موارد منع مصرف و تداخل دارویی فرينجكت

  دوشنبه، 29 فروردین 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی فرينجكت
آمپول فرینجکت یا آهن تزریقی برای درمان کمبود آهن در زمانی که مصرف مکمل خوراکی آهن بی اثر است یا فرد به دلایلی قادر به مصرف خوراکی نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تشخیص کمبود آهن و یا کم خونی، فرد باید آزمایش خون انجام دهد تا پزشک بتواند بر اساس آزمایشات او تشخیص کمبود آهن شدید را داده و برای او آمپول فرینجکت را تجویز نماید.

آمپول فرینجکت، راهکاری برای درمان کمبود آهن مقاوم به مکمل یاری است. درواقع این آمپول زمانی تجویز می شود که بیمار مبتلا به کمبود آهن، به درمان های دیگر پاسخ ندهد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است، منجر به لزوم تجویز فرینجکت شود، عدم تحمل به آهن خوراکی است. مکمل های آهن خوراکی تنوع بالایی دارند، با این وجود برخی از افراد قادر به تحمل اشکال خوراکی گوناگون نیستند. در این موارد معمولا ابتدا تلاش می شود، مکمل های آهن خوراکی با فرمولاسیون گوناگون، تجویز گردد. چنانچه عوارض و عدم تحمل با مصرف هیچ یک از مکمل های تعدیل نشد، آمپول فرینجکت تجویز می گردد. علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است، کاهش شدید در سطوح هموگلوبین، نیاز به تامین آهن در شرایط اضطراری و یا جبران مقادیر زیاد خون از دست رفته، منجر به تصمیم پزشک مبنی بر تجویز آهن تزریقی برای بیمار شود.

تداخل دارویی فرينجكت

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. درمان خوراکی آهن نباید تا ۵ روز پس از تجویز آخرین مصرف آمپول فرینجکت شروع شود.

آمپول فرینجکت

هشدار درباره مصرف آمپول فرینجکت

بعضی دارو ها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف آمپول فرينجكت ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می دهید.
  • در صورتی که مشکل خونی خاصی دارید.
  • در صورتی که مشکل کبدی و کلیوی دارید.
  • اگر مشکل ادراری دارید.
  • اگر آلرژی یا آسم شدید دارید.
  • اگر مشکل کم خونی شما به خاطر کمبود آهن نیست.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک شدیدی به دارویی دارید.

موارد منع مصرف فرینجکت

مصرف آمپول فرینجکت در افراد مبتلا به آلرژی های شدید به ویژه آلرژی تنفسی و آسم ممکن است خطرناک باشد. چراکه امکان بروز حملات آلرژیک و حتی شوک آنافیلاکسی پس از تزریق این آمپول، وجود دارد. تزریق در افراد مبتلا به آسم ممکن است منجر به ایست تنفسی و حتی مرگ شود. سایر موارد منع مصرف فرینجکت در مبتلایان به بیماری های کبدی و کلیوی مزمن است. متابولیسم این دارو در بدن، کبد و کلیه را درگیر می کند. بنابراین درصورت وجود سابقه بیماری، سلامت فرد را به مخاطره می اندازد. بیماران قلبی و یا افرادی که سایقه سکته قلبی دارند نیز بهتر است، برای مصرف این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایند. زیرا به طور کلی ورود حجم بالایی آهن به عروق، سیستم قلبی عروقی را دچار شوک می نماید. مصرف فرینجکت در دوران بارداری و شیردهی لازم است با مشورت پزشک صورت گیرد. به طور کلی مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی گردد. اما درصورت وجود کمبود شدید آهن در مادر، تنها در سه ماهه اول بارداری، می توان فرینجکت را تجویز نمود. به دلیل احتمال ورود ترکیبات فرینجکت به شیر، در دوران بارداری منع مصرف دارد. چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  1. حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  2. بارداری
  3. شیردهی
  4. آلرژی یا آسم شدید
  5. مشکلات قلبی (مانند سابقه سکته قلبی)
  6. مشکلات خونی خاص
  7. مشکلات کبدی
  8. مشکلات کلیوی
  9. مشکلات ادراری
  10. عفونت حاد و مزمن
  11. اگر مشکل کم خونی شما به خاطر کمبود آهن نیست.

مصرف آمپول فرينجكت در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات دقیقی راجع به مضر بودن مصرف این دارو در دوران بارداری انجام نشده است اما نباید این دارو را بدون مشورت پزشک استفاده نمایید. معمولا زنان باردار در 3 ماهه اول بارداری به کم خونی مبتلا می شوند و مکمل آهن خوراکی این مشکل را برطرف نمی کند، به همین دلیل پزشک نیاز می بیند که آهن تزریقی برای زن باردار تجویز نماید. مطالعات نشان می دهد که امکان ترشح این دارو در شیر مادر بسیار پایین است اما در دوران شیردهی نیز بدون مشورت، نباید از این دارو استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت