نحوه ساخت افکت پازل در فتوشاپ

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
نحوه ساخت افکت پازل در فتوشاپ
در این مطلب آموزشی، می آموزید چگونه یک عکس را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و آن را شبیه یک پازل نمایش دهید؛ پازلی بزرگ و دیواری که در آن چندین عکس معمولا با اشکال و اندازه های مختلف برای ایجاد یک طرح بزرگ تر، بر روی دیوار مرتب شده اند.

این آموزش هم برای نسخه CS6 و هم برای نسخه CC فتوشاپ قابل استفاده است. در این آموزش از Photoshop Shape که قبلاً کمتر از آن ها استفاده می کردیم، استفاده خواهیم کرد این لایه ها در گزینه ی Advance Blending یافت می شوند.

کار را با تصویر زیر در فتوشاپ شروع می کنیم :

تصویر
عکس اصلی
پس از اعمال افکت، عکس اصلی به صورت زیر خواهد بود:
تصویر
عکس نهایی

مرحله ۱: انتخاب و استفاده از ابزار مستطیل

برای ایجاد افکت عکس های تکه تکه ما از ابزاری که به ابزار مستطیل شکل معروف هستند استفاده خواهیم کرد.

با کلیک بر روی آیکن مربوطه که در پنل Tools قرار دارد می توانیم به این ابزار دسترسی داشته باشیم چنان چه شکل دیگری به جز مستطیل در این قسمت مشاهده می کنید با کلیک بر روی آیکن فلش مانند کنار آن شکل و با توجه به منوی باز شده می توانید گزینه ی ابزار مستطیل را انتخاب کنید:

تصویر

مرحله ۲: قرار دادن Tool Mode بر روی Shape

Tools Shape موجود در درون فتوشاپ به ما این امکان را می دهد که بتوانیم خط های بردار مانند و شکل های تکه تکه شده رسم نماییم. ما این کار را بدون این که سایز اصلی عکس تغییر کند و یا لبه عکس دچار تغیراتی شود انجام می دهیم برای این کار کافیست گزینه ی Tool Mode را که در قسمت Option Bar قرار دارد بر روی Shape قرار دهیم.

تصویر

مرحله ۳:قرار دادن Fill بر روی رنگ سیاه و Storke بر روی رنگ سفید

برای قرار دادن Fill بر روی رنگ سیاه کافیست بر روی آیکون Fill کلیک کنیم و رنگ سیاه را انتخاب نماییم:

تصویر

هنگامی که بر روی آیکون Fill کلیک می کنیم پنجره ایی مطابق شکل زیر که شامل ۴ نوع Fill مختلف می باشد نمایان می گردد رنگ این Fill ها به ترتیب از سمت چپ عبارتند از رنگ سفید، سیاه، نیمه کدر و هاشور خورده، که ما در اینجا رنگ سیاه را انتخاب می کنیم سپس با فشردن دکمه ی Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac پنجره مربوطه را می بندیم.

تصویر

همچنین ما باید مطمئن شویم که برنامه ی فتوشاپ به طور پیش فرض Storke را برای لبه ها به کار نبرده است برای این کار با کلیک بر روی Storke طبق شکل زیر عمل می کنیم:

تصویر

این کار باعث باز شدن پنجره ایی دقیقا مطابق پنجره قبل خواهد شد، این بار اولین گزینه ی سمت چپ را انتخاب می کنیم سپس با فشردن دکمه ی Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac پنجره مربوطه را می بندیم.

تصویر

مرحله ۴: رسم یک شکل مربع مانند

پس از انجام مراحل قبلی حال با فشردن و گرفتن دکمه ی Shift و سپس گرفتن دکمه ی موس می توانیم شکل دلخواه خود را بر روی عکس رسم نماییم. گرفتن دکمه ی Shift به ما این امکان را می دهد که یک شکل صاف و یک دست را رسم نماییم، شما هم چنین می توانید با استفاده از دکمه ی Space شکل دلخواه خود را بر روی عکس جابه جا کنید .

هنگامی که تمام این موارد گفته شده را انجام دادیم قسمت مورد نظر انتخاب می گردد، توجه شود که قسمت انتخابی نباید زیاد بزرگ و یا کوچک باشد در این جا چهره ی دختر نشان داده شده در عکس انتخاب شده است .

هنگامی که شما دست خود را از روی موس و سپس از روی دکمه ی Shift بر می دارید مشاهده می کنید که قسمت انتخابی شما با رنگ Fill که در قسمت قبل انتخاب کردید جایگزین شده است :

تصویر

توجه نمایید افرادی که از برنامه ی فتوشاپ نسخه CC استفاده می کنند می توانند همزمان که این مراحل را انجام می دهند از پنل Propertise و انتخاب گزینه ی Live Shape Propertise سایر Shape های دیگر را نیز مشاهده کنند.

مرحله ۵ : کپی برداری از لایه ی Shape

اگر به پنل Layer نگاه کنیم می توانیم لایه ی Shap ای که اخیرا اضافه کرده ایم را ببینیم، برنامه ی فتوشاپ اسم آن را Rectangle 1 قرار داده است و بالای Background Layer قرار دارد.

تصویر

برای کپی برداری از لایه ی مد نظر، آن لایه را انتخاب می کنیم و سپس به منوی Layer که در قسمت منو قرار دارد می رویم، بر روی New کلیک کرده و گزینه ی Shape Layer Via Copy را انتخاب می کنیم. یک راه سریع تر برای انجام این کار فشردن دکمه ی Ctrl+J در سیستم های ویندوز و یا Command+J در سیستم های Mac است.

تصویر

با انجام این کار می توانیم کپی مورد نظر خود را در پنل Layer مشاهده کنیم:

تصویر

مرحله ۶: تغییر نام هر دو لایه Shape

قبل از ادامه مراحل می خواهیم نام لایه ایجاد شده را تغییر دهیم. برای این کار در برنامه ی فتوشاپ CS6 با دوبار کلیک کردن بر روی لایه مورد نظر می توانیم اسم آن را تغییر دهیم که در این جا آن را Image Area گذاشته ایم، حال با فشردن دکمه ی Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac اسم انتخابی را تایید می کنیم.

تصویر

با فشردن دکمه ی Tab بر روی لایه بعدی می رویم و اسم آن را به Border تغییر می دهیم.

تصویر

مرحله ۷: تغییر رنگ Shape به رنگ سفید

ما نیاز داریم که حاشیه اطراف عکس های تکه تکه را به رنگ سفید در بیاوریم به همین دلیل با انتخاب Border Layer از پنل Layer و با کلیک بر روی Fill Color Swatch این کار را انجام می دهیم:

تصویر

این کار باعث باز شدن پنجره ی زیر می گردد، در این جا بر روی نوع اول Fill ها کلیک کرده و رنگ سفید را انتخاب می کنیم و دکمه Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac را فشار می دهیم.

مشاهده می کنید که رنگ Shape در Document کماکان تغییر نکرده است با ادامه کار این رنگ خود به خود عوض می گردد:

تصویر

مرحله ۸ : تغییر در اندازه قاب Shape

هنگامی که رنگ دلخواه Shape تنظیم شد به منوی Edit در بالای صفحه رفته و Free Transform Path را انتخاب کنید یا می توانید با فشردن دکمه Ctrl+T در سیستم های ویندوز و یا Command+T در سیستم های Mac اینکار را راحت تر انجام دهید:

تصویر

این جا جائی است که می توانیم Transform را مدیریت کنیم و سایز آن را تغییر دهیم.

برای ایجاد یه قالب سفید که بزرگتر از قالب مشکی باشد باید به طریقه زیر عمل کنیم، دکمه Shift+Alt در سیستم های ویندوز و یا Shift+Option در سیستم های Mac را فشار می دهیم و آنها را نگه می داریم و بر روی هر چهار گوشه قالب کلیک می کنیم اینکار را تا زمانی که اندازه ی قالب به اندازه ی دلخواه ما برسد انجام می دهیم.دکمه ی Shift سبب رسم خطوط صاف قالب می شود و دکمه ی Alt در سیستم های ویندوز و یا Option در سیستم های Mac سبب تغییر در اندازه ی قالب می گردد.

تصویر

شما می توانید با کشیدن خط پایین قالب به سمت پایین برای خود فضای بیشتری ایجاد کنید، وقتی که سایز دلخواه خود را به دست آوردید کلید Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac را بزنید تا قالب شما تایید گردد.

تصویر

مرحله ۹:اضافه کردن یک سایه به قالب

بر روی آیکن Layer Styles در پایین پنل Layer کلیک کنید.

تصویر

بر روی Drop Shadow کلیک کنید:

تصویر

پنجره ایی مطابق پنجره زیر باز می شود در پنجره باز شده تنظیمات نشان داده شد را انجام دهید البته این تنظیمات به سایز عکس شما نیز بستگی دارد:

تصویر

تغییرات زیر به وجود می آیند:

تصویر

مرحله ۱۰ : انتخاب لایه Image Area

در پنیل Layer بر روی Image Area کلیک کنید:

تصویر

مرحله ۱۱ : باز کردن Blending Option

در این جا ما نیاز داریم که Shape اصلی خود را برای عکس های تکه تکه شده ببینیم برای این کار در پنل Layer بر روی آیکن فلش مانند موجود کلیک می کنیم :

تصویر

سپس Blending Option را انتخاب می کنیم :

تصویر

در پنجره باز شده در قسمت Advance Blending تغییرات نشان داده شد را اعمال می کنیم:

تصویر

حال Fill Opacity را بر روی صفر تنظیم می کنیم:

تصویر

سپس بر روی ok کلیک میکنیم .

تصویر

مرحله ۱۲: انتخاب هر دو لایه Shape

برای ادامه کار ما نیاز داریم که یک کپی از هر دو لایه در دسترس داشته باشیم برای انجام این کار باید هر دو لایه موجود را با هم انتخاب کنیم .دکمه ی Shift را پایین نگه می داریم و بر روی لایه Border که لایه پایینی است کلیک می کنیم.

تصویر

مرحله ۱۳: گروه لایه ها

هنگامی که دو لایه را انتخاب کردیم بر روی آیکن نشان داده شده در شکل کلیک می کنیم.

تصویر

بر روی New Group From Layer کلیک می کنیم:

تصویر

در پنجره باز شده نام مورد نظر را به Polaroid تغییر می دهیم و سپس بر روی ok کلیک می کنیم.

تصویر

مشاهده می کنیم که در پنل Layer اسم گروه ما که شامل دو لایه انتخابی است نمایان می شود.

مرحله ۱۴: انتخاب لایه پس زمینه

در این مرحله در پنل Layer بر روی Background Layer کلیک می کنیم و آن را انتخاب می کنیم.

تصویر

مرحله ۱۵: اضافه کردن Solid Color برای لایه Fill

هنگامی که لایه پس زمینه انتخاب شد در قسمت بالای پنل Layer بر روی آیکن New Fill or Adjustment Layer کلیک کنید:

تصویر

و سپس گزینه ی Solid Color را انتخاب نمائید.

تصویر

پنجره زیر باز می شود،که در آن هر رنگی را که بخواهیم می توانیم انتخاب کنیم ، در این جا ما رنگ سیاه را انتخاب کرده ایم البته شما می توانید در مراحل بعد نیز به این قسمت بیایید و رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

تصویر

بر روی ok کلیک می کنیم ، حال می توانیم در پنل Layer ، لایه جدید اضافه شده را که با نام Color Fill 1 ظاهر شده است را مشاهده کنیم:

تصویر

مشاهده می شود که قسمتی از عکس اصلی را که در ابتدا انتخاب نموده بودیم باقی مانده است و سایر قسمت های عکس به رنگ مشکی درآمده است.

تصویر

مرحله ۱۶ : انتخاب لایه ی گروه

در پنل Layer بر روی Polaroid Layer کلیک می کنیم.

تصویر

مرحله ۱۷: چرخاندن Polaroid با استفاده از Free Transform

هنگامی که گروه را انتخاب کردید به منوی Edit رفته و بر روی Free Transform کلیک کنید یا می توانید با فشردن دکمه ی Ctrl+T در سیستم های ویندوز و یا Commend+T در سیستم های Mac این کار را سریع تر انجام دهید.

تصویر

مشاهده می شود که دور آن قسمت از عکس که باقی مانده بود یک خط چین ظاهر شده است، شما با استفاده از موس و گرفتن گوشه ی این خط چین می توانید قطعه ی عکس مورد نظر خود را بچرخانید و سپس بر روی دکمه ی Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac کلیک کنید.

تصویر

مرحله ۱۸: کپی کردن ، حرکت دادن و چرخش تکه های بیشتر

قسمت اصلی کار تا بدین جا انجام شده است حال کافی است تمام مراحل گفته شده ی قبلی را برای تکه دیگر دلخواه خود انجام دهیم.

برای این که کار شما چندان زمان بر نشود می توانید از راه های میانبر گفته شده استفاده کنید. مثلا برای اضافه کردن یک تکه جدید دکمه ی Ctrl+J در سیستم های ویندوز و یا Command+J در سیستم های Mac را فشار دهید مشاهده می کنید که در پنل Layer یک فایل با نام Polaroid Copy ظاهر شده است که کارهای انجام شده را می توانید با استفاده از آن انجام دهید.

تصویر

سپس برای حرکت و یا چرخاندن تکه مورد نظر با استفاده از دکمه ی Ctrl+T در سیستم های ویندوز و یا Command+T در سیستم های Mac این کار را انجام دهید و تکه مورد نظر را به هر جهتی که می خواهید بچرخانید.

وقتی که این کار را انجام دادید بر روی دکمه ی Enter در سیستم های ویندوز و یا Return در سیستم های Mac کلیک کنید تا کار شما تایید گردد همچنین می توانید با دوبار کلیک کردن بر هر نقطه از تصویر این کار را انجام دهید.

تصویر

با ادامه دادن این کار می توانید تکه های بیشتری را به عکس اضافه کنید فقط توجه نمایید که بهتر است برای زیباتر شدن کار قسمت های شاخص عکس را تکه تکه کنید.

تصویر

مرحله ۱۹: تغییر رنگ پس زمینه (اختیاری)

در مراحل قبل ما رنگ سیاه را برای رنگ پس زمینه انتخاب کرده بودیم اما شما می توانید هر رنگی را که دوست دارید انتخاب نمایید برای این کار بر روی Color Swatch دوبار کلیک کنید و رنگ مورد نظر را انتخاب نمائید:

تصویر

با انجام مراحل بالا پنجره زیر باز خواهد شد و شما رنگ مورد نظر را انتخاب می کنید همچنین با حرکت موس خود بر روی رنگ ها شما می توانید تغییرات ایجاد شده را بر روی تکه ی عکس ملاحظه کنید:

تصویر

هنگامی که رنگ مورد نظر را انتخاب کردید بر روی ok کلیک کنید، مشاهده می کنید که برنامه فتوشاپ به خودی خود رنگ مورد نظر شما را در تکه ی عکس اعمال می کند.

تصویر
افکت نهایی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (138 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!