مرغ مینا را چگونه شسته و حمام دهیم؟

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مرغ مینا را چگونه شسته و حمام دهیم؟
حمام دادن روزانه مینا موجب درخشان و شاداب ماندن پرهای آنها می شود. بنابراین به محض آن که مینای جوان در خانه شما آرامش گرفت و خودش را عضوی از خانواده شما پنداشت بایست برنامه ای برای حمام دادن آن ترتیب دهید. ما در این مطلب نکاتی را درباره حمام دادن مرغ مینا بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

حمام دادن مرغ مینا به صورت روزانه موجب درخشان و شاداب ماندن پرهای این پرنده می شود؛ بنابراین به محض آنکه مینای جوان در خانه شما آرامش گرفت و خودش را عضوی از خانواده شما پنداشت، بایستی برنامه ای منظم برای حمام دادن آن ترتیب داد. بهترین وقت حمام دادن مینا صبح و بدترین وقت عصر است، زیرا ممکن است قبل از به خواب رفتن هنوز کاملاً خشک نشده باشد و خیس یا مرطوب بودن پرها در هنگام عصر، موجب سرما خوردن و بیمار شدن آن شود؛ بنابراین، سعی کنید حمام گرفتن میناها در صبح را برای آن ها یک عادت کنید. شاید بهترین وقت برای حمام دادن مرغ مینا، یک ساعت قبل از تمیز کردن قفس باشد. در این مقاله علاوه بر حمام دادن مرغ مینا در مورد بال چینی این پرنده نیز توضیحاتی را ارائه می دهیم.

چه ظرفی برای حمام کردن مرغ مینا مناسب است ؟

کاسه باید کم عمق باشد و با ۳ تا ۵ سانتی متر آب پر شود. کف ظرف باید به گونه ای باشد پای پرنده لیز نخورد و میزان آب به حدی باشد که پرنده در آن غرق نشود. مینا سر خود را در آب فرو می برد و آن را به اطراف می پاشد و تلاش می کند تا پرو بال خود را خیس کند، سپس با نوک خود اقدام به خشک کردن پرهایش می کند.ظرف را برای مدت طولانی در قفس رها نکنید زیرا که پرنده ممکن است فضله خود را در آن بریزد و سپس از آب بخورد، به همین علت باید بعد از حمام کردن، ظرف را از قفس خارج کنید.

آیا شستن پرنده با شامپو مناسب است ؟

فقط و فقط از آب استفاده کنید. اگرچه در بازار شامپوهای مخصوص پرندگان به فروش می رسد، بهترین و ایمن ترن راه، استفاده از آب خالی است. میناها برای پرآرایی از روغن مخصوص بدنشان استفاده می کنند و استفاده از هر گونه شامپو و صابون، می تواند اثر این روغن را از بین ببرد. این نکته را به یاد داشته باشید که پرهای مینا به شدت نسبت به مواد شیمیایی و به خصوص کلر حساسیت دارد و از همین رو بهتر است آب شیر را برای استحمام در اختیار پرنده قرار ندهید.

بهترین و بدترین وقت برای حمام کردن مرغ مینا

بهترین ساعت روز، میانه روز است و هرچه به ظهر نزدیک شود برای حمام کردن مناسب است. بدترین وقت برای حمام کردن غروب ها و شب هاست زیرا که در این حالت پرنده فرصت کافی برای خشک کردن پرو بال نخواهد داشت و ممکن است که با پر و بال خیس بخوابد.شرایط آب و هوایی را برای حمام کردن پرنده تان در نظر بگیرید. میناهای خیس به خصوص در مجاورت باد سرد، بسیار حساس هستند و خیلی زود مریض می شوند. سعی کنید در فصول سرد دو هفته یک بار و در هوای گرم، هفته ای چند بار شرایط حمام کردن را برای مرغ مینا فراهم کنید.

توصیه در باب حمام دادن مرغ مینا

در هنگام نظافت قابل تمیز کردن است فراموش نکنید که تمام قفس ها فلزی اند و فلز اصلی تشکیل دهندگی به کل قفس آن امور است و آهن در مجاورت آب و رطوبت به راحتی زنگ می زند؛ بنابراین شما باید در هنگام آبتنی یا حمام دادن مرغ مینا و نظافت قفس، ترتیبی اتخاذ کنید که پس از هر بار پاشیده شدن آب هر چه زودتر سینی و دیواره های قفس را خشک کنید تا از زنگ زدن سریع قفس جلوگیری شود.

وقتی مینا را یک ساعت قبل از نظافت قفس حمام می دهید این امکان فراهم می شود که آب پراکنده شده به دیواره ها و کف قفس، در هنگام نظافت خشک گردد و از ماندن آب در سینی کف قفس و زنگ زدن آن جلوگیری شود.برای حمام این پرنده باید از یک ظرف آب در اندازه ای مناسب با قفس استفاده کنید که حداکثر عمق آب در آن ۵ سانتی متر باشد.

توصیه ی اکید شده است که شما فقط در اوقاتی مینا را حمام دهید که مطمئن هستید دمای محیط به اندازه کافی گرم هست که مینا سرما نخورد.در تابستان، می توانید آن را با دوش حمام دهید یا یک ظرف آب برای آبتنی داوطلبانه آن در قفس بگذارید. اما در سایر مواقع سال، یک ظرف آب برای آبتنی داوطلبانه مینا در قفس بگذارید تا در صورت نیاز، آبتنی کند.همچنین از اسپری آب در هر زمان برای میناها می توانید استفاده کنید. اما از دوش دادن میناها به خصوص در اوقات سرد سال خودداری کنید تا مجبور به خشک کردن آن نباشید.

روش های حمام دادن پرنده

حمام دادن مرغ مینا به دو صورت ممکن می شود: یکی اینکه یک ظرف آب برای آبتنی آن در داخل قفس بگذارید تا مرغ مینا به میل خودش هر وقت که نیاز داشت آبتنی کند. در این روش، مسلماً میناها همانند دیگر پرندگان، این قابلیت ذاتی را دارند که در مواقعی آبتنی کنند که بدون نیاز به خشک کردن پرهایشان توسط صاحبشان، خودشان را خشک کنند و سرما نخورند.بی شک میناها زمانی اقدام به آبتنی می کنند که درجه حرارت محیط زندگی شان، به اندازه کافی بالا باشد که پس از خیس شدن، سرما نخورند.

درروش دیگر، صاحب مینا اقدام به حمام دادن آن می کند و همان طور که از توصیه دیگران در متن فوق برمی آید، می بینید که توصیه شده است که میناها را حتماً هرروز حمام بدهید، اما هیچ توصیه ای نشده است که در شرایطی که ممکن است مینا سرما بخورد، حمام نگرفتن مینا مفیدتر از حمام گرفتن آن است.

آب بازی مرغ مینا

یکی از اشتباهات افراد مبتدی در خصوص حمام دادن مرغ مینا

برخی افراد مبتدی و طبعاً بسیار پرانرژی در خصوص رسیدگی به پرندگان، می گویند: ما دوست داریم پرنده را دوش دهیم، چون احساس می کنیم خیلی از دوش لذت می برد.آن ها همچنین می گویند، برای خشک کردن پرنده پس از دوش دادن، هرقدر وقت لازم باشد، مشتاقانه صرف خواهند کرد.بله! آن ها چنین می گویند و در اوایل که ذوق و شوقشان بسیار زیاد است، بسیار عالی به پرنده رسیدگی می کنند، اما به تدریج که نگهداری پرنده برایشان عادی می شود، در انجام برخی از رسیدگی ها؛ من جمله خشک کردن پرنده خیس پس از حمام دادن در مواقع سرد، سهل انگار و تنبل می شوند.به این ترتیب ممکن است متعاقب یکی از نوبت های دوش دادن پرنده، آن را خوب خشک نکنند و سرمایش دهند و بیمارش کنند و موجبات مرگ آن را فراهم کنند.درهرصورت، حتی اگر از روش حمام دادن مرغ مینا توسط خودتان اطمینان دارید، در موقع حمام دادن این پرنده نباید چنان آن را خیس کنید که آب داخل پرها، آن را خیس کند و نباید آب به پوست بدن پرنده برسد.

اگر مرغ مینا از حمام کردن می ترسد چه باید کرد ؟

البته گاهی اوقات دیده شده که پرنده به علت ترس از آب، از حمام کردن خودداری می کند و این حالت بیشتر در پرنده های نر مشاهده می شود. معمولا چنین پرنده هایی احتیاج به وقت دارند تا به تدریج با حمام کردن آشنا شده و به آن عادت کنند. در چنین حالتی اگر پرنده دیگری را ببینند که حمام می کند ممکن است که سریع تر به آن کار علاقه مند شوند.

چنانچه بعد از مدتی همچنان از نزدیک شدن به ظرف آب ممانعت کند باید به تدریج و به صورت ملایم و آرام بدن او را با آب پاش های دستی خیس کرد و باید توجه داشت که این کار به ملایمت صورت گیرد تا پرنده نترسد و از این کار متنفر نشود. ذرات آب باید به صورت غیر مستقیم و به آرامی کامل بر بدن پرنده پاشیده شود و از پاشیدن ذرات آب بر روی چشم ها، گوش ها و سوراخ های بینی پرنده کاملا خودداری شود زیرا که ممکن است به سرماخوردگی و یا التهاب ریه پرنده منجر شود، مخصوصا اگر پرنده بعدا در معرض هوای سرد قرار بگیرد.

نکات مهم مربوط به حمام دادن مرغ های مینا

  • هیچگاه پرنده را در اتاقی که کولر در آن وجود دارد حمام ندهید چون که به احتمال زیاد موجب سرماخوردگی پرنده می شود.
  • با استفاده از سشوار هیچگاه پرنده را خشک نکنید چون رشد طبیعی پرهایش را مختل می کند.
  • اگر مشاهده کردید که پرنده شما بیمار است از آبتنی کردن آن بپرهیزید.
  • از صابون و شامپو برای شستن پرنده بکارگیری ننمایید.
  • پس از حمام دادن مرغ مینا سعی کنید قفس این پرنده را نیز تمیز کنید.
  • اگر می خواهید ظرفی مخصوص آبتنی توسط خود پرنده در قفس قرار دهید، این ظرف را برای مدت زیادی درون قفس رها نکنید چون ممکن است مرغ مینا مدفوع خود را درون این ظرف آب بریزد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (297 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (210 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (179 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (109 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو