نحوه صحیح واکس زدن کفش چرم

  یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه صحیح واکس زدن کفش چرم
واکس زدن کفش نه تنها باعث بهبود ظاهر و شیک تر کفش می شود، بلکه دوام آن را هم افزایش می دهد. این کار ممکن است در ابتدا برایتان دشوار به نظر برسد، خصوصاً اگر تابه حال انجام نداده باشید. اما به محض شروع کار، متوجه سادگی آن خواهیدشد. پس هیچ جای نگرانی نیست! با ما همراه باشید.
کفش های تمیز و مرتب از لوازم ضروری هر فرد شیک پوش است و لازمه داشتن چنین کفش های واکس زدن آن است. برای این که کفش های شما همیشه تمیز و براق باشد باید بتوانید واکس زدن را خودتان انجام دهید. اگر این کار درست و اصولی انجام نشود نتیجه مطلوبی هم نخواهد داشت و لازم است رموز این کار را به خوبی بدانید. برخلاف تصور شما تنها یک راه برای واکس زدن وجود ندارد و در این مقاله سه راه ساده و موثر را برای این کار به شما آموزش خواهیم داد.

انواع واکس کفش

لازم است بدانید که چه نوع کفشی را می خواهید واکس بزنید. انتخاب برای واکس زدن کفش به جنس آن بستگی دارد. گرچه بیشتر کفش ها قابل واکس زدن هستند، اما مراقب برخی جنس ها مثل جیر باشید. واکس کفش به سه دسته تقسیم می شود:

  1. مایع
  2. کرمی
  3. جامد

معمولاً واکس مایع کارگشا است، اما گاهی واکس های جامد یا کرمی، انتخاب های مناسب تری هستند.

واکس پوتین

گرچه می توانید از واکس کفش های معمولی هم برای پوتین استفاده کنید، اما گاهی آنها نیاز به واکس های مخصوصی دارند. پوتین ها در مقایسه با کفش های معمولی، معمولاً از چرم های سخت تری ساخته می شوند. این بدان معنی است که ممکن است یک واکس کفش معمولی برای یک پوتین به میزان کافی قوی و مطلوب نباشد. حین واکس زدن پوتین، توجه خود را بیشتر روی پنجه بگذارید. زیرا بیشترین آسیب به این ناحیه وارد می شود.

کرم کفش

کرم کفش اندکی با واکس متفاوت است. کاربرد آن بیشتر در کفش های چرمی نرم است که ممکن است واکس اندکی برای آن ها قوی باشد. نحوه ی استفاده و تاثیر کرم، کاملاً همانند واکس است و به علاوه خاصیت ضدآب هم دارد.

واکس کفش مومی

زنبورها به صورت طبیعی و روزانه از خود موم تراوش می کنند و درواقع از آن برای ساختن کندو استفاده می کنند. یک مزیت واکس مومی، ضدآب بودن آن است. پس اگر در مناطق پرباران زندگی می کنید، گزینه ی مناسبی برای شماست.

حقایقی درباره ی واکس موم

  • سالیان سال موم از عسل متداول تر بود.
  • شمع های مومی از شمع های معمولی درخشان تر و بادوام تر هستند.
  • دمای ذوب موم بالاتر از ۶۵ درجه ی سانتیگراد است.
  • یک منبع سوخت کاملاً طبیعی است.
  • یکی از بهترین مواد پرکننده ی دندان در قدیم بوده و باستان شناسان این گونه دندان ها را در کاوش های خود یافته اند.

نحوه صحیح واکس زدن کفش چرم

بعد از آماد کردن وسائل مورد نیاز، در گوشه ای از خانه چندین روزنامه باطله یا زیراندازه پهن کنید تا از کثیف شدن کف زمین و پخش شدن خُرده واکس ها به اطراف جلوگیری کنید. حال به سراغ چگونگی واکس زدن کفش چرم می رویم:

مرحله اول: درآوردن بَند کفش را در آورید

برای جلوگیری از واکسی شدن بَندها، آن ها را از کفش جدا کنید.

مرحله دوم: داخل کفش را پُر از کاغذ کنید

داخل کفش را پُر از کاغذ باطله کنید، این کار به شما سطحی محکم برای واکس زدن ارائه می دهد.

مرحله سوم: گرد و غبار روی کفش را تمیز کنید

برای از بین بردن گرد و غبار و کثیفی از برس سفت استفاده کنید. همچنین می توانید از برس و آب جوش برای تمیز کردن فضاهای ریز استفاده کنید. سپس می توانید با یک دستمل تمیز سطح کلی کفش را تمیز کنید.

مرحله چهارم: کفش را به واکس آغشته کنید

پارچه تمیزی را در دست بگیرید و آن را روی واکس سنتی بمالید، سپس با حرکت های دایره ای، پارچه آغشته به واکس را روی قسمت های مختلف کفش اعمال کنید. سعی کنید واکس را بر روی تمام قسمت های کفش بمالید.

مرحله پنجم: پارچه نرم را روی کفش بکشید

با استفاده از پارچه نرم و انجام حرکت های طولی (رفت و برگشتی) واکسِ روی کفش را پخش کنید تا کاملاً جذب چرم شود. این کار ممکن است ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول انجامد، ولی به براق شدن اولیه کفش کمک می کند. این مرحله را تا جایی انجام دهید که هیچ گونه واکسی روی کفش نماند. سپس اجازه دهید تا حدود ۱۰ دقیقه واکس چرم خشک شود.

مرحه ششم: کفش را آغشته به قطرات آب کنید

از انگشت خود استفاده کنید و در قسمت های مختلف کفش یک قطره آب اضافه کنید. اب باید به مقدار کمی استفاده شود، هدف تنها براق کردن بیشتر کفش چرمی است.

مرحله هفتم: پارچه تمیز را روی کفش بکشید

بعد از آنکه قطرات آب را روی کفش اعمال شد، با یک پارچه تمیز و انجام حرکت های دایره ای شروع به پخش کردن آب در تمامی سطوح کفش کنید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید کفش ها کاملاً خشک شوند، سپس بَندهای کفش را سر جای خود بیاندازید. اکنون کفشی تمیز و براق در اختیار دارید.

روش واکس زدن با آتش

کفش ها را تمیز کنید:

مانند روش های قبل عمل کنید و هرگونه آلودگی و واکس را از کفش ها پاک کنید. به کمک چند قطره الکل می توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

واکس را با فندک آتش بزنید:

قسمت جذاب ماجرا اینجا شروع می شود. در قوطی واکس را باز کنید و آن را برعکس بگیرید، فندک را روش کنید و زیر آن بگیرید تا آتش بگیرد. فورا آن را برگردانید تا قطرات ذوب شده روی زمین نریزد. چند ثانبه صبر کنید تا واکس بسوزد سپس در آن را بگذارید تا شعله خاموش شود. در را بردارید، خواهید دید که واکس نرم و خمیری شده است. در این روش خیلی احتیاط کنید چون خطر سوختگی و آتش سوزی وجود دارد و بهتر است دستکش بپوشید.

واکس آب شده را روی کفش بزنید:

یک دستمال مرطوب بردارید و دور دست خود بپیچید و داخل واکس ذوب شده بزنید سپس با حرکات دورانی روی کفش بزنید. هیچ نقطه ای را فراموش نکنید.

چند لایه نازک از واکس را روی کفش بمالید:

بسته به نوع کفش ممکن است به چند لایه دیگر از واکس نیاز داشته باشید و فراموش نکنید چند لایه نازک بهتر از یک لایه ضخیم است و حتما باید قبل از زدن لایه بعدی صبر کنید تا لایه قبلی خشک شود که نیاز به حوصله و صبر دارد.

با یک سشوار یا فندک به سطح کفش گرما دهید:

این مرحله اختیاری است اما به براق شدن بیشتر کفش کمک می کند. توجه کنید که شعله نباید مستقیما به سطح کفش بخورد بلکه باید گرمای آن تنها واکس را ذوب کند. شعله را روی یک نقطه نگیرید و روی همه قسمت ها حرکت دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا واکس خشک شود.

لایه نهایی واکس را بزنید:

حال نوبت به واکس زدن نهایی می رسد. مانند روش هایی که قبلا گفته شد عمل کنید و واکس بزنید و در نهایت با یک دستمال کفش خود را جلا دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان