نحوه ی استفاده ی صحیح از کوله پشتی کوهنوردی

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه ی استفاده ی صحیح از کوله پشتی کوهنوردی
یکی از فاکتورهای بسیار مهم به هنگام بستن کوله‌ پشتی میزان باری که قرار است در کوله قرار دهید و نوع برنامه‌ و سفری که در پیش رو دارید نیز حائز اهمیت است،

نوع سفر خود را بشناسید :

اگر قصد دارید برای تعطیلات به ساحل بروید و یا کنار خانواده ی خود جمع شوید ، خیلی راحت می توانید وسایل خود را در کیفی بریزید و مشکلی هم از بابت دسترسی به آن ها نداشته باشید . اما اگر قصد شما کوهنوردی است ، مسئله کمی پیچیده تر می شود . در کوهنوردی ، شما کوله پشتی خود را برای ساعت ها ، روزها و یا حتی هفته ها روی دوش خود حمل می کنید ، پس تعادل و راحتی ، امری ضروری هستند . علاوه بر این، جمع آوری و جا دادن درست تجهیزات در داخل کوله پشتی، می تواند ایمنی شما را تضمین کند . در مسیر های سخت و ناهموار کوهنوردی ، یک کوله پشتی که درست جمع آوری شده است ، به شما کمک می کند تا تعادل خود را افزایش دهید و از سقوط و لیز خوردن شما نیز، جلوگیری می کند .

جیب های مختلف در کوله پشتی من به چه دردی می خورند ؟

با این که کوله پشتی ها از نظر طراحی و یا شرکت سازنده ، ممکن است کمی با هم فرق داشته باشند ، اما اکثر کوله پشتی ها ، دارای امکانات مشترکی هستند که به شما کمک می کنند تا تجهیزات خود را به شکل صحیح در داخل آن ، سازماندهی کنید . بعضی از این امکانات از تقسیم درست وزن در داخل کوله پشتی برای تعادل و همچنین دسترسی سریع تر به تجهیزات تا طراحی جیب های بیشتر را شامل می شوند که کمک بسزایی در صعود و استفاده ی کاربردی از کوله پشتی شما دارد .

” مغـــــز ” کوله پشتی :

درست شنیده اید . ما بالاترین قسمت کوله پشتی را که معمولا با یک زیپ باز و بسته می شود و با گنجایشی زیاد ، به محلی سریع برای دسترسی به تجهیزات تبدیل شده است را ،” مغز کوله پشتی ” می نامیم . این قسمت، بهترین مکان برای جاسازی فشرده است . معمولا خوراکی ها ، تجهیزات جهت یابی و هد لامپ ها را در این محل قرار می دهند . با استفاده ی صحیح از این قسمت کوله پشتی خود ، نه تنها زمان توقف شما کمتر می شود ، بلکه دسترسی راحت و بهتری نسبت به خوراکی های خود در کوله پشتی دارید .

کیسه های جلویی :

چه چیزی بدتر از جا دادن کت های بارانی خیس خود کنار دیگر تجهیزات است ؟ جواب این سوال را در ” بارندگی های شدید ” جستجو کنید . شما می توانید خیلی راحت با استفاده از کیسه های جلویی در کوله پشتی خود ، این مشکلات را رفع کنید .کیسه های جلویی ، گاها به نام ” کیسه های کانگورو ” نیز شناخته می شوند . این کیسه ها که حالت کشسانی نیز دارند به شما اجازه می دهند تا سریعا به آیتم هایی که در آن جا داده اید، دسترسی پیدا کنید . بعضی کوله پشتی ها ، ممکن است آن را با یک جیب زیپ دار عوض کرده باشند ، در هر دو حالت ، این قسمت را مثل جیب های مخصوص بارانی خود در نظر بگیرید . از جاسازی تجهیزات سنگین در آن به شدت خودداری کنید زیرا ممکن است تعادل شما را در مسیر، کاهش دهد .

جیب های کمربند :

جیب های کمربند نیز یکی دیگر از قسمت های کوله پشتی می باشند که می توانید داخل آن ،از آیتم هایی که استفاده ی مکرر دارید ( مثل خوراکی های کوچک و نرم کننده لب ) بهره بجویید . یکی از مزیت آن ها این است که برای دسترسی به داخل ، نیازی به درآوردن کوله پشتی خود ندارید .

جیب های مخصوص بطری آب:

شاید واضح ترین و پراستفاده ترین قسمت کوله پشتی ها، جیب های مخصوص آب باشند که در دو طرف کوله پشتی شما تعبیه شده اند . بطری های مایعات خود را در این قسمت جا دهید تا دسترسی آسان تری به آن ها داشته باشید .

نکات مهم

هدف از تنظیم، انتقال صحیح وزن بار به بدن شما است. به نحوی که حدود ۸۰٪ از وزن بار به روی پایین کمر و قسمت لگن منتقل شود و شانه های کوهنورد بیشتر نقش کنترل تعادل بار را داشته باشند. قبل از تنظیم کوله، آنرا با وزنی بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم پر کنید و بعد به سراغ مراحل تنظیم بروید. البته توصیه می شود هنگام بلند کردن کوله پشتی به جای کمر، زانو ها خم شوند و این در مورد برداشتن تمامی اشیا با هر مقدار وزنی صدق میکند.

برای تنظیم صحیح کوله پشتی و به اصطلاح فیت شدن آن روی بدن به روش زیر عمل کنید:

۱- ابتدا تمامی بند شانه و کمربند کوله را شل کنید. کوله را روی دوش قرار دهید، شانه ها را بالا بیاندازید تا کوله پشتی بالاتر قرار بگیرد، حال کمربند کوله پشتی را روی استخوان لگن خود تنظیم کنید و کمر بند کوله را سفت ببندید.

۲- بند شانه را با کشیدن رو به پایین سفت ببندید تا کوله به شما نزدیک شود.تسمه های شانه کوله پشتی باید طوری تنظیم شود که کوله از ناحیه آخرین مهره کمری که به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد پائین تر نیامده و شانه ها را در حالت عادی نگهدارد و گردن و شانه ها را آزار ندهد.

تمایل شانه ها به طرف جلو به جا ماندن آثار بند کوله ها و ایجاد قرمزی روی پوست افراد و افت کوله به سمت پائین از استاندارد نبودن کوله پشتی است.تسمه های کوله پشتی باید بطور متقارن تنظیم شده باشد عدم تقارن دو تسمه موجب بر هم خوردن تعادل بدن می شود.بهتراست از کوله پشتی هایی که دارای بند شانه با حداقل عرض پنج سانتی متر است استفاده کنید. بند نازک کوله پشتی به رگ های عصبی و خونی آسیب وارد کرده و احتمال ایجاد دردهای عصبی مزمن و ناراحتی های پوستی را افزایش می دهد.

۳- در پشت گردنتان، جایی که بندهای شانه به پشت کوله پشتی متصل می شوند توجه کنید. این قسمت باید در قسمت صاف بین دو کتف کمر شما قرار بگیرد. چنانچه محل آن درست نیست و این قسمت برای کوله پشتی شما قابل تنظیم است باید کوله پشتی را در آورید و محل آنرا در کوله پشتی خود تغییر دهید. این قسمت تنها برای کوله پشتی هایی عموما با حجم ۵۰ لیتر به بالا قابل تنظیم است و برای کوله های سبک تر نیازی به این تنظیم نیست و معمولا قابل تنظیم نیز نیستند.

۴- در کوله های بزرگ ، بندی به نام بند کوله کشی وجود دارد. این بند از بالای کوله با یک زاویه ۴۵ درجه روی شانه کوهنورد آمده است. در زمان کوله کشی و سنگین بودن کوله می توان با کشیدن این دو بند ، کوله پشتی را به بدن نزدیک تر نگاه داشت و به بدن در تحمل وزن کوله کمک کرد. این بند در کوله های کوچک وجود ندارد چون نیازی هم ندارند. در کوله های کوچک تر بندی که در ابتدای بند شانه ها و کمی عقب تر از شانه کوهنورد قرار دارد را با بند کوله کشی اشتباه نگیرید و در حین حرکت آنرا نکشید بلکه این بند را تا انتها سفت کنید تا کوله کمترین فاصله را تا بدن شما داشته باشد.

چی رو کجا بزاریم؟

معمولا در کوله پشتی ، یک سری وسایل جای خاص دارند تا دسترسی به آن ها راحت باشد اما به خاطر داشته باشید که بسته به نوع فعالیت شما این چینش می تواند متفاوت باشد .بادگیر و یا پانچو را در قسمت بالایی کوله قرار می دهند تا به هنگام بارش باران یا برف ، به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت .جی پی اس ، نقشه ، قطب نما و … نیز در محلی خشک، در زیپ خای خارجی و بر روی کوله قرار می دهند .همچنین مخزن سوخت را همیشه خارج از کوله بگذارید و بطری آب را دم دست و در قسمت های مشخص شده در راست و یا چپ کوله قرار دهید .علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است، چادر و زیرانداز را نیز به زیر کوله متصل کنید و وسایلی مانند عینک آفتابی ، قطب نما ، قمقمه آب و نقشه را که در طول روز به آن ها زیاد احتیاج پیدا می کنید را نیز جلوی دست قرار دهید. حتی می توانید از یک کیف کمری نیز استفاده کنید .استاندارد انتخاب کردن کوله پشتی خیلی مهم است، زرا شما هر قدر هم که کوله خود را سبک ببندید، باز هم باعث خستگی و آسیب می شود. بنابراین از فروشگاه های مطمئن، کوله ای مناسب و استاندارد را خریداری نمایید اما فراموش نکنید حتی همان کوله ی استاندارد را نیز باید درست بر روی دوش انداخت تا وزن وسایل ، به طور مناسب بر روی شانه ، کمر و لگن پخش شود .

بعد از آنکه کوله را پر کردید، بندهای کمر و شانه را شل کنید، کوله را به دوش بیاندازید و تسمه کمری کوله را درست بر روی استخوان لگن بسته و محکم کنید. حال بندهای شانه را از دو طرف با 2 دست گرفته و به صورت هماهنگ و موازی تنگ کرده ، تا حدی که درست روی شانه قرار بگیرند . سپس به بند تنظیم ارتفاع کوله می رسیم که معمولا در کوله هایی با حجم بالا دیده می شود ، آن را نیز همین طوری تنظیم کنید که کوله مستقیم و صاف بر روی بدن شما قرار بگیرد و درعین حال با گردن و ستون فقرات زاویه ای مناسب داشته باشد و در انتها بند سینه را ببندید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان