مقام پیشین کاخ‌سفید: هدف ترور فخری‌زاده اخلال در بازگشت به برجام بود

  سه شنبه، 25 آذر 1399 ID  کد خبر 121867
مقام پیشین کاخ‌سفید: هدف ترور فخری‌زاده اخلال در بازگشت به برجام بود
ساعد نیوز: فیزیکدان هسته‌ای و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا، رژیم صهیونیستی را مقصر عملیات تروریستی شهادت دانشمند هسته‌ای ایران دانست و گفت: هدف از آن چیزی جز اخلال در برنامه رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام نیست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا، "فرانک وان هیپل" دستیار اسبق مدیر امنیت ملی در دفتر برنامه ریزی علم و فناوری کاخ سفید روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ترامپ می خواست از راه فشار حداکثری به توافق بهتری با ایران دست پیدا کند، اما در این کار ناکام ماند. بایدن نیز به دنبال دستیابی به توافقی بهتر با ایران است، اما میخواهد بر مبنای توافق کنونی برجام به این سو حرکت کند.

استاد مدرسه "وودرو ویلسون" دانشگاه پرینستون تصریح کرد: تفاوت بایدن و ترامپ در همین نکته برجسته می شود.

هیپل با اشاره به اینکه تمام تلاش ترامپ بر ناممکن کردن ادامه حیات برجام متمرکز بود، گفت: او تحریم های مختلفی از جمله در خصوص موضوعات غیر هسته ای وضع کرده است تا بازگشت به برجام پیچیده باشد.

وی اظهار کرد دولت ترامپ تحریم هایی را به عنوان تروریسم و دیگر عناوین وضع کرده است که کار بایدن را برای بازگشت به برجام دشوار خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در اظهارات مختلف از آمادگی خود برای بازگشت به برجام خبر داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم تاکید کرده است در صورت بازگشت همه طرف ها به شرایط ۲۰۱۷ و عمل به تعهداتشان، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

این مقام پیشین کاخ سفید در پاسخ به اینکه ترور دانشمند هسته ای ایران در این مقطع را چگونه ارزیابی کرده و چه اهدافی در پس این اقدام تروریستی می بیند، گفت: زمان اجرای این ترور بسیار سوال برانگیز بود.

هیپل افزود: زمان اجرای این ترور نشان می دهد که هدف، پیچیده کردن کار دولت بایدن است. اسرائیل در گذشته دست به ترورهای دیگری زده بود که به نظر می رسید می خواست کار دولت اوباما را پیچیده کند.

وی خاطرنشان کرد: هم دولت ترامپ و هم اسرائیل در تلاش بوده اند تا ایران را به اقدامی تحریک کنند تا بازگشت به برجام منتفی شود.

ایرنا پرسید که ترور دانشمندان و اشخاص تا چه اندازه می تواند از منظر علمی و فن آوری در روند پیشرفت هسته ای ایران اخلال کند؟

این مقام سابق کاخ سفید پاسخ داد: بستگی دارد که منظور از پیشرفت هسته ای چه باشد. به نظر من این ترور بر از سرگیری برنامه نظامی هسته ای ایران که پیش از ۲۰۰۳ بود تاثیری نخواهد داشت. ساخت بمب خیلی پیچیده نیست.

هیپل با اشاره به زرادخانه اتمی رژیم اشغالگر قدس گفت: اسرائیل خود دارای جنگ افزار هسته ای است. من فکر نمی کنم اسرائیل از این ترور به هدفی که می خواهد برسد.

تروریست های بیگانه عصر جمعه - هفتم آذرماه - با کمین در مسیر خودروی حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته ای کشورمان را به شهادت رساندند.

وی افزود: بر اساس گزارشها، از سال ۲۰۰۳ به این سو، ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای نبوده است، هرچند ممکن است ایران می خواسته که گزینه بمب هسته ای را به عنوان یک بازدارندگی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است ساخت سلاح کشتار جمعی در دکترین دفاعی آن جایگاهی ندارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW