مناسب ترین روش کاشت و پرورش ساپوت سیاه

  شنبه، 05 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
مناسب ترین روش کاشت و پرورش ساپوت سیاه
ساپوت سیاه احتمالاً تنها میوه ای در دنیاست که مزه آن شبیه به پودینگ شکلاتی است. این میوه نه تنها خوشمزه است، بلکه برای افرادی که در رژیم هستند هم بسیار مناسب است. ظاهر آن شاید گول زننده باشد، ولی در واقع چربی آن بسیار کم است. همچنین چهار برابر بیشتر از پرتقال ویتامین ث دارد و مقدار زیادی کلسیم و فسفر در آن یافت می شود.

Diospyros digyna black sapote که به فارسی ساپوت سیاه نامیده میشود، گیاهی از خانواده بومی شرق مکزیک، جزایر کاریب، آمریکای مرکزی و کلمبیا می باشد. "ساپوت سیاه" درختی خوش فرم، با تاجی پهن، کند رشد، به ارتفاع حدود 25 متر، با تنه ای شیاردار به قطر 75 سانتیمتر و پوستی سیاه می باشد. این درخت همیشه سبز، دارای برگ های با آرایش متناوب، بیضی – کشیده تا بیضی – نیزه ای، براق، به طول 10 تا 30 سانتیمتر است. گل ها به صورت منفرد یا در دسته های 3 تا 7 تایی در کنار برگ ها تشکیل می شوند. این گل ها لوله ای، لوبدار، به رنگ سفید، به قطر 1 تا 1.6 سانتیمتر و با کاسه گلی سبز رنگ می باشند. تعدادی از گل ها هم دارای اندام های جنسی نر و هم دارای اندام های جنسی ماده بوده و عطر کمی نیز تولید می کنند. گل هایی که فقط دارای اندام های جنسی ماده هستند دارای عطری مشابه عطر یاسمن و همچنین دارای نقاط تیره رنگ روی جام گل ها می باشند. میوه ها در ابتدا به رنگ سبز روشن و براق، در قطبین پهن یا گرد، به عرض 5 تا 12.5 سانتیمتر، با کاسه ی گلی برجسته و مشخص و دارای چهار لوب می باشند. همزمان با رسیدن، میوه ها دارای پوستی نازک و صاف شده و به رنگ سبز زیتونی و در نهایت به رنگ سبز کدر دیده می شوند. پالپ این میوه ها به رنگ قهوه ای تا قهوه ای بسیار تیره و تقریباً سیاه، و در برخی موارد ژله مانند است. این پالپ در صورت رسیدن میوه ها، مزه ای شیرین و ملایم دارد. در مرکز هر میوه ممکن است حدود 1 تا 10 بذر پهن، صاف، قهوه ای رنگ، به طول 2 تا 2.5 سانتیمتر وجود داشته باشد. اما اغلب میوه های این گیاه، بدون بذر می باشند. این درختان بومی مکزیک، جزایر کاریب، آمریکای مرکزی و کلمبیا هستند.

پوستر ساپوت سیاه

بهترین زمان کاشت نهال ساپوت بلک (سیاه):

توجه داشته باشید که اگر نهال در زمان مناسب خود کاشته نشود ممکن است نتیجه عکس بدهد. بهترین زمان برای کاشت نهال زمانی است که گیاه در خواب به سر می رود به همین منظور در مناطق گرم، معتدل و نیمه سردسیر کاشت نهال در فصل پاییز انجام می شود. توجه داشته باشید که کاشت نهال در فصل پاییز به گونه ای باشد که با شروع فصل یخبندان ریشه نهال با محیط انس گرفته باشد. در مناطق سردسیر کاشت نهال پس از یخبندان و از بین رفتن سرما و باد است حال آنکه کاشت نهال های گلدانی را می توانید در هر زمانی با وجود شرایطی خاص انجام دهید.

طریقه کاشت نهال ساپوت بلک (سیاه):

ساپوت بلک یا سیاه با نام علمی و انگلیسی Sapote black گیاهی از خانواده آبنوس به شمار می رود. بومی مناطقی از جزایر کارائیب، کلمبیا، آمریکا مرکزی و مکزیک است. درختی خوش فرم و همیشه سبز است که تا ارتفاع 25 متر رشد می کند. دارای میوه گرد، کروی و بیضی مانندی به رنگ سیاه است. کاشت نهال با توجه به گونه های مختلفی به قرار زیر است:

  • نهال ریشه لخت: برای کاشت نهال ریشه لخت ابتدا گودالی در عمق مناسب به اندازه ریشه گیاه ایجاد کنید و سپس نهال را درست در مرکز گودال قرار دهید و اطراف آن را با خاک غنی و حاصلخیز پر کنید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید.
  • نهال گلدانی: در نهال گلدانی که کشت به مراتب آسان تری دارد نیز می بایست در نخستین گام پس از تهیه نهال گودالی ایجاد و نهال را در درون آن قرار دهید و سپس گلدان را شکسته و با مقداری خاک و کود آن را پر کنید و در پایان نیز گیاه را آبیاری کنید.
  • نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ: در این نوع نهال ابتدا در محل مورد نظر گودالی ایجاد کنید و سپس نهال را با نایلون و گونی در درون آن بگذارید و با خاک غنی و حاصلخیز گودال را پر و در نهایت گیاه را آبیاری کنید.

شرایط نگهداری ساپوت سیاه

ساپوت سیاه مخصوص نواحی گرمسیری است و باید در سال های اول رشد از موجه شدن با سرما محافظت شود. ولی اگر گیاهان به خوبی مستقر شوند، در برخی موارد می توانند سرمای -2.22 تا -1.11 درجه سانتیگراد (28 تا 30 درجه فارنهایت) را تحمل کنند. در مکزیک، این درختان در ارتفاعات 1500 تا 1800 متری بالاتر از سطح دریا کشت می شوند. این درختان سازگاری خوبی با تغییرات خاکی دارند. در مکزیک، این گیاهان به صورت خودرو در جنگل های خشک یا زمین های رسی و آبرفتی نزدیک جریان های رودخانه ای رشد می کنند. با این وجود، این درختان بهترین رشد را در خاک های مرطوب لومی شنی یا خاک های شنی به خوبی آبیاری شده یا خاک های آهکی با خاک سطحی ضخیم دارند.

  • نور مورد نياز: زیاد
  • آبياري و رطوبت: مرطوب
  • دماي مورد نياز: نواحی گرمسیری درجه سانتیگراد
  • خاک مورد نياز: خاک هایی با بافت متوسط تا سبک و مرطوب

خواص و کاربردهای دارویی و صنعتی

میوه های این گیاه ارزش خوراکی داشته و هر صد گرم از میوه های آن دارای حدود 79.46 تا 83.1 گرم آب، 0.62 تا 0.69 گرم پروتئین، 12.85 تا 15.11 گرم کربوهیدرات ها، 0.01 گرم چربی، 0.37 تا 0.6 گرم خاکستر، 22 میلیگرم کلسیم، 23 میلیگرم فسفر، 0.36 میلیگرم آهن، 0.19 میلیگرم کاروتن، 0.03 میلیگرم ریبوفلاوین، 0.20 میلیگرم نیاسین و 191.7 میلیگرم اسکوربیک اسید است. طبق پژوهش های مختلف مشخص شده که میزان اسکوربیک اسید این میوه ها دو برابر پرتقال است. میوه های نارس این گیاهان نیز بسیار قابض و سوزش آور می باشند.

نحوه تکثیر ساپوت سیاه

این گیاهان اغلب به وسیله کشت بذرها تکثیر می شوند. این بذرها اگر خشک شوند و در شرایط مناسب انبار شوند، می توانند برای چندین ماه نیز زنده بمانند. بذرها حدود 30 روز پس از کشت جوانه خواهند زد. تکثیر رویشی این گیاهان معمول نیست اما استفاده از روش هایی مانند خوابانیدن هوایی و نیز کوپیوند سپری، برای ازدیاد این گیاهان موفقیت آمیز بوده است. نهال های بذری پس از اینکه به 7.5 سانتیمتر طول رسیدند می توانند به گلدان ها یا زمین های اصلی منتقل شوند. هر درخت باید مساحتی حداقل 12 متر داشته باشد. اغلب درختان پس از 5 تا 6 سال به باردهی می رسند اما در برخی موارد نیز ممکن است زمان آغاز میوه دهی طولانی تر باشد. در مکزیک معمولاً میوه ها از آگست تا ژانویه به بازار عرضه می شوند. اما در فلوریدا اغلب این میوه ها در دسامبر، ژانویه یا فوریه می رسند.

چگونه متوجه می شویم که ساپوت سیاه رسیده است؟

آنها باید در آفتاب کامل برای تولید بهترین میوه کاشته شوند. از نظر کود مورد نیاز نیست. هنگامی که جوان، برنامه های کوچک و مکرر از NPK به جای مقادیر نادر بزرگتر می تواند برای تسریع رشد داده شود. مقدار کل سالانه باید با رشد درخت افزایش یابد. میوه ها را زمانی می چینیم که هنوز سفت و سبز هستند. پس از آن حدود 7 تا 10 روز طول می کشد تا برسند و همانطور که انجام می دهند پوست به رنگ قهوه ای شکلاتی تیره می شود. ساپوت های سیاه زمانی آماده خوردن هستند که پوست آنها سیاه شود و برای لمس آنها احساس لطافت کنند .

پوستر ساپوت سیاه

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری میوه ساپوت سیاه نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (468 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (358 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (88 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (81 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (27 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (20 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر)
تیتر امروز   
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣
(عکس) بهاره رهنما به کدام نامزد رای داد؟/تصویری متفاوت و دیده نشده از بهاره رهنما پای صندوق رای در تالار وحدت
(عکس) تصویر خنده دار و دهه شصتی از تیپ دامادی بهرام افشاری با یک کت زرد و موهای فرفری