مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی سگ نژاد ژرمن شپرد

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 20 دقیقه
مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی سگ نژاد ژرمن شپرد
ژرمن شپرد یکی از سگهای باهوش، شجاع و مناسب برای کارهای مختلف از جمله گله داری، نگهبانی، راهنمای نابینایان، همراه خانواده، و جستجو و نجات است که نژاد این سگ باهوش آلمانی است . حال این سگ در طول زندگی خود بیماریهای شایعی دارد که به تک تک آنها اشاره می کنیم.

ژرمن شپرد یکی از محبوب ترین نژاد های سگ در دنیا و یکی از سه نژاد محبوب در ایران است. سگ نژاد ژرمن شپرد شجاع و باهوش است و به اعمال مختلفی از جمله نجات، جستجو، خدمات نظامی، کمک به معلولان، کشف مواد مخدر و نگهبانی گله می پردازد. سگ های این نژاد معمولا بین ۹ تا ۱۳ سال عمر می کنند و جثه بزرگ و بدنی عضلانی و شخصیت بسیار با وفا و نجیبی دارند. پیدایش این نژاد جدید است و به سال ۱۸۹۹ بر می گردد.

بیماری های ژنتیکی ژرمن شپرد

ژرمن ها به طور کلی سالم هستند. اما مانند همه نژادها، مستعد بیماری های خاصی هستند. همه ژرمن ها به این بیماری ها مبتلا نخواهند شد.ژرمن شپرد یک نژاد فوق العاده است. آنها از هوشمندترین حیوانات هستند. متاسفانه به دلیل محبوبیت بسیار زیاد ژرمن شپرد، پرورش دهنگان در بسیاری از موارد سعی در فروش بیشتر داشته و از مراقبت های صحیح و اصولی ژرمن شپرد چشم پوشی می کنند. نتیجه این اقدامات تحویل سگ ژرمن شپرد با بیماری های ژنتیکی و فراوانی است. در ادامه به بیماری های شایع و مشترک ژرمن شپرد می پردازیم.

ژرمن شپرد

1. بیماری دیسپلازی هیپ در نژاد سگ ژرمن شپرد

یک بیماری ارثی است و زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران به درستی روی مفصل خود در ناحیه لگن قرار نمی گیرد. بیشتر سگ ها دچار این ناهنجاری هستند.احتمالاً علت ابتلای بیشتر سگ های بزرگ به این بیماری مربوط به توده بدنی بیشتر است که به آن شاخص توده بدنی یا همان BMI گفته می شود.علت آن آسیب های خارجی و محیطی نیست بلکه یک علت ژنتیکی است. یعنی آن که این بیماری از همان ابتدای تولد همراه با توله سگ است.همین مسئله است که باعث می شود که گاهی ببینیم یک سگ جوان یا حتی توله با پایی لنگ به زندگی پر رنج خود ادامه می دهد.چیزهایی مانند اضافه وزن و زیاده روی کردن در ورزش، شدت این ناهنجاری را زیاد کرده و ممکن است منجر به لنگی سگ شما شود.دیسپلازی لگن اولین و عمده ترین عامل لنگیدن پاهای عقب سگ ها، به خصوص در نژاد های بزرگ تر می باشد.

2. بیماری دیسپلازی آرنج در ژرمن شپرد

دیسپلازی آرنج یک بیماری مادرزادی است که سگ ها از آن رنج می برند.به طور خاص این بیماری موجب ناهنجاری های استخوان و یا غضروف می شود.این به نوبه خود منجر به آغاز دژنراتیو شدن مفصل می شود و مسائلی مانند آرتروز را به وجود می اورد.سگ های بزرگ مانند ژرمن شپرد مستعد ابتلا به این بیماری هستند.سگ با دیسپلازی آرنج معمولا دارای درجات مختلفی از لنگش در اندام های جلویی است. لنگش او ممکن است به عنوان اولین علامت و در سنین پایین و کمتر از 4 ماهگی شروع شود.

3.بیماری هموفیلی

اساسا آنچه در این بیماری اتفاق می افتد این است که خون نمی تواند به درستی لخته شود و یک بریدگی کوچک می تواند یک مسئله جدی شود هم چنین ممکن است کبودی های مختلف در بدن او ببینید که ممکن است نگران کننده باشند.در حالی که یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی چوپان آلمانی بیماری هموفیلی است و هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما این سگ می تواند با مراقبت مناسب زندگی شاد و طولانی داشته باشد. صاحب چنین سگی با این وضعیت نیاز به چک کردن بدن سگ به طور منظم جهت هر گونه توده یا برجستگی دارد که ممکن است خون ریزی احشایی باشد ،هم چنین کبودی را در پوست او بآید به دقت بررسی کند. این سگ نیاز به دقت فوق العاده در هنگام ورزش دارد و شما بآید مطمئن شوید که او ورزش بیش از حد و شدید و یا بیش از حد خطرناک انجام ندهد و در معرض اسیب و خون ریزی نباشد.

4. نفخ در سگ ژرمن

یکی از مشکلاتی که در اکثر سگ ها وجود دارد مشکل نفخ می باشد و در بسیاری از موارد درمان آن نادیده گرفته می شود.اگر علائم نفخ سگ نادیده گرفته شود و درمان داده نشود،می تواند مشکلات جدی برای آن بوجود اورد.خوشبختانه، زمانی که یک صاحب سگ بداند چگونه از این حالت جلوگیری کند، شانس ابتلا به این بیماری بسیار کاهش می یابد.برای حفظ سلامت سگ خود اجازه دهید سگ تان دستورالعمل های تغذیه ای مناسب را دنبال کند. هرگز اجازه ندهید که سگ شما تند تند غذا بخورد.مقدار مناسبی ورزش را برای او خود بگذارید: راه رفتن، دویدن و بازی کردن. هرگز بعد از غذا خوردن، او را مجبور به ورزش و فعالیت نکنید.

5. Panosteitis (لنگ سرگردان)

Panosteitis با نام مستعار "لنگش سرگردان" یا "پنو" یک بیماری به سرعت در حال رشد در توله سگ های سنین 5 تا 12 ماهگی است.سگ های دچار این بیماری لنگش متناوب در یک یا تعداد بیشتری از پاهایشان دارند ، درد و لنگش در این بیماری تمایل به تغییر از یک اندام به دیگر اندام ها طی چند هفته یا ماه دارد (از این رو نام "لنگش سرگردان") روی آن گذاشته اند.این بیماری خود محدود شونده است و علائم آن معمولا زمانی که سگ 20 ماهه است ناپدید می شود.این وضعیت بر روی یک دستگاه اشعه x قابل مشاهده است.چون چوپان آلمانی نژاد بزرگی است و به سرعت از یک توله سگ کوچک به سگس بزرگ و بالغ تبدیل می شود و رشدش سریع است دچار این بیماری می شود.این بیماری به هیچ وجه دائمی نیست و در حدود یک سال و نیم تا دو سال بعد ظهورش بهبود می یابد. اگر علائم بهبود نیافت ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد که بآید به دامپزشک مراجعه کرد.

6. آلرژی و درمان در سگ ژرمن

ژرمن شپرد ها نیز مانند برخی نژاد های دیگر بسیار حساس به داروهای خاصی هستند. اگر چه این حساسیت وجود دارد اما نکته مهم این است که به خوبی شناخته شده باشد و مطمئن شوید که دامپزشک شما از آن آگاه است.شایع ترین مواد الرژن برای او مخدر است که ممکن است آلرژی ایجاد کند شامل ایورمکتین که معمولا برای پیشگیری از کرم های قلبی استفاده می شود .برخی از علائمی که دارو ها می توانند ایجاد کنند ناراحتی معده ،استفراغ،شوک آنافیلاکتیک و در نهایت می توانند باعث مرگ او شوند.

در انسان آلرژی به گرده گل ها یا گرد و غبار باعث ایجاد عطسه می شود. در سگ به جای عطسه آلرژی به صورت پوست خارش دار نمایان می شود. ما به این آلرژی پوستی "آتوپی" می کوییم .در پا و شکم و چین خوردگی هایش و هم چنین گوش بیشتر اتفاق می افتد.علائم به طور معمول بین سنین یک و سه سالگی اتفاق می افتد .مالش صورتبه صورت مکرر و عفونت گوش شایع ترین علائم آلرژی است. خبر خوب این است که بسیاری از گزینه های درمان برای این شرایط در دسترس است. این نژاد نسبت به نژادهای دیگر بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی است.

این آلرژی ممکن است در قالب های زیست محیطی آلرژی مانند حساسیت به چمن و یا انواع خاصی از گرده ها یا آلرژی به مواد غذایی باشد.شایع ترین آلرژی غذایی شامل آلرژی به مرغ, ذرت, برنج و گلوتن می باشد.تغذیه سگ خود را با مواد غذایی طبیعی که به طور خاص فرموله شده انجام دهید و برای این نژاد این روش بهترین نوع تغذیه است.زیرا این مواد عاری از مواد حساسیت زا هستند.

7.علائم و درمان آب مروارید

یک لنز به طور معمول متشکل از حدود 66 درصد از آب و 33 درصد پروتئین است که این نسبت همیشه در چشم سالم در تعادل است.اما زمانی که نسبت اب به پروتئین بالا رود، با توجه به نوعی از تغییر و یا آسیب بیومکانیکی که ایجاد می شود آب مروارید به وجود می آید. آب مروارید ارثی و مادرزادی اب مروارید جوانان نیز نامیده می شودjuvenile این نوع از اب مروارید چون در سنین پایین تظاهر پیدا می کند به این نام نام گذاری شده است.این شکل از آب مروارید بسیاری از نژادهای سگ از جمله این نژاد را تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر در توله سگ های با سن کمتر از 6 سال اتفاق می افتد.

از جمله نژادهای دیگری که مستعد اند عبارت اند از:

  1. cocker spaniels
  2. the terriers
  3. golden retrievers
  4. Labrador retrievers
  5. Siberian huskies
  6. standard poodles
  7. miniature schnauzers

علاوه بر این,این نژاد مستعد ابتلا به آب مروارید بالغین است که معمولا در سگ های مسن تر اتفاق می افتد.

بیماری های شایعی که باعث آب مروارید در سگ ها می شوند

  1. التهاب عنبیه uveitis دیابت
  2. گاهی اوقات آسیب های چشمی!

شروع این بیماری از مرکز لنز است و به تدریج به سمت حاشیه گسترش می یابد.درمان اب مروارید جراحی است، در عمل جراحی لنز کدر شده برداشته شده و یک لنز مصنوعی جایگزین آن می شود.اگر چه عمل جراحی کاتاراکت برای سگ نسبتا امن است اما ممکن است باعث عوارضی مانند گلوکوم شود.در حدود 30 ٪ از موارد در سگ هایی که عمل جراحی برای برداشتن آب مروارید انجام می دهند ،در عرض 24 ساعت اول پس از عمل جراحی به طور موقت دچار این عارضه می شوند.خوشبختانه گلوکوم معمولا با درمان به موقع برطرف می شود.از دیگر عوارض آن ممکن است التهاب چشم پس از عمل جراحی باشد که در موارد شدید می تواند باعث زخم بافت های چشم شود.

سگ هایی که مبتلا به آب مروارید مادرزادی هستند نبآید پرورش داده شوند.در سگ های مسن تر (6 سال یا مسن تر) نیز با دریافت ویتامین A که منبع خوبی از آن روغن کبد ماهی است ،شانس ابتلا به آن را کم کنید.

8. علائم و درمان بیماری صرع در سگ ژرمن سپرد

صرع در سگ می تواند اولیه باشد ینی آیدیوپاتیک باشد و علت خاصی نداشته باشد.بنابراین می تواند این اختلال ارثی باشد و یا ثانویه به ضربه به سر یا عفونت CNS باشد.صرع آیدیوپاتیک معمولا در نژاد هایی مانند ژرمن شپرد،روتویلر،کولی، Beagles و Dachshunds دیده می شود.شایع ترین نشانه آن این است که تشنج تکرار شونده در سگ بالغ جوان میبینیم.تشنج در سگ می تواند علل مختلفی داشته باشد و توسط مسائلی مانند مشکلات مغزی ،گرما، مسمومیت ایجاد شود.چه علائم و نشانه هایی را بآید بیابیم؟ چگونه می توانیم آن را درمان کنیم؟

تشنج ناشی از فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی و پشت سر هم در مغز است و معمولا در یکی از نیمکره مغزی رخ می دهد.تشنج در سگ می تواند جنرالیزه(منتشر)و یا لوکال(منطقه ای)باشد.قبل از شروع تشنج واقعی سگ مبتلا حالتی را طی می کند که در طول این مرحله سگ برخی از تغییرات رفتاری مانند بی قراری و اضطراب را نشان می دهد.پس این حالت که اصطلاحا aura نامیده می شود،تشنج واقعی که معمولا کمتر از دو دقیقه است رخ می دهد.

در فاز "تونیک" تشنج ،سفتی عضلات رخ می دهد و اسپاسم ایجاد می شود.حتی ممکن است باعث توقف تنفس به مدت 10 تا 30 ثانیه شود.پس از آن فاز "کلونیک" آغاز می شود. در این فاز سگ حرکات لرزشی،پرش،دویدن از خود نشان می دهد،گاهی اوقات نیز حرکاتی مثل جویدن, سرازیر شدن آب دهان یا ادرار کردن و اجابت مزاج میبینیم.زمانی که فاز تشنج تمام می شود،نشانه هایی از عدم هوشیاری و سردرگمی را در سگ میبینیم که فاز "بعد از تشنج" است. این پست-تشنج ممکن است برای چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد.

تشنج جزئی (یا کانونی)

تشنج جزئی تنها شامل یک منطقه از بدن سگ است. برای مثال ممکن است کشش عضلات صورت و یا پرش یک اندام را داشته باشد.تشنج جزئی بر منطقه ای از مغز اثر می گذارد و معمولا تاثیر آن بر صورت است (معمولا محدود به یک طرف صورت) و در نتیجه یک سمت صورت درگیر است.تشنج جزئی پیچیده بر منطقه ای از مغز اثر می گذارد که کنترل رفتار را به عهده دارد.این باعث می شود که سگ رفتار عجیب و غریب از خود نشان دهد مانند پرخاشگری بی دلیل و یا ترس غیر منطقی!گاز گرفتن از دیگر رفتارهای مرتبط با این نوع از تشنج است.

علل تشنج سگ

بسیاری از علل احتمالی تشنج در سگ ها وجود دارد که شایع ترین آنها عبارت اند از:

  1. صرع آیدیوپاتیک:صرع آیدیوپاتیک که شآید شایع ترین علت تشنج در سگ هاست.کلمه "آیدیوپاتیک"در لغت به معنی "بدون علت شناخته شده" است و این نوع از تشنج احتمالا به ارث برده می شود.بسیاری از نژادهای شناخته شده اند که برای ابتلا به صرع و تشنج مستعد اند:مانند چوپان های آلمانی, سگ گله اسکاتلندی, بیگل،گلدن رتریور ،پودل و روتویلر!
  2. ضربه به سر:حوادث مربوط به صدمه به سر ممکن است عاملی برای تشنج سگ باشد، تشنج همراه با یک ضربه مغزی می تواند اغلب یک هفته با ختی ماه ها بعد از آن رخ دهد.
  3. تومورهای مغزی:تومورهای مغزی نیز می توانند با تحت فشار قرار دادن مغز باعث تشنج شوند.سگ مبتلا به تومور مغزی نیز نشانه هایی مانند از دست دادن هماهنگی اندام ها ،بینایی و تغییرات رفتاری (به عنوان مثال پرخاشگری) از خود نشان می دهد.اگر شما یک سگ که هیچ سابقه ای از تشنج را ندارد، به طور ناگهانی در حال تشنج دیدید ،یک احتمال قوی وجود دارد که او دچار یک تومور مغزی است. شما بآید از این موضوع مطمئن شوید و سگ خود را نزد دامپزشک برای معاینه ببرید.
  4. آنسفالیت (عفونت مغز):آنسفالیت که معمولا ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی است نیز یکی از علل تشنج می باشد. گاهی اوقات نیز انسفالیت می تواند ناشی از مسمومیت با سرب (آنسفالیت سرب) باشد.نشانه های دیگر همراه آنسفالیت تب و افسردگی و تغییرات رفتاری (معمولا پرخاشگری) ،ناهماهنگ راه رفتن و کما است.
  5. مسمومیت:بسیاری از مواد حتی محصولات خانگی و مواد غذایی وجود دارند که می تواند باعث تشنج در سگ شوند. برخی از آنها عبارتند از:مواد شیمیایی موجود در محصولات مانند برخی از پودرها و حشره کش ها Organochlorines
    ضد یخ (اتیلن گلیکول),سموم موش و رنگ (سرب)
  6. گرمازدگی:یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث تشنج در سگ ها شوند گرمازدگی است که جز موارد اضطراری است و نیاز فوری به دامپزشک و درمان دارد.اگر سگ خود را به خارج از خانه برده آید و در آفتاب داغ قرار دارد و شروع به نفس نفس زدن و استفراغ می کند،مشکوک به گرمازدگی است.سایر علائم گرمازدگی عبارتند از تب بالا تا 104° 110°F زبان سرخ; غشاهای مخاطی ملتهب; غلیظ شدن بزاق.
  7. هیپوگلیسمی:قند خون پایین نیز می تواند باعث تشنج شود.این حالت می تواند در سگی که غذای کم دریافت کرده رخ دهد و یا در سگ دیابتی که بیش از حد انسولین دریافت کرده است.
  8. بیماری های دیگر:بیماری های دیگر که ممکن است باعث تشنج در سگ ها شوند عبارتند از: بیماری های کبدی (انسفالوپاتی کبدی) و اختلالات هورمونی (مانند بیماری کوشینگ).

به هنگام تشنج چه باید بکنیم؟

این موضوع خیلی مهم است.اگر سگ خود را در یک موقعیت خطرناک در طول تشنج دیدید بآید او را فورا به یک مکان امن ببرید که اسیبی به خودش وارد نکند.در غیر این صورت مزاحم نشوید تا تشنج خودش به اتمام برسد.سعی کنید هر چیزی که ممکن است باعث آسیب او شود را از اطرافش دور کنید.هم چنین شما نبآید دست خود را در نزدیکی دهان سگ قرار دهید– سگ سهوا ممکن است دست شما را گاز بگیرد.توجه داشته باشید ویژگی ها و طول مدت تشنج را به خوبی به خاطر بسپارید و به دامپزشک توضیح دهید .
برای درمان تشنج در سگ دامپزشک به شناسایی و درمان علت زمینه ای می پردازد. هم زمان نیز از داروهای ضد تشنج برای سرکوب و یا متوقف کردن تشنج استفاده می کند.دارو های متعارف برای تشنج سگ شامل فنوباربیتال, دیازپام و پتاسیم برمید هستند.اگر شما ترجیح می دهید برای درمان از داروهای 100% طبیعی و گیاهی استفاده کنیددرمان با گیاهان دارویی مانند گل های سنبل الطیب و بابونه انتخاب خوبی است که به خوبی برای آرامش مغز شناخته شده اند .این درمان می تواند در بهبود ثبات سیستم عصبی موثر باشد.

9. علت و درمان دیابت در نژاد سگ ژرمن شپرد

دیابت شیرین یک بیماری نسبتا شایع در سگ هاست.این بیماری هر نژادی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد, اما در این نژاد میزان بروز این بیماری متوسط است.سگ مبتلا به دیابت قادر به تنظیم متابولیسم قندها در بدنش نیست و نیاز به تزریق انسولین دارد.دیابت یک بیماری جدی است و مهم این است که تشخیص و درمان زودهنگام برای آن انجام شود. علائم آن شامل افزایش خوردن و نوشیدن و دفع ادرار همراه با کاهش وزن است.

اگر او این علائم را نشان می دهد توصیه ما انجام تست های آزمایشگاهی است، برای تعیین اینکه آیا او دیابت دارد یا خیر! درمان نیاز به تعهد جدی از زمان و منابع دارد.اگر قند خون سگ تان به خوبی تنظیم شود ،امروزه امید به زندگی آن ها مانند دیگر سگ های سالم است.به دلیل اندازه بزرگ این نژاد و تمایل به پرخوری دیابت نسبتا در چوپان آلمانی شایع می باشد.

تحقیقات نشان دهد که یک سگ می تواند از بدو تولد دیابت داشته باشد یا می تواند بعدها در زندگی دچار آن شود و حتی ممکن است با تغذیه مناسب و ورزش مناسب به آن مبتلا شود.بنابراین گاهی اوقات یک بیماری ژنتیکی است و گاهی اوقات یک بیماری اکتسابی از جامعه!دیابت می تواند به راحتی با رژیم غذایی مناسب و ورزش کنترل شود. در برخی از موارد شدید دامپزشک ممکن است تجویز روزانه تزریق انسولین برای کمک به این بیماری را پیشنهاد بدهد.

10. بیماری دژنراتیو دیسکدر سگ

مانند تمام حیوانات بزرگ، چوپان آلمانی نیز می تواند با مشکلات جدی اسکلتی مواجه شود.اکثر پرورش دهندگان سعی کنند برای جلوگیری از شیوع این بیماری ها از پرورش سگ های مبتلا جلوگیری کنند.سگ بآید برای بررسی ناهنجاری های ستون فقرات هنگامی که نسبتا جوان است تست شود.به دلیل این که این اختلالات دژنراتیو یک بیماری ژنتیکی است .درمان با رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند به سگ هایی که از این اختلال رنج می برند کمک کند.

11. بیماری دیسک بین مهره ای

این سگ ها مستعد ابتلا به این مشکل برگشت پذیر هستند که همچنین به عنوان فتق دیسک نیز شناخته می شود.بسته به موقعیت و شدت مشکل، درمان می تواند از استراحت ساده، دارو و عمل جراحی باشداین یکی از مشکلات سلامت عمومی در این نژاد است و پرورش انتخابی از والدینی که نشانه ای از این بیماری را نشان نمی دهند یکی از راه های پیشگیری از این بیماری است. در موارد شدیدتر، با درمان با مواد مخدر، امکان بهبود یافتن و استراحت کامل وجود دارد.جراحی نیز گزینه ای در موارد شدیدتر است. برخی از مکمل های غذایی ممکن است در موارد مشابه مفید باشد. سگهای با اضافه وزن بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستندیکی از مشکلات رایج سگ ها، بیماری دیسک بین مهره ای است.ستون مهره یا ستون فقرات شامل یک سری از استخوان های کوچک است که از نخاع محافظت می کنند .هر گونه آسیب به نخاع بر حرکت بدن و اندام ها، همچنین احساس لمس و درد تاثیر می گذارد.

هر مهره توسط دیسک ها از مهره زیرین جدا شده است که از بافت نرم ساخته شده و اسیب به این بافت نرم باعث تحت فشار قرار گرفتن نخاع در کانال نخاعی می شود.لایه بیرونی این دیسک ها فیبری است که حاوی منطقه داخلی است که نرم و ژله ای است.این مشکل زمانی اتفاق می افتد که ژل لایه درونی از طریق فشار اعمال شده از لایه فیبری به داخل کانال مهره ها نفوذ می کند و بر روی نخاع فشار می یابد.این فشرده سازی ممکن است جزئی یا شدید باشد و این به میزان خروج از کانال بستگی دارد.

درمان دیسک در سگ ژرمن شپرد

اگر دیسک بین مهره ای درمان نشود، میتواند منجر به فلج دائمی و بی اختیاری شود.درمان پزشکی این بیماری شامل داروهای ضد التهابی و استراحت سخت (در قفس) است.جراحی در موارد جدی برای کاهش فشار بر نخاع امکان پذیر است، پس از جراحی، بسته به عوامل دیگر،توانایی حرکتش از محدوده عادی تا خوب است.سایر گزینه ها عبارتند از: آبرسانی، ماساژ، طب سوزنی، درمان های هومیوپاتی گیاهی و کمک به سگ با استفاده از صندلی چرخدار سگ.

12. بیماری پانکراتیت در سگ

پانکراتیت به حالتی گفته می شود که لوزالمعده ملتهب می شود. این اتفاق ممکن است فقط یک بار در طول زندگی سگ رخ دهد و یا می تواند بیش از یک بار رخ دهد و بسته به رژیم غذایی صگ دارد زیرا معمولا دارای یک علت زیست محیطی مانند خوردن غذاهای بیش از حد چرب می باشد.این مسئله ای مهم است که بآید به یک دامپزشک مراجعه کنید به خصوص اگر سگ شما دچار حملات متعدد با این بیماری است.

13. مشکلات تیروئید در سگ ژرمن

این نژاد مستعد ابتلا به یک بیماری شایع به نام کم کاری تیروئید است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی سازد.علائم آن می تواند شامل پوست خشک و ریزش مو, افزایش استعداد ابتلا به دیگر بیماری های پوستی و افزایش وزن و ترس و پرخاشگری و دیگر تغییرات رفتاری است.با انجام یک آزمایش خون سالانه می توانید برای این بیماری غربالگری را انجام دهید. درمان معمولا ساده است و قرص های تیروئید به عنوان جایگزین هورمون های بدنش به او داده می شود.

14. علل تشخیص و درمان سرطان در سگ نژاد ژرمن شپرد

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان سگ ها در سال های اخیر است این کمی بیشتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان است که می تواند در سنین مختلف آن دیده شود.بسیاری از سرطان ها با درمان های جراحی همراه هستند مثلا برای برداشتن توده حاصله! و برخی از انواع درمان با شیمی درمانی همراه هستند.اما برای همه نوع سرطان تشخیص زودرس بسیار مهم است! ما به شما به صورت دوره ای انجام آزمایش خون را توصیه میکنیم .هم چنین به دنبال مشاهده هر گونه توده و برجستگی در حیوان خانگی خود فورا او را نزد دام پزشک ببرید.این نژاد متاسفانه مستعد ابتلا به سرطان است .

برخی از شایع ترین سرطان ها عبارتند از:

  1. استئوسارکوم (تومور استخوان): در حالی که این سرطان می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد اما شایع ترین درگیری را در چوپان آلمانی در ناحیه آرنج و زانو و لگن به وجود می آورد.
  2. لنفوم: این نژاد مستعد ابتلا به سرطان در در سیستم لنفاوی است.
  3. ملانوم: در واقع نوعی سرطان پوست است و نسبتا شایع در چوپان آلمانی.
  4. هم چنین ادنوکارسینوما و لیومیوسارکوما و سرطان های معده نیز در چوپان آلمانی شایع هستند. سرطان کبد و مثانه هم دیده شده است.

لنفوم در سگ یک سرطان سیستم لنفاوی مشترک بین همه سگ هاست. چه چیزی باعث لنفوم می شود؟ چه علائمی دارد و نحوه درمان این نوع سرطان چگونه است ؟سیستم لنفاوی از یک سری "مجرا" و غدد (غدد لنفاوی) در بدن تشکیل شده است. این سیستم مسئول مبارزه با عفونت در بدن است و بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را شامل می شود.از جمله سلول های موجود در سیستم لنفاوی یک نوع از سلول های سفید خون به نام لنفوسیت ها هستند. این سلول ها وظیفه حمله و از بین بردن ویروس ها و باکتری ها و غیره را دارند و نیز در سرطان ها هم فعال می شوند.سیستم لنفاوی خود یک سیستم در حال گردش است. لنفوسیت توسط این سیستم در سراسر بدن در یک مایع روشن به نام لنف بین غدد لنفاوی در گردش است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (323 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو