معرفی و بررسی ویژگی های سگ نژاد آیردل تریر (Airedale Terrier)

  سه شنبه، 28 دی 1400   زمان مطالعه 15 دقیقه
معرفی و بررسی ویژگی های سگ نژاد آیردل تریر (Airedale Terrier)
سگ نژاد آیردل تریر اولین نژادی است که در بریتانیا و آلمان به عنوان سگ پلیس مورد استفاده قرار گرفتند و در زمان جنگ نیز در نقش نگهبان و نامه رسان عمل می‌نمود. در ادامه مطلب با مشخصات این سگ بیشتر آشنا می شوید.

ریشه آیردل تریر همچون بیشتر سگ های تریر از جزایر بریتانیا گرفته شده است. در زمان های گذشته در میان دره آیردل و رودخانه ی ورف حیواناتی موذی و مزاحم همچون موش ها، روباه ها، سمور ها و … نیز وجود داشتند که باعث آسیب رسیدن به مزارع کشاورزی همسایگان نزدیک رودخانه می شدند.

شکارچیان هم برای جلوگیری از ضرر و کنترل آفات نیز پنج سگ از نژاد های مختلف را تهیه کرده و از آن ها نگهداری می کردند سپس هر کدام از آن ها که را در زمینه ی هر یک از این حیوانات موذی دارای قدرت و تجربه کافی بود برای شکار کردن آن ها به کار می گرفتند.این حیوانات کوچک، جانوران موذی را برای کشاورزان و شکارچیان شکار می کردند اما هزینه تهیه و نگهداری از این سگ ها به قدری بود که اکثر کشاورزان سطح متوسط از پس هزینه های آن بر نمی آمدند در نتیجه کشاورزان تصمیم گرفتند در ازای به کار گیری از پنج سگ، سگی را به کار برند که توانایی انجام کار هر پنج سگ را داشته باشد.

سگ های آیردل با جثه ی کوچکی که داشتند برای شکار حیوانات کوچک تر از خود همچون موش ها بسیار ایده آل و مناسب به شمار می رفتند اما برای حیوانات بزرگ تر از توانایی کمی برخوردار بودند به همین علت شکارچیان از سگ های بزرگ تر در جهت شکار های بزرگ همچون روباه، سمور و … استفاده می کردند.

بسیاری از افراد معتقدند این سگ حاصل ترکیبی از نژاد های مختلفی به نام های واترساید یا بینگی می باشد و نام آن را در جهت احترام به رودخانه و منطقه ای که این سگ در آن جا پرورش یافته است نامیده اند.از این سگ ها در زمان جنگ جهانی اول به عنوان جاسوس چهارپا و سگ های نجات صلیب سرخ نیز به کار گرفته می شد. نقش این سگ ها به این صورت بود که پیام های بین فرماندهان و سربازان موجود در سنگر ها را منتقل می کردند و رویکرد های دشمن را هشدار می دادند. یکی از معروف ترین سگ های آیردل که جک نام داشت در طول این جنگ ارادت و فداکاری های بسیاری را انجام داد.

این سگ ها تا به امروز توانسته اند طرفداران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کنند و محبوب شوند از این سگ ها در زمان های گذشته به عنوان سگ موش گیر، سورتمه ران، پیام رسان، راهنما، صلیب سرخ، آورنده ی غذا و مهمات و … به کار برده می شد و امروزه به عنوان سگ های کاری، سگ های ورزشی و سگ های خانگی به کار می روند.

مشخصات سگ نژاد آیردل تریر

نام آیردل تریر (Airedale Terrier)
دسته بندی نژاد تریر
وزن نرها: 23 تا 29 کیلوگرم
ماده ها: 18 تا 20 کیلو گرم
قد نرها: 56 تا61
ماده ها: 56 تا 58
طول عمر 10 تا 13
خصوصیات سخت کوش، مستقل، پر انرژی و با استقامت بدنی بالا
کار شکارچی، سگ پلیسی و نظامی

مشخصات ظاهری سگ آیردل تریر

سگ های آیردل تریر دارای هیکلی قوی و همچنین عضلات قوی می باشند و از ظاهری ورزشی برخوردار هستند. این سگ را به رنگ های قهوه ای و سیاه نیز می توان مشاهده کرد، گوش های این حیوان در حالی که بر روی سر آن آویزان شده است به شکل V می باشد. سگ های آیردل چشمانی زیبا، گیرا و به رنگ تیره دارد و همواره دم خود را به سمت بالا نگه می دارد. پوشش مویی این حیوان از رشد خوبی برخوردار بوده و باید هر چند وقت یک بار کوتاه شود و علاوه بر این باید به صورت روزانه به نظافت آن رسیدگی کرده و شانه شود.

این حیوان بسیار فعال و پر انرژی است و همواره به این نیاز دارد تا اوقاتی را به پیاده روی با او صرف کنید علاوه بر این آن ها شکارچیان خوبی به شمار می روند و با شکار موش، سنجاب و … می توانند خود را سرگرم کنند از دیگر مشخصات ظاهری این سگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سگ نژاد آیردل تریر

نکات برجسته آیردل تریر

سگ آیردل تریر یک تمایل طبیعی به حفرگودال در وسط یک باغ گل زیبا دارد و همچنین تعقیب حیوانات کوچک و پارس کردن .

  • سگ خرمایی تریر گردآورنده خاطرات انسان است.
  • یک سگ پر انرژی است، سگ خرمایی تریر نیاز به ورزش روزانه دارد. به طور کلی، او فعال و پر از انرژی در طول زندگی اش است. او برای زندگی آپارتمانی مناسب نیست و نیاز به یک خانه با یک حیاط بزرگ محصور شده دارد.
  • جویدن یکی از عادت های مورد علاقه آیردل تریراست. او هر چیزی را می جود و زمانی که شما در خانه نیستید باید او را در یک جعبه و یا لانه امن با اسباب بازی های محکم قرار دهید.
  • سگ خرمایی یک سگ مستقل است، اما او لذت می برد که یک عضو از یک خانواده باشد. او زمانی که در داخل خانه کنار صاحبان خود است بسیار خوشحال است، ولی به معنی این نیست ایردل تریر نیاز به حیاط خلوت ندارد.
  • آیردل تریر رفتار بسیار خوبی با کودکان دارند و برای نگهداری بچه ها قابل اعتماد است. با این حال، کودکان و سگ هرگز نباید بدون نظارت رها شوند.
  • ایردل تریر نیاز به نظافت روزانه دارد، بنابراین باید آرایشگری حرفه ای یاد بگیرید.
  • آموزش و اجتماعی شدن برای آیردل تریر ضروری است. اگر بدرستی آموزش نبیند او به دیگر سگ ها و مردم حمله می کند.
  • برای داشتن یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ را از یک مادر آموزش ندیده و یا فروشگاه حیوانات خانگی خریداری نکنید و از سلامت سگ در مقابل بیماری های ژنتیکی مطمئن شوید.

شخصیت نژاد آیردل تریر

آیردل تریر یک سگ سخت کوش، مستقل، پر انرژی و با استقامت بدنی بالا است. او علاقه زیادی به کندن گودال، تعقیب و پارس کردن دارد که تمام این رفتارها در این نژاد ذاتی است این صفات می تواند برای صاحبانی که این نژاد را خوب نمی شناسند خسته کننده باشد . سگ خرمایی نژاد پر جنب و جوشی است واو نیاز به فعالیت زیاد دارد. او را به مدت طولانی تنها نگذارید، زیرا به احتمال زیاد تبدیل به سگ بی حوصله ای می شود، که امکان دارد رفتارهای مخربی انجام دهد. آموزش باید همراه با سرگرمی باشد و از انجام تمرینات تکراری پرهیز کنید.دیده بان قابل اعتمادی است و با افتخار از خانواده اش محافظت می کند او می تواند یک نگهبان قوی باشد، اما رفتار دوستانه ایی با خانواده و دوستان خود دارد .مانند همه سگ ها، آیردل تریر باید از تولگی اجتماعی شود.

مشکلات و سلامتی نژاد آیردل تریر

آیردل تریر به طور کلی سالم است، اما مانند همه نژاد ها، آنها مستعد ابتلا به برخی بیماری ها هستند همه آیردل تریرها ممکن است به یک یا همه این بیماری ها مبتلا شوند، اما این مهم است که بیماری ها را بشناسید.اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید حتما از سلامت هر دو پدر و مادر توله سگ خود مطمئن شوید.

دیسپلازی مفصل ران

این یک بیماری ارثی است که در آن اتصال استخوان ران را به مفصل ران متناسب نیست به صورت چسبیده است در بعضی از سگ ها بصورت درد پا در یک یا هر دو پای عقب مشاهده می شود، اما برخی دیگر علائم ظاهری ندارند. غربالگری اشعه ایکس روش مناسبی برای تشخیص این مشکل است. سگ با دیسپلازی مفصل ران را نباید پرورش داد. بنابراین اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، حتما از عدم این مشکل در مادر توله سگ، مطمئن شوید.

آلرژی

آلرژی یک بیماری شایع در سگ ها است و آیرد ل از این قاعده مستثنی نیست. سه نوع آلرژی وجود دارد: آلرژی غذایی، که با از بین بردن برخی مواد غذایی خاص از رژیم غذایی سگ مشکل حل میشود؛ آلرژی تماس، که توسط یک واکنش به یک ماده موضعی مانند ملافه، پودر کک، شامپو سگ و دیگر مواد شیمیایی ایجاد می شود؛ و آلرژی استنشاقی، که توسط آلرژن های هوا مانند گرد و غبار و کپک ایجاد می شود. درمان نیز بستگی به علت مشکل دارد که شامل محدودیت های رژیم غذایی، داروها و تغییرات محیطی.

کم کاری تیروئید

این یک اختلال غده تیروئید است. که باعث صرع، آلوپسی (ریزش مو)، چاقی، بی حالی، هیپرپیگمانتاسیون، پوستی و دیگر بیماری های پوستی می شود. با دارو و رژیم غذایی درمان می شود.

پیشرو شبکیه آتروفی(PRA)

این بیماری از خانواده بیماری های چشم است که باعث تخریب تدریجی شبکیه چشم می شود. در اوایل بیماری، سگ دچار شب کوری می شود. با پیشرفت بیماری درطول روز هم کور می شوند.

Umbilica فتق

اگر فتق کوچک است، می توان آن را بدون درمان رها کرد برخی از سگ مبتلا به فتق کوچک کل زندگی خود را بدون مشکل می گذرانند. فتق بزرگ نیاز به عمل جراحی دارد.

خونریزی معده و روده

این اختلال باعث استفراغ و اسهال می شود. علت آن ناشناخته است. اسهال و استفراغ خونریزی نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. این اختلال نیز با آنتی بیوتیک و داروهای ضد زخم درمان می شود.

سرطان

مانند انسان، سگ ها می توانند سرطان بگیرند. بسیاری از انواع مختلف سرطان وجود دارد و موفقیت درمان را برای هر سگ متفاوت است. برای برخی از انواع سرطان، تومور با جراحی برداشته، برخی دیگر با شیمی درمانی درمان و برخی از آنها هر دو جراحی و دارو باید درمان شوند.

مراقبت از نژاد آیردل تریر

سگ خرمایی تریر یک سگ کاری است و دارای انرژی و استقامت زیاد. او نیاز به ورزش منظم حداقل یک پیاده روی در روز دارد. سگ خرمایی علاقه زیادی به بازی و شنا دارد. او یک همراه خوب برای آهسته دویدن است. آموزش و اجتماعی شدن (فرایندی که در آن توله سگ یا سگ بزرگسال یاد می گیرند که چگونه رفتار دوستانه داشته باشد و با سایر حیوانات و مردم سازگار باشند). به طور کلی، آیردل ها آموزش را به خوبی فرا میگیرند و به خاطر میسپارند. تشویق بهترین راه برای آموزش سگ خرمایی است. شما باید آموزش را برایش سرگرم کننده کنید ودر آموزش بسیار انعطاف پذیر و صبور باشید.

تغذیه نژاد آیردل تریر

توصیه می شود روزانه: ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه از مواد غذایی خشک با کیفیت بالا در روز، بصورت دو وعده غذایی به او داده شود. توجه: مقدار غذای سگ بالغ خود بستگی به اندازه، سن، جثه، سوخت و ساز بدن و سطح فعالیت او دارد. اگر شما مطمئن نیستید که آیا او اضافه وزن دارد، برایش تست چشم و آزمون دست را انجام دهید. نخست، نگاه کردن به او. شما باید قادر به دیدن کمر باشد. سپس دست خود را در پشت او وشصت خود را در امتداد ستون فقرات قرار دهید، با انگشتان رو به پایین، لمس کنید شما باید قادر به احساس دنده های او بدون نیاز به فشار زیاد باشید.

آراستن نژاد آیردل تریر

موهای آیردل تریر را باید دوبار در سال کوتاه کنید. به شانه زدن روزانه نیاز دارد. مو و ریش آنها خیلی زود کثیف می شود به همین دلیل باید ریش آنها را روزانه بشویید تا اگر غذا در بین ریشش باقی مانده است تمیز شود. ریزش مو در این نژاد کم می باشد.حداقل دو یا سه بار در هفته باید مسواک به دندان هایشان زد تا مانع رشد باکتری شوید، مسواک زدن روزانه برای جلوگیری از بیماری های لثه و بوی بد دهان پیشنهاد می شود.

ناخن ها را یک یا دو بار در ماه کوتاه کنید. اگر شما می توانید صدای پای سگ خود را روی زمین بشنوید ناخن ها بیش از حد بلند است. در ناخن پا سگ، رگ های خونی وجود دارد و اگر شما بیش از حد کوتاه کنید باعث خونریزی می شوید و سگ شما ممکن است دفعه بعد که ناخن گیر را ببیند با شما همکاری نکند.

گوش او را هفته ایی یک بار چک کنید برای جلوگیری از قرمزی یا بوی بد، که نشان دهنده عفونت است. بهتر است گوش را با یک توپ پنبه مرطوب با ملایم و pH متعادل تمیز کنید .همانطور که شما برای زخم، خارش یا علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت یا التهاب بر روی پوست نگران می شوید و چک می کنید، گوش، بینی، دهان، چشم و بر روی پا ها نیز باید بطور منظم چک شود که دچار قرمزی یا ترشح نباشد.

میزان سازگاری نژاد آیردل تریر با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

ایردل بامزه خانواده ی خوبی با دیگر حیوانات خانگی درست می کند. در بعضی موارد او ممکن است حامی بچه ها در خانه هم باشد اما سایز بزرگش ممکن است به بچه های خیلی کوچک فشار زیادی وارد کند.همچون هر نژادی شما باید به بچه ها آموزش دهید که چگونه به سگ نزدیک شوند و ان را لمس کنند و همیشه هر ارتباطی بین کودک و سگ را نظارت کنید تا از هر گونه گازگیری یا کشیدن گوش یا دم یا هر قسمت دیگر بدن جلوگیری کنید. به کودک خود اموزش دهید که هیچوقت به سگی که خوابیده یا غذا می خورد نزدیک نشوند یا هیچگاه غذایش را از او دور نکند. هیچ سگی، هر چقدرهم که صمیمی باشد، نباید بدون نظارت با یک کودک تنها باشد.

ایردل رابطه ی خوبی با سگ های دیگر خانه دارد و تا زمانی که به خوبی اجتماعی شده باشد و آموزش دیده باشد او می تواند پرخاشگر باشد با سگهای غریبه ای که حس می کند تهدیدی هستند. معروفیت ایردل نیز بعنوان شکارچی به همین خاطر است. او حیواناتی که بنظرش شکار می آیند را دنبال می کند، حیواناتی همچون گربه ها، خرگوشها و همسترها.

حمله سگ آیردل تریر به کودکان امکان پذیر است؟

سگ های آیردل تریر بسیار باهوش و وفادار، فعال و پر انرژی هستند. آن ها از ماندن در خانه و بودن در کنار صاحب خود به شدت لذت می برند و همراهان خوبی برای اعضای خانواده به شمار می روند. این سگ های مهربان رابطه ی خوبی با کودکان دارند و از بازی کردن با آن ها لذت می برند.این حیوانات احتیاج دارند که مورد احترام و محبت واقع شوند و در عین حال حیواناتی شجاع و جسور می باشند و همچنین مدافعان خوبی به شمار می روند البته با غریبه ها خو نمی گیرند.

اگر شما هم به عنوان یک صاحب سگ دارای فرزند کودکی در خانه می باشید به او هم چگونگی نزدیک شدن و رفتار کردن با یک سگ را آموزش دهید و همواره مراقب و ناظر رفتار آن ها با یکدیگر باشید به عنوان مثال به او هشدار دهید هنگامی که سگ مشغول غذا خوردن است غذا را از آن دور نکند یا به آن نزدیک نشود، به طور کلی هر چقدر هم سگ خانگی شما صمیمی نباید بدون نظارت با یک کودک تنها باشد.

طول عمر نژاد آیردل تریر

به طور معمول عوامل مختلفی همچون نوع تغذیه، سلامتی بدن، نحوه ی نگهداری و … بر طول عمر سگ ها تاثیر گذار است، سگ های آیردل تریر به طور معمول حیوانات سالمی بوده و حدوداً بین ۱۰ تا ۱۳ سال عمر خواهند کرد.

محل نگهداری نژاد آیردل تریر

آیردل تریر بسیار فعال است و حداقل به یک حیاط متوسط برای زندگی و فعالیت های روزانه نیاز دارند. این نژاد برای انجام کارهای سخت پرورش یافته و به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد آنها عاشق بازی با توپ، شنا، آوردن وسایل و دویدن پشت دوچرخه می باشند آیردل تریر برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی شود. اگر به اندازه کافی ورزش نکند خیلی زود کسل می شود و به خودش آسیب می زند. البته میزان فعالیت بدنی آنها بعد از دو سالگی خیلی کمتر می شود.

آموزش سگ آیردل تریر

اجتماعی کردن سگ های آیردل تریر برای نحوه و چگونگی رفتار کردن آن ها با سایر مردم و همچنین حیوانات دیگر و آموزش دادن به آن ها یکی از ضروری ترین و مهم ترین مواردی است که هنگام ورود سگ آیردل به منزل باید رعایت شود.خوشبختانه این سگ ها در عین بازیگوشی از هوش سرشاری برخوردار بوده و به خوبی می توانند آموزش ها شما را به خاطر بسپارند و آن ها را انجام دهند بهتر است برای انجام این کار از انواع تشویقی ها برای آن ها استفاده نمایید.سعی کنید آموزش های شما به گونه ای باشد تا زمینه ی سرگرمی آن ها را فراهم کند و باعث نشود تا آن ها زود خسته شوند و باید به هنگام آموزش دادن به آن ها صبور و انعطاف پذیر باشید.

بازی های مورد علاقه سگ Airedale Terrier

هنگامی که یک سگ آیردل را به سرپرستی قبول می کنید باید به این نکته هم توجه داشته باشید که زمینه ی بازی و سرگرمی آن ها را فراهم کنید، مخصوصا سگ های آیردل که عاشق بازی کردن هستند و از انرژی بسیار زیادی برخوردارند. بهتر است برای آن ها حیاط بزرگ و یا نسبتا متوسطی را در نظر بگیرید تا با جست و خیز و پیاده روی بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند.

این سگ ها از جویدن و گاز گرفتن بسیار لذت می برند پس سعی کنید با خریدن اسباب بازی های جویدنی و یا دندونی ها علاوه بر این که زمینه ی سرگرمی آن ها را فراهم می کنید باعث می شوید تا دیگر به وسایل خانه شما آسیبی وارد نشود. علاوه بر این می توانید برای آن ها توپ های بازی تهیه کنید تا سرگرم بشوند البته به این موضوع هم دقت داشته باشید تا اندازه ی آن ها متناسب باشد و با بلعیدن آن به سگ دلبند شما آسیبی وارد نشود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (326 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (189 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (119 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
فقط افراد تیزبین که مو رو از ماست بیرون میکشن میتونن خرگوش رو در این عکس پیدا کنن
(ویدیو) تیتراژ پایانی جذاب و متفاوت جوکر بانوان/ اینجا جوکر خانم‌هاست😌 طبقه 21 یو یو
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس