نحوه پرورش و نگهداری لاک‌پشت گوش قرمز

  سه شنبه، 19 مرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری لاک‌پشت گوش قرمز
لاک‌پشت گوش‌قرمز با نام علمی Trachemys scripta نوعی لاک‌پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است که سبز رنگ بوده با لکه‌ها و نوارهای سیاه، همچنین لکه‌های قرمز پررنگ روی گوش‌ها وجود دارند. در این مطلب نکاتی را درباره نگهداری این حیوان ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.

لاک پشت های گوش قرمز یا به قول ایرانی ها لاک پشت سنگاپوری به دلیل اینکه بسیار آرام هستند و به لحاظ ظاهری زیبا و دوست داشتنی هستند ، مورد استقبال بسیاری از طرفداران نگهداری از خزنده ها به عنوان جانور خانگی قرار گرفته است .لاک پشت گوش قرمز با نام انگلیسی RED EARED SLIDER و نام علمی TRACHEMYS SCRIPTA ، در دو طرف سر خود دو خط پهن و قرمز رنگ دارند و به همین خاطر به آن ها لاک پشت گوش قرمز می گویند .

معرفی لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت گوش قرمز با نام علمی Trachemys scripta نوعی لاک پشت آب شیرین بومی جنوب ایالات متحده آمریکا و شمال مکزیک است که سبز رنگ بوده با لکه ها و نوارهای سیاه، همچنین لکه های قرمز پررنگ روی گوش ها وجود دارند. زیر لاک زرد است و لکه های سیاه دارد. طول ماده ها در این گونه تا 300 میلی متر و نرها 200 میلی متراست. این لاک پشت در بیش از ۳۰ کشور دنیا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود.

لاک پشت گوش قرمز در برکه ها و رودهای با جریان آرام و پوشش گیاهی غنی در آمریکا ساکن است. از متداول ترین لاک پشت ها برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی است. در ایران گوش قرمز ها از کشور سنگاپور وارد می شوند. این خزندگان در بسیاری از فروشگاه های آکواریوم و حیوانات خانگی به فروش می رسند.لاک پشت گوش قرمز نیمه آبزی هستند که در طبیعت در مکان های آرام خنک و منابع آب گرم زندگی می کنند. آنها معمولاً در دریاچه ها، برکه ها، مرداب ها، نهرها، رودها و مکان های ساکت و آفتاب گیر یافت می شوند. شناگران ماهری هستند و گیاهان به عنوان اصلی ترین منابع غذایی آنها محسوب می شوند.

لاک پشت گوش قرمز بیشترین طرفدار را در بین حیوانات آکواریومی را دارد. تا زمانی که در سال 1998 تجارت آن متوقف شد، ماده ها در آمریکا از طبیعت گرفته می شدند تا تخم بگذارند و لاک پشت های تازه از تخم درآمده خیلی زود بعد از بیرون آمدن از تخم با معده خالی صادر می شدند و اغلب تا سه ماه هیچ چیز برای خوردن نداشتند. به این دلیل که حیواناتی که معده شان پر باشد، مدفوعشان باید تمیز شود.این مخلوقات کوچک به ارزانی در ظرفی کوچک با یک درخت کوچک نخل به مردمی بدون آگاهی فروخته می شدند. ظروف کوچک به هیچ سیستم تصفیه و گرمایی مجهز نبودند.

آن ظروف خانه ای بسیار کوچک برای این حیوانات کوچک فعال بود. بیشتر آن ها طی چند ماه می مردند و آنهایی که بیشتر زنده می ماندند به یک سازمان حفاظت حیوانات تحویل یا به یک برکه محلی یا گودال آب انداخته می شدند.در آنجا آنها به یک تهدید طبیعی تبدیل می شدند یا در سرما می مردند. در کشورهایی که لاک پشت آب شیرین اروپایی هنوز بومی است، لاک پشت گوش قرمز یک رقیب سرسخت برای آن خواهد بود.

لاک پشت گوش قرمز همانند لاک پشت های برکه ای خزری و اروپایی هم گوشت خوار و هم گیاه خوار است و 50درصد به غذاهای با منشأ پروتئینی مثل غذاهای گوشتی و 50درصد به غذاهای با منشأ گیاهی نیاز دارد ولی نیاز آن در بچگی باید نسبت غذاهای گوشتی بیشتر از غذاهای گیاهی باشد.در طبیعت از انواع ماهی ها، حشرات و غذاهای گیاهی تغذیه می کند. برای جلب توجه آنها به غذا خوردن می توانید از کرم قرمز یخ زده، میگوی خشک شده و میگوی یخ زده البته نه به عنوان غذای همیشگی استفاده کنید.

 لاک‌پشت‌ گوش‌قرمز

نکاتی برای خرید لاک پشت گوش قرمز

برای خرید لاک پشت گوش قرمز به نکاتی باید توجه کنید

  • اگر انگیزه ی شما،خرید یک لاکپشت برای سرگرمی باشد،بهتر است از تصمیم خود منصرف شوید. چرا که او باید بتواند عضوی از خانواده ی شما محسوب شود.
  • لاک پشت های گوش قرمز معمولا در سنین نوزادی فروخته می شوند و اگر مراقبت های لازم را ندانید خیلی زود خواهند مرد .
  • این لاکپشت باید از آکواریوم فروشی های معتبر خریداری شود تا احتمال بیماری لاکپشت بسیار پایین بیاید.باید تمامی ابراز لازم برای نگهداری لاکپشت را مهیا کنید.
  • اگر می خواهید لاکپشت را برای کودک خود بخرید،باز هم منصرف شوید چرا که این لاکپشت ناقل باکتری های بیماری "سالمونلا" است.

خصوصیات لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت گوش قرمز به لحاظ ظاهری داری خصوصیات زیر است :

  • دو طرفین سر لاک پشت گوش قرمز ، نواری پهن و قرمز رنگ وجود دارد .
  • شکم لاک پشت گوش قرمز ، به رنگ زرد است و لکه های سیاه دارد .
  • لاک آنها سبز رنگ با لکه ها و راه راه های سیاه رنگ است .
  • لاک پشت گوش قرمز چشمانی کاملا مشکی دارد .

شما برای نگهداری از لاک پشت قرمز در ابتدا باید سیستم های مورد نیاز زندگی او و همینطور اطلاعاتی در مورد تغدیه آنها کسب کنید تا بتوانید به راحتی از این خزنده ی زیبا مراقبت کنید

غذای لاک پشت گوش قرمز

غذا برای لاکپشت ها از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر در تغذیه ی آنها دقت کافی نشود از بین می روند .اکر افرادی که به عنوان فروشنده ی لاک پشت قرمز به شما این جانور خانگی را معرفی می کنند ممکن است به شما غذاهایی مثل کاهو ، سبزیجات و یا گوشت چرخی پخته شده را پیشنهاد کنند . کاملا درست است اما باید در نظر داشته باشید که اینگونه از لاک پشت ها بیشتر از همه به ویتامین های D ، ویتامین A و همینطوزز کلیسم و پروتئین فراوان نیاز دارند که باید در برنامه غذایی آنها به صورت مرتب گنجانده شود .شما می توانید در برنامه غذایی لاک پشت گوش قرمز خود کنسرو ماهی و یا ماهی خوراک بگنجانید .

به طور کلی لاک پشت گوش قرمز، هر غذایی که در اختیار این جاندار قرار بدهید را مصرف می کند. اما جهت حفظ سلامتی تغذیه تنها با پلیت مخصوص لاک پشت توصیه می شود. همچنین سبزیجات تازه و سبز رنگ، میگو فریز شده و یا میگو خشک، جیرجیرک و کرم سوپر ورم غذاهایی هستند که می توانند در رژیم غذایی این جاندار قرار بگیرند.

لاک پشت گوش قرمز موجودی همه چیز خوار است و ممکن است نان را بخورد. اما با توجه به این که بدن این جاندار آنزیم های مورد نیاز جهت تجزیه مواد غذایی ای همچون نان و لبنیات را ندارد، استفاده از این مواد غذایی در رژیم غذایی این جاندار به هیچ وجه صحیح نمی باشد.

غذای لوفاک

غذای خشک لوفاک یکی از غذاهای پر طرفدار میان لاک پشت های گوشت قرمز است . رنگ قهوه ای دارد و دانه دانه است و بوی ماهی می دهد . این غذا بی شباهت به غذای ماهی ها نیست اما بهتر است بدانید که 50 درصد پروتئین دارد .لوفاک ها دو گونه اند : لوفاک با رنگ روشن و رنگ تیره . تقاوت آنها در این است که لوفاک های روشن روی آب می مانند و تیره ها به زیر آب می روند .لوفاک ها چربی زیادی هم دارند که برای پیشگیری از چاق شدن لاک پشت باید در استفاده از آنها دقت کافی داشته باشید

غذای بچه لاک پشت گوش قرمز

برای بچه لاک پشت ها بهتر است از غذای آماده pellets استفاده نمود . برای لاک پشت های نوزاد مقدار پلت ۳ تا ۴ عدد یک روز در میان استفاده شود .لاکپشت ها در سنین پایین، به خوردن غذا های دارای پروتئین بالا علاقه بیشتری نشان می دهد و کمتر غذا های گیاهی مصرف می کند.

نکات مهم در مورد غذای لاک پشت گوش قرمز

نکات مهمی که باید در مورد تغدیه لاک پشت گوش قرمز بدانید :

  • کاهو غذای مورد علاقه لاکپشتها است که هم ارزان است هم در دسترس اما نباید در مصرف ان زیاده روی کرد .
  • سبزیجات را برای لاک پشت های بالاتر از ۱ سال باید مصرف نمود
  • برای لاک پشتهای بزرگتر از یک سال باید از پلت و سبزیجات به طور یک روز درمیان استفاده شود.
  • همچنین مصرف میوه جات یکبار در ماه برای رژیم غذای لاک پشت سودمند است.
  • پلت برای لاک پشت های بالغ به اندازه سر لاک پشت بدون در نظر گرفتن گردن بصورت یک روز در میان است .
  • لاکپشت های گوش قرمز همیشه به غذا خوردن علاقه نشان می دهند که همین مسئله باعث چاقی آن ها می شود. احتیاط کنید .
  • عدم تحرک و وجود چین های اضافه در قسمت پا ها هنگام رفتن به درون لاک از نشانه های چاقی لاکپشت گوش قرمز هستند.
  • علت غذا نخوردن لاکپشت گوش قرمز می تواند نشان دهنده ی بیماری باشد.

اگر لاک پشت شما پرخوری میکند ، سریعا از این امر جلوگیری کنید و باید رژیم غذایی متنوعی را برای آن در نظر بگیرید ، همچنین به طور منظم طول و وزن لاک پشت را اندازه بگیرید.

تجهیزات برای نگهداری لاک پشت گوش قرمز

شما پس از اینکه لاک پشت گوش قرمز خریدید باید تمامی تجهیزات و وسایلی که برای نگهداری از او نیاز دارید را تهیه کنید .شما برای نگهداری و مراقبت از این جانور خانگی باید محیطی به شکل تراریوم برای او فراهم کنید . لاک پشت گوش قرمز هم به محیط آبی و هم به محیط خشک نیاز دارد .لاکپشت برای غذا خوردن و شنا کردن به محیط آبی می آید و برای خشک شدن و آفتاب گرفتن به محیط خشک می آید.محیط آبی باید از آب شیرین بدون کلر پر شده باشد .محیط خشک را می توان به کمک مقداری شن،قلوه سنگ و هر چیز خشکی درست کرد.البته توجه کنید که مواد سازنده ی محیط خشک نباید طوری باشند که به لاک وی آسیب وارد گرداند.

وسایل مورد نیاز برای فضای آبی لاک پشت گوش قرمز

  • تانک آب
  • دماسنج
  • منبع نور
  • دستگاه تصفیه
  • بخاری

شما برای تامین دمای مناسب و مورد نیاز در محل آبی لاک پشت نیاز به دماسنج دارید که دمای مورد نیاز را مرتب کنترل کنید .دمای آب ، میان 24 و 5/25 درجه ی سلسیوس (سانتی گراد) باشد.در دما های پایین 17 درجه نیز لاکپشت غذا نمی خورد یا خیلی کم می خورد.محیط خشک باید دارای دمایی میان 32 تا 35 درجه ی سلسیوس باشد.لازم به یاد آوری است که گوش قرمز خود را برای خشک کردن و گرم شدن چندین بار به خشکی می رساند.

لاک پشت گوش قرمز برای گرم شدن به منبع نوری مناسب نیاز دارد که می توانید از چراغ های هالوژنی و یا دو لامپ مهتابی استفاده کنید . این لامپ ها را به طرف خشکی قرار دهید .در ضمن نور خورشید نمی تواند نیاز لاکپشت را از پشت شیشه بر طرف سازد.در صورتی منبع نور لاکپشت را تأمین نکنید،لاکپشت شما به بیماری مبتلا خواهد شد.برای محیط آبی باید از بخاری مناسب و آکواریومی استفاده کنید تا آبی که لاک پشت در آن آب تنی می کند گرمای مناسب داشته باشد . توجه داشته باشید پس از قرار دادن بخاری در آب 15 دقیقه صبر کنید تا بخاری درجه حرارت واقعی آب را نشان دهد.سپس بخاری را بین 20 تا 34 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

تشخیص سن لاک پشت گوش قرمز

تا حدودی از روی اندازه می توان سن لاک پشت را تشخیص داد ولی گاهی به دلیل تغذیه نامناسب ممکن است لاک پشت ها رشد کم داشته یا به دلیل تغذیه زیاد، رشد بیش از حد داشته باشند. قطر لاک نوزادان تازه از تخم خارج شده به طور میانگین 5/2 سانتی متر است. لاک پشت های گوش قرمز یک ساله ها معمولاً به طور تقریبی 5 تا 5/8 سانتی متر طول دارند. وقتی طول نرهای یک ساله به حدود 10 سانتی متر رسید، به طور طبیعی از نظر جنسی بالغ می شوند و ماده های یک ساله با طول حدود 5/12 سانتی متر از لحاظ جنسی بالغ خواهند بود. طول نهایی لاک در لاک پشت های بالغ نر حدود 8/17 تا 8/22 سانتی متر و در ماده های بالغ 25 تا 5/30 سانتی متر است. ‏تعیین جنسیت لاک پشت های مختلف متفاوت است به طوری که در لاک پشت گوش قرمز پس از سن دو یا سه سالگی می توان از پنجه های پای جلویی متوجه شد. به این ترتیب که در نرها بلندتر از ماده ها است. همچنین زیر لاک نرها تقعر کمتری دارد.

جفت گیری و تولیدمثل لاک پشت گوش قرمز

لاک پشت های گوش قرمز پس از زمستان به سرعت جفت گیری می کنند اما اغلب این کار را بعد از تعویض آب انجام می دهند.نر، گردن ماده را گاز می گیرد طوری که ممکن است زخمی شود. لاک پشت های گوش قرمز در یک ساحل ماسه ای شنی که با شیشه پوشیده شده است تخم ریزی می کنند. تخم ها از اسفند تا اردیبهشت در یک یا سه دوره در ظرف یک ماه گذاشته می شوند. در حدود 10 تخم (4 تا 20 تخم) گذاشته می شود و گاهی اوقات تخم گذاری پس از این که بستر جعبه تخم گذاری به طورکلی شن مرطوب تعویض شد صورت می گیرد. تخم ها بعد از 65 تا 105 روز در دمای 28 تا 30 درجه سانتی گراد باز می شوند. بچه لاک پشت ها، لاکی با طول دو سانتی متر دارند اما به سرعت بزرگ می شوند. همان غذایی را که لاک پشت های بالغ می خورند را باید به بچه لاک پشت ها بدهید اما کک آبی، توبیفکس و دیگر موجودات آبزی را بهتر می خورند. لاک پشت های جوان احتیاج زیادی به کلسیم و ویتامین D دارند. اگر می توانید لاک پشت های جوان را در خارج زیر آفتاب قرار دهید اما مواظب باشید که سایبان داشته باشند


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (475 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (322 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (208 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (164 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (122 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس