نحوه پاک کردن لکه های مختلف از روی سرامیک و کاشی

  دوشنبه، 17 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه پاک کردن لکه های مختلف از روی سرامیک و کاشی
روش های مختلفی برای پاک کردن لکه های کاشی و سرامیک وجود دارند که ما امروز می خواهیم آنها را به شما ارائه دهیم تا منزل درخشنده تر و تمیزتری داشته باشید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی کار سختی نیست و نیاز به دانش خاصی ندارد. با اینکه اکثر ما ترجیح می دهیم از انجام آن شانه خالی کنیم؛ بهتر است به خاطر داشته باشیم تمیز بودن آن تاثیر شگرفی بر تمام فضای خانه دارد و حس تمیزی و آرامش را در محیط جاری می کند.راه های زیادی برای تمیز کردن کاشی های سرامیکی وجود دارد. در این مطلب پاک کردن لکه های روی کاشی و سرامیک را فرا می گیرید.

لکه زدایی سرامیک

سرامیک منزل یکی از قسمت های منزل است که همواره باید تمیز گردد تا دچار لک و کثیفی نگردد زیرا عمیق شدن لکه ها بر روی سرامیک می تواند زدودن آن را دچار مشکل کند اگر برای شما هم تمیز کردن سرامیک مهم است می توانید با کارهای کاربردی برای همیشه از شر لکه ها خلاص شوید رفع لکه های سرامیک کار سختی نیست در ادامه مطلب قصد داریم این راهکارهای موثر را برای رفع آلودگی از سرامیک را به اشتراک بگذاریم.

ازبین بردن لکه های خون از روی سرامیک

برای پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول حاوی سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنید. به عنوان مثال ۱۰ میلی لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده را در نیم لیتر آب حل کنید. همچنین می توانید یک دستمال یا اسفنج را با پِراُکسید هیدروژن مرطوب کنید و آن قدر روی لکه بکشید تا پاک شود.

لکه‌زدایی سرامیک

ازبین بردن لکه ی قهوه، چای یا آب میوه از روی سرامیک

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن این لکه ها، سرامیک را با مایع ظرف شویی و آب داغ بشویید. لکه های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ میلی لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پِراُکسید هیدروژن تمیز کنید.

ازبین بردن لکه ی آدامس، قیر یا موم از روی سرامیک

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و آن را روی لکه های چسبناک روی سرامیک قرار دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایداریِ لکه را امتحان کنید. احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حدامکان لکه را بتراشید و با تینر، باقیِ لکه را پاک کنید.

ازبین بردن لکه ی چربی از روی سرامیک

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، می توانید دستمالی را به نوشابه آغشته کنید و به صورت دورانی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید.اگر نوشابه ندارید می توانید از شوینده هایی که ساییدگی ایجاد نمی کند استفاده کنید.

پاک کردن جوهر از روی سرامیک

جوهر یا لکه های خشک را باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیدکننده آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهید.دستمالِ آغشته شده به محلول سفیدکننده را برای مدت زمان طولانی روی سرامیک قرار ندهید. شاید الکلِ درون محلول، سبب تجمع نمکِ موجود در سفید کننده بر روی سرامیک شود.

از بین بردن لکه ی لاک از روی سرامیک

لکه های کوچک لاک را می توانید با با استفاده از لاک پاک کن ازبین ببرید. درصورتی که لکه باقی ماند، می توانید از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنید. پارچه ای را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن، لکه را پاک کنید. همچنین می توانید برای این کار از پِراُکسید هیدروژن هم استفاده کنید.برای تهیه محلول سفیدکننده و آب می توانید ۱۰ میلی لیتر (۲ قاشق غذاخوری) سفیدکننده و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنید.

از بین بردن لکه های رنگی از روی سرامیک

برای ازبین بردن لکه های رنگی می توانید از رنگ بَر استفاده کنید. قبل از اینکه لکه های رنگی را از روی سرامیک پاک کنید، آن را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ بَر استفاده کنید. با استفاده از قلم مو رنگ بَر را روی لکه بزنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه می توانید با حوله لکه را پاک کنید.برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمیِ موجود در رنگ بَر پنجره ها را باز بگذارید.

ازبین بردن لک سس از روی سرامیک

چند قاشق غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنید. دستمالی را به محلول آغشته کنید. با حرکات رفت و برگشتی لکه ی یُد را از روی سرامیک پاک کنید.

رفع لکه ی زنگار از روی سرامیک

استفاده از اجسام فلزی روی سطوح سرامیکی و سنگی (مانند پایه های فلزی میزها و…) می تواند به مرور باعث ایجاد لکه های زنگ زدگی شود که ازبین بردن آن ها بدون استفاده از شوینده های مخصوص میتواند کار دشوار و تا حدودی خطرناک باشد.میتوان این لکه هارا با استفاده از جوهر نمک از بین برد. به این صورت که جوهرنمک را روی سطح مورد نظر ریخته و با استفاده از فرچه مخصوص لکه را شست. اما استفاده از جوهر نمک به دلیل متصاعد کردن گاز های سمی میتواند موجب انسداد و یا سوختگی مجرای تنفسی شود بنابراین توصیه میشود که هنگام کار با جوهر نمک از دست کش و ماسک استفاده شود.

رفع لکه ی ملات و دوغاب از روی سرامیک

معمولا در ساختمان ها بعد از󠇎 اینکه عملیات سرامیک و موزاییک کاری انجام شد لکه هایی از دوغاب روی سطح سرامیک باقی میماند که برای از بین بردن این لکه ها میتوان از مواد شیمیایی مختلفی استفاده کرد .اما قبل استفاده از این مواد شیمیایی میتوان اقدامات زیر را نیز انجام داد:

  1. سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کنید و اجازه دهید که دوغاب کاملا خیس شود.
  2. دو قاشق غذا خوری از یک ماده شوینده را در آب گرم حل کنید و سپس این ترکیب را با یک دستمال روی دوغاب قرار دهید و اجازه دهید که محلول جذب شود.
  3. یک فرچه را به صورت دورانی روی دوغاب بکشید.
  4. در نهایت با یک دستمال اطراف لکه را خشک کنید.

پاک کردن لکه ها ی روغن و گریس از روی سرامیک

لکه های روغن و گریس ایجاد شده روی سطوح مختلف از جمله پارکینگ ها ، جزء لکه هایی هستند که اگر در زمان مناسب اقدام به پاک سازی آن ها نشود ، ثابت باقی می مانند و پاکسازی آن ها بسیار دشوار خواهد بود.برای پاک سازی آن ها میتوان از روش های متعددی استفاده کرد برای مثال میتوان جوش شیرین یا هر پودر جاذب دیگری را روی لکه ریخت و سپس با یک برس سفت لکه را تمیز کرد و یا از ترکیب یک ماده شوینده با آب، اقدام به تمیز کردن این لکه ها کرد.

پاک کردن لکه های کهنه و سخت از روی سرامیک

  • نیم فنجان فنجان (۱۱۷ میلی لیتر) سرکه سفید یا سرکه مخصوص تمیزکاری را با یک گالن ( ۳.۷ لیتر) آب گرم مخلوط کنید. بعد با استفاده از این محلول سرامیک ها را بشویید. اگر سرکه نداشته باشید می توانید از الکل استفاده کنید.
  • آب گرم را با مقدار مساوی پودر شستشو مخلوط کنید. پودر شستشو یک ماده تمیز کننده است که به شما کمک می کند سطوح سخت مانند کاشی های سرامیکی را تمیز کنید.
  • با استفاده از یک پارچه، مخلوط را روی لکه قرار دهید. اجازه دهید مخلوط به مدت پنج تا ده دقیقه بر روی لکه بماند. پارچه را برداشته و با یک قلم مو یا فرچه نرم روی لکه بکشید. در نهایت، محدوده لکه را با یک پارچه خیس تمیز کنید. اگر رنگ پس از یک بار شستشو باقی بماند، روند را تکرار کنید.

پاک کردن لکه های سخت آب از روی سرامیک

همه ما از تمیزکردن لکه هایی مثل جوهر، خون و رژلب واهمه داریم؛ اما آیا می دانستید که گاهی اوقات ممکن است تمیز کردن لکه آب نیز به سختی لکه های دیگر باشد؟ اگر جایی زندگی می کنید که سطح منیزیم و کلسیم آب زیاد است، ممکن است لکه های سختی را روی کاشی از خود به جای گذارد که از بین بردنشان خود معضل بزرگی است.

زمانی که روی لکه های رسوب شده معدنی پا گذاشته می شود، جرم و کثیفی پا را به خود جذب کرده و کثیف تر می شود. برای تمیز کردن آن تنها به یک رول دستمال کاغذی و سرکه سفید نیاز دارید.چند عدد دستمال کاغذی را مچاله و به سرکه سیب آغشته کنید. سپس دستمال را به مدت 8 ساعت روی لکه قرار دهید. زمانی که دستمال را برمی دارید، لکه باید از بین رفته باشد. در غیراین صورت دوباره همین مراحل را تکرار کنید.

هرگز سرکه سفید را روی کاشی مرمر یا کاشی سنگ طبیعی بدون تست استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به سنگ آسیب برساند. برای تست مقداری پنبه را به سرکه آغشته کرده و روی سطح مالیده و اجازه دهید چند ساعت روی سطح بماند. چنانچه تغییری روی فینیش سنگ احساس نکردید ادامه دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (245 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (114 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (48 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (40 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (35 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
استقبال مجلس از بانوی کابینه / تعهد فرزانه صادق به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن
تظاهرات چندهزار نفری در حمایت از غزه در شیکاگو
300 میلیون رهن، ماهی 5 میلیون اجاره برای یک سوئیت 30 متری در تهران!
ویدیویی از جذابیت آلن دلون، ستاره جهانی دهه های 80 و 90 میلادی، از اوج جوانی تا 88 سالگی، آخرین سال زندگی‌اش/ قالی کرمون که میگن ایشونن، گذر زمان رفته رفته جذابترش کرده
(ویدیو) ماجرای دعوای جنجالی حدیث میرامینی با مهسا طهماسبی و الهام شعبانی در نمایش «بی پایانی»
(عکس) سنگ تمام مونا نیکی برای همسرش علیرضا نیکبخت واحدی با چیز کیک خانگی خوشمزه و کنار استخر/ طعمش یه چیز دیگه اس
(تصاویر) پست تاثیر گذار و ناراحت کننده امین زندگانی، بازیگر سریال طوبی، برای آلن دلون
(ویدیو) چیدمان مثال‌زدنی پنت هاوس زیبای محمدرضا گلزار با شیک‌ترین رنگ مبلمان، فرش و روتختی/ میدونستین از نظر طراحان داخلی این رنگ یکی از باکلاس‌ترین‌هاست برای انتخاب مبلمان؟
(ویدئو) حرفهای تلخ بهرام افشاری در مورد پرستاری از پدرش و قضاوت های مردم / بچه طلاقم بهم میگفتن اگه معتاد نشه بقیه رو معتاد میکنه
(ویدیو) بازی میخکوب‌‌کننده‌ی مریلا زارعی در فیلمی که به خاطر آن سیمرغ گرفت/ بازیگری که که نه تنها با کلمات بلکه با صدا و نگاهش همگان را مبهوت خود میکند
(ویدیو) روایت تلخ مه‌ لقا می‌ نوش‌ زاد، بازیگر سریال "قطب شمال" از فوت پدر و مادرش به فاصله دو سال! / با عمویم زندگی می‌کنم و به خاطر من ازدواج نکرده
حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد!+عکس
(تصاویر) به نظر شما نقش عروس به کدامیک از بازیگران میاد؟/ نگاهی به بازیگران زن در نقش عروس/ از لیلا حاتمی تا الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی
فوت و فن خانه‌داری؛ چیکار کنیم یخ مرغ زود باز شود؟+ روش سریع و فوری باز کردن یخ مرغ
کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!