ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه پرورش و نگهداری لاک‌پشت گوش قرمز

  سه شنبه، 19 مرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری لاک‌پشت گوش قرمز
لاک‌پشت گوش‌قرمز با نام علمی Trachemys scripta نوعی لاک‌پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است که سبز رنگ بوده با لکه‌ها و نوارهای سیاه، همچنین لکه‌های قرمز پررنگ روی گوش‌ها وجود دارند. در این مطلب نکاتی را درباره نگهداری این حیوان ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.

لاک پشت های گوش قرمز یا به قول ایرانی ها لاک پشت سنگاپوری به دلیل اینکه بسیار آرام هستند و به لحاظ ظاهری زیبا و دوست داشتنی هستند ، مورد استقبال بسیاری از طرفداران نگهداری از خزنده ها به عنوان جانور خانگی قرار گرفته است .لاک پشت گوش قرمز با نام انگلیسی RED EARED SLIDER و نام علمی TRACHEMYS SCRIPTA ، در دو طرف سر خود دو خط پهن و قرمز رنگ دارند و به همین خاطر به آن ها لاک پشت گوش قرمز می گویند .

معرفی لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت گوش قرمز با نام علمی Trachemys scripta نوعی لاک پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است که سبز رنگ بوده با لکه ها و نوارهای سیاه، همچنین لکه های قرمز پررنگ روی گوش ها وجود دارند. زیر لاک زرد است و لکه های سیاه دارد. طول ماده ها در این گونه تا 300 میلی متر و نرها 200 میلی متراست. این لاک پشت در بیش از ۳۰ کشور دنیا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود.

لاک پشت گوش قرمز در برکه ها و رودهای با جریان آرام و پوشش گیاهی غنی در آمریکا ساکن است. از متداول ترین لاک پشت ها برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی است. در ایران گوش قرمز ها از کشور سنگاپور وارد می شوند. این خزندگان در بسیاری از فروشگاه های آکواریوم و حیوانات خانگی به فروش می رسند.لاک پشت گوش قرمز نیمه آبزی هستند که در طبیعت در مکان های آرام خنک و منابع آب گرم زندگی می کنند. آنها معمولاً در دریاچه ها، برکه ها، مرداب ها، نهرها، رودها و مکان های ساکت و آفتاب گیر یافت می شوند. شناگران ماهری هستند و گیاهان به عنوان اصلی ترین منابع غذایی آنها محسوب می شوند.

لاک پشت گوش قرمز بیشترین طرفدار را در بین حیوانات آکواریومی را دارد. تا زمانی که در سال 1998 تجارت آن متوقف شد، ماده ها در آمریکا از طبیعت گرفته می شدند تا تخم بگذارند و لاک پشت های تازه از تخم درآمده خیلی زود بعد از بیرون آمدن از تخم با معده خالی صادر می شدند و اغلب تا سه ماه هیچ چیز برای خوردن نداشتند. به این دلیل که حیواناتی که معده شان پر باشد، مدفوعشان باید تمیز شود.این مخلوقات کوچک به ارزانی در ظرفی کوچک با یک درخت کوچک نخل به مردمی بدون آگاهی فروخته می شدند. ظروف کوچک به هیچ سیستم تصفیه و گرمایی مجهز نبودند.

آن ظروف خانه ای بسیار کوچک برای این حیوانات کوچک فعال بود. بیشتر آن ها طی چند ماه می مردند و آنهایی که بیشتر زنده می ماندند به یک سازمان حفاظت حیوانات تحویل یا به یک برکه محلی یا گودال آب انداخته می شدند.در آنجا آنها به یک تهدید طبیعی تبدیل می شدند یا در سرما می مردند. در کشورهایی که لاک پشت آب شیرین اروپایی هنوز بومی است، لاک پشت گوش قرمز یک رقیب سرسخت برای آن خواهد بود.

لاک پشت گوش قرمز همانند لاک پشت های برکه ای خزری و اروپایی هم گوشت خوار و هم گیاه خوار است و 50درصد به غذاهای با منشأ پروتئینی مثل غذاهای گوشتی و 50درصد به غذاهای با منشأ گیاهی نیاز دارد ولی نیاز آن در بچگی باید نسبت غذاهای گوشتی بیشتر از غذاهای گیاهی باشد.در طبیعت از انواع ماهی ها، حشرات و غذاهای گیاهی تغذیه می کند. برای جلب توجه آنها به غذا خوردن می توانید از کرم قرمز یخ زده، میگوی خشک شده و میگوی یخ زده البته نه به عنوان غذای همیشگی استفاده کنید.

 لاک‌پشت‌ گوش‌قرمز

نکاتی برای خرید لاک پشت گوش قرمز

برای خرید لاک پشت گوش قرمز به نکاتی باید توجه کنید

  • اگر انگیزه ی شما،خرید یک لاکپشت برای سرگرمی باشد،بهتر است از تصمیم خود منصرف شوید. چرا که او باید بتواند عضوی از خانواده ی شما محسوب شود.
  • لاک پشت های گوش قرمز معمولا در سنین نوزادی فروخته می شوند و اگر مراقبت های لازم را ندانید خیلی زود خواهند مرد .
  • این لاکپشت باید از آکواریوم فروشی های معتبر خریداری شود تا احتمال بیماری لاکپشت بسیار پایین بیاید.باید تمامی ابراز لازم برای نگهداری لاکپشت را مهیا کنید.
  • اگر می خواهید لاکپشت را برای کودک خود بخرید،باز هم منصرف شوید چرا که این لاکپشت ناقل باکتری های بیماری "سالمونلا" است.

خصوصیات لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت گوش قرمز به لحاظ ظاهری داری خصوصیات زیر است :

  • دو طرفین سر لاک پشت گوش قرمز ، نواری پهن و قرمز رنگ وجود دارد .
  • شکم لاک پشت گوش قرمز ، به رنگ زرد است و لکه های سیاه دارد .
  • لاک آنها سبز رنگ با لکه ها و راه راه های سیاه رنگ است .
  • لاک پشت گوش قرمز چشمانی کاملا مشکی دارد .

شما برای نگهداری از لاک پشت قرمز در ابتدا باید سیستم های مورد نیاز زندگی او و همینطور اطلاعاتی در مورد تغدیه آنها کسب کنید تا بتوانید به راحتی از این خزنده ی زیبا مراقبت کنید

غذای لاک پشت گوش قرمز

غذا برای لاکپشت ها از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر در تغذیه ی آنها دقت کافی نشود از بین می روند .اکر افرادی که به عنوان فروشنده ی لاک پشت قرمز به شما این جانور خانگی را معرفی می کنند ممکن است به شما غذاهایی مثل کاهو ، سبزیجات و یا گوشت چرخی پخته شده را پیشنهاد کنند . کاملا درست است اما باید در نظر داشته باشید که اینگونه از لاک پشت ها بیشتر از همه به ویتامین های D ، ویتامین A و همینطوزز کلیسم و پروتئین فراوان نیاز دارند که باید در برنامه غذایی آنها به صورت مرتب گنجانده شود .شما می توانید در برنامه غذایی لاک پشت گوش قرمز خود کنسرو ماهی و یا ماهی خوراک بگنجانید .

به طور کلی لاک پشت گوش قرمز، هر غذایی که در اختیار این جاندار قرار بدهید را مصرف می کند. اما جهت حفظ سلامتی تغذیه تنها با پلیت مخصوص لاک پشت توصیه می شود. همچنین سبزیجات تازه و سبز رنگ، میگو فریز شده و یا میگو خشک، جیرجیرک و کرم سوپر ورم غذاهایی هستند که می توانند در رژیم غذایی این جاندار قرار بگیرند.

لاک پشت گوش قرمز موجودی همه چیز خوار است و ممکن است نان را بخورد. اما با توجه به این که بدن این جاندار آنزیم های مورد نیاز جهت تجزیه مواد غذایی ای همچون نان و لبنیات را ندارد، استفاده از این مواد غذایی در رژیم غذایی این جاندار به هیچ وجه صحیح نمی باشد.

غذای لوفاک

غذای خشک لوفاک یکی از غذاهای پر طرفدار میان لاک پشت های گوشت قرمز است . رنگ قهوه ای دارد و دانه دانه است و بوی ماهی می دهد . این غذا بی شباهت به غذای ماهی ها نیست اما بهتر است بدانید که 50 درصد پروتئین دارد .لوفاک ها دو گونه اند : لوفاک با رنگ روشن و رنگ تیره . تقاوت آنها در این است که لوفاک های روشن روی آب می مانند و تیره ها به زیر آب می روند .لوفاک ها چربی زیادی هم دارند که برای پیشگیری از چاق شدن لاک پشت باید در استفاده از آنها دقت کافی داشته باشید

غذای بچه لاک پشت گوش قرمز

برای بچه لاک پشت ها بهتر است از غذای آماده pellets استفاده نمود . برای لاک پشت های نوزاد مقدار پلت ۳ تا ۴ عدد یک روز در میان استفاده شود .لاکپشت ها در سنین پایین، به خوردن غذا های دارای پروتئین بالا علاقه بیشتری نشان می دهد و کمتر غذا های گیاهی مصرف می کند.

نکات مهم در مورد غذای لاک پشت گوش قرمز

نکات مهمی که باید در مورد تغدیه لاک پشت گوش قرمز بدانید :

  • کاهو غذای مورد علاقه لاکپشتها است که هم ارزان است هم در دسترس اما نباید در مصرف ان زیاده روی کرد .
  • سبزیجات را برای لاک پشت های بالاتر از ۱ سال باید مصرف نمود
  • برای لاک پشتهای بزرگتر از یک سال باید از پلت و سبزیجات به طور یک روز درمیان استفاده شود.
  • همچنین مصرف میوه جات یکبار در ماه برای رژیم غذای لاک پشت سودمند است.
  • پلت برای لاک پشت های بالغ به اندازه سر لاک پشت بدون در نظر گرفتن گردن بصورت یک روز در میان است .
  • لاکپشت های گوش قرمز همیشه به غذا خوردن علاقه نشان می دهند که همین مسئله باعث چاقی آن ها می شود. احتیاط کنید .
  • عدم تحرک و وجود چین های اضافه در قسمت پا ها هنگام رفتن به درون لاک از نشانه های چاقی لاکپشت گوش قرمز هستند.
  • علت غذا نخوردن لاکپشت گوش قرمز می تواند نشان دهنده ی بیماری باشد.

اگر لاک پشت شما پرخوری میکند ، سریعا از این امر جلوگیری کنید و باید رژیم غذایی متنوعی را برای آن در نظر بگیرید ، همچنین به طور منظم طول و وزن لاک پشت را اندازه بگیرید.

تجهیزات برای نگهداری لاک پشت گوش قرمز

شما پس از اینکه لاک پشت گوش قرمز خریدید باید تمامی تجهیزات و وسایلی که برای نگهداری از او نیاز دارید را تهیه کنید .شما برای نگهداری و مراقبت از این جانور خانگی باید محیطی به شکل تراریوم برای او فراهم کنید . لاک پشت گوش قرمز هم به محیط آبی و هم به محیط خشک نیاز دارد .لاکپشت برای غذا خوردن و شنا کردن به محیط آبی می آید و برای خشک شدن و آفتاب گرفتن به محیط خشک می آید.محیط آبی باید از آب شیرین بدون کلر پر شده باشد .محیط خشک را می توان به کمک مقداری شن،قلوه سنگ و هر چیز خشکی درست کرد.البته توجه کنید که مواد سازنده ی محیط خشک نباید طوری باشند که به لاک وی آسیب وارد گرداند.

وسایل مورد نیاز برای فضای آبی لاک پشت گوش قرمز

  • تانک آب
  • دماسنج
  • منبع نور
  • دستگاه تصفیه
  • بخاری

شما برای تامین دمای مناسب و مورد نیاز در محل آبی لاک پشت نیاز به دماسنج دارید که دمای مورد نیاز را مرتب کنترل کنید .دمای آب ، میان 24 و 5/25 درجه ی سلسیوس (سانتی گراد) باشد.در دما های پایین 17 درجه نیز لاکپشت غذا نمی خورد یا خیلی کم می خورد.محیط خشک باید دارای دمایی میان 32 تا 35 درجه ی سلسیوس باشد.لازم به یاد آوری است که گوش قرمز خود را برای خشک کردن و گرم شدن چندین بار به خشکی می رساند.

لاک پشت گوش قرمز برای گرم شدن به منبع نوری مناسب نیاز دارد که می توانید از چراغ های هالوژنی و یا دو لامپ مهتابی استفاده کنید . این لامپ ها را به طرف خشکی قرار دهید .در ضمن نور خورشید نمی تواند نیاز لاکپشت را از پشت شیشه بر طرف سازد.در صورتی منبع نور لاکپشت را تأمین نکنید،لاکپشت شما به بیماری مبتلا خواهد شد.برای محیط آبی باید از بخاری مناسب و آکواریومی استفاده کنید تا آبی که لاک پشت در آن آب تنی می کند گرمای مناسب داشته باشد . توجه داشته باشید پس از قرار دادن بخاری در آب 15 دقیقه صبر کنید تا بخاری درجه حرارت واقعی آب را نشان دهد.سپس بخاری را بین 20 تا 34 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

تشخیص سن لاک پشت گوش قرمز

تا حدودی از روی اندازه می توان سن لاک پشت را تشخیص داد ولی گاهی به دلیل تغذیه نامناسب ممکن است لاک پشت ها رشد کم داشته یا به دلیل تغذیه زیاد، رشد بیش از حد داشته باشند. قطر لاک نوزادان تازه از تخم خارج شده به طور میانگین 5/2 سانتی متر است. لاک پشت های گوش قرمز یک ساله ها معمولاً به طور تقریبی 5 تا 5/8 سانتی متر طول دارند. وقتی طول نرهای یک ساله به حدود 10 سانتی متر رسید، به طور طبیعی از نظر جنسی بالغ می شوند و ماده های یک ساله با طول حدود 5/12 سانتی متر از لحاظ جنسی بالغ خواهند بود. طول نهایی لاک در لاک پشت های بالغ نر حدود 8/17 تا 8/22 سانتی متر و در ماده های بالغ 25 تا 5/30 سانتی متر است. ‏تعیین جنسیت لاک پشت های مختلف متفاوت است به طوری که در لاک پشت گوش قرمز پس از سن دو یا سه سالگی می توان از پنجه های پای جلویی متوجه شد. به این ترتیب که در نرها بلندتر از ماده ها است. همچنین زیر لاک نرها تقعر کمتری دارد.

جفت گیری و تولیدمثل لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت های گوش قرمز پس از زمستان به سرعت جفت گیری می کنند اما اغلب این کار را بعد از تعویض آب انجام می دهند.نر، گردن ماده را گاز می گیرد طوری که ممکن است زخمی شود. لاک پشت های گوش قرمز در یک ساحل ماسه ای شنی که با شیشه پوشیده شده است تخم ریزی می کنند. تخم ها از اسفند تا اردیبهشت در یک یا سه دوره در ظرف یک ماه گذاشته می شوند. در حدود 10 تخم (4 تا 20 تخم) گذاشته می شود و گاهی اوقات تخم گذاری پس از این که بستر جعبه تخم گذاری به طورکلی شن مرطوب تعویض شد صورت می گیرد. تخم ها بعد از 65 تا 105 روز در دمای 28 تا 30 درجه سانتی گراد باز می شوند. بچه لاک پشت ها، لاکی با طول دو سانتی متر دارند اما به سرعت بزرگ می شوند. همان غذایی را که لاک پشت های بالغ می خورند را باید به بچه لاک پشت ها بدهید اما کک آبی، توبیفکس و دیگر موجودات آبزی را بهتر می خورند. لاک پشت های جوان احتیاج زیادی به کلسیم و ویتامین D دارند. اگر می توانید لاک پشت های جوان را در خارج زیر آفتاب قرار دهید اما مواظب باشید که سایبان داشته باشند

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (284 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (108 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (86 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (63 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (56 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (55 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (44 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (35 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده