مراقبت های مهم در زمان بارداری

  پنجشنبه، 06 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مراقبت های مهم در زمان بارداری
اگر خانمی سابقه سقط و خونریزی، پارگی زودرس کیسه آب و یا زایمان زودرس دارد، روابط زناشویی برای او بخصوص در سه ماهه اول حاملگی بطور قابل ملاحظه ای محدود میشود در غیر این صورت داشتن روابط زناشویی در حاملگی آزاد است

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ضعیت مادر قبل از بارداری در سالم سپری شدن بارداری وی و سلامت نوزاد تاثیر بسزایی دارد.از این رو ارائه مراقبتهای پیش از بارداری به خانمی که تصمیم دارد باردار شود بسیار ضروری است . بدین منظور مراقبتهای استانداردی تعریف شده که لازم است توسط ماماها و پزشکان ارائه گردد .
بسیاری ازبیماریها وشرایط طبی نیازبه کنترل ،تغییردارو،ارزیابی وضعیت ویا عوارض بیماری پیش از بارداری داشته و عدم توجه به آنها میزان مرگ وعوارض مادری /جنینی /نوزادی را افزایش میدهد.
بیماری ها و شرایط تأثیرگذار بر بارداری که نیازمند توجه به آنها در زمان پیش از بارداری است عبارتنداز: بیماری قلبی، دیابت، لوپوس، آرتریت روماتوئید، اختلالات روانی، آنمی، تالاسمی مینور، صرع، ابتلا به فشارخون بالا، سل تحت درمان، بیماری تیروئید، مصرف کنندگان الکل و دخانیات و مواد مخدر، ابتلا به عفونت های علامت دار واژینال، نمایه توده بدنی بیش از 25 و کمتر از 5/18 و یا اختلالات تغذیه ای، سندرم تخمدان پلی کیستیک و....

اهمیت مراقبت و ایمنی در زمان بارداری یکی از مهمترین موضوعات برای سلامت هر چه بیشتر فرزندانمان است که باید به آن با دقت بسیار زیادی توجه کنیم.

اهمیت مراقبت و ایمنی در زمان بارداری به اندازه ای مهم است که سالانه صدها هزار زن به دلیل عدم ایمنی و عدم مراقبت های لازم، در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند. بنا بر مطالعات انجام یافته آگاهی از مراقبت های لازم و آموزش موثر در دوران بارداری می تواند نقش مهمی در کاهش بیماریها، خطرات، عوارض و بالا بردن سلامت زنان داشته باشد. بنابراین آشنایی بانوان گرامی با مراقبت های ایمنی و بهداشتی در زمان بارداری می تواند بر ارتقای سلامت فردی مفید باشد.در ادامه به برخی مراقبت های مهم در زمان بارداری اشاره می کنیم.

داروهای زمان بارداری

یکی از مراقبت های مهم در زمان بارداری بحث داروها است. داروها اثراث مختلفی در زمان بارداری دارند. از آنجایی که زنان باردار هر چه را که مصرف می نمایند از جفت عبور کرده و جنین را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا داروها نیز از این امر مستثنی نیست. تحقیقات نشان داده مصرف برخی داروها مانند برخی آنتی بیوتکها، هورمونها، استروئیدها، مواد ضد انعقاد خون، داروهای مخدر، آرامبخش هاممکن است منجر به بروز نقصهایی در جنین شود.

در مطالعه ای مشخص شد زنانی که در دوران حاملگی برای جلوگیری از سقط (داروی استیلبسترول که حاوی استروژن) است را مصرف نمودند، دخترانی به دنیا آوردند که در نوجوانی دچار سرطان رحم شدند (مور، 1983). لذا خانمهای باردار باید بدانند فقط داروهایی را مصرف نمایند که توسط پزشک تجویز شده است. توجه داشته باشید که بیشترین اثراث سوء داروها در 12 هفته اول (سه ماهه اول) بارداری است.

خطر تششعات در زمان بارداری

از عوامل دیگری که باید مورد توجه زنان باردار قرار گیرد، عامل تششعاتی مانند تابش اشعه ایکس است. اشعه ایکس سبب آسیب های بسیاری به جنین می شود. مانند آسیب مغزی، آمادگی ابتلا به انواع سرطانها، کوتاه شدن عمر، جهش های ژنی که ممکن است تا چند نسل بعد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. همچنین مشخص شده که اشعه ایکس در زمان تشکیل سلول تخم سبب از بین رفتن سلول تخم می شود (آپگار و بک، 1972).

بنابراین خانمهای باردار از قرار گرفتن در برابر تششعشعات بپرهیزند. موارد دیگری مانند امواج رادیو و تلویزیونی هر چند تاکنون از اثرات زیان آور آن سخنی به میان نیامده، ولی توصیه بر آن است که خانمهای باردار میزان استفاده از موبایل، رایانه، تلویزیونرا کاهش دهند و خود را با کتاب های مفید سرگرم کنند.

کار و فعالیت در زمان بارداری

اهمیت مراقبت و ایمنی در زمان بارداری و کار بسیار مهم است. زیرا باید خانمهای باردار بویژه خانمهای شاغل توجه داشته باشند هرچند بارداری مانعی برای کار و فعالیت خارج از منزل نیست، اما رعایت نکات ایمنی اهمیت دارد. میزان مجاز انجام کار در زمان حاملگی نسبت به توان افراد متفاوت است. مثلاً وقتی حاملگی همراه با بیماری یا مشکل باشد، در آن صورت پزشک تصمیم می گیرد که آیا خانم حامله مجاز به ادامه کار می باشد یا خیر؟

انجام کارهای منزل نیز باید با رعایت نکات ایمنی همراه باشد: مثلاً از بلند کردن و جابجا کردن وسایل سنگین پرهیز شود. همچنین در دوران بارداری خانمها باید بدانند که نباید در معرض مواد شیمیایی (آفت کشها، مواد شوینده مانند سفیدکننده ها، گرد وغبار، گازها و دودهای شیمیایی) و عفونتها قرار گیرند.

سفر در بارداری

مسافرت کردن نیز در زمان بارداری منعی ندارد، اما ممکن است مسافرت های طولانی با خطراتی همراه باشد. لذا توصیه می شود چنانچه مسیرهای طولانی را با اتومبیل طی می کنند هر 2 ساعت یکبار از ماشین پیاده شده و چند قدم راه بروند. همچنین در اواخر بارداری یعنی سه ماهه آخر، مسافرت های طولانی توصیه نمی شود. توصیه میشود قبل از مسافرت با پزشک مشورت نمایند.

آمیزش و روابط زناشویی در بارداری

اگر خانمی سابقه سقط و خونریزی، پارگی زودرس کیسه آب و یا زایمان زودرس دارد، روابط زناشویی برای او بخصوص در سه ماهه اول حاملگی بطور قابل ملاحظه ای محدود میشود در غیر این صورت داشتن روابط زناشویی در حاملگی آزاد است در صورت وجود عفونت و یا دردناک بودن این رابطه، بایستی از نزدیکی اجتناب نمایند و حتماً به پزشک خود مراجعه نمایند. در طول ماه آخر بارداری بهتر است از آمیزش خودداری شود.

توصیه هایی به مادران باردار

از دیگر توصیه ها به مادران باردار استفاده از لباسهای راحت و گشاد از اواسط بارداری است. همچنین در زمان بارداری از کمربند و کرست تنگ استفاده نشود و از پوشیدن جوراب های تنگ که جریان خون در پاها را مختل می کند و باعث بزرگ شدن سیاهرگ های پا و ایجاد واریس می شود، خودداری گردد.

همچنین اغلب خانمهای باردار به خواب و استراحت کافی در دوران بارداری نیاز دارند.

همچنین اگر کار خانم باردار طوری است که بایستی به مدت زیاد سرپا بایستد، توصیه می شود در فواصل متناوب چند دقیقه بنشیند و پاهای خود را بالا نگه دارد و چشمهایش را ببندد و بدین طریق چند دقیقه استراحت نماید. بالعکس اگر کار خانم حامله طوری است که برای مدت های طولانی باید بنشیند، توصیه می شود در هر ساعت چند قدمی راه برود. چرا که ایستادن و نشستن طولانی برای بانوان باردار مضر است.

همچنین استحمام روزانه برای خانمهای باردار نه تنها آرامش بخش است، بلکه از عفونت های مختلف نیز جلوگیری می نماید. به خانمها توصیه می شود در حمام کردن از آب ولرم استفاده نمایند، چرا که آب داغ خصوصاً در سه ماهه اول و آخر حاملگی موجب سرگیجه می شود. دوش گرفتن هر روز به مدت کوتاه توصیه می شود.

مراقبت از دندانها نیز امر بسیار مهمی است به خانمها توصیه می شود به محض اطمینان از حامله بودن به دندانپزشک مراجعه نمایند تا لثه ها و دندانهای آنان معاینه شود. همچنین مسواک زدن روزانه فراموش نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (711 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس