نحوه دادن قرص و شربت به سگ خانگی

  سه شنبه، 02 آذر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه دادن قرص و شربت به سگ خانگی
خوراندن داروهای خوراکی به سگ ها یا گربه های خانگی شاید در ابتدا برای صاحبانشان کار دشواری به نظر برسد. اما خوشبختانه کار غیر ممکنی نیست خصوصا اگر راهکارها و روش­های مناسب آن را بیاموزید. در اینجا به برخی از این روش­ها اشاره شده است.

نگهداری از سگ با تمام لذت ها و خوبی هایی که دارد، یک سری دردسر نیز دارد. یکی از دردسرهای نگه داشتن سگ، دارو دادن به سگ است. اکثر قریب به اتفاق سگ ها از دارو خوردن خوش شان نمی آید و باید کلی مشقت کشید تا بتوان یک قرص معمولی به آن ها داد. اما خوشبختانه یک سری روش ها وجود دارند که می توانند برای دارو دادن به سگ مفید باشند. اگر به دنبال روش هایی برای دارو دادن آسان به سگ هستید این نوشتار را تا انتها دنبال کنید.

طرز خوراندن شربت به سگ

مقدار داروی مورد نیاز را داخل سرنگ استریل بدون سر سوزن کشیده و با یک دست فک حیوان را نگه دارید و با دست دیگر سر سرنگ را بین دو لب از کنار دندان نیش ( فضای خالی بین دندان نیش و آسیا ) وارد دهان نماییدو آرام سرنگ را تخلیه کنید برای تسهیل عمل دریافت دارو بهتر است حین تخلیه سرنگ حلقوم حیوان را به آرامی ماساژ دهید.باید توجه داشت که مراحل خوراندن دارو در صورتی که مشکلات و ناراحتی های ابتدای دستگاه گوارش وجود داشته باشد ( آسیب های دهان و دندان ) باید با دقت بیشتری انجام گیرد تا دارو به خوبی هدایت شود در غیر این صورت می تواند مشکلات جدی و خطرناکی را به وجود آورد.دارو های مایع را به راحتی می توانید با غذاهای آبدار به حیوان بخورانید.

نحوه قرص دادن به سگ

قرص را پودر نکنید چون معمولا مزه بدی پیدا می کند که سگ ها و گربه ها به راحتی آن را قبول نمی کنند.ضمن اینکه بعضی قرص ها یک پوشش محافظت کننده دارند که برای آزاد شدن دارو در محل مناسب از دستگاه گوارش لازم است و خرد کردن قرص این پوشش را از بین می برد.بسته به نوع قرص ، روش های خوراندن آن می توانند متفاوت باشند پس حتما از دامپزشک خود کمک بگیرید :

روش مخفی کردن قرص در غذای سگ

مثلا برخی قرص ها می توانند داخل غذا داده شوند به این صورت که چندین توپ گوشتی ( meat ball ) در نظر بگیرید ،و یک یا دو عدد را به او بدهید و قرص را درون توپ گوشتی سوم پنهان کنید و بلافاصله بعد از آن دوباره یک توپ گوشتی دیگر( بدون قرص ) بدهید .همچنین می توانید قرص را درون یک تکه پنیر یا کره بادام زمینی مخفی کنید.به این ترتیب دوست خانگی شما به خوردن ادامه می دهد حتی اگر کمی مزه دارو را احساس کرده باشد.

طریقه قرص دادن به سگ به صورت زورکی

بدون مشورت با دامپزشک هیچ دارویی را به دوست خانگی خود ندهید.در ابتدا باید حیوان به طور کامل برای مصرف دارو آماده گردد ( مقید کردن ) برای این منظور او را نشانده و پس از اطمینان از تمیزی دستان خود ( ضد عفونی و استفاده از دستکش )با یک دست لب بالا را به روی دندان ها فشار داده و با دست دیگر فک پایین را به طرف پایین هدایت کنید.در این حالت خواهید دید که حیوان بدون مقاومت زیاد دهان خود را باز می کند و آماده دریافت دارو می شود.در این جا می توان با استفاده از پنس، دارو را در انتهای زبان قرار داد و یا مطابق قبل از باز کردن دهان دارو را بین انگشت نشانه و انگشت وسط قرار داد و در هنگام باز شدن دهان آن را در انتهای زبان رها کرد.

پس از رها کردن دارو دهان حیوان را ببندید و برای چند لحظه بسته نگهدارید تا عمل بلع انجام پذیرد.به خاطر داشته باشید، در صورتی که دارو بلع شده باشد حیوان پس از رها شدن طبق عادت زبان خود را بیرون می آورد و لب های خود را تمییز می کند و این نشانه خوبی برای اطمینان از خوردن دارو می باشد.

نحوه قرص دادن به سگ

روش های دیگر برای خوراندن قرص به سگ

  • ابتدا یک عدد سوسیس را به قطعاتی که از نظر اندازه مشابه قرص مورد نظر باشند خرد کنید و سپس سوسیس ها را همراه با قرصی که از پوشش خود خارج شده درون یک کیسه نایلونی قرار داده و به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. با این کار قرص ها نیز بوی سوسیس خواهند گرفت. سپس در زمانی که معمولا به سگ خود غذا یا تنقلات می دهید با بازی پرتاب کردن و گرفتن تعدادی سوسیس را دانه دانه برای سگ خود پرتاب کنید تا بگیرد. سپس بعد از پرتاب کردن 4 سوسیس و گرفتن آنها توط سگ قرص مورد نظر را نیز مانند سوسیس ها پرتاب کنید و بلافاصله بعد از گرفته شدن قرص، مجدداً برای سگ سوسیس پرت کنید تا بگیرد.
  • روش دیگر برای مزه دار کردن قرص ها این است که قرص را در میان مقداری کره معمولی، کره بادام زمینی و یا پنیر خامه ای پنهان کرده و مخلوط قرص و کره را روی یک چوب بستنی و یا قاشقی که برای این منظور کنار گذاشته اید قرار داده و اجازه بدهید سگتان بدون اجبار و با میل خودش آن را بخورد. نکته مهم آن است که برخوردی کاملا طبیعی داشته باشید چون سگها به خوبی می توانند به تغییر رفتار و یا استرس شماپی ببرند. چند دقیقه در کنار سگ خود باقی بمانید تا از خورده شدن کامل قرص اطمینان حاصل کنید زیرا برخی سگها یاد می گیرند که قرص را از پنیر خامه ای و .. جدا کرده و نخورند.
  • در صورتی که با این ترفند نیز موق به خوراندن قرص نشدید می بایست با دست قرص را در انتهای زبان (عمق دهان) قرار داده و سپس برای چند ثانیه دهان حیوان را بسته نگه داشته و گنار گردن او را به آرامی مالش دهید تا آن را ببلعد.

چند نکته در ارتباط با دارو دادن به سگ

  1. به طور خودسرانه به سگ دارو ندهید. هر دارویی که به سگ می دهید باید حتماً توسط دامپزشک تجویز و تأیید شده باشد.
  2. به هیچ وجه چند دارو را با هم ترکیب نکنید. ترکیب کردن داروها با هم بدون تجویز پزشک می تواند بسیار خطرناک باشد.
  3. گاه این امکان وجود دارد که دامپزشک نوع و حالت دیگری از دارو را برای سگ تجویز کند. یعنی گاهی شرایط برای آن که به جای قرص از شربت برای سگ استفاده کنید وجود دارد. در چنین وضعیتی اگر سگ شما به هیچ وجه قرص را نبلعید، می توانید از دامپزشک بخواهید که به جای قرص، شربت تجویز کند.
  4. چه زمانی که می خواهید به طور مستقیم قرص را در دهان سگ بگذارید و چه زمانی که می خواهید مستقیماً شربت را در دهان سگ بریزید، نباید سر سگ را خیلی بالا بگیرید. بالا گرفتن سر سگ، موجب آزار او شده و در نتیجه مقاومت زیاد او را در پی خواهد داشت.
  5. موضوع دیگری که در نحوه دارو دادن به سگ اهمیت دارد این است که اصلاً نباید اجازه دهید سگ دارو را در دستان شما ببیند. برخلاف باور عامه سگ ها اصلاً نادان نیستند و می توانند بسیاری از چیزها را بفهمند. بنابراین همواره باید به شکل پنهانی دارو را در غذای سگ بریزید.
  6. هر زمان که دامپزشک برای سگ شما دارویی تجویز می کند، پیش از آن که از مطب خارج شوید باید کاملاً دستورالعمل های دارو دادن به سگ را از او بپرسید. باید کاملاً بدانید که هر چند ساعت یک بار و به چه مقدار از این دارو را باید به سگ بدهید. باید بدانید که آیا این قرص یا این شربت را می توانید با آب یا غذا ترکیب کنید یا نه و بسیاری موارد دیگر. در مورد شرایط نگهداری دارو هم باید از دامپزشک بپرسید تا بتوانید به بهترین شکل دارو را نگهداری کنید. مورد دیگر آن که باید انعطاف زمانی دارو دادن را نیز بدانید.
  7. برخی داروها هستند که به هیچ وجه نباید دیرتر از موعدشان به سگ داده شوند، این در حالی است که برخی داروهای دیگر را می توان دیرتر از موعد هم داد.یا مثلاً برخی قرص ها نباید نصف یا تکه تکه شوند. اما اگر ندانید شرایط یک قرص چگونه است، ممکن است آن را نصف کنید. همچنین سعی کنید طعم قرص را از دامپزشک بپرسید.
  8. اگر قرص خیلی طعم تلخ و زننده ای نداشت حتی می توانید آن را پودر کنید و در غذا یا آب بریزید. اما اگر قرص از طعم بسیار تلخی برخوردار باشد نمی توانید این کار را انجام دهید. خلاصه تک تک این موارد می توانند در بهتر دارو دادن به سگ مفید باشند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (172 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (74 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (73 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (43 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (41 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (26 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
(ویدیو + عکس) خلاقیت هنرمندانه‌ی مریم معصومی در استفاده از پوریا پورسرخ برای معرفی شغل دومِ جدید و باکلاسش
(ویدیو) خاطره خنده‌دار حامد آهنگی از سوتی بزرگش در برنامه "شب آهنگی"/ تازه واکنشش به سوتی که خودش داده خنده‌دارتر هم هست🤣 چرا واقعا آهنگی!🤣
(ویدئو) صحبت های تامل برانگیز سوسن پرور، بازیگر جوکر 2 درباره توهین هایی که به چهره ایشون میشه / من زشت نیستم هر کس زیبایی هایی دارد؛ فقط نقشم تو بزنگاه زشت بود
پربازدیدترین تصاویر نیکی کریمی، شاپرک سرزمین مادری با پدر و مادرش/ حالا فهمیدیم چشم رنگیشو از کی به ارث برده👍
5+1 راه دزدها برای دزدیدن موبایل شما + راه‌های جلوگیری از گوشی قاپی
تاثیر زنان سیگاری سریال‌ها بر روی زنان جامعه با پُک‌های سنگین!
سه شوک اساسی به بازار ارز دیجیتال ایران؛ از مرگ همستر تا تحریم نوبیتکس
ویدیو نوستالژی از تبلیغات دهه هشتادی!/ تبلیغ سایپا تیبا به سبک حشمت فردوس سریال ستایش
(ویدیو) آشپزخانه شیک و دلباز خانه‌ی جدید ستاره سادات قطبی/ دیزاین جالب آشپزخانه‌ی مدرن و مینیمال خانم مجری با سماور برنجی و ظروف مسی
دلار در مسیر قیمت آزاد پیش می رود
خبر تلخ امروز/ هوشنگ حریرچیان، پدر دکتر افشار سریال "ساختمان پزشکان"، در گذشت/+ سکانس مشترک حریرچیان با خانم شیرزاد و حرفهای جالب وی درباره مرگ خودش
آیا رئیس‌جمهور می‌تواند به مدال‌آوران سهمیه تحصیلی بدهد؟
خالی کردن حساب پیرمردان و پیرزنان دم عابر بانک!
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی