معرفی آبشار پونه زار در اصفهان

  جمعه، 21 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی آبشار پونه زار در اصفهان
آبشار پونه‌زار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری فریدون شهر است که با وجود طبیعت بکر و منحصربه‌فردش، بین گردشگران کمتر شناخته شده است. این آبشار با دیواره‌هایی که از خزه‌های سبزرنگ پوشیده شده و گیاه پونه و درختان زرشک وحشی در اطرافش، چشم‌اندازی رویایی و تماشایی را پیش روی شما می‌گذارد.

آبشار زیبای پونه زار را باید به عنوان یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران و استان اصفهان دانست. این آبشار که یکی از دیدنی های طبیعی بسیار جذاب در این استان است، در دره ای زیبا که نام آن هم پونه زار است و در ارتفاعات زاگرس مرکزی قرار گرفته است. در واقع می توان به جدیت گفت که قرارگیری این آبشار در دل این ارتفاعات بیشترین سهم از معروف شدن و زیبایی این جاذبه را بر دوش کشیده است زیرا به آن چشم اندازی فوق العاده زیبا و دیدنی هدیه داده است.

آبشار پونه زار فریدون شهر دارای بیش از ۷۵ متر است. منبع آب گوارایی که از این آبشار سرچشمه می گیرد از چشمه های ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برف ها و یخچال های قله های سر به فلک کشیده ی ارتفاعات زاگرش نشات گرفته اند و پس از گذراندن مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرکان که در اعماق دره های گودِ مناطق کوهستانی متراکم غرب استان اصفهان می ریزد.

آبشار زیبای پونه زار

معرفی آبشار پونه زار

آبشار پونه زار یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر است که از چشمه سارهای ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برف ها و یخچال های قلل سربه فلک کشیده نشئت می گیرد و پس از طی مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرگان می ریزد. این آبشار دیواره هایی پوشیده از خزه دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده اند.

ارتفاع آبشار پونه زار را حدود ۷۵ متر عنوان کرده و آن را جزو زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران قرار داده اند؛ با این وجود، ارتفاع صحیح آبشار حدود ۴۰ متر است. علت نامگذاری این آبشار به وجود گیاهان پونه در مسیر آبشار و اطراف آن مربوط می شود. درختان زرشک وحشی نیز در میانه راه پاکوب آبشار قرار دارند که برای گردشگران جذاب هستند. ضمن اینکه بسیاری از گل های وحشی و دارویی ایران را می توان در کوه های این منطقه و اطراف آبشار پیدا کرد.

آبشار یادشده از چندین سرچشمه تشکیل می شود که یکی از سرچشمه ها در فاصله دو تا سه کیلومتری بالادست آبشار قرار دارد و در میانه راه چند چشمه دیگر به آن اضافه می شود. سرچشمه های مهم دیگری در مسیر پاکوب آبشار واقع شده اند. تمامی این سرچشمه ها دائمی هستند. این آبشار در تمام فصول سال آب دارد و در فصل زمستان یخ می زند. در فضای وسیع بالای آبشار، آب در پهنه ای وسیع در میان سنگ ها پخش می شود و فضایی ایدئال برای پیاده روی روی آب سطحی جاری بر تخته سنگ ها ایجاد می کند.از آنجا که تبلیغ مناسبی درباره آبشار پونه زار انجام نشده است، بسیاری از گردشگران از وجود آن بی خبر هستند.

آبشار زیبای پونه زار

بهترین زمان بازدید از آبشار پونه زار

اغلب گردشگران و طبیعت گردان در نیمه اول سال برای سفر به آبشار پونه زار راهی این منطقه می شوند؛ با این حال در پاییز که طبیعت رخت هزار رنگ به تن می کند و حتی زمستان که برف و یخبندان می شود، نمی توان از زیبایی آبشار پونه زار و چشم اندازهای اطراف آن چشم پوشی کرد. در صورتی که قصد بازدید از آبشار در فصل زمستان را دارید، با توجه به آب و هوای این منطقه کوهستانی و شرایط جاده مجهز باشید و وسایل لازم را همراه خود ببرید.

در سفر به آبشار پونه زار کجا بمانیم؟

متاسفانه در محل آبشار پونه زار امکانات مناسبی برای اقامت وجود ندارد؛ اما در صورت تمایل می توانید شب را در کنار آبشار به صبح برسانید. چند جایگاه برای کمپینگ در طبیعت در این محل تعبیه شده است. این منطقه معمولا شب های خیلی سردی دارد و باید وسایل لازم مانند کیسه خواب، لباس گرم و پتو همراه خود داشته باشید.

علاوه بر این، آبشار پونه زار در نزدیکی فریدون شهر قرار دارد و در نتیجه می توانید شب را در این شهر بمانید. مراکز اقامتی مانند مهمانسرا، سوئیت و آپارتمان های شخصی گزینه های پیش روی مسافران برای اقامت در فریدون شهر هستند. خیلی از افراد معمولا صبح زود برای بازدید به آبشار پونه زار می آیند و شب برای اقامت به شهرهای نزدیک می روند.

 آبشار پونه زار

این وسایل را همراهتان ببرید:

در بازدید از آبشار پونه زار باید چند نکته مهم ایمنی را رعایت کنید. اولا به هیچ وجه به لبه های آبشار نزدیک نشوید. لبه های این آبشار سست است و امکان ریزش وجود دارد. زمانی هم که از بالای آبشار به سمت پایی می آیید، حتما مراقب سنگ های سست زیر پایتان نیز باشید. این موضوع به خاطر جنس خاک نرم منطقه است.

اگر هم به صورت خانوادگی به سمت آبشار پونه زار سفر می کنید حتما در نظر بگیرید که دره بالای آبشار با چشمه سارها و درختان انبوه برای یک پیکنیگ گرم و صمیمی مکان خیلی خوبی به حساب می آید. پس وسایل پیک نیک همراه داشته باشید. ولی برای سفر بدون زباله آماده شوید. یعنی با خودتان وسایل لازم برای جمع آوری و برگرداندن زباله هم داشته باشید.

اصفهان آفتاب مستقیمی دارد. پونه زار هم در منطقه با پوشش گیاهی محدود است. برای همین کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی را فراموش نکنید. به خصوص چون ممکن است گول هوای خوب و مطبوع را بخورید و یادتان برود که از پوستتان مواظبت کنید.

مسیر دسترسی به آبشار پونه زار

فریدون شهر در غربی ترین نقطه استان اصفهان و فاصله 180 کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته است. برای رفتن به آبشار پونه زار از خروجی میدان جهاد از فریدون شهر خارج شوید. پس از طی مسیری در حدود 3 کیلومتر به یک دو راهی خواهید رسید که می بایست سمت راست را انتخاب کنید. در این راه از کنار پیست اسکی فریدون شهر نیز خواهید گذشت، پس از 10 کیلومتر رانندگی به روستای چیغورت می رسید. مسیر اصلی جاده را ادامه دهید تا از سمت غرب روستا خارج شوید. پس از خروج از روستا 6.7 کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا در سمت چپ خود در پایین دره روستایی را مشاهده کنید که دربند نام دارد. مسیر پر پیچ و خم ادامه راه را 3.9 کیلومتر دیگر ادامه دهید تا در سمت چپ خود تابلوی آبشار پونه زار را مشاهده نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان