ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه برنامه ریزی برای لقاح و بارداری

  چهارشنبه، 03 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه برنامه ریزی برای لقاح و بارداری
باردار شدن مسئله ای است که نمی توان به سادگی در باره اش تصمیم گرفت. برای اینکه یک بارداری خوب و همچنین نوزادی سالم داشته باشید باید برنامه ریزی هایی را برای بارداری خود داشته باشید. با ما همراه باشید تا زمان تخمک گذاری و ... را بررسی کنیم.

روش زندگی شما، سلامت كودك و شما را تحت تاثیر قرار می دهد. با برنامه ریزی پیش از بارداری، می توانید اتفاقات را پیش بینی كنید؛ در انتظار پیشامدهای خوب باشید و اگر واقعه ناخوشایند رخ داد برای مقابله با آن آماده باشید.اغلب زنان زمانی متوجه بارداری خود می شوند كه ۱ تا ۲ ماه از شروع حاملگی گذشته است و معمولا زمانی كه به پزشك خود مراجعه می كنند ۲ یا ۳ ماهه باردار هستند. اولین ۱۲ هفته بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در این زمان اعضا و دستگاههای اصلی بدن كودك ساخته می شوند. پیش از آنكه متوجه بارداری خود شوید و یا به پزشكتان مراجعه كنید، اتفاق های مهم بسیاری ممكن است روی دهند.

آمادگی برای بارداری به معنی آمادگی جسمانی و روحی برای بارداری است.در گذشته بیشتر بر بهداشت و سلامتی در طی دوران بارداری تاكید می شد اما امروزه اكثر متخصصین معتقدند كه باید از مدتی قبل از بارداری به سلامت پدر و مادر آینده توجه داشت. آماده كردن اوضاع كلی زندگی و بخصوص بدنتان با سلامت عمومی مناسب می تواند به شما كمك كند تا یك بارداری لذتبخش و یك كودك سالم داشته باشید.

مدت زمان لازم از نزدیکی جنسی تا بارداری

نزدیکی جنسی منظم و در زمان مناسب، اولین گام شما برای اقدام به بارداری است. هیچ کس نمی تواند با دقت پیش بینی کند که زوج ها بعد از چند ماه تلاش، موفق به بارداری خواهند شد. یک زوج ممکن است بعد از نزدیکی بدون پیشگیری در همان ماه اول باردار شوند و برای برخی، این زمان ممکن است از شش ماه تا یک سال طول بکشد.

آمادگی برای بارداری

زمان تخمک گذاری

آیا می دانید چگونه می توانید سیکل ماهانه خود را ردیابی کرده و زمان باروری تان را تعیین کنید؟ اگر قصد باردار شدن دارید ، خوب است بدانید زمان بندی اهمیت دارد. این مطلب را حتما بخوانید.شانس شما برای باردار شدن در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند. بنابراین ، هنگام تلاش برای باردار شدن ، می توانید سیکل یا چرخه ماهانه خود را دنبال کنید.

به طور معمول ، چرخه قاعدگی یک زن ۲۸ روز است اما این دوره فقط یک میانگین است زیرا برخی از زنان چرخه طولانی تری دارند ، در حالی که برخی دیگر چرخه کوتاه تری دارند.چرخه قاعدگی شما، صرف نظر از طول آن، در اولین روز قاعدگی شروع می شود ، به همین دلیل است که اگر می خواهید چرخه خود را دنبال کنید ، داشتن قاعدگی منظم مفید است. اگر پریودهای نامنظم دارید ، ممکن است تشخیص زمان تخمک گذاری سخت تر باشد.

این نکته مهم است که برای افزایش شانس بارداری، در روزهای نزدیک به تخمک گذاری و همچنین در روز تخمک گذاری، هر روز رابطۀ جنسی برقرار کنید. اگر با استفاده از کیت تخمک گذاری، زمان دقیق تخمک گذاری خود را می دانید، یک روش مناسب این است یک تا دو روز قبل از زمان تخمک گذاری یک بار نزدیکی جنسی مناسبی داشته باشید و یک بار هم در روز تخمک گذاری اقدام کنید. از آنجا که تعیین یک روز دقیق به عنوان روز تخمک گذاری بسیار سخت است، معمولاً چند روز را به اسم روزهای بارور می نامند و اقدام برای بارداری در این روز ها می تواند شانس بارداری را به میزان زیادی افزایش دهد.

در زنانی که عادت ماهانۀ منظمی دارد و طول آن ۲۸ روز است، روز های باروری معمولاً از ۱۷ روز پیش از شروع عادت ماهانۀ بعدی شروع می شود و به مدت پنج روز آینده خواهد بود. نزدیکی جنسی در این مدت، شانس بارداری را افزایش خواهد داد. برای تعیین حدود زمان تخمک گذاری از روش های تعیین زمان تخمک گذاری استفاده کنید. نزدیکی جنسی در روزهای باروری، احتمال حضور اسپرم سالم در لولۀ رحم هنگام آزاد شدن تخمک را افزایش می دهد.

تخمک گذاری زنان

به احتمال زیاد، در پنج روز بعد از تخمک گذاری باردار می شوید!

در واقع، بارورترین زمان چرخه شما دقیقاً در حدود تخمک گذاری است. در طول تخمک گذاری ، تخمک از تخمدان های شما به داخل یکی از لوله های فالوپ رها می شود؛ همان جایی که می تواند توسط اسپرم بارور شود. اما اگر آن تخمک در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور نشود ، تجزیه می شود و در اصل می میرد.با این حال ، زمانی که احتمال بارداری شما زیاد می شود بیش از ۲۴ ساعت است. این امر به این دلیل است که اسپرم عمر طولانی تری دارد و ۳ تا ۵ روز در بدن فرد زندگی می کند.بنابراین ، اگر برخی از اسپرم ها یک روز قبل یا قبل از تخمک گذاری رسوب کنند ، خوب است زیرا وقتی تخمک آزاد می شود ، اسپرم هنوز در همان اطراف خواهد بود.بنابراین ، اگر در پنج روز اطراف تخمک گذاری و روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید ، به احتمال زیاد باردار خواهید شد. اما زیاده روی نکنید.اگر بیش از حد رابطه جنسی دارید ، میزان اسپرم در هر انزال ممکن است کمتر متمرکز شود و در باردار شدن شما موثر نباشد. به نظر می رسد یک بار در روز یا یک روز در میان بهترین نتایج را داشته باشد.به احتمال زیاد، بلافاصله بعد از تخمک گذاری باردار می شوید.

وقتی شما از زمان شروع تخمک گذاری، دورترین فاصله را دارید ، کم بارور هستید.

بنابراین ، بلافاصله پس از تخمک گذاری ، در روزهای قبل از قاعدگی – زمانی است که احتمال بارداری شما کم است. با این که ممکن است ، اما به احتمال زیاد ، در دوران قاعدگی باردار نمی شوید ، به ویژه اگر چرخه قاعدگی کوتاهی و تخمک گذاری زودهنگام داشته باشید.اگر شما بعد از پایان پریود رابطه جنسی دارید ، احتمال باردار شدن وجود دارد ، زیرا وقتی یک هفته بعد تخمک گذاری خود را شروع می کنید ، اسپرم هنوز وجود دارد.

نحوه تشخیص زمان تخمک گذاری

از آنجا که این دوران بسیار کوتاه است ، مشخص کردن زمان شروع تخمک گذاری می تواند حیاتی باشد. در اینجا، چند نکته وجود دارد:

چرخه قاعدگی خود را دنبال کنید

برای شروع ، سیکل قاعدگی خود را دنبال کنید. تخمک گذاری در حدود ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد. از زمانی که انتظار می رود قاعدگی شما فرا برسد ، حساب کنید تا بدانید چه زمانی باید تخمک گذاری داشته باشید. اگر چرخه ۲۹ روزه دارید ، حدود روز ۱۵ تخمک گذاری خواهید داشت ، اما اگر چرخه طولانی تری از ۳۵ روز داشته باشید، حدود روز ۲۱ تخمک گذاری خواهید داشت.

مایع دهانه رحم خود را زیر نظر داشته باشید

وقتی بافت کرمی و رنگ سفید است ، این نشان می دهد که به تخمک گذاری نزدیک شده اید و وقتی مایع لغزنده ، کشیده و شفاف می شود ، نشانه این است که ممکن است تخمک گذاری داشته باشید.

دمای بدن خود را اندازه گیری کنید

استراتژی دیگر این است که دمای پایه بدن خود را که دمای بدن شما در حالت استراحت است ، اندازه گیری کنید. صبح ، هنگامی که هنوز در رختخواب هستید ، قبل از غذا خوردن یا انجام هرگونه فعالیتی، آن را اندازه گیری کنید. در طول تخمک گذاری ، درجه حرارت شما کمی افزایش می یابد ، حدود ۰.۵ تا ۱ درجه فارنهایت.

کیت پیش بینی تخمک گذاری تهیه کنید

دقیق ترین راه برای پیش بینی تخمک گذاری ، کیت پیش بینی تخمک گذاری است. این آزمایشات ادرار بدون نسخه در داروخانه ها موجود است و وجود هورمون هایی را نشان می دهد که نشان دهنده تخمک گذاری است. برخی پزشکان تست تخمک گذاری First Response را برای دقت و سهولت استفاده توصیه می کنند.علاوه بر این، کیت پیش بینی تخمک گذاری برای افرادی که مسن تر هستند یا چند ماه است که تلاش می کنند باردار شوند و ناموفق هستند نیز توصیه می شود. اگر شما ۲۵ ساله هستید ، تازه ازدواج کرده اید و می خواهید بچه داشته باشید – نه! نیازی نیست با یک کیت پیش بینی تخمک گذاری شروع کنید – بروید از آن لذت ببرید.

حرف آخر

اگر بیش از حد رابطه جنسی دارید ، میزان اسپرم در هر انزال ممکن است کمتر متمرکز شود.

  • تخمک گذاری شما حدود ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی است.
  • همچنین می توانید با نظارت بر مایع دهانه رحم و استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری را تشخیص دهید.
  • در زمان تخمک گذاری ، دمای پایه بدن شما حدود ۰.۵ تا ۱ درجه فارنهایت افزایش می یابد.

شما در پنج روز بعد از تخمک گذاری بارورترین فرد هستید. برای تشخیص زمان تخمک گذاری ، می توانید چرخه قاعدگی خود را ردیابی کرده ، مایع دهانه رحم خود را زیر نظر داشته باشید و از روش هایی مانند کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید.ممکن است بارداری بلافاصله اتفاق نیفتد ، اما باید طی ۶ ماه تا یک سال تلاش مداوم رخ دهد. اگر زیر ۳۵ سال هستید و یک سال است که تلاش می کنید اما موفق نشده اید ، پیشنهاد می کنیم که با یک متخصص زنان مشورت کنید. اگر ۳۵ سال یا بیشتر دارید ، می توانید زودتر ، در شش ماه اول ، مراجعه کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (64 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (54 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (36 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... حضور آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...