشید که معمولا فلفل دلمه ای ها را در وزن های چهار تا شش و شش تا هشت کیلوگرمی بسته بندی میکنند در نتیجه با توجه به وزن محصول، نوع کارتن نیز متفاوت است هم چنین، لازم است در طراحی نیز از رنگ های متناسب با رنگ آن بهره گرفته شود.

قارچ و روش های بسته بندی آن

تصویر

قارچ محصولی بسیار لذیذ و سرشار از ویتامین دی بوده که خواص بسیاری دارد. این محصول برای شروع، به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد و با مبلغی حدود 20 میلیون تومان و دو سالن گلخانه میتوانید کسب وکار خود را راه بیندازید. البته باید گفت پرورش قارچ شاید سرمایه زیادی برای شروع نخواهد ولی به دانش کافی در خصوص پرورش و نحوه نگهداری نیاز دارد.

قارچ را میتوان به کشور های حوزه خلیج فارس مانند امارات، قطر، دبی، عربستان و حتی روسیه نیز صادر کرد.

از آنجایی که قارچ محصولی ظریف و فوق العاده حساس بوده، بسته بندی آن بسیار حائز اهمیت است زیرا پس از برداشت به تدریج کیفیت خود را از دست میدهد و به رنگ قهوه ای تغییر پیدا میکند. از همین رو، بسته بندی آنها باید در نهایت کیفیت و مرغوبیت تولید شود تا از بروز چنین آسیباتی جلوگیری کند.

توت فرنگی و چگونگی بسته بندی آن

تصویر

توت فرنگی یکی از میوه های لذیذ و پرسود بوده که علاوه بر طرفداران زیادی که دارد، قیمت نسبتا گرانی نیز داشته و کشت گلخانه ای آن کاربردی میباشد. امروزه با پیشرفت علم و افزایش سطح رفاه مردم جامعه، تقاضای خارج از فصل برخی از میوه ها به خصوص توت فرنگی افزایش یافته است.

نکته قابل توجه این است که در گلخانه ها میتوان 5/1 برابر زمین های کشاورزی محصول کاشت. البته این را هم در نظر بگیرید که فضای پرورش باید دارای سیستم تهویه مناسبی باشد زیرا توت فرنگی میوه ای حساس میباشد و نسبت به تغییرات دما سریعا واکنش نشان میدهد.

جنس جعبه بسته بندی توت فرنگی از کارتن سه لایه فلکسویی و لمینتی میباشد. این میوه به علت بافت نرمی که دارد، بهتر است در پک های کوچک تر قرار بگیرند و سپس انها را در کارتن های بزرگتر به تعداد 6، 8، 10 ، 12 به نسبت سایز آنها قرار دهند زیرا حمل یک به یک آنها بسیار زمان بر است. از این رو، باید جعبه ای طراحی بشود که بتوان 6 تا 12 عدد از این ظروف را یک جا درونشان قرار داد.

مرتبط بخوانید: بهترین بسته بندی میوه و صیفی جات چیست و چگونه است؟

بادمجان و راه های بسته بندی درست آن

تصویر

بادمجان را میتوان یکی از پر بازده ترین محصولات گلخانه ای بر شمرد. این محصول برای کشت گلخانه ای بسیار ایده آل است زیرا پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک محصول صادراتی را دارد که البته این مورد بستگی به تجهیزات گلخانه ای داشته که تا چه حد به درستی عمل میکنند.

کیفیت انواع بادمجان گلخانه ای بسیار عالی بوده و از نظر شکل ظاهری، بافتی یکنواخت داشته که همین سبب میشود که مشتریان خارجی و داخلی تمایل به خرید آن را پیدا کنند.

کارتن بادمجان نیز همانند کارتن گوجه فرنگی و خیار، با توجه به نیاز و سلیقه مشتری و هم چنین جهت صادرات یا واردات از کارتن سه لایه و پنج لایه استفاده میگردد تا هم ظاهری مناسب داشته و هم از مقاومت بالایی جهت نگه داری محصول برخوردار باشد.

کارتن های بادمجان در دو مدل فلکسویی و لمینتی تولید میشود که انتخاب آنها بر اساس ابعاد و وزن محصول و گاهی بر حسب صادراتی بودن یا نبودن آن، صورت میگیرد. بسته بندی این محصول بیشتر به صورت تک رج و از کارتن های پنج لایه بهره میبرند که برای صادرات این محصول، کارتن لمینتی مورد استفاده قرار میگیرد.

همراهان گرامی، تا به اینجای مقاله در مورد برخی از محصولات گلخانه ای و شیوه بسته بندی شان گفت و گو کردیم و اطلاعاتی در این خصوص به دست آوردید. حال میخواهیم به تعدادی از سوالات متداول شما پاسخ دهیم.

کشت گلخانه ای چه مزایایی دارد؟

کشت گلخانه ای علاوه برافزایش تولید و کیفیت بهتر محصولات، این امکان را به شما میدهد که بتوانید محصولی را در خارج از فصل مربوط به خود، پرورش داده و علاوه بر آن، برداشت محصول در دوره کوتاه تری نیز صورت میگیرد.

از دیگر مزایای آن میتوان به موارد زیراشاره کرد:

  • در امان ماندن محصولات کشت شده در شرایط نامساعد آب و هوایی
  • صرفه جوی در مصرف آب
  • ایجاد فرصت های شغلی زیاد و کار آفرینی
  • عدم وابستگی محصولات به شرایط بیرونی

چه محصولاتی را میتوان در گلخانه پرورش داد؟

با در نظر گرفتن بودجه ای که از پیش تعیین کرده اید، اکثر محصولات کشاورزی همانند میوه ها، انواع سبزی جات و صیفی جات قابل کشت در گلخانه ها هستند.

میزان سود دهی از محصولات گلخانه ای به چه عواملی بستگی دارد؟

صرفا خود محصول تولید شده برای رسیدن به فروش و سود بیشتر کافی نیست بلکه نحوه بسته بندی محصول، بازار هدف، قیمت گذاری در میزان درآمد شما تاثیر گذار خواهد بود.


  دیدگاه ها
احمدوند
2 سال پیش

کارتن های صادراتی چرا حتما باید لمینتی باشن اونا که گرون ترند!؟
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (681 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (71 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (58 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (34 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو