نحوه شارژ کردن خودروهای هیبریدی

  شنبه، 23 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه شارژ کردن خودروهای هیبریدی
شارژ ماشین هیبریدی یکی از مسائلی است که کاربرانی که از این خودرو با تکنولوژی جدید استفاده می کنند، با آن مواجه هستند. خودرو های هیبرید یک نمونه از خودروهای برقی به حساب می آیند که در واقع به منظور کمک به محیط زیست و کاهش آلایندگی ها تولید شده است.در این مطلب شما را با نحوه شارژ کردن خودرهای هیبریدی آشنا میکنیم.

امروزه "حمل و نقل" بخشی جدایی نشدنی از زندگی بشر بوده و از منظر انرژی حدود 20 درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده کربن دی اکسید، حدود 30 درصد از میزان انتشار این آلاینده را به خود اختصاص داده است؛ از این رو مناسب است برای ایجاد یک زیست بوم پایدار در موضوع حمل و نقل در دنیا نگاه ویژه ای صورت گیرد. با توجه به نقش عمده خودروها در این بخش، فناوری های بسیار متنوعی برای بهبود عملکرد آن ها از منظر انرژی، اقتصاد و محیط زیست ارائه شده است. مهم ترین فناوری ارائه شده در این زمینه انواع خودروهای الکتریکی (xEV) است.در خودروهای الکتریکی به دلیل جایگزینی موتور های احتراق داخلی با موتورهای الکتریکی، می توان از مزایایی چون کاهش حجم و وزن موتور، افزایش شتاب، بهبود راندمان تبدیل انرژی، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیرات و نگه داری، عدم مصرف انرژی در زمان آماده به کار، کاهش آلودگی صوتی و ... بهره گرفت. همچنین در زمان ترمزگیری، با بهره گیری از موتورهای الکتریکی به عنوان مولد انرژی، می توان در سیکل های رانندگی شهری بهبود چشم گیری در کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده ها داشت.
در خودرو های برقی از انرژی الکتریکی که در باتری ذخیره شده است، به عنوان یک سوخت پاک بهره گرفته می شود. منبع تولید انرژی الکتریکی می تواند از منابع تجدیدپذیر (و یا با استفاده از نیروگاه های متداول با بهره گیری از سوخت به نسبت پاک گاز) تامین شود. لذا نه تنها میزان انتشار آلاینده ها کاهش می یابد، بلکه محل انتشار آن ها نیز از درون شهرها به بیرون منتقل شده و سبب کاهش آثار شدید زیست محیطی و رفع چالش اساسی کلان شهرها در بحث آلودگی هوا می شود.

انواع خودروی هیبریدی

  1. خودروی هیبریدی عادی
  2. خودروی هیبریدی اتصالی (Plugin)
  3. خودروهای تمام الکتریکی

دسته اول که خودروهای هیبریدی معمولی هستند شباهت بسیار زیادی به ماشین های عادی بنزینی دارند با این تفاوت که دارای 2 موتور هستند یکی بنزینی و دیگری الکتریکی. این نوع خودروی هیبریدی نیز نیاز به بنزین دارند و تنها مزیت آنها مصرف کمتر سوخت در مسافت های طولانی است.تویوتا پریویس و هوندا اینسایت دو نمونه از خودروهای هیبریدی عادی هستند.

دسته دوم، خودروهای هیبریدی "پلاگین" شباهت بسیار زیادی به خودروهای تمام الکتریکی دارند. انرژی اولیه آنها از باطری ماشین الکتریکی که برای آن تعبیه شده است، تامین می گردد و پس از دشارژ باتری خودرو ، از انرژی بنزین استفاده می کند.

و اما خودروهای تمام الکتریکی ; همانطور که از اسمش پیداست تنها با انرژی الکتریکی شارژ می شود و موتور بنزینی ندارد بنابراین اگر وسط جاده شارژ باطری ماشین تمام شود ، ماشین از حرکت می ایستد . این نوع خودرو حتما باید در جایگاه های مخصوص شارژ شوند که در ایران تعداد کمی از آنها موجود است.خودروهای تمام الکتریکی (برقی) با یکبار شارژ حدود 250کیلومتر را طی می کنند.

شارژ کردن خودروی هیبریدی

چگونه ماشین هیبریدی را شارژ کنیم ؟

همان گونه که مطلع هستید ماشین های هیبریدی در کشورهای مختلف عرضه شده اند که هم اکنون این اتومبیل ها را در کشور خود با برندهای مختلف شاهد هستیم. اما به دلیل تعداد کم این اتومبیل ها نسبت به اتومبیل های بنزینی، هنوز ایستگاه های شارژ عمومی برای این دسته از اتومبیل ها هنوز ساخته نشده است. با این وجود اگر شما یک اتومبیل هیبریدی دارید، باید همیشه شارژر را همراه خود داشته باشید ( در صورت ممکن ) و یا قبل از خارج شدن از خانه، آنرا بصورت کامل شارژ کنید.شارژ اتومبیل های هیبریدی کار اسانی می باشد چرا که در ابتدا شما نیاز به شارژر متناسب با اتومبیل و همچنین میزان ولتاژ دریافتی خانه خود دارید که باید توسط خودتان یا برای اطمینان بیشتر توسط نیرو برقکار وصل شود و سپس با استفاده از شارژر و باز کردن درب جایگاه شارژ باتری اتومبیل ( مراجعه به دفترچه ماشین ) شروع به شارژ کردن اتومبیل هیبریدی خود کنید.اما شارژر اتومبیل های هیبریدی بطور کلی به 3 سطح تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشند؛

1- سطح یک ( ولتاژ 120 ولت )

ساده ترین راه برای شارژ یک ماشین برقی استفاده از پریزهای برق استاندارد شهری می باشد و به همین دلیل اکثر اتومبیل های هیبریدی دارای شارژر سطح یک هستند و گرچه روند خیلی سریع نیست، اما ارزان ترین روش برای شارژ باتری می باشد. با این وجود اگر شما می خواهید با استفاده از شارژرهای سطح یک ماشین هیبریدی خود را شارژ کنید، باید با یک سری از نکات آشنا شوید که عبارتند از؛

  • با استفاده از شارژر سطح یک،یک باتری خالی می تواند بطور متوسط در طی 16 الی 20 ساعت فول شارژ شود.
  • شارژر سطح یک، مناسب ترین شارژر برای اتومبیل های هیبریدی می باشد که می توانید آنرا به هر نقطه از شهر وصل کنید.

2- سطح دو ( ولتاژ 240 ولت )

با استفاده از شارژر سطح دو، مدت زمان شارژ نسبت به شارژر سطح یک نصف خواهد شد و بی شک راه حل مناسب برای شارژر نگه داشتن اتومبیل شما خواهد بود. اما بزرگترین مشکلی که وجود دارد عدم دسترسی به پریزهای 240 ولت و نادر بودن آنها می باشد. اما از آنجایی که در کشور ما معمولا برق سطح شهری 220 ولت می باشد، این شارژرها طبیعتا پاسخگو نیاز شما نخواهند بود و در صورت استفاده می تواند به سیستم برق کشی ساختمان شما آسیب بزند.از این رو اگر شما تمایل به استفاده از این نوع شارژرها دارید، می توانید از سازمان های مربوطه درخواست برق بیشتری دهید تا با استفاده از سیم ها و کابل های قدرتمند که به خانه شما متصل خواهند شد، بتوانید از این شارژر استفاده کنید. با این حال اگر قصد استفاده از این شارژرها را دارید باید با نکات زیر آشنا باشید؛

  • با استفاده از شارژرهای سطح دو، ماشین هیبریدی شما در طی 8 ساعت می تواند فول شارژ شود که بهترین روش برای شارژ اتومبیل هیبریدی در خانه می باشد.
  • شارژؤهای سطح دو در اتومبیل شما وجود ندارد و اگر شما قصد استفاده از این شارژرها را دارید باید از فروشگاه های مربوطه خریداری کنید و سپس یک برقکار آن را نصب کند.

3- سطح سه ( 480 ولت )

برخی از ایستگاه های شارژ ماشین های هیبریدی که در کشورهای خاصی در حال استفاده هستند، مجهز به شارژر سطح 3 که برای کار نیاز به 480 ولت برق دارد، می باشند که جالب است بدانید با استفاده از این شارژرها، می توانید ظرف مدت 30 دقیقه باتری را از صفر تا 100 پر کنید!! این واقعا خارق العاده می باشد که در آینده ای نه چندان دور در تمام سطح جهان نصب شوند، می توانیم از آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی رهایی یابیم. با این وجود اگر قصد استفاده از این سطح شارژر دارید، باید با نکات زیر آشنا شوید؛

  • کتابچه راهنما اتومبیل خود را مطالعه کنید تا متوجه شوید که آیا اتومبیل شما قادر به تحمل این میزان ولتاژ است یا خیر و سپس می توانید از آن استفاده کنید.
  • اگر به دنبال شارژ سریع اتومبیل خود هستید، باید به دنبال سارژر سطح 3 یا 480 ولت باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (367 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (344 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (299 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (257 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (227 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (201 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (195 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (108 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (88 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (79 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (70 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (65 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
یلدا قشقایی: اولین سیلی عمرم را در سریال طوبی زدم/ میگفتند مراقب لهجه ات باش...+عکس
ناگفته های جالب خانم بالا زن 95 ساله و صیغه‌ای شاه قاجار؛ از مراسم عقد و عروسی تا اضافه شدن به حرمسرای ناصرالدین شاه+عکس
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور