معرفی آبشار مارگون، بزرگترین آبشار چشمه ای جهان

  جمعه، 21 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی آبشار مارگون، بزرگترین آبشار چشمه ای جهان
آبشار مارگون مجموعه‌ای از آبشارها در ایران است که در اردکان، سپیدان در ایران واقع شده‌است.این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود.

آبشار مارگون یکی از بزرگ ترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است که زیبایی بی حد و اندازه آن باعث شده تا سالیانه گردشگر ایرانی و خارجی زیادی به این منطقه سفر کنند. این آبشار از مهم ترین دیدنی های طبیعی استان فارس به شمار می آید. گفتنی است که دمای آب این آبشار در روزهای گرم سال نیز خنک است. اگر قصد طبیعت گردی دارید با ما همراه باشید تا با این مقصد زیبا، مسیر دسترسی به آن، دیدنی های اطراف آن و اقامت در سفر به مارگون آشنا شویم.

گشتی در آبشار مارگون و دیدنی های آن

از همان لحظه ای که چشمتان به آبشار زیبای مارگون می افتد، عظمت و شکوه آن شما را مجذوب و مسحور خود می کند. شاید دلیل این ابهت به بیشتر بودن عرض آبشار (100 متر) از ارتفاع آن (70 متر) بازگردد. آب جاری در آبشار زیبای مارگون از چشمه هایی در بالای کوه تامین می شود. این مساله باعث شده تا به مارگون آبشار چشمه ای نیز بگویند.

یکی از علل محبوبیت این آبشار چشمه ای در میان علاقه مندان به طبیعت گردی زیبایی به حد آن است. سقوط آب از ارتفاعات کوهستان و متلاشی شدن قطراب آب در هنگام برخورد به سنگ های، چشم انداز جذابی را رقم می زند که هر انسان طبیعت دوستی را به تحسین آفریدگار وامی دارد. آبشار با درختان سرسبز و گوناگونی مانند درخت زالزالک، زرشک، سیب و دیگر درختان جنگلی محاصره شده و به لطف این درختان زیبایی آن چند برابر شده است.

منطقه ای که این آبشار زیبا در آن قرار گرفته در سال 87 به عنوان قسمتی از مناطق حفاظت شده جنگلی مبدل شد. چرا گه گونه های نایابی از حیواناتی مانند بز، پازن، خرس قهوه ای، کفتار، خارپشت، شغال و روباه در آن زندگی می کنند. همچنین ساکنین این منطقه که اکثرا از قوم لر و قشقایی هستند در جشن های عروسی خود بنا بر رسمی که دارند به این آبشار سر می زنند و به رقص و شادی می پردازند. لذا اگر کمی خوش شانس باشید می توانید شاهد جشن های محلی با لباس های زیبایی این اقوام نازنین نیز باشید.

لازم به ذکر است که برای بازدید از این منطقه خوش آب و هوا نیازی به کوهنوردی های سخت و بالا رفتن از ارتفاعات کوه و دشت نیست. چرا که آبشار در منطقه ای مسطح واقع شده و افراد مسن نیز می توانند از آن بازدید کنند. پارکینگ و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال مسافرین در ابتدای ورودی آبشار نیز ساخته شده و مناطقی نیز برای چادرزنی و استراحتگاه اختصاص داده اند تا افراد بتوانند از این طبیعت زیبا نهایت لذت را ببرند.

وجه تسمیه آبشار مارگون نیز به همین حالت ریخته شدن آب از روی ارتفاعات بازمی گردد. چرا که آب سفید و تمیز چشمه به محض جوشیده شدن از ارتفاعات سقوط می کند و مانند ماری به خود می پیچد و بر روی زمین ریخته می شود. به همین دلیل مردم محلی به آن لقب مارگون یعنی مانند مار را داده اند.

آبشار مارگون سپیدان

آبشار مارگون سپیدان

آبشار مارگون در شمال استان فارس قرار گرفته و تا شهر شیراز ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد که گردشگران میتوانند ابتدا با خرید بلیط هواپیما به مقصد شیراز سفر کنند و سپس از آن جا به سمت این آبشار حرکت کنند. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. آب آبشار مارگون از رودخانه سرازیر نمی شود بلکه چشمه هایی که بر فراز کوه می جوشند از ارتفاع ۷۰ متری سرازیر می شود و منظره زیبایی را ایجاد کرده است. آب رودخانه های این آبشار تا نزدیکی شهر سپیدان امتداد یافته است. در اطراف رودخانه ای که از این آبشار ایجاد شده طبیعت زیبایی از درختان زالزالک، سیب و بوته های زرشک شکل گرفته است.
آبشار مارگون در همه فصول سال زیباست و چهره جدیدی به خود می گیرد این آبشار در نیمه دوم سال که هوا رو به سردی می رود قندیل های بسیار زیبا و بلندی این آبشار را زینت می دهد. از این رو اگر در فصول سرد سال قصد دیدن آبشار مارگون را داریدبهتر است علاوه بر داشتن تجهیزات مناسب از باز بودن راهای ارتباطی و وضعیت آب و هوایی نیز اطلاع پیدا کنید. زیرا ممکن است به دلیل بارش برف راه رسیدن به این آبشار قطع شود.
در فصول گرم سال با سرازیر شدن آب آبشار و سبز شدن درختان اطراف آن ، هوا بسیار دلپذیرتر است بنابراین آبشار مارگون درتابستان پذیرای توریست و گردشگران بسیاری است. حتی در گرم ترین موقع سال دمای این منطقه به ۱۰ درجه می رسد. در این فصول علاوه بر چادر زدن و لذت بردن از صدای آب می توانید شاهد برگذاری مراسمات محلی، مانند مراسم عروسی روستایی باشید. آبی که به صورت مداوم از بالای کوه به تخنه سنگ های پایین میریزد باعث صاف و سیقلی شدن سنگ های بزرگ شده همچنین به دلیل رطوبت رشد خزه ها روی دیواره ها و بدنه این آبشار همانند آبشاری سبز پوش شده است.

آبشار مارگون سپیدان

دسترسی به آبشار مارگون سپیدان

برخلاف بیشتر آبشا رهای ایران راه دسترسی به آبشار مارگون بسیار آسان است. اگر از شهرهای شمالی کشور قصد سفر به این آبشار را دارید، بعد از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر خواهد بود. در کیلومتر ۲۹ جاده ی یاسوج به اقلید تابلو هایی شما را به سمت آبشار هدایت می کنند. مسیر خودرو تا ۸۰۰ متری آبشار ادامه دارد. ادامه ی مسیر را باید پیاده طی کنید. هرچند که این مسیر پیاده روی نیز سنگ فرش و دارای پله های سیمانی است. از آنجایی که این آبشار از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و کاملا در شهر سپیدان قرار دارد ممکن است برای رسیدن به آن مسیر دیگری را انتخاب کنید

اگر از جنوب کشور عازم دیدن این آبشار هستید بعد از رسیدن به مرکز استان فارس، شیراز، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود ۱۳۰ کیلومتر راه در پیش دارید. هر دوی این راه ها آسفالت و دارای جاده های زیبا با طبیعتی بکر و مثال زدنی هستند. بنابراین انتخاب راه تا مقصد به عهده ی شما استبه خاطر داشته باشید مسیر آبشار کوهستانی است و در فصول سرد و هنگام بارش برف ممکن است راه های ارتباطی قطع شوند

آبشار در مسیری بن بست و دره هایی پر شیب واقع شده است. به همین خاطر فضای بسیار زیادی در پارکینگ و محوطه وجود ندارد. بهتر است در فصول پر گردشگر و روزهای تعطیل در ساعات اولیه روز آنجا باشید تا علاوه بر دور ماندن از مشکلات ترافیکی، بتوانید بهتر از مناظر لذت ببرید.

 آبشار مارگون سپیدان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (381 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس