مهمترین دلایل لرزش خودرو

  چهارشنبه، 18 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مهمترین دلایل لرزش خودرو
در برخی از موارد، وجود لرزش در خودرو از موتور آن ناشی می‌شود؛ بدین ترتیب که عدم هوای کافی، سوخت رسانی مناسب و احتراق بموقع می‌توانند از دلایل بروز چنین مشکلی باشند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، داشتن یک خودرو به مدت طولانی، بدون بروز هیچگونه مشکلی، به ندرت اتفاق می افتد و بطور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با مشکلاتی روبرو می شود که از معمول ترین و آزاردهنده ترین آنها می توان به لرزش خودرو اشاره کرد. در ابتدا توجه زیادی به این موضوع نخواهید داشت، اما پس از گذشت زمان خواهید دید که این مساله چقدر شما را آزار خواهد داد؛ و در نتیجه به این سوال خواهید رسید که چرا خودروی شما به لرزش اُفتاده است. در مواردی تعمیر و بالانس چرخ ها می تواند کارآمد و کم هزینه باشد اما برخی اوقات سرویس فرمان و سیستم تعلیق نیاز به صرف هزینه های زیادی دارد. شناسایی مشکل، مساله مهمی است که به شما در جلوگیری از بروز مشکلات بزرگتر و در نتیجه هزینه های بیشتر کمک می کند. اگر در خودروی خود احساس لرزش و تکان غیر عادی را احساس می کنید و به دنبال راه حل برای رفع آن هستید، این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد. این مقاله سعی دارد که بدون در نظر گرفتن تجربه شما در زمینه رانندگی، مهمترین مواردی که باعث ایجاد تکان و لرزش در خودرو می شود را به شما معرفی کند.

دلایل لرزش خودرو

کاملا طبیعی است که پس از کارکرد یک خودرو پس از چند سال، با مشکلاتی روبرو شود. یکی از آزار دهنده ترین این مشکلات لرزش خودرو است و اگر به این موضوع توجه نشود این لرزش شدیدتر شده و می تواند عواقب بدتری داشته باشد. در برخی از این موارد می توان با بالانس چرخ ها این مشکل را حل نمود ولی در صورت بدشانسی، ممکن است این مشکل به موتور خودرو مرتبط باشد که طبیعتا هزینه بیشتری برای تعمیر و عیب یابی خواهد داشت. در ادامه با ۵ مورد از دلایل لرزش خودرو آشنا شوید.

ایراد در موتور خودرو

ایراد در موتور خودرو گاها منجر به لرزش خودرو می شود که دلایل ان می تواند نبود هوای کافی، سوخت رسانی ناماسب و اختلال در احتراق از دلایل ان باشد. در کل دلایل لرزش خودرو به خاطر مشکل در موتور و پیشرانه می تواند به دلایل زیر باشد:
لرزش خودرو در زمان فشردن پدال گاز
لرزش لحظه به لحظه در سرعت ثابت به مانند عبور بر روی خطوط برجسته خیابان ها و جاده ها
لرزش خودرو مدتی بعد از استارت زدن. یعنی استارت خودرو بدون هیچ مشکل و لرزشی زده شود اما پس از مدتی خودرو شروع به لرزیدن کند.
این علائم می تواند به دلیل وجود ایراد در شمع های خودرو شود. در این مواقع اولین کار تست شمع ها است. همچنین فیلتر هوای خراب و بنزین بی کیفیت هم از عوامل لرزش خودرو می باشد

ایراد در اکسل خودرو

حرکت قطعات خودرو اکثرا به شکل پس و پیش و دورانی است که در صورت حرکت درست در جای خود و بدون مشکل، لرزشی هم حس نخواهد شد. اما در صورت تصادف و از این قبیل برخوردها و مشکلات که اکسل خودرو صدمه ببیند و ضرب بخورد، در سرعت های بالا، حرکت نرم خودرو با مشکل روبرو می شود و لرزش هایی حس خواهد شد. وجود این لرزش ها می تواند به دلیل ایجاد مشکل در میل گردان باشد که وظیفه اش انتقال نیرو به چرخ های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب می باشد. اگر میل گردان در اثر ضربه کج شود این لرزش به وجود می آید. همچنین توپی چرخ هم که در انتهای میل گاردان قرار دارد باید چک شود زیرا در صورت بروز مشکل در این قطعه هم لرزش هایی به وجود خواهد آمد. و اگر نشتی روغن داشته باشد، می تواند منجر به لرزش شود.

ایجاد مشکل در سیستم ترمز

گاها دیده شده در زمان فشردن پدال ترمز لرزش هایی هم در خودرو اتفاق می افتد. در این موارد وجود اشکال در دیسک ترمز می تواند یکی از دلایل لرزش خودرو باشد. وجود مشکلات در دیسک هم می تواند بر اثر ترمز های زیاد در زمان رانندگی رخ دهد. از دیگر مواردی هم که می توان به ان اشاره نمودخوردگی در دیسک ترمز است. خوردگی در سطح دیسک باعث می شود تا لنت به درستی بر روی دیسک قرار نگیرد و لرزش رخ دهد. برای این کار می توانید به یک تعمیرگاه و تعمیرکار ماهر مراجعه نمایید تا عیب یابی ترمز خودرو را برایتان انجام دهد.

مشکل در چرخ ها و لاستیک ها

بعضا دیده می شود که وجود لرزش در قسمت فرمان ماشین حس می شود. تنظیم نبودن چرخ ها می تواند منجر به لرزش شود. با روش های زیر می توان این مشکلات را رفع کرد:
اطمینان از سفت بودن مهره های چرخ
تعویض بلبرینگ چرخ ها
بازدید رینگ ها به دلیل وجود ناصافی
تعویض به موقع سیبک ها
گاهی اوقات لاستیک های خودرو می تواند از دلایل لرزش خودرو یاشد و برای رفع آن می توان موارد زیر را چک نمود:
بالانس لاستیک ها در زمانی که خودرو در یک سرعت خاص و معین شروع یه لرزیدن نماید
وجود ساییدگی در بخش های مختلف لاستیک که برای رفع ان باید لاستیک را تعویض نمود
فرسوده شدن و پوسیده شدن لاستیک ها


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان