بهترین مناطق دیدنی گالیکش در استان گلستان

  دوشنبه، 10 مهر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین مناطق دیدنی گالیکش در استان گلستان
گالیکش شهری جذاب و دیدنی در استان گلستان است. برای آشنایی بیشتر با مناطق زیبای گردشگری در اطراف این شهر با ما همراه شوید.

غار کیارام گالیکش

غار کیارام که با نام غار وسط دل نیز شناخته می‌شود، در شرق استان گلستان و بخش گالیکش قرار دارد. این غار به‌ عنوان قدیمی‌ترین غار مسکونی در شمال کشور شناخته می‌شود. این غار در 6 کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان، بخش گالیکش واقع شده است. جلوی در غار رودخانه‌ای فصلی وجود دارد که هفت متر پایین‌تر از کف غار است و اطراف آن، پوشش جنگلی انبوه و متراکم دیده می‌شود. این غار در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار کیارام

آبشار لوه گالیکش

آبشار لوه یکی از جاذبه‌های گردشگری گالیکش و استان گلستان است که از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند تشکیل شده و ارتفاع مجموع آن‌ها به 75 متر می‌رسد. لوه در امتداد یک شیب پلکانی به‌ صورت طبیعی از صخره‌ها فرو می‌ریزد و دارای پنج طبقه است که در داخل دره‌ای به عمق 35 متر و پوشیده از درختان جنگلی از قبیل ممرز، افرا توسکا جای گرفته است. بلندترین طبقه‌ لوه 15 متر ارتفاع دارد و آبشار لوه از چشمه‌های بالادست تغذیه می‌شود. در هر طبقه‌ آن حوضچه‌هایی به وجود آمده است که پیش از ریختن به طبقه بعدی آب از آن‌ها گذر می‌کند. گالیکش یکی از شهرستان‌های استان گلستان است که در حد فاصل بین شهر مینودشت و کلاله قرار دارد.

آبشار لوه

چشمه لال گالیکش

چشمه لال در فاصله 27 کیلومتری شرق شهرستان گالیکش قرار دارد. آب این چشمه از فضایی مسطح در دل جنگل می‌جوشد و پس از طی مسافتی به رودخانه دوغ و نهایتاً به سد گلستان می‌ریزد. در محل سرچشمه گودالی عمیق ایجاد شده است. چشمه لال یکی از جاذبه‌های گردشگری گالیکش است که برای دسترسی به آن باید ابتدا به روستای بش اویلی بروید و پس از عبور از محوطه روستای قدیمی بش اویلی، یک کیلومتر طی کنید تا به چشمه برسید.

چشمه لال

دشت شقایق گالیکش

در میان استان‌های شمالی کشور استان گلستان جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. این شهرستان شرقی‌ترین بخش استان گلستان است و با استان‌های خراسان شمالی و سمنان مرز مشترک دارد. شهر گالیکش در فاصله 142 کیلومتری از شهر گرگان واقع شده است. دشت شقایق‌های وحشی در روستای پادلدل شهرستان گالیکش یکی از مناظر کم‌نظیر طبیعت محسوب می‌شود. این منطقه که به دشت شقایق گالیکش نیز معروف است در اراضی جنوبی روستا و حوالی مرز استان گلستان با استان سمنان قرار دارد. این دشت زیبا در غرب به مینودشت و در شمال غرب به کلاله می‌رسد و پناهگاه حیوانات و گیاهان کمیاب بسیاری است.

دشت شقایق گالیکش

چشمه اشکان گالیکش

چشمه اشکان در فاصله 25 کیلومتری شرق شهر گالیکش، در مجاورت روستای بش اویلی قرار دارد و در میان جنگلی سرسبز جای گرفته است. این چشمه یکی از جاذبه‌های دیدنی گالیکش محسوب می‌شود که با چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، مکانی مناسب برای تفریحات دوستانه و خانوادگی و همچنین آب‌تنی و شنا است.

چشمه اشکان

غار حمام خدایی گالیکش

غار حمام خدایی در شرق روستای پنو، از توابع گالیکش و در مجاورت دره کم‌عمقی، مشهور به اریبی قرار دارد. این غار یکی از جاذبه‌های گردشگری گالیکش به حساب می‌آید که درون آن چشمه‌ای پرآب واقع شده و در زمستان‌ها آب آن گرم و در تابستان‌ها خنک‌ است. مردم روستا در گذشته، به دلیل ساختار خاص غار، در زمستان‌ها از آن به‌ عنوان حمام استفاده می‌کردند. در تابستان‌ها نیز از آب جمع شده‌ مقابل غار برای مصارف آشامیدنی و خوراکی برمی‌داشتند.

غار حمام خدایی

غار سم گالیکش

غار سم در نزدیکی قله کوه خواجه قنبر در منطقه نامیج روستای نام نیک از توابع گالیکش قرار دارد و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است. سم در زبان محلی به معنای حفره و غار است. این غار آهکی بر اثر جریان آب از داخل سنگ‌های آهکی ایجاد و گسترش یافته است و از آن به‌ عنوان دومین غار عمیق کشور یاد می‌شود. در داخل غار بقایای سفال‌ مربوط به دوران کهن را‌ شناسایی کرده‌اند. همچنین در دهلیزهای ابتدایی غار بقایای اسکلت انسانی کشف شده است. غار سم بین 25 تا 30 حلقه چاه دارد که این امر نشان‌دهنده بزرگی سیستم این مجموعه است.

غار سم

غار گرو گالیکش

غار گرو که با نام غار گرآو نیز شناخته می‌شود، در روستای دوزین از توابع شهرستان گالیکش در استان گلستان قرار دارد و در ارتفاع 1189 متری از سطح دریا واقع شده است. این غار یک دهانه ورودی دارد که بر اثر شدت جریان آب شکل گرفته است. در اوایل بهار سال‌های پرآبی از دهانه غار جریانی از آب جاری می‌شود. مسیر پیمایش غار شیب زیادی دارد و حرکت در غار هم باید به‌ صورت سینه‌خیز انجام شود.

غار گرو

غار سید رشید گالیکش

غار سید رشید روی صخره‌ای بزرگ در جنوب شرقی روستای سر حمام، در نزدیکی گالیکش واقع شده است و دهانه آن با شکلی نامنظم 6 متر ارتفاع دارد. در دو طرف غار پناهگاه‌هایی صخره‌ای به‌صورت جان‌پناه به عمق یک تا یک و نیم متر دیده می‌شود. فضای داخلی غار به رنگ سیاه درآمده که دلیل آن روشن کردن آتش و دودزدگی است. تا چند سال اخیر اهالی روستا در زمستان‌ها از این غار به‌ عنوان آغل گوسفند و بز استفاده می‌کردند. چکندهای آهکی زیبایی نیز درون غار شکل گرفته‌ و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری گالیکش تبدیل کرده‌اند.

غار سید رشید

پارک ملی گلستان گالیکش

پارک ملی گلستان نخستین پارک ملی ثبت شده در ایران است که در شرق البرز و جنگل‌های شمالی کشور قرار دارد. حد غربی پارک ملی از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بخش اعظم پارک در استان گلستان قرار دارد. این پارک که به‌ عنوان گلوگاه استان گلستان شناخته می‌شود، 115 کیلومتر با بجنورد و 15 کیلومتر با شهر گالیکش از توابع مینوشهر فاصله دارد.

پارک ملی گلستان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان