معرفی و بررسی خودروری تویوتا C-HR

  چهارشنبه، 04 تیر 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
معرفی و بررسی خودروری تویوتا C-HR
تویوتا CH-R 2018 در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد، و پس از آن توسط کمپانی تویوتا در ایالت متحده رونمایی شد. این خودرو برای اولین بار، روز پنجشنبه در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۱۶ در برابر چشم جهانیان قرار گرفت

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، قدمت تویوتا در حدود ۸۰ سال است و امروزه به عنوان بزرگ ترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته می شود. این گروه عظیم صنعتی، ظرفیت عرضه ای نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه در سال دارد و تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح در سطح جهانی تولید می کند. آمار خیره کننده ی تویوتا، جای شکی باقی نمی گذارد که هر مدلی از این برند، شایسته ی بررسی است و باید به عنوان رقیبی برای دیگر خودروهای دنیا، مورد توجه قرار گیرد.

سابقه ی تویوتا در ساخت شاسی بلند، از لندکروزر آغاز می شود. درحالی که نسل اول این خودرو الهام گرفته از جیپ آمریکا به حساب می آمد، امروزه محبوب ترین و پرفروش ترین محصول دنیا در کلاس شاسی بلندهای فول سایز است.

نمونه ی نهائی تویوتا C-HR، مشابه طرح مفهومی سایون C-HR است که در نمایشگاه خودروی لس آنجلس ۲۰۱۵ معرفی شد و حالا با انحلال برند سایون، به نام شرکت مادر تولید می شود. در نمایشگاه خودروی لس آنجلس ۲۰۱۶، هیاهوی زیادی به هنگام رونمایی نسخه ی نهائی این خودرو شکل گرفت که حتی مدیران تویوتا را شگفت زده کرد.

کراس اوورهای کوچک، جذابیت زیادی در دنیا دارند و غیبت تویوتا در این کلاس بدنه، انتظارها از این برند را افزایش داد تا سرانجام، تولید C-HR در سال ۲۰۱۷ قطعی شود. نام این خودرو، مخفف عبارت Coupe High-Rider است که می تواند شاسی بلند کوپه ترجمه شود؛ هرچند با توجه به حضور این محصول در کلاس C از نظر سایز بدنه، می توان کد C-HR را به شیوه ای دیگر معنی کرد.

تویوتا سرمایه گذاری سنگینی بر پروژه ی C-HR داشته است تا همزمان در سه کارخانه ی بزرگ این برند در ژاپن، تایلند و ترکیه تولید شود. این خودرو با توجه به حضور گسترده در کشورهای مختلف، با تجهیزات فنی و سطح آپشن های متفاوت تولید می شود؛ اما با توجه به سیاست بازاریابی تویوتا، تنوع بالایی در نسخه های عرضه شده به هر کشور نخواهد داشت.

تصویر
طراحی ظاهری تویوتا C-HR

این ژاپنی دوست داشتنی اولش فرار بود که با برند ساین(Scion) (یکی از زیرمجموعه های خودروسازی تویوتا ژاپن) معرفی شود؛ اما پس از کش و قوس های فراوان در آخر با برند تویوتا عرضه گردید. البته علت این کش و قوس ها هم این بود که کمپانی تویوتا قصد داشت که در اواخر سال میلادی ۲۰۱۶ برند مذکور(ساین) را منحل کند. از این موضوع که گذر کنیم می رسیم به اسم خودرو که در انتخابش از سرواژه عبارت Coupe High Rider (کوپه شاسی بلند) بهره بردند.
ناگفته نماند که یک نمونه از تویوتا C-HR هم به شکل هیبریدی با مشخصات فنی مشترک با تویوتا پریوس جدید عرضه می شود که بازهم امکان واردات به ایران را دارد.

مراسم رونمایی تویوتا C-HR در ایران و جهان

تویوتا CH-R 2018 در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد، و پس از آن توسط کمپانی تویوتا در ایالت متحده رونمایی شد. این خودرو برای اولین بار، روز پنجشنبه در نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۱۶ در برابر چشم جهانیان قرار گرفت. تا همه شاهد ورود تویوتا به بازار شاسی بلندهای اسپرت باشند.
اما درباره رونمایی این خودرو در ایران باید بگم که در نمایشگاه خودرو تهران (از ۲۶ بهمن ماه ۹۵ تا به ۳۰ همین ماه برگزار شد) بدجور چشم مراجعین را جلب کرده بود چرا که شما با ورود به سالن یک نمایشگاه و رفتن به سمت غرفه ایرتویا(نماینده رسمی تویوتا ژاپن در ایران) شاهد حضور افراد زیادی در داخل و اطراف این خودرو بودید به طوری که بحث ها و حرف های زیادی هم در اطرافش صورت می پذیرفت و بدین ترتیب ایرتویا با این رونمایی هم نگاه ها را به خود جلب کرد و هم غرفه جذابی(در کنار نگین خودرو) از نگاه مراجعین شد.

تویوتا C-HR در نمایشگاه خودرو تهران

قیمت و عرضه تویوتا C-HR

درباره ی قیمت این خودرو باید گفت که گمانه زنی ها حاکی از آن است که قیمتی معادل ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در بازار کشور خواهد داشت. البته نبود خودروی هوندا HRV در بازار کشور، باعث شده تا یک رقیب سرسخت جهانی در ایران برای این خودرو کم شود به همین خاطر خودروی تویوتا C-HR باید با نیسان جوک بدجور گلاویز شود که طبیعی است که با توجه به قیمت زیادی که اعلام گردیده رقابت سختی بین این دو به وقوع خواهد پیوست.

نکته مهم در بحث عرضه این خودرو این است که تا الان فروش آن در خاورمیانه صورت نگرفته است. حتی با وجود معرفی مدل ۲۰۱۸ آن برای بازار آمریکا اما هنوز عرضه C-HR در ایالات متحده صورت نپذیرفته نکته دیگر این که خط تولید C-HR در ترکیه(ساکاریا) است و طبق گفته ها اول کار از ساکاریا به بازارهای اروپا و بعدش به آمریکا و در مرحله آخر هم به دیگر کشورها ورود خواهد کرد. البته ایرتویا گفته که ثبت نام این خودرو از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.
خوب حالا که از کلیات این خودرو اطلاع پیدا کردید وقت آن رسیده تا به طور کامل با جزییات فنی و طراحی این ژاپنی آشنا شویم و با بررسی دقیق شما را با این خودرو آشنا سازیم. پس در ادامه هم با ما همراه باشید:

مشخصات فنی تویوتا C-HR

تویوتا CHR بر پایه ی پلتفرم TNGA است که این پلتفرم به طور مشترک با پریوس ساخته شده، از پلتفرم که گذر کنیم به بحث فنی می رسیم که در این باره باید بگویم که تویوتا قصد دارد که ۱۰۰هزار دستگاه ازتویوتا C-HR را در سال نخست در اروپا به مشتریانش ارائه دهد. که از این ۱۰۰ هزار خودرو تقریبا ۷۵ درصدش هیبریدی است و مابقی آن که ۲۵ درصد است با پیشرانه ی بنزینی ۱.۲ لیتری توربو عرضه می شود. در کل روی تویوتا C-HR پیشرانه های ۱.۲ لیتری، ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری هیبریدی قابل عرضه است که به احتمال فراوان در ایران ما مدل ۱.۲ لیتری عرضه خواهد گردید. این هم بگویم که طبق گفته کمپانی تویوتا در بازار کشور آمریکا علاوه بر سه نوع گفته شده موتور ۲ لیتری بنزینی هم قابل سفارش خواهد بود. در ادامه این بخش از مقاله ما به توضیح درباره ی پیشرانه قابل عرضه به ایران خواهیم پرداخت.
درباره پیشرانه ۱.۲ توربو می توان گفت که ۱۱۵ اسب بخار قدرت را تولید می کند که این نیرو می تواند با گیربکس CVT نصب شده به هر چهارچرخ منتقل شود. میزان دی اکسید کربن تولید شده ۱۴۴ گرم در هر کیلومتر است که عدد قابل قبولی است.

انتخاب پیشرانه ها در تویوتا CHR کم و محدود می باشد لذا شما قادر به انتخاب پیشرانه ی دیزلی نخواهید بود. اما تویوتا برای پیشرانه ی بنزینی ۴ سیلندر این خودرو مشخصات ایده آل و قوی قرار داده است که این پیشرانه دارای ۱۱۴ اسب بخار قدرت است که گشتاور ۱۸۵ نیوتون متری را هم داراست،البته شاید در نگاه نخست پیشرانه تویوتا C-HR خوب نباشد ولی فراموش نکنید که این شاسی بلند ژاپنی وزن کمتری را نسبت به رقبا دارد. که همین باعث می شود که پیشرانه بهتر عمل کند. ضمنا گیربکس CVT به همه چرخ های خودرو قدرت پیشرانه را انتقال می دهد.
در کل تناسب خوب و منطقی پیشرانه با وزن خودرو باعث خواهد شد که قوای محرکه تویوتا CHR هماهنگی خوب و منطقی با خودرو داشته باشد که همه این ها در کنار تولید فقط ۱۴۴ گرم دی اکسید کربن در هر یک کیلومتر اوضاع را برای این کراس اوور در برابر رقبایش ایده آل خواهد کرد.

تصویر
طراحی ظاهری تویوتا C-HR

طراحی ظاهری

همان طور که در بخش دیگر این مقاله گفتیم این خودرو به وسیله ی طراح قابل ژاپنی یعنی آقای هیرو کوبا طراحی و مهندسی شده است. تویوتا C-HR کاملاً با روند طراحی تویوتا دور است هرچند در طراحی بیرونی ما شاهد خطوط شکسته فراوان، احجام و برجستگی های پی درپی و… هستیم که همین امر باعث شده که طراحی این خودرو الگویی جدیدتر و جوان پسندتر را برای محصولات این شرکت بنا گذارد.

  • در نمای جلو شما شاهد چراغ هایی کشیده هستید که در نیم نگاه اول گویی به هم پیوسته اند اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که چراغ ها به وسیله آرم تویوتا از قبل از هم جدا شده است، این چراغ ها در کنار جلو پنجره باریک و کاپوت و سپر خشن و عضلانی باعث شده که نمای جلو چون دو نمای دیگر(عقب و بغل) خودرویی عضلانی و خشن را ایجاد سازد. در آخر این را هم بگویم که در سپر جلو ورودی های خاص هوای تعبیه شده است.
  • از نمای جانبی ما در تویوتا CHR شاهد خطوط قوس دار در قسمت پایینی درها و همین طور اطراف گلگیرهای عضلانی خودرو هستیم، ضمنا نکته مهم در نمای جانبی دستگیره درب های عقب است که به صورتی طراحی شده که شما در نگاه اول خیال می کنید که درب عقب وجود ندارد چرا که دستگیره ها پنهان است. بی شک با نگاه به نمای جانبی تصویر یک بدنساز حرفه ای در ذهنتان تداعی می گردد.
  • در نمای عقب شما شاهد چراغ هایی هستید که برای شما تداعی گر نوک پیکان است و به شکل متورم C شکل است، ضمنا به مانند تویوتا پریوس ۲۰۱۷ زیر سپر قطعه مستطیلی مشکی رنگی تعبیه شده که در زیر این قطعه چراغ ترمز جا خوش کرده است. لازم به ذکر است که سقف شیب دار، طراحی کوپه مانندی دارد. که همین امر باعث شده که طراحی تهاجمی خودرو تشدید گردد. در آخر باید بگویم که اسپویلر سقفی عقب باعث شده که نمای عقب جوان پسندتر شود.
تصویر
طراحی داخلی تویوتا C-HR

طراحی داخلی

شاید اگر در کابین تویوتا RAV4 نشسته باشید و الان شاهد کابین تویوتا CHR باشید متوجه برتری کابین تویوتا CHR نسبت به RAV4 خواهید شد چرا که تویوتا CHR یک طراحی بسیار خوب،ارگونومیک،جادار و امروزی دارد که کیفیت کابین جدا از دیگر مدل های کمپانی تویوتاست. طراحی عجیب و پلاستیک های سختی که در تویوتا راو ۴ دیده می شد در تویوتا CHR مشاهده نمی گردد و بیننده در این خودرو طراحی داشبورد چشم نواز و مواد بکار رفته ی نرم با تریم مشکی را مشاهده خواهد کرد. لازم به ذکر است که در داخل کابین به طور گسترده از روکش های چرمی بر روی صندلی ها و مجموعه داشبورد استفاده شده است.

تصویر
طراحی داخلی تویوتا C-HR

ایمنی

کمپانی تویوتا به مانند خیلی از خودرو های خود در تویوتا CHR هم خودرویی ایمن را به خریدارانش عرضه می کند چرا که این خودرو توانسته است که پنج ستاره ایمنی را از موسسه سخت گیر اروپایی EURONCAP کسب کند که بی شک همین امر یکی از محاسن این خودرو به حساب خواهد آمد، اما درباره ی امکانات ایمنی این کراس اوور که باید بگم در محصولات ارائه شده در اروپا در تمامی تیپ های این خودرو موجود است لذا توجه شما را به امکانات ایمنی این خودرو جلب می کنم:

  • سامانه ی پیش برخورد (ازجمله تشخیص عابر پیاده)
  • کروز کنترل تطبیقی
  • هشدار خروج از خط به همراه کنترل از طریق فرمان
  • نوربالای خودکار
  • ترمز ضدقفل
  • توزیع نیروی ترمز
  • ترمز پارک
  • ترمز کمکی
  • ترمز اضطراری و سیستم خواندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی

لازم به ذکر است که ترمز اضطراری و سیستم تابلوهای راهنمایی و رانندگی در تیپ های پایینی ارائه نمی گردد.

شتاب و مصرف سوخت تویوتا C-HR

تویوتا CHR با وزن کم ۱۳۷۵ کیلوگرمی که یک وزن کم در برابر رقیبانش است قادر خواهد بود تا در مدت ۱۰.۹ ثانیه از سرعت ۰ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.درباره مصرف سوخت این خودرو هم باید گفت که طبق آنچه کمپانی تویوتا اعلام نموده این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر بنزین را مصرف می کند.

ابعاد تویوتا C-HR

درباره ی ابعاد این خودرو باید بگم که تویوتا C-HR تاحد زیادی هم سایز تویوتا RAV4 طراحی شده، چرا که فاصله محوری و همچنین عرض برابری با هم دارند البته تنها تفاوت ابعادیشان این است که CHR در طول و ارتفاع به ترتیب ۲۰و۱۶ سانتیمتر کوچک تر و کوتاه تر می باشد. اما اگر بخواهیم به طور کلی ابعاد این خودرو را بگوییم به ترتیب این کراس اوور دارای طول، عرض و ارتفاع ۴۳۶۰، ۱۷۹۵ و ۱۵۶۵ میلیمتر است، درباره ی حجم صندوق عقب تویوتا CHR باید بگم که در حالتی که صندلی ها در جای خود قرار دارد ۳۷۰ لیتر گنجایش را داراست اما شاید از خود بپرسید که در خودروهای رقیب این مقدار چقدر است؟ لذا ما با بررسی متوجه شدیم که در نیسان جوک ۳۵۴ لیتر و در نیسان قشقایی این مقدار به ۴۳۰ لیتر می رسد لذا اگر نگاه ما فقط به بازار ایران و تنها رقیب این خودرو(در کلاس خودرویی) باشد(نیسان جوک) باید بگوییم که عملکرد این خودرو در حجم صندوق عقب در بازار ایران بهتر و ایده آل تر است.

امکانات رفاهی

خوب الان وقت آن رسیده تا امکانات رفاهی و آپشنهای تویوتا C-HR را برای شما شرح دهیم لذا این امکانات در زیر قابل رویت است:

  1. کیسه های هوا (نوع و تعداد): راننده / سرنشین / جانبی
  2. سیستم های امنیتی و حفاظتی: سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر ، سنسور حرکت و هشدار نفوذ
  3. سیستمهای تهویه مطبوع: سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتیک جلو و عقب
  4. سیستمهای مولتی مدیا: صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی ، بلوتوث ، ورودی AUX و USB ، شیش بلندگو ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  5. سیستم صندلیهای جلو و عقب: صندلی جلو با تنظیم برقی با روکش چرم
  6. سیستم آیینه ها: تنظیم برقی آینه های کناری به همراه گرمکن ، تنظیم خودکار آینه عقب
  7. سیستم شیشه ها: شیشه بالابرهای برقی ، برف پاک کن های اتوماتیک ، شیشه های سولار
  8. سیستم های سقف: سانروف
  9. سیستم روشنایی جلو و عقب: چراغ های اتوماتیک ، چراغ های دنبال کننده در درب منزل ، چراغ های روشنایی در روز ، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو
  10. سنسورهای پیش فعال: سیستم تشخیص و جلوگیری از برخورد با عابر پیاده ، سیستم تشخیص خروج از بین خطوط ،سیستم هشدار دهنده نقاط کور، سیستم کمک راه ، چراغ مه شکن جلو ، کنترل پایداری خودرو ، کنترل کشش
  11. موارد متفرقه: دوربین عقب ، کروز کنترل تطبیقی ، ترمز پارک الکترونیکی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (511 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان