ساعدنیوز
ساعدنیوز

مقتدا صدر و طرفدارانش اسیر سناریوی آمریکایی-صهیونیستی شده اند

  سه شنبه، 08 شهریور 1401   کد خبر 220815
مقتدا صدر و طرفدارانش اسیر سناریوی آمریکایی-صهیونیستی شده اند
عراق دستخوش تحولات خانمانسوزی شده است که ثمری جز نابودی روند دولت سازی در این کشور استبدادزده ندارد. پارلمان به آتش کشیده شده، ساختمان ریاست جمهوری مورد تعرض قرار گرفته و خیابانها ناآرام است. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر سیدجعفر قنادباشی سفیر سابق ایران در لیبی به این موضوع پرداخته است.

مصوبات پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج آمریکا از عراق و ممنوعیت هر نوع اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدانش را به فکر نابودی دولت و امنیت عراق انداخته است!

ساعدنیوز: طی 24 ساعت گذشته تحولات قابل توجهی در عراق رخ داده است و برخی از تحلیلگران معتقدند که این تحولات می تواند به وقوع جنگ داخلی در این کشور منجر شود. پارلمان به آتش کشیده شده است، کاخ ریاست جمهوری اشغال شده و ناآرامی ها رفته رفته بیشتر و بیشتر می شود. انگشت اتهام به سمت مقتدا صدر و طرفدارانش است نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟

دکتر سیدجعفر قنادباشی: بسم الله الرحمن الرحیم؛ همه خبرها و تحلیل ها راجع به عراق به نقش آفرینی مقتدا صدر و طرفداران او در جریان تحولات این کشور اشاره دارند. حال آن که واقعیت قضایا و جریاناتی که در عراق دست به اغتشاش زدند و در صدد اقداماتی در عراق هستند، فراتر از آن چیزی است که مقتدا صدر و طرفدارانش تصور می کنند و در آن نقش دارند!

واقعیت تحولاتی که در عراق رخ می دهد، این است که جریانات منطقه ای و جریانات فرامنطقه ای از مدت ها پیش در تلاش بودند تا عراق را از روند دولت سازی و تکمیل ساختارهای سیاسی در واقع بازدارند و متوقف کنند و نگذارند که یک نظام مردم سالار مبتنی بر آراء مردم به تدریج بتواند بر عراق حکمفرما شود و عراق به عنوان یک کشور مستقل و قدرتمند در کنار دیگر کشورهای محور مقاومت بتواند در واقع در برابر سیاست های استعماری ایستادگی کند.

لذا ما برای این که بتوانیم وضعیت عراق را تحلیل کنیم، اگر تنها به اقدامات ایذایی و اغتشاش برانگیز مقتدا صدر و طرفدارانش توجه بکنیم، و به جریانات مختلفی که در عراق محل تلاقی قدرت طلبی هایشان است، چه در سطوح بین المللی و چه در سطوح منطقه ای، بی توجه باشیم، راه را به خطا رفتیم.

متأسفانه عمده تحلیل های منتشر شده در ساعات گذشته محور اصلی تحولات اخیر عراق را حرکات و تحرکات مقتدا صدر اعلام کرده اند و این خطای بزرگی است. واقعیت قضیه این است که پارلمان قبلی عراق یک مصوبه ای داشت مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور. یعنی گروه های انقلابی عراق تحت عنوان گروه های شیعی و سنی طرفدار حشدالشعبی و طرفدار مقابله با داعش، طرفدار مقابله با استعمار تلقی می شوند، توانستند در پارلمان قبلی ضرورت خروج آمریکایی ها را از عراق به تصویب برسانند.

این از نظر آمریکایی ها و متحدان اش اعم از انگلیس، فرانسه و ارتجاع منطقه، گناه بزرگی محسوب می شود. گناه دوم، مجلس جدید است. مجلس جدید هنوز دولت را تعیین نکرده، مصوبه ای را مبنی بر ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و ماشین عادی سازی را که در دیگر کشورهای منطقه متوقف شده بود، به عقب برگرداند. این هم یک جرم بزرگ از دیدگاه صهیونیست ها بود، صهیونیست ها در دولت آمریکا نفوذ بسیاری دارند؛ تأثیرات زیادی در هیئت حاکمه انگلیس و فرانسه دارند. حتی ارتجاع منطقه را می توانند به سمت خواسته هایشان حرکت بدهند!

لذا این مصوبه در واقع به نوعی محکوم کردن فرایند عادی سازی روابط با اسرائیل آن طور که در امارات و بحرین و دیگر کشورها در جریان بود، محسوب می شد. و این موضوع باعث نگرانی شدید صهیونیست ها شد. بنابراین، هر نوع تحلیلی از تحولات اخیر عراق باید توجه کافی به این دو گناه بزرگی داشته باشد که پارلمان عراق از نظر غرب، ارتجاع منطقه و اسرائیل مرتکب شده است.

از نظر آمریکا، استعمار اروپایی، عربستان و صهیونیست ها، دو گناه بزرگ در پارلمانی رخ داده است که توان تشکیل دولتی در عراق را دارد که این کشور را به سمت تحقق این دو هدف بزرگ یعنی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و ممنوعیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق دهد. تحقق این دو هدف بزرگ یقیناً می تواند برکات قابل توجهی برای منطقه در پی داشته باشد.

تصویر

مقتدا صدر و طرفدارانش به مانند کسانی هستند که می خواهند در گردباد فوتبال بازی کنند و نه تنها در این شرایط توپ وارد دروازه نمی شود بلکه خود بازیکنان با گردباد نابود می شوند!

ساعدنیوز: چه اندازه از این تحولات نامیمون در عراق را باید به مقتدا صدر و طرفدارانش نسبت داد و وزن مقتدا در جریان این تحولات چقدر است؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: اما آقای مقتدا صدر و یارانش متوجه این صحنه نبودند. مقتدا صدر و طرفدارانش مثل کسانی هستند که در یک گردباد شروع به بازی فوتبال کرده اند در حالی که شرایط بازی وجود ندارد! زمانی که در گردباد بازی می کنید مسلماً نمی توانید گل بزنید! باد جلوی هر نوع پیشروی را می گیرد و توپ به آنجایی نمی رسد که شما قصد دارید! این گردباد نه تنها توپ بلکه می تواند بازیکنان یا نیروهای تحت امر شما را هم جابجا کند و این بسیار خطرناک است.

بنابراین، مقتدا صدر و طرفدارانش بدون توجه به این جریان و شرایط وارد رقابت گروهی و افزون خواهی شدند. سهم خواهی بدون توجه به جریانات بین المللی ای که در صدد توقف روند دولت سازی در عراق هستند و خواستار عراقی بدون دولت هستند. سالهاست که آمریکا و ایادی اش خواستار تجزیه عراق و تشکیل مناطق بدون دولت در داخل این کشور است. این خواست امروز و دیروز نیست. این پروژه سالهاست که در جریان است.

دو موضوع ساختار سیاسی و امنیت عراق بعد از سقوط صدام به صورت افتان و خیزان توانسته حفظ شود و در حال تکمیل است. نابودی دولت و امنیت عراق سال ها در دستور کار غرب بوده است. این گرداب از سال ها پیش تدارک دیده شده بود و منتظر یک کاتالیزور بود.

آقای مقتدا صدر جرقه را زد و به عنوان کاتالیزور عمل کرد. شاید شرایط کنونی عراق را بشود با شرایط افغانستان قبل از استقرار طالبان در دهه 1990 مقایسه کرد. قبل از ورود طالبان به افغانستان، دو گروه در آن زمان با همدیگر بر سر سهم خواهی قدرت در چالش و درگیری بودند. طالبان آمد و زمام امور را گرفت و آن دو گروه تازه متوجه شدند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند!

در عراق امروز، آقای مقتدا صدر متوجه گرداب بزرگی که عراق را فرا گرفته نشد! وارد سهم خواهی شده است و متأسفانه این سهم خواهی در بسیاری موارد جنبه شخصی دارد و این موضوع شرایط را برای انگلیسی ها و آمریکایی ها مهیا کرد تا سناریوی مد نظر خودشان را پیش ببرند.

با این کار، عراق در لبه پرتگاه سقوط از یک مردم سالاری نیم بند به قهقرای دیکتاتوری قرار گرفت. به نظر می رسد امروز شرایط عراق قابل مقایسه با شرایط مصر زمان اخوان ها بعد از حُسنی مبارک شده است! اگر یادتان باشد، همین آمریکا و ارتجاع منطقه، دموکراسی نیم بند مصر را از میان بردند و با کودتای نظامی، یک نظامی به نام السیسی را دیکتاتور این کشور قرار دادند.

مقتدا صدر متوجه نیست که قدرت های بزرگ و استعمار در صدد از میان بردن دولت و امنیت عراق برای تشکیل کشوری بدون دولت مهیای یک کودتای نظامی است و تحرکات او و طرفدارانش چه خدمتی به آمریکا و ایادی اش برای تحقق این هدف کرده است.

متأسفانه، تحرکات آقای مقتدا صدر و طرفدارانش در اصل بازی در گردبادی است که جز نابودی بازیکنان را در پی ندارد!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (381 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (364 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (240 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (195 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (187 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (172 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (152 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (144 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (135 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (123 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (118 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (116 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (111 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین فوق العاده ساده و بدون تجملات خانه کریم باقری+ عکس/ واقعا زیبایی در سادگی یعنی همین کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس
تیتر امروز   
حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟