معرفی کلیسای جامع کازان در روسیه و ویژگی های آن

  سه شنبه، 01 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی کلیسای جامع کازان در روسیه و ویژگی های آن
 کلیسای جامع کازان، سن پترزبورگ، همچنین به عنوان کلیسای جامع بانوی ما از کازان معروف است، کلیسای جامع کلیسای ارتدکس روسیه در روانسوی نوسکی در سن پترزبورگ  است. این اختصاص داده شده به بانوی کازان، یکی از آیین‌های ارجمند در روسیه است.

یکی از جاهای دیدنی روسیه که داستان بسیار جالبی دارد کلیسای جامع قازان است. طبق اسناد تاریخی مردم لهستان و لیتوان به مسکو حمله کرده بودند و مردم روسیه به فرماندهی شاهزاده خود موفق به شکست دادن آنها شده بودند. در آن زمان شاهزاده معتقد بود که بانوی مقدسی به نام کازان آنها را در جنگ از کمک های ماورایی خود بهره مند کرده است.

معرفی کوتاه کلیسای جامع کازان

برای دیدن یکی از کلیساهای مشهور مسکو باید به شمال شرقی میدان سرخ بروید؛ جایی که می توانید به تماشای کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral) بنشینید و از نظاره بازی رنگ های سپید، سرخ و سبز در نمای آن لذت ببرید. این سازه با نام کلیسای بانوی ما از کازان (Cathedral of Our Lady of Kazan) نیز شناخته می شود و از جمله بناهای پربازدید شهر مسکو به شمار می رود. برای اولین بار یکی از شاهزادگان روسی به نام دمیتری پوژارسکی (Dmitry Pozharsky) پس از پیروزی مسکو بر ارتش لهستان و لیتوانی در سال 1612 کلیسایی چوبی را در این مکان بنا کرد. بعد از 7 سال این سازه دچار آتش سوزی شد و صدمات جدی دید؛ به همین دلیل پادشاه وقت، میخائیل یکم در سال 1636 دستور ساخت یک کلیسای آجری را به جای این کلیسا داد. کلیسای کازان به یکی از مهم ترین کلیساهای کشور تبدیل شد اما در سال 1936 بر اساس دستور استالین این کلیسا تخریب شد تا میدان سرخ برای رژه نظامی آماده شود. بنایی که امروز می بینید در سال 1993 به جای کلیسای از میان رفته، ساخته شده است.

کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ

درباره ی کلیسای جامع کازان

ساخت کلیسای جامع در سال ۱۸۰۱ آغاز شد و به مدت ده سال تحت نظارت الکساندر سرگئیویچ استروگانوف ادامه یافت. پس از اتمام آن در سال ۱۸۱۱، معبد جدید جایگزین کلیسای Theotokos شد، که هنگام تقدیم کلیسای جامع کازان از هم جدا شد.

معمار آندری ورونیخین این ساختمان را در کلیسای سنت پیتر در رم الگوبرداری کرد. برخی از مورخان هنر ادعا می کنند که امپراتور پاول (پادشاهی ۱۸۰۱–۱۷۹۶) سلطنتی قصد داشت کلیسای مشابهی را در طرف دیگر چشم انداز نوسکی بسازد که آینه ای از کلیسای جامع کازان باشد، اما چنین نقشه هایی عملی نشدند. اگرچه کلیسای ارتدکس روسیه از برنامه های ایجاد ماکت از یک ریحان بزرگ کاتولیک در پایتخت آن زمان روسیه به شدت مخالفت کرد، اما بسیاری از درباریان از طراحی سبک امپراتوری ورونیخین حمایت کردند.

پس از حمله ناپلئون به روسیه (۱۸۱۲) و فرمانده کل ارتش میخائیل کوتوزوف از بانوی کازان برای کمک خواست، هدف کلیسا را تغییر داد. پس از جنگ میهنی، روسها کلیسای جامع را عمدتاً به عنوان یادبود پیروزی خود در برابر ناپلئون می دیدند.خود کوتوتوف در سال ۱۸۱۳در کلیسای جامع تحت مداخله قرار گرفت؛ و الکساندر پوشکین خطوط مشهور را با تعمق در مورد آرامگاه خود نوشت. در سال ۱۸۱۵کلید به هفده نفر از شهرستانها و هشت قلعه توسط ارتش پیروزمند روسیه از اروپا آورده و در کلیسای جامع قرار داده شد. در سال ۱۸۳۷، بوریس اورلوفسکی دو مجسمه برنز Kutuzov و Barclay de Tolly را طراحی کرد که در مقابل کلیسای جامع قرار دارند.

در سال ۱۸۷۶ تظاهرات کازان، اولین تظاهرات سیاسی در روسیه، در مقابل کلیسا برگزار شد. پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، مقامات کلیسای جامع را بستند (ژانویه ۱۹۳۲). در نوامبر سال ۱۹۳۲ به عنوان «موزه تاریخ دین و الحاد» طرفدار مارکسیستی بازگشایی شد. یا به قول یکی از نویسندگان معاصر، طنزآمیزتر، «بزرگترین موزه ضد مذهبی لنینگراد»، با مومهای اسپانیایی تفتیش عقاید اسپانیایی کامل شده است. خدمات در سال ۱۹۹۲ از سر گرفته شد و چهار سال بعد کلیسای جامع به کلیسای ارتدکس روسیه بازگردانده شد.

داخلی کلیسای جامع، با ستون های متعدد آن، پژواک بیرونی ردیف ستون و یادآور یک سالن مجلل است، که ۶۹ طول و ۶۲ متر متر ارتفاع فضای داخلی مجسمه ها و نمادهای بی شماری ایجاد شده توسط بهترین هنرمندان روسی روز است. یک مشبک آهن فرفورژه که کلیسای جامع را از یک مربع کوچک در پشت آن جدا می کند، گاه به عنوان یکی از بهترین های ساخته شده تا کنون ذکر می شود.

درهای برنز بزرگ کلیسای جامع یکی از چهار نسخه از درهای اصلی باپتیستری در فلورانس، ایتالیا (سه مورد دیگر در کلیسای جامع گریس در سان فرانسیسکو، ایالات متحده، در موزه هنر نلسون-اتکینز در کانزاس سیتی، ایالات متحده قرار دارند).، و در خود باکتری فلورانس).کلیسای جامع کازان الگویی برای سبک نئوکلاسیک کلیسای جامع هلسینکی، یکی از نمادهای دیدنی هلسینکی فنلاند به حساب می آید.

کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ

معماری کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ

آندری ورونخین نام شخصی بود که با هنر و خلاقیت بی نظیر خود، کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ را طراحی کرد. این کلیسا که به سبک معماری امپراطوری ساخته شده است، دارای مساحتی بالغ بر ۶۲۰۰ متر مربع است. جالب است بدانید که ارتقاع بلندترین نقطه کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ به ۷۱.۶ متر می رسد. این سازه سنگی عظیم با الهام گیری از کلیسای سن پترز رم ساخته شده دارای یک باغ زیبا و چشم نواز است.
فضای داخلی کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ با ستون های متعددی که دارد، شکوه و عظمت خاصی یافته و یادآور سالن ورودی یک کاخ مجلل است. طول این سال ۶۹ متر و ارتفاع سقف آن ۶۲ متر است. در این فضا می توان مجسمه ها و شمایل بسیار زیادی را تماشا کرد که اکثرا توسط هنرمندان روسی خلق شده اند. یک نکته جالب دیگر هم که دانستن آن خالی از لطف نیست این است که درهای برنزی کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ یکی از ۴ نمونه درهای باپتیستری هستند که در فلورانس ایتالیا ساخته شده اند. ۳ نمونه دیگر در کلیسای جامع گریس سان فرانسیسکو، موزه هنر نلسون اتکینز کانزاس سیتی و تعمیدگاه شهر فلورانس قرار دارند.

کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ چه قدر است؟

یکی از نکات بسیار جالبی که در مورد کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ وجود دارد، رایگان بودن امکان بازدید از آن است. در واقع، برای بازدید از اکثر جاهای دیدنی سن پترزبورگ باید هزینه ای پرداخت کرد اما بر خلاف همه آنها، زیباترین نقطه سن پترزبورگ را بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توان مورد بازدید قرار داد. بدین ترتیب، بهتر است در هنگام خرید بلیط هواپیما سن پترزبورگ حداقل ۲ ساعت از زمان خودتان را به تماشای کلیسای جامع کازان و عکس گرفتن در نقاط مختلف آن اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ چه زمانی است؟

سرد بودن دائمی آب و هوای کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ در طول سال باعث می شود که فصل تابستان بهترین فصل برای بازدید از کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ تلقی شود. کما اینکه در این فصل، شهر سن پترزبورگ میزبان ۲۴ ساعته آفتاب بوده و با شب های سفید خود شما را حیرت زده خواهد کرد.

کلیسای جامع کازان سن پترزبورگ


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
پزشکیان: اینکه فکر شود به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است
زایمان در آب، آری یا خیر؟ / این نوع زایمان خطری ندارد؟
مدل ماشین هوش پران سیاستمداران ایرانی/ از لندکروز حسن روحانی تا بنز لوکس لاریجانی+عکس
اعطای مدرک دانشگاهی به 25 سگ و گربه و یک همستر در یک کشور اروپایی!
سردار آزمون فاش کرد: علی قلی‌زاده تراکتوری میشود
(فیلم) استقبال باورنکردنی استقلالی ها از رامین رضائیان بعد از تمرین / ازدحام برای سلفی گرفتن
درویش پول قرارداد گولسیانی را تأمین کرد؟ / ستاره تیم ملی گرجستان در یورو 2024 به تهران بازمی گردد
چوپانی که اولین بار در اطراف روستای خور گنج یافت+عکس و فیلم
تیپ ساحلی و میلیاردری ربکا واردی همسر جیمی واردی فوتبالیست انگلیسی با پیراهن ساتن گل گلی / شیک بودن سخت نیست همین قدر ساده ست
دکوراسیون سبک مراکشی حیاط خلوت خانه شکیرا که شبیه یک استراحتگاه است/ قلیون روی میز وسط خونه خواننده معروف! +عکس
سلیقه فاخر سوسانو، همسر فوتبالیست معروف در انتخاب لباس و اکسسوری های عروسی اش/ شیکترین عروسی که دیدم! +عکس
فراخوان دهمین جشنوارۀ «نانو و رسانه» 1403 اعلام شد
(عکس) تغییر 360 درجه ی شهربانو منصوریان با آرایش غلیظ و استایل لئوپارد زنانه و بوت های چرمی بلند در یک مرکز خرید
هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژۀ انجمن‌های علمی دانشجویان برگزار می‌شود
پری ادواردز خواننده ی بسیار موفق به همراه همسرش الکس اکسلید در مزرعه ی کدو تنبل ها ! لباس کدو تنبلی ایده خوبیه برای عکاسی کوچولو های کیوت 😂
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان