ساعدنیوز
ساعدنیوز

موثرترین متدد پرورش و نگهداری گیاه شب بو دریایی

  سه شنبه، 24 اسفند 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
موثرترین متدد پرورش و نگهداری گیاه شب بو دریایی
بهترین روش کاشت گل شب بو، تکثیر از طریق بذر است. شب بو نیاز به محیط خنک و نور متوسط دارد. بهترین محل برای نگهداری گل شب بو در ایوان و در پشت پنجره اتاقهاست.

گل شب بو دریایی از گیاهان پرطرفدار نوروزی است که علاوه بر زیبایی فوق العاده گلهایش به علت عطر بینظیرش نیز بسیار مورد توجه است و برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در فضای سبز و باغچه ها انتخاب میشود. در ادامه این مطلب شما را با روش کاشت گل شب بو، نحوه نگهداری و شرایط محیطی مورد نیاز این گل آشنا میکنیم. با ساعد نیوز همراه شوید.

آشنایی با گل شب بو

گل شب بو از گل های مناسب برای بهار است که کمتر کسی پیدا می شود که با آن آشنا نباشد. پرورش این گل کنار نگهداری از سنبل جزء لاینفک سفره های هفت سین برای عید نوروز و آماده شدن افراد برای آمدن فصل بهار است. این گل که در رنگ های بسیار زیاد و متنوع وجود دارد، هنگام غروب و با فرا رسیدن شب به معطر کردن فضای اطراف خود می پردازد. با وجودی که عمر این گل چند سال بیشتر نیست، اما با نگهداری درست از آن و رعایت نکات مهم زیر می توان بیشتر از وجود آن استفاده کرد.

روش و زمان کاشت گل شب بو در خانه برای عید

از آنجایی که این گل در فرهنگ ایرانیان نماد زندگی و ثروت است، همچنین به دلیل شباهت زیاد آن به گل سنبل، بیشتر خانواده ها دوست دارند حداقل یک گلدان از این گل در خانه داشته باشند یا باغچه خود را به یک شاخه از آن مزین کنند تا در شب های دلپذیر بهاری از بوی خوش آن استفاده کنند. اما همانطور که همه شما در مورد نحوه پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی می دانید، هر گلی زمان و نحوه پرورش خاص خود را دارد که باید آن را به درستی به کار ببرید. به همین منظور ما در ادامه سعی کرده ایم زمان و فصل کاشت گل شب بو زعفرانی و خیری و روش مناسب آن را به شما توضیح دهیم.

پوستر گل شب بو دریایی

بهترین فصل برای کاشت بذر

بر خلاف آنچه تصور می شود بهترین زمان کاشت گل شب بو در پاییز نیست. بلکه بهتر است بذر این گل را اواخر تابستان و با معتدل شدن هوا در خاک بکارید. به این نکته دقت کنید که اگر آن ها را در گلدان می کارید، باید بیرون از محیط ساختمان نگهداری کنید و دقت کنید تا زمان گلدهی، گیاه بیش از 6 ساعت در روز در دمای 18 درجه سانتی گراد نماند. حداقل دما برای گلدهی نیز 2 درجه سانتی گراد است. این زمان بندی به دلیل این است که هوای سرد برای گلدهی این گیاه بهتر است. بنابراین با توجه به نیاز 10 تا 20 روزه بذرها برای جوانه زنی، می توانید این زمان را نسبت به آب و هوای محل زندگی خود تغییر دهید.

نحوه کاشت گل شب بو در باغچه حیاط

همانطور که گفته شد برای کاشت گل شب بو در باغچه باید بهترین زمان را برای آن در نظر بگیرید. اما برای اینکه روش مناسب کاشت بذر را نیز بدانید لازم است نکات زیر را هنگام کاشت به کار بگیرید:

  • ابتدا لازم است خاک مناسب برای آن را فراهم کنید و برای اطمینان سعی کنید قبل از کاشت بذر، خاک را ضد عفونی کنید. بهترین ترکیب خاک برای شب بو نیز ترکیب خاک برگ، خاک گلدان و کود دامی است.
  • دمای هوا هنگام کاشت بذر باید بین 10 تا 12 درجه باشد. زمانی را برای کاشت انتخاب کنید که جوانه زنی گیاه در دمای کمتر از 20 درجه انجام شود. چرا که شب بو در دمایی بیشتر از این نمی تواند به رشد خود ادامه دهد.
  • بذرها را خاک بکارید به طوری که عمق کاشت بیشتر از یک و نیم سانتی متر نشود.
  • تا جوانه زدن گیاه خاک را مرتب چ کنید تا بذر بدون آب نماند. برای حفظ رطوبت و محافظت از بذرها می توانید روی آن ها را با پلاستیک بپوشانید و پس از جوانه زنی آن را بردارید.

طرز کاشت گل شب بو در گلدان

کاشت گل شب بو در گلدان هم برای نگهداری گل در آپاتمان و هم برای انتقال آن در باغچه در زمان و دمای مناسب است. برای هر کدام از این دو منظور باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • دمای اتاق هنگام کاشت بذر باید 16 تا 20 درجه باشد. تا زمان جوانه زنی نیز نباید اجازه دهید دما به بیش از 24 درجه برسد.
  • تا جوانه زدن سعی کنید آن ها را از نور خورشید فصل های پاییز و زمستان و آب کافی برخوردار کنید.
  • دمای مناسب هنگام سر زدن جوانه ها نیز می تواند تا 15 درجه کاهش پیدا کند.
  • اگر می خواهید این گیاهان را از گلدان به باغچه منتقل کنید اجازه دهید ارتفاعشان به 30 سانتی متر برسد و دمای بیرون نیز بین 0 تا 12 درجه باشد.
پوستر گل شب بو دریایی

شرایط نگهداری گل شب بو

شرایط اکولوژیکی مورد نیاز نگهداری شب بو عبارت است از:

  • خاک: گل شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب نیاز دارد کهخنثی تا کمی قلیایی ونسبتاً حاصلخیزباشد. ترکیب خاکبرگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت گل شب بو مناسب است.
  • نور: گل شب بو برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد به طوریکه هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد کرد. با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از انداره نور محافظت نشود ابتدا گلها پژمرده می شوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد.
  • دما: همه انواع شب بو ازجزو گیاهان سرمادوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گلهای شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل می دهند و سپس برگهای گیاه زرد شده و به تدریج می ریزند و گیاه از بین می رود.
  • آبیاری: نیاز آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.
  • آفات و بیماری ها: از بیماریها وآفات مهم این گیاه میتوان به زنگ شب بو، کنه تار عنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره کرد. برای از بین بردن این آفات و بیماریها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده شود.

جالب است بدانید چند سالی است که گل شب بو به عنوان گل شاخه بریده نیز مورد استفاده قرار میگیرد وشاخه های بریده آن در صورتی که هوای اتاق گرم نباشد، چندین روز در آب دوام می آورند.

پوستر گل شب بو
امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری پرورش گیاه شب بو دریایی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سرگرمی(اس ام اس) ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (1050 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (516 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (149 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (139 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (92 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (65 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) واکنش تحسین برانگیز هادی چوپان به حمله اسرائیل: شهادت برای مادرمان ایران تسلیت ندارد تبریک دارد/ پرسنل غیور ارتش و نیروی انتظامی شهادت هم رزمتان مبارک! (53 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف «گرانترین گنجینه انگلستان» که هزار سال در یک دره مدفون شده بود+عکس
این کودک 17 هزارساله «چشم آبی» بوده است+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 8 آبان 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 8 آبان ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 8 آبان ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 8 آبان 1403 + فیلم
رژیم لبنیات برای ورزشکاران
فال انبیاء روزانه سه شنبه 8 آبان 1403
سکته مغزی: دومین علت مرگ ایرانی‌ ها / زنگ خطر کاهش 10 سال سن سکته مغزی در ایران
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 8 آبان 1403
20 تا از شایع ترین تداخلات دارویی که می تواند کشنده باشد + رایج ترین علائم تداخل دارویی
10 علت که می‌گوید نباید در خانه سگ نگهدارید! / نگهداری سگ در خانه چه مضراتی دارد؟
7 نکته در مراقبت از گربه‌های خانگی که باید بدانید / در آوردن گربه به خانه عجله نکنید
4 روش کاربردی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی / نکات کلی برای نگهداری از ماشین ظرفشویی
این 15 ترفند کمک می کند تا بدون آرایش زیبا و جوان باشید
منتخب روز   
غمگین ترین و دردناک ترین سکانس فیلم عاشقانه شهرزاد/ مرگ جمشید خان در آغوش رفیق صمیمی اش با حسرت لبخند شهرزاد اشکال حک شده روی دیوار که نشان میدهند مصری‌های باستان شکل وسایل نقلیه آینده را پیش بینی کرده اند! رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است! آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش جزئیات کامل عملیات ناموفق گروگان گیری مسلحانه / پسر 18 ساله به سلامت آزاد شد قتل توسط فردی که 4ماه از آزادی اش می گذشت بازگشت مجدد موج شدید فیلترینگ / آقای رئیس جمهور! فقط 2 ساعت فیلترینگ را برداشتید رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂