نحوه درمان جوش های صورت در دوران بارداری

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه درمان جوش های صورت در دوران بارداری
شست‌وشوی بیش از حد پوست، موجب از بین رفتن رطوبت طبیعی آن می‌شود و درنتیجه تولید چربی در پوست افزایش می‌یابد و شما بیشتر مستعد جوش صورت می‌شوید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، حتی با داشتن پوستی صاف و بدون جوش این امکان وجود دارد که در دوران بارداری جوش هایی روی صورت خود مشاهده کنید. به احتمال زیاد هورمون های بارداری عامل بروز این مشکل هستند. برای مراقبت از خود باید به نکات ذکر شده در این زمینه توجه کنید. اگر تصمیم به استفاده از داروهای ضد آکنه گرفته اید، قبل از هر کاری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این داروها در دوران بارداری منع مصرف دارند، با این حال محلول هایی نیز موجود است که ممکن است پزشکتان بهره گیری از آنها را در دوران بارداری برای شما مجاز بداند.

روش های طبیعی درمان جوش صورت در بارداری

۱. سرکهٔ سیب

مقداری پنبه را در سرکه سیب تصفیه نشده و خام خیس کنید و آن را روی پوست خود بکشید تا چربی پوست تان را جذب کند. برای این کار یک بخش سرکه را با ۳ بخش آب مقطر ترکیب کنید. این ترکیب، پاک کننده ای طبیعی است که سرشار از آنزیم های طبیعی و آلفا هیدروکسی اسیدهاست.

۲. جوش شیرین

جوش شیرین موجب خشک شدن چربی روی پوست و بهبود جوش صورت می شود. با ترکیب کردن ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین با ۱ قاشق غذاخوری آب، می توانید کرم ضدجوش طبیعی بسازید. این کرم را روی خود جوش ها (نه کل بدن یا صورت) بمالید. اجازه دهید که کرم خشک شود و سپس آن را کاملا بشویید.

۳. مرکبات

آلفا هیدروکسی اسید در مرکباتی مانند لیمو ترش وجود دارد. وقتی آب لیموترش را به پوست خود می مالید، منافذ صورت باز می شود و سلول های مردهٔ پوست از سطح پوست جدا می شوند. خواص ضدباکتریایی آب لیموترش، آن را به لایه بردار مؤثری تبدیل می کند.

آب یک لیموترش را بگیرید و با استفاده از مقداری پنبه آن را مستقیما روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی صورت تان بماند یا تا خشک شدن آن صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

۴. عسل

عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده است و علاوه بر آن، موجب آرامش و تسکین پوست نیز می شود. برای استفاده از عسل، ابتدا پوست صورت را با آب گرم بشویید و سپس عسل را مستقیما روی قسمت های آسیب دیده بمالید. بگذارید عسل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی جوش های صورت بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و موجب تسکین و آرامش پوست نیز می شود. این روغن به راحتی جذب پوست می شود و می توانید پیش از خواب، به جای کرم مرطوب کننده از روغن نارگیل خالص استفاده کنید.

۶. جو دوسر و خیار

جو دو سر و خیار آرامش بخش و خنک کنندهٔ پوست هستند. با ترکیب خیار، جوی دوسر، ماست ساده و عسل می توانید ماسکی طبیعی و خانگی درست کنید. پس از ترکیب کردن مواد، ماسک تهیه شده را در فریزر قرار دهید و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این ماسک را روی پوست خود بگذارید و سپس آن را کاملا بشویید.

نکات کلی درمورد مراقبت از پوست در دوران بارداری

بیش ازحد پوست خود را نشویید

شست وشوی بیش از حد پوست، موجب از بین رفتن رطوبت طبیعی آن می شود و درنتیجه تولید چربی در پوست افزایش می یابد و شما بیشتر مستعد جوش صورت می شوید.

استفاده از آب داغ نیز موجب خشکی پوست می شود. مایو کلینیک توصیه می کند که برای شست وشوی صورت خود در صبح، شب و پس از تعریق شدید از پاک کننده ای ملایم و بدون صابون، همراه با آب سرد یا ولرم استفاده کنید.

از اسکراب کردن پوست پرهیز کنید

به جای اسکراب کردن از لایه برداری ملایم استفاده کنید. برای این کار با دست هایتان یا دستمالی نرم و با فشار ملایم، پوست خود را با حرکات دورانی تمیز کنید. سپس پوست صورت را بشویید و کاملا آب کشی کنید.

برای خشک کردن صورت، حوله را روی پوست خود نکشید، با ضربه های ملایم صورت خود را خشک کنید و سپس از مرطوب کننده ای ملایم و فاقد چربی استفاده کنید.

بهترین شیوه های مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در طول دوران بارداری، کار مشکلی نیست. در زیر بعضی از شیوه های مراقبت از پوست را بیان می کنیم که موجب می شوند پوستی زیبا، درخشان و بدون جوش داشته باشید:

  • از ترکاندن، کندن، خاراندن یا فشار دادن جوش های خود پرهیز کنید. این کارها موجب تحریک بیشتر و ایجاد زخم می شود.
  • با نوشیدن آب تصفیه شده و سالم، پوست خود را هیدراته نگه دارید. از مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین زیاد پرهیز کنید.
  • با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، منابع پروتئینیِ کم چربی و چربی های سالمی مانند آووکادو و مغزها، رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. از مصرف شکرهای تصفیه شده و غذاهای فراوری شده پرهیز کنید.
  • به خود زمانی را برای استراحت و آرامش بدهید. استرس و خستگی می تواند موجب بروز جوش شود.
  • روبالشی و حولهٔ خود را به طور مرتب عوض کنید.
  • از دست زدن به صورت تان پرهیز کنید، زیرا می تواند موجب آلوده شدن پوست به باکتری ها شود.
  • موهایتان را به طور مرتب بشویید؛ به ویژه اگر موهای چربی دارید. سعی کنید موهایتان را از صورت تان کنار بزنید تا با پوست صورت تان تماس نداشته باشد.
  • اگر از مواد آرایشی استفاده می کنید، می توانید از محصولات فاقد چربی با برچسب غیرکومدون زا (non-comedogenic) یا غیرآکنه زا (non-acnegenic) استفاده کنید. حتما پیش از رفتن به رخت خواب، آرایش خود را کاملا بشویید.
  • همیشه پیش از مصرف داروهایی که بدون نسخه قابل خریداری هستند، با پزشک خود مشورت کنید. چون ممکن است مصرف بعضی از مواد تشکیل دهندهٔ موجود در محصولات مراقبت از پوست رایج، مانند سالیسیلیک اسید (salicylic acid) و ویتامین A در دوران بارداری بی خطر نباشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
ویدیو/ 10 اختراع دوران باستان با ظاهر متفاوت امروزی/ آپدیت ورژن جدید از اختراعات بشر اولیه
استایل کردن مونا نیکی همسر علیرضا نیکبخت با دامن بلند جین و کت کوتاه/ خانوم های خاص توی تابستون اینطوری تیپ میزنن +عکس
جشن تولد عاشقانه ی یاسمن فرمانی و همسرش علی قلی زاده دو لژیونر فوتبالی در کنار هم / وایب تم نارنجی با بادکنک ها هلیومی برا تولد فوق العاده ست
ویدیو/ روایت شنیدنی استاد فرشچیان از اتفاقاتی که منجر به خلق اثر بی‌نظیر تابلوی عصر عاشورا شد
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان