مزایا و معایب نگهداری پرنده در خانه

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 15 دقیقه
مزایا و معایب نگهداری پرنده در خانه
پرندگان یکی از بهترین و کم دردسرترین حیوانات خانگی هستند که اکثر خانواده ها اقدام به نگهداری از آنها می کنند. ما در این مطلب نکات منفی و مثبت نگهداری از پرنده در خانه را بیان می کنیم.

شاید بشود گفت رابطه انسان و پرنده از بدو آفرینش انسان آغاز شده؛ زمانی که یک پرنده به قابیل آموزش داد که چگونه جسد برادر مقتول اش را به خاک بسپارد. در طول تاریخ همواره این رابطه ادامه داشته و در جامعه امروزی علاوه بر نگهداری از پرندگان، توجه به امور بهداشتی آنها اهمیتی دوچندان یافته است. همان اندازه که نگهداری از یک پرنده می تواند لذت بخش و جذاب باشد به همان میزان هم باید به بهداشت نگهداری از پرنده و سلامت صاحب آن اهمیت داد.

به دلیل نوع نگهداری از پرندگان در قفس و ارتباط نداشتن آنها با سایر حیوانات در طبیعت، خطر سرایت بیماری های قابل انتقال از پرندگان به انسان نسبت به سایر حیوانات کمتر است اما برخی بیماری های مشترک بین انسان ها و پرندگان می تواند خطرناک باشد و به همین دلیل لازم است صاحبان پرندگان ضمن آگاهی از این بیماری ها، تدابیر پیشگیرانه ای را به کار بندند. عوامل بیماری زای قابل انتقال بین انسان و پرنده ممکن است از گروه باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها باشند.

نگهداری از پرندگان برای چه کسانی خطرناک است؟

افرادی که حساسیت های خاص دارند مثل حساسیت به پر یا مدفوع پرندگان، کسانی که به آسم و آلرژی مبتلا هستند، افراد دچار نقص سیستم ایمنی مثل مبتلایان به عفونت HIV و بیماری ایدز، افراد مبتلا به انواع سرطان ها که تحت شیمی درمانی قرار دارند، افراد بسیار مسن یا کسانی که عمل پیوند عضو انجام داده اند بهتر است از نگهداری پرنده به خصوص در آپارتمان های کوچک خودداری کنند.مایت ها که در بال پرندگان جمع می شوند از عوامل متداول آلرژی زا هستند. گرد و غباری که در فضله پرندگان وجود دارد نیز می تواند باعث واکنش های ناشی از حساسیت شود.

پرنده خانگی

بررسی سلامت پرندگان قبل از خرید

اگر قبل از خرید و نگهداری پرندگان در مورد آن اطلاعاتی به دست آورده باشید و هنگام خرید پرنده شناسنامه بهداشتی آن را از فروشنده بخواهید، در آن صورت مطمئن هستید پرنده سالم است و شما را بیمار نخواهد کرد. شناسنامه بهداشتی برای پرندگانی صادر می شود که دامپزشک آنها را معاینه کرده است. در این پرونده داروهایی که پرنده استفاده کرده، اقدام های پیشگیرانه ای که برایش انجام شده، واکسیناسیون پرنده و... ذکر شده است.

بیماری های مشترک پرندگان و انسان

پرندگان یکی از بهترین و کم دردسرترین حیوانات خانگی هستند که اکثر خانواده ها اقدام به نگهداری از آنها می کنند. همان اندازه که نگهداری از یک پرنده می تواند لذت بخش و جذاب باشد، به همان میزان هم باید به بهداشت نگهداری از پرنده و سلامت صاحب آن اهمیت داد.به دلیل نوع نگهداری از پرندگان در قفس و ارتباط نداشتن آنها با سایر حیوانات در طبیعت، خطر سرایت بیماری های قابل انتقال از پرندگان به انسان نسبت به سایر حیوانات کمتر است، اما برخی بیماری های مشترک بین انسان ها و پرندگان می تواند خطرناک باشد و به همین دلیل لازم است صاحبان پرندگان ضمن آگاهی از این بیماری ها، تدابیر پیشگیرانه ای را به کار بندند. عوامل بیماری زای قابل انتقال بین انسان و پرنده ممکن است از گروه باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها باشند.

تب طوطی یا سیتاکوزیس

یکی از شناخته شده ترین بیماری های قابل انتقال از پرنده به انسان، تب طوطی یا سیتاکوزیس است که با وجود معروف و خطرناک بودن، میزان ابتلای انسان به آن در مقایسه با تعداد بسیار زیاد پرندگان در طبیعت زیاد نیست. طیف وسیعی از پرندگان مانند بوقلمون، کبوتر، اردک، مرغابی و خانواده طوطی سانان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. پرنده مبتلا علایمی مانند اسهال، سرفه و ترشحات از چشم و بینی خواهد داشت.این بیماری در انسان علایم شبه آنفلوآنزا مانند تب بالا، لرز، سردرد شدید و تنفس سخت ایجاد می کند و در صورت درمان نشدن به موقع حتی می تواند به مرگ منجر شود. افراد دچار نقص سیستم ایمنی مانند مبتلایان به ویروس ایدز، بیماران تحت شیمی درمانی، نوزادان و کودکان زیر 5 سال، افراد مسن و افرادی که پیوند عضو انجام داده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

بیماری سل

نگهداری از پرندگان در محیط های آپارتمانی به دلیل این که معمولا این محیط ها کوچک اند به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا پوسته های ناشی از پوست و پر پرنده و ذرات خشک شده ناشی از فضولات و موادغذایی آنها در فضا پراکنده شده و ممکن است مشکلاتی را برای افراد ایجاد کنند.از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان، سل است که البته خطر انتقال عامل ایجاد سل از پرندگان به انسان نسبت به سایر حیوانات کمتر است و در صورت ابتلای انسان، معمولا درگیری موضعی گره های لنفاوی یا زخم عفونی موضعی نشانه آن خواهد بود.

آنفلوآنزای پرندگان

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری ویروسی و واگیردار است که اگرچه بر اساس اعلام سازمان دام پزشکی، کشورمان عاری از این بیماری است، اما در صورت بروز نشانه های این بیماری در پرندگان، معدوم کردن آنان در اسرع وقت لازم است. مهم ترین راه انتقال، مدفوع پرنده بیمار (به دلیل دفع میزان بالای ویروس در آن) و تماس مستقیم با پرنده، مدفوع آن یا سطوح و اشیای آلوده به مدفوع پرنده است.

عفونت های قارچی

یکی از عوامل قارچی مشترک و مهم بین انسان ها و پرندگان، قارچی به نام کریپتوکوکوس است که به خصوص در مبتلایان به ایدز می تواند سبب ایجاد مننژیت های خطرناک و کشنده شود. این عامل بیماری زا معمولا به دلیل دمای بالای بدن پرنده، نشانه خاص یا شدیدی ایجاد نمی کند و با این که بیشتر در کبوتر حایز اهمیت است، اما باید به یاد داشت که فضولات پرندگان خانگی می تواند مخزن این قارچ باشد.بنابراین به افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، توصیه می شود از نگهداری پرندگان، به ویژه کبوتر، پرهیز کنند. دستان خود را بعد از تماس با پرنده یا تمیزکردن قفس آن و به خصوص پیش از خوردن غذا، آشامیدن و آشپزی با آب و صابون به خوبی بشویید.

بیماری های انگلی

پرندگان به واسطه ترشحات بدن، فضولات و قارچ هایی که در این فضولات وجود دارند، از عوامل مهم انگل زا در خانه هستند.انگل های خارجی مانند شپش ها هم ممکن است از طریق پرندگان به انسان منتقل شوند. گاهی ابتلای کودکان و خردسالان، به خصوص دختربچه ها به شپش و رفتن آنها به مهدکودک یا مدرسه می تواند باعث ابتلای دیگران شود.یکی از انگل های گوارشی شایع در میان پرندگان، ژیاردیازیس نام دارد. ابتلا به ژیاردیازیس، در بسیاری از گونه های پرندگان گزارش شده است.

آلرژی یا حساسیت

احتمال ایجاد حساسیت به پرندگان نسبت به سایر حیوانات کمتر است، اما برخی افراد ممکن است به پر پرندگان، ذرات جدا شده از پوست آنها، بزاق یا مدفوع پرنده حساسیت داشته باشند و علایمی مانند سرخی پوست، ترشح و سوزش چشم و بینی، عطسه و گلودرد را بروز دهند. از آنجا که مدفوع خشک پرنده می تواند به صورت گرد و ذرات معلق در فضا درآید و استنشاق گردد، لذا برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی یا عود علایم، لازم است حتما مدفوع به صورت مستمر و منظم تمیز شود.

بیماری‏های دیگر

ژیاردیوزیس، سالمونلوزیس، کلی باسیلوزیس، کریپتوسپوریدیوزیس و کمپیلوباکتریوزیس را هم می توان 5 بیماری دیگری دانست که عامل ایجاد اسهال، التهاب معدی روده ای، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و تب در انسان هستند و ممکن است از طریق پرندگان به انسان منتقل شوند. سندروم کشنده طوطی ها، این بیماری همچنین با نام سندرم ماکا شناخته می شود. علائم این بیماری شامل کاهش وزن، استفراغ و چینه دان ملتهب است. و حتی ممکن است علائمی مثل تشنج یا دپرس شدن نیز در پرنده مشاهده شود. درمان در این بیماری شامل ایجاد یک محیط بدون استرس و فراهم کردن یک جیره غذایی خاص است. در مواردی که بیماری در حالت پیشرفته باشد ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باشد.

کدام قسمت از خانه برای نگهداری از پرندگان مناسب تر است؟

آپارتمان های کوچک امروزی جای زیادی برای نگهداری از پرندگان ندارند، درنتیجه قفس‏های کوچکی برای نگهداری از آنها انتخاب می شود. در حالی که هر چه فضای نگهداری از پرنده بازتر و وسیع تر باشد، پرنده احساس بهتری خواهد داشت و هر چه این قفس کوچک تر، تنگ تر و امکان جابجا شدن پرنده در آن کمتر باشد، او را بیشتر آزار می دهد و ممکن است برخی عادات و رفتارهای طبیعی خود را که در محیط طبیعت داشته از دست بدهد.

جای نگهداری از قفس نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال آشپزخانه به هیچ وجه مکان مناسبی برای نگهداری از پرندگان نیست زیرا گازهای زیاد ناشی از پخت و پز، احتراق یا سوخت پکیج ها یا آبگرمکن هایی که در آنجا کار گذاشته شده وجود دارد. این گازها که بعضا سمی هستند، می توانند به پرنده آسیب برسانند. به خصوص اینکه برخی از این وسایل اکسیژن موردنیاز خود را از هوای داخل منزل تامین و برای انسان و پرنده مشکل ایجاد می کنند.

توصیه می شود قفس پرندگان را کنار درها و پنجره هایی که ورود و خروج هوا به خصوص در فصل زمستان به راحتی از آنها میسر است نیز قرار ندهید زیرا پرنده در معرض سرما قرار می گیرد و آسیب می بیند. از گذاشتن قفس پرنده ها به خصوص خانواده طوطی سانان اعم از طوطی های سبز یا کاسکو، عروس هلندی و... که به هوای گرم و خشک حساس هستند کنار وسایل گرمایشی از جمله شوفاژ و بخاری به شدت بپرهیزید زیرا این وسایل علاوه بر گرمایی که تولید می کنند باعث خشکی محیط خانه نیز می شوند.

قرار گرفتن این پرندگان در چنین محیطی آنها را دچار افسردگی، پرریزی و خودخوری می کند. یعنی پرنده پرهای خود را می کند و اشتهایش را از دست می دهد و درنهایت بیمار می‏شود. برای بهبود این شرایط می توانید یک ظرف آب روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید تا کمی محیط را مرطوب کند و تهویه مناسبی برای خانه در نظر بگیرید. بهترین محیط برای نگهداری پرندگان، محیطی است که تهویه هوا بدون جریان داشتن هوای خیلی سرد امکانپذیر باشد. از قرار دادن قفس پرنده در اتاق کودک به خصوص کودکان زیر 6 سال نیز خودداری کنید.

اتاق خواب نیز مکان مناسبی برای نگهداری از قفس پرنده نیست زیرا فضولات یا پرهای ریز پرنده می تواند در محیط پخش و وارد رختخواب‏ها شود و مشکلاتی برای افراد ایجاد کند.نکته دیگر اینکه قفس پرنده را روی زمین نگذارید زیرا وقتی پرنده از پایین به انسان نگاه می کند می ترسد و دچار مشکل می شود بنابراین بهتر است قفس پرنده به خصوص پرنده های کوچک تر مانند فنچ و قناری را بالاتر از سطح زمین و در جایی قرار دهید که همسطح با صورت انسان یا کمی بالاتر از آن باشد.

اگر قفس پرنده را در بالکن منزل قرار داده اید آن را از نوسانات دمای روز و شب که گاهی به زیر صفر درجه سانتی گراد می رسد به وسیله پوشش هایی که جلوی باد و سرما را تا حدود زیادی می گیرند حفظ کنید. همچنین احتمال حضور گربه را در بالکن در نظر بگیرید و قفس را جای مناسبی قرار دهید که امکان دسترسی گربه به قفس فراهم نباشد.

12 توصیه بهداشتی در رابطه با نگهداری پرندگان

هر چند میزان ابتلای انسان به این بیماری ها - که لازم است صاحبان پرندگان از اسامی و علایم آن آگاه باشند- زیاد نیست، اما هیچ کدام از ما مایل نیستیم جزو همان تعداد اندک مبتلایان هم باشیم. صاحبان پرندگان باید توجه داشته باشند که به کاربستن توصیه های بهداشتی و مراجعه منظم به دام پزشک می تواند خطر انتقال بیماری های مذکور را به شدت کاهش دهد و توجه نکردن به توصیه های بهداشتی خطرناک است. به همین دلیل صاحبان پرندگان لازم است چند توصیه را به کار گیرند:

  1. دستان خود را بعد از تماس با پرنده یا تمیزکردن قفس آن و به خصوص پیش از خوردن غذا، آشامیدن و آشپزی با آب و صابون به خوبی بشویید.
  2. اگر پرنده شما علایمی مانند کسلی، بی حالی، بی اشتهایی و اسهال دارد، برای تماس با آن یا تمیز کردن قفس پرنده حتما از دست کش استفاده کنید.
  3. به پرنده اجازه ندهید از ظرف غذا یا لیوان شما به صورت مشترک بخورد و بیاشامد.
  4. از بوسیدن پرنده تان حتی الامکان خودداری کنید.
  5. از شستشوی ظرف آب و غذا و اجزای قفس پرنده در سینک ظرف شویی بپرهیزید.
  6. قفس پرنده را در اتاق خواب نگه ندارید.
  7. حتما به صورت مداوم خانه، فرش، مبلمان و گوشه و کنار را جاروبرقی بکشید و حتما از جاروبرقی های فیلتردار استفاده کنید که وقتی جارو می کشید، این ذرات از پشت جاروبرقی خارج نشده و در هوا پراکنده نشوند.
  8. دایما قفس و وسایل مربوط به پرنده مثل ظرف آب و غذایش را بشویید. شستشوی خود پرنده هم هفته ای دو تا سه بار خوب است.
  9. قفس پرنده را در معرض باد کولر و در جریان هوای پنجره قرار ندهید.
  10. بهتر است از دستگاه های تصفیه هوا که ذرات معلق در فضا را می گیرند، استفاده کنید.
  11. با بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان و نشانه های آنها در پرندگان آشنا شوید.
  12. پرنده را جهت انجام معاینات دوره ای طبق توصیه دام پزشک، به کلینیک دام پزشکی ببرید.

نکات مثبت نگهداری پرنده در خانه

پرندگان یکی از بهترین و کم دردسرترین حیوانات خانگی هستند که اکثر خانواده ها اقدام به نگهداری از آنها می کنند. همان اندازه که نگهداری از یک پرنده می تواند لذت بخش و جذاب باشد، به همان میزان هم باید به بهداشت نگهداری از پرنده و سلامت صاحب آن اهمیت داد. در ادامه مزایا و فواید نگهداری پرنده در خانه را بررسی می کنیم.

ایجاد نشاط و سرزندگی

هر کس که تا به حال تجربه انتخاب یک پرنده و نگهداری از آن را داشته بعید است انکار کند نشاطی را که از این تجربه به دست آورده است. جست و خیز پرنده با سر و صدایی که ایجاد می کند، حتی اگر صدای خوشی هم نباشد، یکنواختی زندگی را از بین می برد. اگر پرنده ای که از آن نگهداری می کنید زاد و ولد هم داشته باشد که خودش یک جور راز بقاست. انتخاب جفت و لانه گزینی و تخم گذاری هرکدام دیدنی است. وقتی تخم ها باز می شوند موجوداتی عموما بدون پر بیرون می آیند که چشمانی بیرون زده و دهانی (نوک) گشاد دارند که موقع نزدیک شدن پرنده والد به نحو عجیبی باز می شود و شکل غذا خوردن پرنده ها هر کدام جذابیتی نامکرر دارد. تغییر شکل دادن هر روزه جوجه تا پر در آوردن و بالغ شدن هر کدام نکته و درسی دارد که باید آن را تجربه کرد. جالب است بدانید برخی پرنده ها با یکدیگر سر چیزهای مختلف دعوا دارند و گاهی رفتارهای شبیه ما آدم ها پیدا می کنند؛ البته به مراتب انسانی تر!

شنیدن صدای خوش، سحرخیزی و افزایش تحمل

گرچه برخی هستند که صدای هر پرنده ای را دوست دارند اما سخت پسندها هم صدای پرنده ای مانند قناری را نمی توانند دوست نداشته باشند. صدای برخی پرنده ها مانند موسیقی دلکشی است که هیچ گاه تکراری و ملال آور نمی شود و انگیزه شنونده را برای خوب زیستن و شاعرانه زیستن زیاد می کند.اگر صدای پرنده خیلی هم موسیقایی نبود حداقل باعث رفع تنهایی و حتی سحرخیزی صاحب خانه می شود! چراکه بسیاری از پرندگان وقت صبح و ظهر می خوانند و اجازه پرخوابی را به اهالی خانه نمی دهند و صبر و تحمل شان را در مقابل آن چه که نمی خواهند زیاد می کنند.پرنده هایی هم هستند که کارشان متفاوت است و یک جورهایی داخل آدم اند! یاد دارند چندکلامی با دیگران صحبت کنند و سلامی بگویند و متلکی بپرانند و حتی صدای زنگ درآورند!

مسئولیت پذیری، سرگرمی و ایجاد دقت

نگهداری از هر پرنده ای برای کوچک و بزرگ نیازمند توجه و مسئولیت پذیری است. از این رو داشتن پرنده می تواند باعث پرورش و تقویت این دو ارزش در انسان شود. دقت در نظافت، تغذیه به هنگام، علائم مریضی و کنترل و تامین دیگر نیازهای پرندگان از یکسو تلاشی سرگرم کننده است و از طرفی تمرینی است برای غفلت نکردن از نیازهای یک موجود زنده، خصوصا باعث افزایش هوش عاطفی و رشد علمی-تجربی کودکان خواهد شد و می تواند نقش تربیتی برای شان داشته باشد.

آشنایی با مرگ

طبیعی است که وقتی پرنده محبوب شما جان خود را از دست بدهد، شما احساس غم و اندوه می کنید و ناراحت می شوید.این یکی که تلخ هم هست ویژه کودکان است. اگر فرزند عزیزتان یا حتی خود شما، در نگهداری از پرنده کم دقتی کردید یا به دلیل ناشناخته ای پرنده شما مریض شد و مرد؛ فرصت مناسبی است تا او را طبق اصول تربیتی و روان شناسی با مفهوم مرگ آشنا کنید تا در این زمینه مقاوم تر و صبورتر باشد. حتی بهتر است برای کاهش اندوه فرزندتان برای پرنده مراسم تدفین برگزار کنید!

کسب درآمد

عموم کسانی که در منزل شان از پرنده نگهداری می کنند هدفشان همین مواردی است که گفته شد. ولی مگر کسی از پول بدش می آید؟! اگر کسی در نگهداری و اصول پرورش پرنده ها به مهارت و تجربه کافی برسد بعید نیست بخواهد از این تجربه اش درآمدی هم کسب کند.دقت داشته باشید هیچ گاه به عنوان یک شخص بی تجربه سراغ پرنده های گران قیمت نروید؛ به ویژه اگر از همان نخست هوس کسب درآمد هم داشته باشید. پرنده ها عموما به اندازه ای که قیمت دارند در جفت گیری و تکثیر موجوداتی پرهزینه یا بدقلق هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (316 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (285 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد