نحوه جوجه کشی عروس هلندی

  دوشنبه، 29 شهریور 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه جوجه کشی عروس هلندی
آموزش جوجه کشی عروس هلندی به عنوان یکی از روش های راحت و بدون دردسر برای کسب درآمد مورد توجه قرار می گیرد. این پرنده زیبایی بی نظیری دارد و به همین علت پرورش آن به عنوان منبع کسب درآمد ارزشمند است. با ما همراه باشید تا روش های جوجه کشی عروس هلندی را بررسی کنیم.

پرورش و نگهداری طوطی هلندی کاری بسیار سرگرم کننده و لذت بخش است و از آنجا که عروس هنلدی بسیار انسان دوست و مقاوم در برابر بیماری است، بنابراین پرورش و جوجه کشی از آن بسیار آسان تر از سایر پرنده ها خواهد بود. همچنین این پرنده بسیار بازیگوش بوده و باعث میشود تا در طول روز سرگرم بازیگوشی او شوید.

اصولا جوجه کشی از عروس هلندی به روش طبیعی صورت می گیرد. چون پرنده ها به تخم گذاری و خوابیدن روی تخم ها علاقه دارند و برای جوجه های خود والدین خوبی هستند، اما روش دوم که استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد، بسیار با صرفه تر و بهینه تر خواهد بود که در ادامه هر دو روش طبیعی و مصنوعی توضیح داده خواهد شد. پس با ما باشید تا آموزش جوجه کشی عروس هلندی را برای شما آموزش دهیم.

جوجه کشی از عروس هلندی را چگونه شروع کنیم؟

برای شروع جوجه کشی عروس هلندی ابندا باید از رسیدن بلوغ عروس هلندی اطمینان حاصل کرده و یک جفت پرنده سالم، قوی و سازگار با یکدیگر خریداری کنید تا بدون هیچ گونه دردسری با یکدیگر جفت گیری کرده و عروس ماده اقدام به تولید تخم نطفه دار بنماید. هنگام خرید باید به سن کاکاتیل ها ( عروس هلندی ها ) توجه کنید، حداقل سن جفت گیری آنها 2 سالگی است. اگر عروس هلندی ها را از زمان جوجگی پرورش داده اید و از سن دقیق آنها خبر دارید بنابراین باید تا زمان 2 سالگی آنها صبر کنید تا تخم هایی نطفه دار تولید کنند، هر چند در سن 10 ماهگی و 1 سالگی نیز قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود اما تخم تولید شده بدون نطفه خواهد بود. اگر تصمیم به خرید عروس هلندی دارید باید آنهایی را که در سن 15 الی 16 ماهگی و یا دو سالگی هستند را خریداری کنید تا بدون هیچ مشکلی به جفت گیری و تولید تخم نطفه دار بپردازند. به عنوان یک نکنه ، در مورد موضوع داشتن عروس هلندی سخنگو نیز ، آموزش از سن پایین صورت میگیرد.

نکات مهم هنگام خرید عروس هلندی

اگر جزو کسانی هستید که تاکنون عروس هلندی نداشته اید و قصد خرید یک جفت از آنها را دارید که بتوانید از آنها جوجه کشی کنید، بهتر است نکات زیر را هنگام خرید رعایت کنید تا در هنگام شروع جوجه کشی و حین جوجه کشی با مشکل روبرو نشوید.

  • قبل از شروع جوجه کشی عروس بدانید که ، هنگام خرید حتما به خود پرورش دهنده مراجعه کنید تا هنگام خرید به شما تخفیف داده شود و از بین انبوهی از پرنده ها هر کدام که سالم و جوان تر است را انتخاب کنید.
  • خرید خود را حتما حضوری انجام دهید، بنابراین هیچ گاه اینترنتی خرید نکرده و یا پرنده را ندیده سفارش ندهید.
  • وضعیت سلامت جوجه ها را از نزدیک ببینید، بدن تیز و چابک ، زیبا و تمیز، خوش اشتها و دارای پرهایی صاف و چشمانی براق از نشانه های عروس هلندی سالم است، بنابراین اگر پرنده انتخابی خمار یا گوشه گیر باشد، باید به سلامت او شک کنید.
  • به وضعیت بهداشتی مغازه توجه کنید، اگر بر کف قفس و کف زمین فضولات زیادی ریخته باشد و پرورش دهنده به وضعیت بهداشت سالن توجه نکند، احتمال بروز بیماری در پرنده ها در آینده بسیار بالا خواهد بود. چرا که فضولات عامل گسترش بیماری های زیادی می باشد.
  • به وضعیت تغذیه ای پرنده ها توجه کنید، آنها باید از جیره غذایی کاملی برخوردار باشند تا سریعا رشد کنند و بدنشان در برابر بیماری ها مقاومت زیادی را از خود نشان دهد. کمبود هرگونه ویتامین و یا ماده معدنی باعث بروز بیماری های خاصی در پرنده ها خواهد شد، هر چند که سالم به نظر برسند اما در آینده این بیماری ها بروز خواهند کرد.
  • وضعیت سلامت سایر پرنده ها را در نظر بگیرید، اگر پرنده های اطراف عروس هلندی مورد نظر شما دچار بیماری شده باشند، احتمال اینکه عروس هلندی شما نیز در آینده دچار بیماری شود، بسیار بالا خواهد بود.
  • به فضولات عروس هلندی مورد نظر توجه کنید، فضله آبکی نشان از بیماری پرنده است. پرنده های سالم در حالت عادی فضله ای خشک دارند.
  • به وضعیت تنفسی عروس هلندی مورد نظر توجه کنید، اگر پرنده هنگام نفس کشیدن خس خس می کند و یا با دهان نیمه باز نفس می کشد و مدام عطسه می کند، حتما بیمار است و از خرید آن خودداری کنید.

جوجه کشی عروس هلندی به صورت طبیعی

در روش جوجه کشی طبیعی نیاز به انتخاب جفت مناسب عروس هلندی دارید. نژاد انتخابی جفت عروس هلندی باید از پرهای آراسته، ناخن و پاهای سالم، هیکل درشت و بدن کشیده برخوردار باشد و به خوبی غذا بخورد. همچنین برای نتیجه بخشی جفت گیری عروس هلندی باید یک جفت با عمر یک و نیم سال را انتخاب کنید.

عروس هلندی

نکات مهم جوجه کشی عروس هلندی به صورت طبیعی

  • در روش طبیعی باید تغذیه عروس هلندی در ایام جفت گیری مورد توجه قرار بگیرد. برای تغذیه این پرندگان از کافیشه، ارزن، سفیده تخم مرغ رنده شده، تخم آفتابگردان، تخم کتان، گندم پخته شده، شاهدانه، جعفری، جوانه گندم، جعفری، گشنیز، سبزی های خرد شده و... استفاده کنید.
  • برای جوجه کشی طبیعی عروس هلندی قفس مناسب با ابعاد 100*60*50 را انتخاب کنید. این نوع قفس شرایط راحتی برای پرندگان به وجود می آورد.
  • محیط مناسب برای پرورش طبیعی عروس هلندی می تواند پارکینگ یا راه پله باشد. به شرطی که محدوده از وضعیت نور، گرمای مناسب و آرامش محیطی برخوردار باشد.
  • جوجه کشی عروس هلندی 18 تا 22 روز زمان می برد. این زمان بعد از بارداری و تخم گذاری عروس هلندی مادر شروع می شود. در روش طبیعی عروس هلندی مادر بر روی تخم ها قرار می گیرد و پروسه رشد جنین داخل تخم را با گرما و رطوبت دهی تکمیل می کند.

جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه برای افرادی مناسب است که شرایط طبیعی برای پرورش عروس هلندی را ندارند. دستگاه جوجه کشی نقش عروس هلندی مادر را برای تخم ها ایفا می کند. در واقع این دستگاه برای شبیه سازی رطوبت و گرمای مورد نیاز به تخم نطفه دار مورد استفاده قرار می گیرد. این شبیه سازی با کنترل و تنظیم رطوبت و گرما به کمک سنسورها انجام می شود.دستگاه جوجه کشی عروس هلندی مجهز به سیستم چرخش اتومات است و شرایط برای چرخش تخم را فراهم می کند. با عملکرد تهویه دستگاه نیز کلیه عوامل مزاحم و ناراحت کننده همچون دی اکسید کربن، گازهای سمی و... از محیط دور می شود.

موارد مورد نیاز برای جوجه کشی عروس هلندی با دستگاه

  • جوجه کشی با دستگاه به 18 تا 20 روز زمان و 58 تا 63 درصد رطوبت نیاز دارد.
  • دمای دستگاه در بازه زمانی رشد جنین تخم ها(زمان ستر)، بر روی 37.5 و در زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم(هچر) بر روی 37.2 درجه سانتی گراد تنظیم می شود.
  • برای جلوگیری از چسبیدن جنین به لایه تخم هر چند وقت یکبار چرخش لازم بر روی تخم ها اعمال می گردد. عمل چرخش تخم ها در روزهای پایانی جوجه کشی عروس هلندی متوقف می شود.

جوجه کشی عروس هلندی در فصول مختلف سال

برای موفقیت در جوجه کشی عروس هلندی باید اطلاعات کافی و لازم را درباره خصوصیات و زمان جفت گیری این پرنده داشته باشید.فصل تابستان زمان استراحت عروس هلندی است. به همین علت پرورش عروس هلندی در فصل تابستان توصیه نمی شود. فصل بهار مناسب ترین و بهترین زمان برای جفت گیری برای این پرنده است. در فصول سرد نیز باید تهویه هوا، گرما و دمای مناسب، رطوبت محیطی و... را برای تخم ها و پرنده های جفت شده مورد توجه قرار دهید.

هر جفت عروس هلندی در طی یک سال قادر به دوبار تولید مثل است. بنابراین تولید مثل بیشتر از دوبار در سال، شانس تولید جوجه های سالم را پایین می آورد.در طی این دوران بهتر است شرایط محیطی مناسب را مدنظر قرار دهید. عروس هلندی به بوی نامطبوع، سروصدا، گازهای سمی، سرما و گرمای بالا و... حساسیت دارد.

توجه داشته باشید که با بهره مندی از آموزش جوجه کشی عروس هلندی می توانید به یک منبع درآمد بسیار بالا در تمام ایام سال دست پیدا کنید. ضمن اینکه برای شروع این کار، فضای اختصاصی شما در روزهای اول می تواند یک قوطی تکثیر برابر با 15 سانتی متر عرض و 24 سانتی متر طول در محیط هایی نظیر پارکینگ، منزل و... باشد.

دما و رطوبت جوجه کشی عروس هلندی

دمای مناسب برای مراحل ستر تخم ها 37/5 درجه سانتی گراد است. در زمان هچر تخم ها ( هچر به معنی زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم می باشد) این دما باید حدود 37/2 درجه سانتی گراد باشد. رطوبت مناسب برای جوجه کشی عروس هلندی بین 58 تا 63 درصد است.

سالن تکثیر و جوجه کشی عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی آسان است و حتی می توان آن ها را در قفس تکثیر کرد. پس نباید برای انتخاب سالن تکثیر و جوجه کشی عروس هلندی به خود سخت بگیرید. اگر جوجه کشی عروس هلندی را به صورت طبیعی می خواهید انجام دهید، بهتر است از قفس های بزرگ برای این کار استفاده کنید. آزادی عروس هلندی و نگهداری عروس هلندی در پاسیو، باعث شادابی پرنده می شود اما در فصل جفت گیری، بهتر است پرنده را به مکانی دنج و آرام ببرید. برای جوجه کشی طبیعی عروس هلندی می توانید از قوطی های تکثیر با طول 24 و عرض 15 سانتی متر هم استفاده کنید. قوطی های تکثیر را می توانید از فروشگاه های پرنده فروشی خریداری کنید.

اگر برای جوجه کشی عروس هلندی از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید، فضای 20 متری هم برای این کار کافی است. بعد از تبدیل شدن تخم ها به جوجه های عروس هلندی نباید زیاد گرم یا سرد باشد، زیرا در این صورت، جوجه ها اذیت خواهند شد.برای جوجه کشی عروس هلندی از فضاهای کوچک شروع به کار کنید. هر زمان که درآمدتان خوب شد و در این کار پیشرفت کردید، می توانید اقدام به تهیه سالنی بزرگ و با امکانات مناسب کنید.

در این نوشته با نکات مهم برای جوجه کشی عروس هلندی آشنا شدید و دانستید که این کار، یکی از روش های عالی برای درآمد زایی است. جوجه کشی عروس هلندی از جمله روش های عالی برای درآمد زایی در منزل است و از جمله روش های کار آفرینی در منزل به شمار می رود که هم به صورت طبیعی و هم با کمک ماشین جوجه کشی امکان پذیر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (472 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (322 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (196 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (121 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (124 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (85 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس