مترجم رسمی کیست؟

  شنبه، 25 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
مترجم رسمی کیست؟
برای انجام کارهای مختلف در خارج از کشور نیاز است تا اسناد و مدارک ما ترجمه رسمی شوند. اما هر فردی از عهده کار ترجمه رسمی که یک کار تخصصی است برنمی آید. محتوای اسناد و مدارک آنقدر مهم هستند که باید بدون کوچکترین تغییر و دخل و تصرف ترجمه شود. مترجمین رسمی کار ترجمه رسمی را انجام می‌دهند. اما مترجم رسمی کیست؟ چگونه انتخاب می‌شود؟چه وظایفی دارد؟

منظور از ترجمه رسمی چیست؟

اسناد و مدارک رسمی ما همچون شناسنامه، کارت ملی،سند ازدواج، اسناد املاک گواهینامه و ...اگر توسط مترجم رسمی قوه قضائیه ، بر روی سربرگ مخصوص و ممهور به مهرو امضای مترجم رسمی قوه قضائیه ترجمه شوند در حقیقت " ترجمه رسمی " شده و قابل تایید از سوی قوه قضاییه، وزارت امورخارجه و کنسولگری هستند؛ همچنین از لحاظ معتبر بودن در خارج از کشور همانند اسناد اصلی هستند.

افرادی که به هر دلیلی قصد سفر، مهاجرت ، دریافت ویزا و... از کشور های خارجی را دارندنیازمند ترجمه برخی از اسناد و مدارک خود هستند تا ان مدارک در کشور مقصد قابل فهم و سلیس و از همه مهم تر قابل استفاده در ادارات و سازمان های آنجا باشد.کار ترجمه رسمی توسط مترجمینی که از قبل تاییدیه ها لازم را از کشور مبدا و مقصد دریافت نموده اند انجام می شود. اسنادی که توسط مترجم رسمی ترجمه می شوند دارای ارزش قانونی و حقوقی بوده و همانند اصل اسناد و مدارک معتبر میباشند. البته هر سندی قابلیت ترجمه ندارد و اسناد قبل از ترجمه توسط مترجم رسمی مورد بررسی قرار می گیرند.

مترجم رسمی دادگستری کیست؟

مترجم رسمی به فردی گفته می شود که از نظر قانونی دارای صلاحیت است که بتواند یک سری اسناد و مدارک را ترجمه کند مترجم رسمی دادگستری کسی است که در آزمون مربوط به آن شرکت کرده و توانسته نمره قبولی یا بیشتر از آن کسب کند، مصاحبه علمی موردنظر اداره ترجمان قوه قضاییه را انجام داده و از آن عبور کرده است و توسط وزارت اطلاعات موردتایید قرار گرفته است.مترجم رسمی وظیفه ترجمه رسمی اسناد و مدارک مهمی را دارد که برای افراد ارزش حقوقی و قانونی دارد.

ترجمه رسمی

چگونه مترجم رسمی دادگستری شویم؟

یکی از انواع خدمات ترجمه، ترجمه رسمی است و هدف از انجام آن ارائه اسناد و مدارک به مراجع قانونی دیگر کشورها می باشد. ارائه دادن مدارک و اسناد به این مراجع، قوانین خاصی دارد. بنابراین، مترجمان رسمی باید ترجمه رسمی را انجام دهند. حال سوالی که به ذهنتان خطور می کند این است که چه کسانی و چگونه مترجم رسمی می شوند

افرادی که تمایل به داشتن شغل مترجمی رسمی را داشته باشند نیاز است که در آزمون استخدامی مترجمان رسمی که زیرنظر قوه قضائیه برگزار میشود شرکت کرده و طی چند مرحله پذیرفته شوند.

آزمون استخدامی مترجمان رسمی طی دو مرحله دشوار عمومی و اختصاصی برگزار میشود. این آزمون همانند سایر آزمون های استخدامی دارای زمان مشخصی برای برگزاری نمی باشد و به نیاز مترجم رسمی در سطح کشور بستگی دارد.

مترجم رسمی باید از سطح دانش عمومی و تخصصی بالایی برخوردار بوده و به زبان مبدا و مقصد تسلط کامل داشته باشد به همین دلیل آزمون عمومی(تستی) در حد تافل یا فراتر از آن و آزمون تخصصی(تشریحی) در سطح بالا برگزار میشود. بعد از قبولی افراد در هر دو مرحله این آزمون دوره کار آموزی مترجم که حدود 3 ماه به طول می انجامد شروع میشود. بعد از طی مراسم تحلیف و دریافت کد رسمی از سوی قوه قضاییه و پروانه تاسیس دارالترجمه ، کار ترجمه رسمی مترجم رسما کلید خواهد خورد.

نکته ! : در ایران لازم نیست افرادی که قصد شرکت در آزمون استخدامی مترجمان رسمی را دارند حتما مدرک دانشگاهی زبان را داشته باشند.بلکه تمامی کسانی که مهارت و سواد کافی جهت ترجمه را داشته باشند و در نهایت بتوانند در ازمون استخدامی مترجمان رسمی قبول شوند میتوانند به عنوان مترجم رسمی آغاز به کار کنند.

برخی از وظایف مترجم رسمی قوه قضائیه

  1. طبق ماده 39 قانون قوه قضاییه مترجم رسمی لازم است دفتر ثبت، برگ رسید و مهر مخصوص به خود داشته باشد
  2. ثبت دقیق نوع متن ، صاحب آن ، تعداد صفحات ترجمه شده ، تاریخ تسویه و میزان دستمزد در دفترثبت
  3. بررسی اسناد و مدارک پیش از ترجمه و حصول اطمینان کافی از عدم نامعتبر بودن اسناد و جعلی بودن آنها
  4. مراقبت کامل از اسناد و مدارک تحویل داده شده در طول ترجمه و استرداد
  5. ضمیمه و پلمپ کردن اصل صفحات ترجمه شده با کپی برابر اصل مدارکی که ترجمه شده است

منابع آزمون ترجمه رسمی قوه قضاییه چیست؟

برای آزمون ترجمه رسمی، منابعی به طور دقیق مشخص نشده است، زیرا کسانی که این آزمون را می گیرند، اعتقاد دارند که یک مترجم رسمی باید، اطلاعات وسیع در حوزه های مختلف داشته باشد تا بتواند این آزمون را با موفقیت به پایان برساند. با این حال، برای تقویت برخی اطلاعات ، منابعی مانند Law Made Simple یا حقوق به زبان ساده وجود دارد که ۴۵۰ صفحه است و می تواند به شما در بهبود این اطلاعات کمک شایانی نماید. همچنین برای اطلاعات مربوط به جرم شناسی و قوانین تخصصی، می توان از کتاب قانون مدنی کمک گرفت.

انجام تست

مواد آزمون

  1. آزمون عمومی: دستور زبان- واژگان- درک مطلب
  2. آزمون تشریحی:ترجمه از زبان فارسی به زبان مقصد– ترجمه از زبان مقصد به زبان فارسی

ثبت نام در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه

متقاضیان شرکت در آزمون مترجمی رسمی با دارا بودن شرایط زیر می توانند در این آزمون شرکت نمایند :

  1. داشتن حداقل 25 سال تمام

  2. نداشتن پیشینه موثر کیفری

  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر

  4. عدم اشتهار به فساد اخلاقی و عقیدتی

  5. عدم محکومیت به انفصال از خدمات دولتی

  6. داشتن مدرک پایان خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت قانونی دائم برای آقایان

مدارک موردنیاز برای ثبت نام در آزمون مترجم رسمی قوه قضاییه

پیش از شرکت در آزمون اقدام برای تهیه این مدارک الزامی می باشد.

  1. تکمیل تقاضانامه الکترونیکی

  2. پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ 5000/000 ریال از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش

  3. فایل عکس اسکن شده: داوطلبان باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را هنگام ثبت نام بارگذاری کنند.

بررسی دقیق اسناد توسط مترجم رسمی

هریک از اسناد و مدارکی که به طور رسمی در سطح کشور وجود دارد برای ترجمه رسمی نیازمند تاییدیه هایی هستند که اصالت و صحت محتوای مدرک را تایید نماید. از آنجایی که ترجمه رسمی هر مدرک حکم یک مدرک اصلی و معتبر را دارد و اشخاص با در دست داشتن آن می توانند تمامی کارهای قانونی و حقوقی مرتبط را با آن انجام دهند ؛ بررسی اصل مدرک پیش از ترجمه رسمی اهمیت دوچندانی پیدا می کند. ترجمه رسمی یک مدرک جعلی و نامعتبر و یا مدرکی که تاییدیه های لازم را از سمت نهاد های مربوطه نداشته باشد مطمئنا دردسرهایی را برای مترجم به همراه خواهد داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان