معرفی و نحوه نگهداری از سگ نژاد مالتیز

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی و نحوه نگهداری از سگ نژاد مالتیز
سگ های نژاد مالتیز می‌توانند همدم و همراهانی بسیار خوب باشند. به همین علت یکی از مناسب ترین نژاد ها برای استفاده در سگ درمانی هستند.

مالتیزها، سگ های عروسکی مهربان با وزنی کمتر از چهار کیلو هستند که توسط یک پوشش بلند، صاف و ابریشمی پوشیده شده اند. در زیر پوشش تماماً سفید، حرکت بدنی جمع و جور با راه رفتنی صاف و بدون تقلا وجود دارد. تصویر کلی نشان دهنده ظرافت و تعادل آزاد است. چهره قوی مالتیز - با چشم های بزرگ و مشکی و بینی محکم سیاه - می تواند بر سخت ترین احساسات غلبه کند. با وجود رفتار اشرافیشان، مالتیزها حیوانات خانگی سرسخت و سازگاری هستند. آن ها سگ های نگهبان هشیاری هستند که با وجود شکل عروسکی جذابشان، نترس بوده و در مسابقات چابکی، ورزشکاران کوچک این بازی ها می باشند. مالتیزها ریزش موی کمی دارند، زیاد عمر می کنند و از پیدا کردن دوستان جدید در هر سنی خوشحال می شوند. بعضی اوقات سرسخت و خود رای می شوند. آنها به آموزش های مبتنی بر پاداش به خوبی پاسخ می دهند.

تصویر
سگ نژاد مالتیز

سگ های این نژاد دارای سری گرد، بینی مشکی به پهنای تقریبی دو انگشت، چشم های نقطه ای براق، گوش های افتاده با موهای بلند و نرم به رنگ کاملا سفید و یا برخی مواقع کرم روشن هستند. یک مالتیز بالغ وزنی بین ۴/۱ تا ۲/۳ کیلوگرم دارد. قد آن ها حداکثر ۲۵ سانتیمتر و طول بدن بیشتر از ارتفاعش بوده و طول عمر آنها ۱۲ تا ۱۴ سال می باشد ولی تا ۱۸ سال نیز گزارش شده است. از خصوصیات جالبشان این که میزان موریزی فصلی آن ها بسیار کم است.

مالتیز ها سگ هایی بسیار وفادار به صاحبشان هستند. خلق و خوی آرام و کم سروصدایی دارند. به بچه ها علاقه زیادی دارند ولی به دلیل ظرافتشان بسیار آسیب پذیرند بنابراین بهتر است که هیچ وقت با کودکان تنها گذاشته نشوند.

سگ های نژاد مالتیز به مانند نیاکانشان پودل ها و بیچون فرایزها، لایه زیرین مو ندارند به همین دلیل برای کسانی که به سگ حالات آلرژیک نشان می دهند، کمتر آسیب رسانی دارند.

مو های مالتیز نیاز به رسیدگی منظم دارد. برس زدن روزانه و حمام دادن با فواصل مناسب از مهمترین موارد در نگهداری شان است. برخی از صاحبان برای اینکه خیال خود را راحت کنند همیشه موهای سگ شان را کوتاه نگه می دارند. از مهمترین مسائل در نگهداری از مالتیزها تمیز کردن منظم اطراف چشم و پاک کردن ترشحات چشمی است در غیر این صورت حیوان در این قسمت دچار مشکلات پوستی خواهد شد. مالتیز در مقابل نور شدید خورشید دچار مشکل می شود.

توجه به سلامت دندان ها و تأمین غذای مناسب نیز باید مد نظر قرار گیرد. غذای زیاد می تواند باعث چاقی حیوان شده و با توجه به نوع فرم بدنی، احتمال ابتلاء به مشکلات ستون مهره ها افزایش می یابد.

دمای مورد علاقه آنها ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبتی بین ۳۵ تا ۵۵ درصد می باشد. در زمستان اگر برای هواخوری بیرون می رود، حتماً بایستی لباس مناسب بر تن داشته باشد و در صورت خیس شدن باید سریع آن را خشک نمود. مالتیز ها بازی کردن به خصوص در سبزه ها را دوست دارند.

با توجه به زیبایی و آرامی زیاد مالتیز، بسیاری از پرورش دهندگان آن را با سایر نژادها مخلوط می کنند تا توله هایی زیبا و بدون سرو صدا به دنیا آید که این موضوع باعث شده که مخلوط مالتیز با شیتزو به وفور در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

خصوصیات شخصیتی مالتیزها

سگ های مالتیز، دوست داشتنی، زیبا، بازیگوش و وفادار هستند و می توانند هر کسی را به عنوان دوست خود بپذیرند (انسان یا حیوان). این حیوانات بسیار باهوش هستند و هر جایی که هستند موجب شادی می شوند. از آن جایی که آن ها اشتیاق زیادی به یادگیری دارند، آموزش دادن سگ های مالتیز، به خصوص با استفاده از استراتژی تشویق، بسیار آسان است.

مانند دیگر سگ ها، سه عامل اصلی وراثت، آموزش و فعالیت های اجتماعی به شخصیت مالتیز ها شکل می دهد. به همین علت اگر وقت و علاقه کافی به مالتیزها اختصاص داده شود، می توانند حیواناتی بسیار باهوش و اجتماعی شوند.

برای اطمینان از سلامتی جسمی و شخصیتی مالتیز، سعی کنید پروش دهنده ای مورد اعتماد برای خرید حیوان خانگی خود بیابید. همچنین هنگام خرید مالتیز دقت کنید که اندازه ای مناسب داشته باشد (بیش از حد کوچک یا بزرگ نباشد)، زیاد فعال نباشد و نسبت به حیوانات دیگر خشن و زورگو نباشد. همچنین والدین (یا حداقل مادر) او را ببینید، زیرا همانند انسان ها حیوانات نیز بسیاری از خصوصیات خود را از والدین خود به ارث می برند.

تصویر
سگ نژاد مالتیز

تغذیه مالتیز

با توجه به کوچک بودن مالتیز تغذیه این نژاد از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا میزان کالری دریافتی آن باید کنترل شود. در نژادهای کوچک میزان کافی و به اندازه عذا برای رشد توله بسیار اهمیت دارد.

تا نه ماهگی میزان کالری دریافتی مالتیز نسبت به سنین بالاتر بیشتر است، به جهتی که حیوان نیاز به رشد کافی دارد. همچنین در دوران بارداری نیز نیاز به کالری بیشتری دارد.

نگهداری مالتیز

مالتیزها معمولا نسبت به سایر سگ ها کمتر دچار بیماری می شوند اما در هر حال آنها نیز از بیماری مستثنی نیستند. توجه داشته باشید که باتوجه به موهای خاص این نژاد نیاز به مراقبت روزانه دارد و همینطور باید به صورت هفتگی حمامشان کرد. محیط زندگی مالتیز باید به صورت روزانه تمیز شود. همچنین این سگ نیاز به ورزش روزانه و تحرک کافی دارد تا سلامتی اش در خطر نیافتد.

آموزش مالتیز

مالتیزها بسیار باهوش هستند و در طی قرن ها با بودن در کنار انسان ها آموخته اند، آنچه را که می خواهند دقیقاً چگونه از انسان ها بدست آورند. مهم است که با آموزش آنها هماهنگ باشید. مالتیزها ورزشکار و با استعداد هستند و به عنوان همراهان مسابقه ای در ورزش های مخصوص سگ ها همانند اطاعت یا چابکی انتخاب سرگرم کننده می باشند. آنها می توانند سرسخت و مصمم باشند، اما به روشهای مثبت تمرین خوب پاسخ می دهند.

سلامت مالتیز

مالتیز یک نژاد سالم با مشکلات سلامتی کم است و معمولاً به خوبی تا دو رقم زندگی می کند. پرورش دهندگان مسئول، حیوان خود را برای مشکلاتی مانند لوکساتین پاتلا و ناهنجاری های قلبی مانند PDA (patent ductus arteriosus) بررسی می کنند. توصیه می شود توله سگ های مالتیز برای اسید صفراوی آزمایش شوند تا از مشکلات مادرزادی کبدی مانند شانت کبد (liver shunt) و دیسپلازی میکرو عروقی (MVD) پیشگیری شود. وجود آنسفالیت (encephaltis) پیشرفته (با عنوان GME) در مالتیزها گزارش شده است. در این زمان، هیچ آزمایش غربالگری در دسترس نیست. انجمن مالتیز آمریکا در حال همکاری با محققان است تا در آینده ای نزدیک پاسخ هایی پیدا کند و یا شاید یک آزمایش ژنتیکی ارائه دهد. مانند سایر نژادهای عروسکی، نگهداری از دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید روزانه دندان های مالتیزها را با خمیردندان مخصوص سگ ها و همچنین تمیز کننده های معمول در دامپزشکی ها مسواک بزنید.

تست های بهداشتی توصیه شده از باشگاه ملی نژاد:

  • ارزیابی پاتلا
  • معاینه قلب


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403