ساعدنیوز
ساعدنیوز

مشکلات روانی پدوفیلی های یا کودک آزارها و روش های درمان

  پنجشنبه، 23 خرداد 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
مشکلات روانی پدوفیلی های یا کودک آزارها و روش های درمان
درمان کودک‌آزارها به‌لحاظ بالینی کار پرچالشی است. ممکن است درمان را قبول نکنند، و اگر قبول هم بکنند، ممکن است در مقابل هر تلاشی برای ایجاد تغییر در وجودشان مقاومت کنند. آن‌ها حس گناه ندارند و فکر نمی‌کنند رفتارشان مساله‌آفرین است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز،  هرکسی که بتواند بچه‌ای را بدزدد، به او مواد تزریق کند، مرتب به او تجاوز کند و با شقاوت تمام او را بکشد آدمی منحرف، خودخواه، جامعه‌ستیز و سادیست است که هیچ حس همدلی یا حس گناهی ندارد. هیچ کلمه‌ی دیگری را نمی‌توان برای چنین شخصی به کار برد، کسی که فقط چون می‌خواهد و می‌تواند به کودکان تجاوز می‌کند و آن‌ها را می‌کشد

 

طبیعی نیست که آدمی بزرگسال از آزار و اذیت کودکان نابالغ برانگیخته شود و احساس رضایت جنسی کند. کودکان نه به‌لحاظ بیولوژیکی رشد پیدا کرده‌اند و نه درکی از رفتارهای جنسی دارند. کل چیزی که کودک احساس می‌کند ترس و درد شدید است. دچارکردن هر موجود زنده‌ای به چنین درد و وحشتی مخالف تمام چیزهایی است که ما را در جرگه‌ی انسان‌ها نگه می‌دارد.

جرایم جنسی علیه کودکان لایه‌های متعددی دارد. قضیه فقط رضایت جنسی نیست. کودک نمی‌تواند مانند آدمی بزرگسال مقاومت کند و راحت‌تر می‌شود او را کنترل کرد و پدوفیل‌ها (کودک‌آزارها) از همین بی‌پناهی و ناتوانی کودکان برانگیخته می‌شوند. کودک معمولاً از طبیعت تجاوز سر در نمی‌آورد و کلماتی برای تشریح آن در اختیار ندارد. این وضعیت به فرد متجاوز حس کنترل و رضایت عمیق‌تری می‌دهد.

 

در بیشتر موارد، فرد متجاوز به جنایت خود از قبل فکر کرده و از نقشه‌کشیدن برای انجام این کار و دنبال‌کردن قربانی برانگیخته می‌شود. گاهی هم تجاوز به کودک عملی ناگهانی است. مجرم ناگهان فرصتی می‌یابد تا دست به جنایتش بزند. در این موارد معمولاً مجرم تحت تاثیر الکل یا مواد غیرقانونی است. گاهی تماشای پورن کودکان ماشه‌ی چنین رفتارهایی را می‌کشد. متجاوز کسی است که از تخطی از مرزهای اجتماعی و قانونی برانگیخته می‌شود. او می‌خواهد خودش را به هر قیمتی که شده ارضا کند، و اگر برای رسیدن به هدف‌ش لازم باشد کسی دیگر را دچار رنج و شکنجه کند، هیچ احساس پشیمانی نخواهد کرد.

 

حس رضایت وحشیانه

اینکه، در بیشتر موارد، فرد متجاوز قربانی را به‌شکلی وحشیانه می‌کشد دو سطح دارد. یک دلیل واضحش این است که این کار خطر مشخص‌شدن هویت فرد متجاوز و دستگیری‌اش را کاهش می‌دهد. در سطحی عمیق‌تر، آخرین عمل خشونت‌باری که متجاوز بر سر قربانی بی‌پناه می‌آورد او را به اوج هیجان جنسی می‌رساند. متجاوز به‌لحاظ روانی در وضعیتی است که نمی‌تواند، و در بیشتر مواقع نمی‌خواهد، متوقف شود. وحشی‌گری است که ارضایش می‌کند.

آدم‌هایی که به کودکان تجاوز می‌کنند، همچون بسیاری از دیگر منحرفان، بلدند که نیازهای جنسی خود را در پشت نقاب مخفی کنند، به‌همین‌خاطر، شناسایی آن‌ها در محیط اجتماعی کار ناممکنی است. علی‌رغم این نکته و با اینکه نمی‌توان هیچ مشخصه‌ای را به همه‌ی متجاوزان تعمیم داد، این را می‌توان گفت که بیشتر آن‌ها حس هم‌دلی یا پشیمانی ندارند و دارای رگه‌هایی از بی‌رحمی هستند. باوجوداین، تقریباً غیرممکن است که بتوان با اطمینان پیش‌بینی کرد فردی با چنین ویژگی‌هایی سرانجامش به تجاوز به کودکان می‌انجامد. این کار غیرممکن است، یا در اینجا بهتر است بگوییم غیراخلاقی است، که نمایه‌ی همه‌ی کسانی را که ویژگی‌های جامعه‌ستیزانه دارند جمع کنیم و آن‌ها را در دسته‌ی افراد بالقوه متجاوز قرار دهیم، چون در بیشتر مواقع، آن‌ها متجاوز نیستند.

با اینکه آدم‌های تجاوزکننده به کودکان هیچ احساس گناه ندارند، اما افکار و فانتزی‌ها و رفتارهایشان را از اطرافیان خود مخفی می‌کنند، چون می‌فهمند که این رفتار به‌لحاظ اجتماعی پذیرفتنی نیست و ممکن است آن‌ها را دچار عواقبی قانونی کند. هیچ نمایه‌ی خاصی برای متجاوزان وجود ندارد؛ فرد متجاوز می‌تواند آدمی تنها باشد و می‌تواند هم شخصی اجتماعی باشد.

 

درمان ذهن‌های منحرف

درمان کودک‌آزارها به‌لحاظ بالینی کار پرچالشی است. ممکن است درمان را قبول نکنند، و اگر قبول هم بکنند، ممکن است در مقابل هر تلاشی برای ایجاد تغییر در وجودشان مقاومت کنند. آن‌ها حس گناه ندارند و فکر نمی‌کنند رفتارشان مساله‌آفرین است. تغییر را لازم نمی‌بینند چون خودخواه هستند؛ آن‌ها در ذهن‌شان می‌توانند رفتارهای خودارضاگرشان را توجیه کنند بدون اینکه هیچ حس همدلی‌ای نسبت به درد و رنج کودک داشته باشند.

کودک‌آزارهایی که کسی یا چیزی، مثلاً یکی از اعضای خانواده یا قانون، مجبورشان کرده پیش متخصص سلامت روانی بروند معمولاً در درمان همکاری نمی‌کنند. آن‌ها دریچه‌ی دل خود را برای مشاوره باز نمی‌کنند و پذیرای چیزهایی که به آن‌ها گفته می‌شود نیستند.

درصد کمی از کودک‌آزارهایی که به‌دنبال درمان می‌روند از طریق روان‌درمانی درمان شده‌اند. روان‌درمانی شامل مشاوره‌های طولانی‌مدت، و در بعضی موارد، دارودرمانی بوده است. تجویز دارو برای مشکلاتی مثل کنترل ضعیف تکانه‌ها و اختلالات فکری بوده است.

حتی بعد از درمان هم نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که فرد رفتار خود را تکرار نمی‌کند. رسیدیویسم یا خصیصه‌ی تکرار جنایت (ویژگی‌ای که فرد را به تکرار جنایتی هدایت می‌کند که به‌خاطرش تحت درمان قرار گرفته یا مجازات شده) ممکن است در فرد قوی باشد، به‌خصوص وقتی سرنخی از بهبود بینش متجاوز در دست نیست (یعنی که فرد درکی از درست و غلط در کارها و اندیشه‌هایش ندارد) و توانایی‌اش در تشخیص درد و آسیبی که به دیگران وارد می‌آورد و قبول مسئولیت آن افزایش پیدا نکرده است.

 

بعضی از مجرمان به درمان پاسخ می‌دهند، اما من به‌عنوان متخصص سلامت روان، فکر نمی‌کنم که تصمیم به اینکه پدوفیل‌ها بدون نظارت به جامعه بازگردند کار آسانی باشد. باور به اینکه آن‌ها درمان شده‌اند ریسک بزرگی است. هیچ‌کس نمی‌تواند مسئولیت رفتار آن‌ها را، حتی بعد از طی‌کردن دوره‌ی کامل درمان، به‌طور کامل قبول کند.

قوانین قدرتمندی برای مقابله وجود دارد، اما این قوانین را باید با قوت بیشتری اجرا کرد تا ترس از مجازات مرگ یا زندان بتواند جلوی تجاوز به کودکان را بگیرد. محاکمه‌ی سریع و اشد مجازات، حداقل، تجاوزهای برنامه‌ریزی‌شده را کم می‌کند.

جامعه هم نقشی بر عهده دارد. نباید هیچ گونه تجاوزی تحمل شود، چه فیزیکی باشد و چه جنسی و چه هر دو. شاید این کار نتواند این جرم را کاملاً از میان بردارد، اما ترس از عواقب آن شاید بتواند تعداد زیادی از کودک‌آزاران بالقوه را کنترل کند. در سطح فردی، پدرومادرها و خانواده‌ها باید برای کودکان خود تفاوت «تماس خوب» و «تماس بد» را توضیح بدهند و آن‌ها را تشویق کنند که هروقت از رفتار بزرگسالی احساس ناراحتی کردند به‌دنبال کمک بگردند. جامعه باید خودکاوی کند، هرکدام از ما هم باید این کار را بکنیم. وقتی به اطراف نگاه می‌کنیم، خشونت زبانی و فیزیکی را در شکل‌های مختلف و در تمام سطوح می‌بینیم، هم از لحاظ اجتماعی، و هم قانونی و هم اخلاقی. وقتی ما از کنار جرمی بی‌تفاوت می‌گذریم و نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهیم، پیغامی که ارسال می‌کنیم این است که همه چیز سر جای خودش است. از این رفتار چنین برداشتی می‌شود که نظام عدالت کشور غیرپاسخگو است، جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم نمی‌تواند بر سر حق بایستد، انزجار به‌ندرت با عمل همراه می‌شود. ما باید در مقابل جرم و خشونت کاملاً بی‌تحمل باشیم تا بتوانیم محیطی امن برای کودکان‌مان فراهم آوریم، نه فقط امنیت فیزیکی که سلامت روانی.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (278 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (208 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (94 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (85 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (74 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (47 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای حل مشکل تیر چراغ برق شهرداری حماسه آفرید/ مهندس تویی بقیه اداتو درمیارن😂 (ویدئو) سفری شیرین به گذشته ها، این مدل پیام بازرگانی رو کیا یادشونه؟/حتما با صدا تماشا کنید تا خاطراتتون زنده بشه😍
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده