درجا کار کردن خودرو و مضرات آن

  یکشنبه، 20 شهریور 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
درجا کار کردن خودرو و مضرات آن
خودرو متوقف با موتور روشن نه ‌تنها به گرم کردن خودرو کمک نمی کند، بلکه مشکل ‌ساز هم خواهد بود. در ادامه مضرات درجا کار کردن خودرو را بررسی می کنیم.

یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت تر می شوند؛ در نتیجه هر وسیله ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب تری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

روشن بودن خودرو بدون حرکت همان درجا کار کردن خودرو می باشد که یکی از موضوعات مورد بحث در بین افراد صاحب خودرو می باشد. برخی تصور دارند این امر کمک می کند تا مثلا در هوای سرد خودرو برای حرکت آماده شود یا در مواردی اشاره می شود که خودرو بعد از بازگشت از سفر و قبل از خاموش کردن مدتی درجا کار کند. به این ترتیب سوالاتی مطرح می شود که آیا خودرو بعد از پارک شدن مدتی باید درجا کار کند تا خنک شود یا اینکه آیا خودروی تازه روشن شده برای آمادگی حرکت به درجا کار کردن نیاز دارد؟ و سوالاتی از این قبیل که تصورات مختلفی درباره آن وجود دارد. در پاسخ باید گفت درجا کار کردن خودرو نه تنها فایده ای ندارد بلکه معایبی نیز دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود.

روشن کردن خودرو

معایب و اثرات منفی درجا کارکردن خودرو

درجا کار کردن اتومبیل اثرات مختلفی روی قطعات ماشین می گذارد و سبب کاهش عمر این قطعات می گردد . به این ترتیب سعی کنید هیچوقت اتومبیل را بدون حرکت روشن نگه ندارید . از مهم ترین اثرات و معایب روشن نگه داشتن خودرو بدون حرکت که شامل موارد زیر است :

  • افزایش بیش از حد دمای سیلندر:در شرایط روشن ماندن خودرو بدون حرکت میزان گردش هوا در کاپوت کمتر می شود در نتیجه حرارت سیلندر به شدت زیاد شده و آسیب به خودرو را به دنبال دارد .
  • آسیب به فن یا خنک کننده ها:درجا کار کردن اتومبیل افزایش دمای موتور را به دنبال داشته و این موضوع سبب افزاش فعالیت مداوم خنک کننده شده که در طولانی مدت سبب آسیب به فن یا خنک کننده ها می شود .
  • مخلوط شدن بنزین و روغن:همه خودرو ها طوری طراحی شده اند که در موقع روشن بودن اتومبیل به میزان کافی اکسیژن با بنزین ترکیب گردد . ولی هنگامی که خودرو درجا کار کند این فرایند با اختلال روبرو شده چرا که میزان اکسیژن مورد نیاز برای سوخت فراهم نمی شود . در نتیجه این اختلال کامل نشدن روند سوخت و باقی ماندن مقداری بنزین دراخل سیلندر می باشد . این بنزین از زیر رینگ ها به محفظه پایین سیلندر موتور اتومبیل وارد می شود و با روغن موتور مخلوط می گردد . به این ترتیب روغن که وظیفه روانکاری را بر عهده دارد عملکرد خوبی نخواهد داشت .
  • آسیب به سیلندر از طریق گاز های اسیدی:روشن نگه داشتن خودرو بدون حرکت سبب می شود موقع سوخت بنزین ، اکسیژن به اندازه کافی دریافت نکند و روند سوخت به خوبی صورت نگیرد . در نتیجه احتراق ناقص موجب تجمع آلاینده و گاز های اسیدی در سیلندر می شود . این مواد مضر آسیب به سیلندر و خوردگی قطعات فلزی درون موتور را به دنبال دارند.
  • آسیب به اگزوز:درجا کار کردن اتومبیل ، نسبت به زمانی که در حال حرکت است ، آلاینده های بیشتری تولید نموده که این امر موجب استهلاک کاتالیزور های درون سیستم اگزوز خواهد شد .
  • اختلال در سیستم برقی خودرو:هنگامی که خودرو درجا کار می کند سبب گرم شدن موتور و افزایش فعالیت خنک کننده می شود این مورد علاوه بر آسیب به فن ها در عملکرد سیستم برقی خودرو نیز اختلال ایجاد می کند .
  • عدم تغییر کیلومتر خودرو:به طور کلی روشن ماندن خودرو کیلومتر شمار را تغییر نمی دهد و از آنجا که سرویس خودرو در حالت معمول با توجه به کیلومتر طی شده خودرو صورت می گیرد در نتیجه ممکن است دیرتر برای سرویس خودرو اقدام شود . در حالی که با درجا کار کردن اتومبیل کارکرد موتور ، تسمه ها ، روغن ، گریس و قطعاتی نظیر پمپ روغن و پمپ آب بیشتر شده که احتیاج به سرویس را ضروری می سازد . این موضوع بویژه در مواردی مانند تعویض تسمه تایم می تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد .

درجا کار کردن خودرو به موتور آسیب می زند ؟

آسیبی که این موضوع یعنی درجا کار زدن ماشین به موتور وارد می کند ، در هوای سرد و زمستانی بیشتر بوده و یکی از ضرر های پنهان درجا کار کردن خودرو در زمستان رقیق شدگی روغن موتور است . مشخص شده درجا کار کردن خودرو به هیچ عنوان گرم شدن خودرو نمی باشد و باعث نفوذ سوخت به روغن و کاهش خواص روانکاری روغن و افزایش سایش می شود . علاوه بر این سوخت بیشتر هم به دلیل درجا کار کردن موتور به هدر می رود .موتور های امروز از سوخت تزریقی بوده و دارای یک سیستم واحد کنترل موتور می باشد و دمای زیر صفر درجه هم به سرعت موتور را آماده حرکت می کند .

تمامی خودرو ها در حالت روشن بودن خودرو به مقدار کافی اکسیژن با بنزین ترکیب می شود . اما زمانی که خودرو درجا کار می کند این روند دچار اختلال می شود زیرا مقدار اکسیژن لازم برای سوخت تامین نمی شود . این بنزین از زیر رینگ ها وارد مخفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و با روغن موتور مخلوط می شود . روغن وظیفه اش ، روانکاری می باشد که باید فعالیت خودرو را به خوبی انجام دهد .روشن بودن موتور در حالت معمولی ، باعث می شود که روغن از روی سیلندر و پیستون های آن به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو بگذارد . در روز های سرد ، بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی شود و اشتعال به خوبی صورت نمی گیرد . اما موتور خودرو های جدید به گونه ای طراحی شده که در صورت سرد بودن موتور ، مقدار بیشتری تولید شود .

در این مطلب سعی شد از مضرات و آسیب های احتمالی درجا کار کردن خودرو اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده شود. امیدواریم از این محتوا نهایت استفاده را برده باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (469 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (320 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (95 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس