موثرترین روش کاشت و پرورش گیاه آرانتیس + شیوه ی نگهداری آن

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
موثرترین روش کاشت و پرورش گیاه آرانتیس + شیوه ی نگهداری آن
گیاه آرانتیس که با نام تاج الملوک زمستانی نیز در کشور ما شناخته می‌شود از گل‌های زیبای فصل بهار است و از اواخر زمستان تا اوایل بهار قبل از گرم شدن بیش از اندازه هوا به گل می‌رود. این گل زیبا برای مرزبندی باغچه‌ها کاشت در سبد‌های گل و تزئین باغ‌های سنگی گلی مناسب است. برای آشنایی با شرایط نگهداری و طریقه تکثیر آرانتیس ادامه محتوا را مطالعه نمایید.

معرفی گیاه آرانتیس

گل آرانتیس (Eranthis hyemalis) از گیاهان گلدار بومی مناطق جنوب اروپا از کشور فرانسه تا بلغارستان است که در کشور ما نیز در برخی مناطق به طور خودرو می روید و قابلیت کاشت در فضای سبز و در داخل گلدان را نیز دارد. گل های آرانتیس، زرد، کوچک و شبیه فنجان هستند. هر گل با سه براکت برگ مانند احاطه شده، دارای شش کاسبرگ است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می شوند. دو تا پنج سال زمان لازم است تا گل آرانتیس به رشد نهایی خود برسد و به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر برسد. آرانتیس از دسته گیاهان برگریز است و به دلیل داشتن پرچم های زیاد، برای زنبور های عسل بسیار جذاب است. آرانتیس از خانواده آلاله گان، دارای ریشه غده ای و برگ هایی به رنگ سبز براق است و خوشبختانه بیماری خاصی آن را تهدید نمی کند.

پوستر گیاه آرانتیس

انواع گل آرانتیس

  • Eranthis albiflora در چین غربی
  • Eranthis cilicica در گل آرانتيس عرب و گل آرانتيس هند در جنوب غربی آسیا
  • Eranthis hyemalis در اروپای جنوبی
  • Eranthis lobulata در چین غربی
  • Eranthis longistipitata در آسیای مرکزی
  • Eranthis pinnatifida در ژاپن
  • Eranthis sibirica در شمال آسیا
  • Eranthis stellata در آسیای شرقی (شمال چین ، کره ، جنوب شرقی روسیه)
  • Eranthis byunsanensis در گل آرانتيس قطب کره جنوبی

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری آرانتیس

آرانتیس یک گیاه زیبا در فصل بهار است که به گل های فنجانی زرد رنگ شناخته می شود گیاه آرانتیس در خاک های شنی که حاصلخیر و لومی هستند رشد می کند دمای محیط برای نگهداری از این گیاهان باید ۸ درجه سانتی گردا باشد و به میزانی متوسط آبیاری شود تا شاداب باقی بماند. در ادامه ساعدنیوز به شرایط محیطی گل آرانتیس میپردازد. همراه ما باشید.

  • خاک مناسب برای کاشت ارانتیس: خاک حاصلخیز ماسه ای و خاک لومی شنی دارای زهکش کافی و مقدار هوموس زیاد، مناسب ترین خاک برای پرورش این گیاه است. گیاه آرانتیس در خاک اسیدی و قلیایی رشد می کند، ولی بهترین رشد را در خاک های با پ هاش قلیایی دارد.
  • نحوه آبیاری: نیاز آبی این گل متوسط است و باید از آبیاری بیش از اندازه و غرقابی شدن بستر کاشت گیاه اجتناب کرد.
  • تغذیه آرانتیس: از آنجایی که خاک حاصلخیز و غنی برای نگهداری گیاه استفاده می شود، بنابراین نیازی به استفاده از کود اضافی نخواهید داشت. اما اگر می خواهید رشد آن بیشتر شود، استفاده از انواع کود آن هم سالی یکبار باعث تقویت گل آرانتیس خواهد شد. البته این تغذیه برای گیاه باید حتما قبل از شروع گلدهی باشد. معمولا گلفروشی ها برای کوددهی آرانتیس، محصولات رقیق را پیشنهاد می کنند.
  • میزان نور لازم: آرانتیس به نور کافی خورشید برای رشد نیاز دارد. محیط نیم سایه نیم آفتابی، مناسب ترین نور را برای پرورش این گیاه دارد.
  • درجه حرارت مناسب: مناسب ترین دما برای کاشت و تکثیر گیاه آرانتیس دمای ۸ درجه سانتیگراد است. این گیاه محدوده دمای ۶- تا ۹ درجه را به خوبی تحمل می کند و حتی تحمل دمای ۱۵- درجه سانتیگراد را نیز دارد.
  • نحوه کوددهی: در صورت استفاده از خاک حاصلخیز با هوموس فراوان نیاز به کوددهی خاصی نیست، با این وجود می توان سالی یک مرتبه و قبل از شروع گلدهی، گیاه را با کود کامل رقیق شده تقویت کرد.
  • نحوه هرس آرانتیس: گیاه آرانتیس نیازی به هرس ندارد.
  • دمای آرانتیس: در میان مشخصاتی که برای آرانتیس عنوان شده، میزان دمای مناسب آرانتیس را نیز می بینیم. دما باید تقریبا ۸ درجه سانتیگراد باشد، تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند. البته دماهای بین منفی ۶ تا ۹ درجه سانتیگراد و حتی در مواقعی منفی ۱۵ درجه سانتیگراد نیز برای مراقبت از آرانتیس مشکلی ندارد.
  • مهمترین آفات و بیماری های گل ارانتیس: این گیاه نسبت به بیماری ها و آفات مقاوم است و تنها باید از گیاه در برابر بیماری لکه برگی مراقبت کرد.

نحوه تکثیر گل آرانتیس

تکثیر آرانتیس به دو روش کاشت بذر و کاشت از طریق تقسیم غده زیرزمینی (کاشت پیاز گیاه) امکان پذیر است. که در ادامه ساعدنیوز برای شما کاربران عزیز ارائه خواهد داد همراه ما باشید. مراحل تکثیر این گیاه به شرح زیر است:

۱) تکثیر آرانتیس به روش کاشت بذر

بهترین زمان برای کاشت بذر گیاه، فصل تابستان است. به این منظور، بذر گیاه را از مراکز مطمئن تهیه و در لایه سطح خاک با مواد آلی زیاد و زهکش کافی بکارید. تا زمان جوانه زدن بذرها، بستر کاشت را همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب حفظ کنید. گلدان را در مکانی با دمای ۸ درجه و در برابر نور کافی و غیر مستقیم خورشید قرار دهید و اگر در فضای باز اقدام به کاشت بذر کرده اید، محیطی نیم سایه را برای کاشت این گل در نظر بگیرید.

۲) تکثیر آرانتیس به روش تقسیم غده

برای تکثیر گیاه آرانتیس به روش تقسیم غده (پیاز زیرزمینی) بهترین زمان فصل پاییز است. به این منظور پیاز های بزرگ گیاه را انتخاب کنید و آن ها را به فاصله ۸ تا ۱۰ سانتیمتری از یکدیگر در عمق پنج سانتیمتری خاک و در فضای باز بکارید و اگر قصد کاشت در گلدان را دارید، بعد از کاشت پیاز، گلدان را در محیط بیرون، مانند بالکن یا راه پله ها قرار دهید.

پوستر  گیاه آرانتیس

بنابراین گیاه آرانتیس از گل های فصل بهار و انتخاب خوبی برای کاشت گل برای عید نوروز است. فقط توجه داشته باشید، تمام قسمت های این گل زیبا سمی است، بنابراین آن را از دسترس کودکان دور نگهدارید. امیدوارم از محتوای معرفی و آشنایی با روش رشد گیاه آرانتیس نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...