ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه شستن پرده های توری و حریر

  دوشنبه، 18 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه شستن پرده های توری و حریر
روش شستن پرده های توری و حریر از اهمیت زیادی برخوردار است و ترفندهای خاص خود را دارد .در این مطلب بهترین روش شستن پرده توری را همراه با چند نکته مهم در این‌باره ارائه داده‌ایم.

همانطور که می دانید پرده یکی از لوازمی که است که در دکوراسیون زیبایی خاصی به خانه می دهد ، از طرفی قیمت نسبتا بالایی دارد پس برای حفظ آن باید تلاش کرد. پرده های کثیف و غبار گرفته هرچند وقت یکبار نیاز به شستشو دارند.گاهی نیز نوع دوخت پرده ها باعث می شود که میکروب ها در قسمت های خاصی از پرده ها لانه گزینی کنند که باید هنگام شست و شو به این قسمت ها توجه ویژه ای کنید. مثلا پرده هایی که به صورت پلیسه دوخته می شوند، زیر لایه های چنین آنها معمولا محل اجتماع میکروب هاست.سخت ترین بخش کار نظافت و ترفندهای شستن و سفید کردن پرده های تور و حریر است با توجه به هزینه نسبتا بالای خشکشویی برای پرده بهترین کار این است که این بخش را مطالعه کنید و هنر خودتان را نشان دهید! با ما همراه باشید.

شستن پرده توری با دست

  1. ابتدا پرده های توری را از قلاب خارج کرده و و آن را روی یک صندلی یا میز پهن کنید.
  2. یک سطل آب گرم با یک شوینده ملایم درست کنید و یک یا دو قاشق آمونیاک به آن اضافه کنید. حال پرده را داخل این سطل بگذارید و اجازه دهید که مواد ترکیب شده به همه قسمت های پرده برسد.
  3. حال بعد از 10 تا 15 دقیقه پرده را در آورده و آن را زیر شیر آب به مدت چند دقیقه نگه دارید. بیش از حد با خشونت پرده را چنگ نزنید زیرا ممکن است باعث پاره شدنش شوید.
  4. پرده توری را بین دو حوله قرار دهید و به آرامی آب اضافی آن را بگیرید.
  5. حال پرده را روی طناب مقابل آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

شستن پرده توری با ماشین لباسشویی

  1. بعد از شستن با دست می توانید پرده را داخل ماشین هم بیاندازید.
  2. در ماشین لباسشویی نیز باید از آب گرم استفاده کنید.
  3. همچنین یک شوینده ملایم را داخل آن ریخته ، تا پرده ها یک چرخ کوتاه داخل ماشین لباسشویی بزنند.
  4. سپس از همان روش حوله استفاده کرده و آب اضافی پرده را بگیرید و آن را روی بند پهن کنید.
    لباسشویی

شستن پرده توری با سرکه

سرکه خاصیت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و یک ماده طبیعی است که هیچ آسیبی به لباس و پارچه نمی زند. همچنین می تواند برای تمیز کردن انواع پرده های توری نیز کارآمد باشد اما باز هم محض احتیاط باید نوع پرده توری خود را پیدا کنید و آن را در سایت های مخصوص اطلاعات پارچه جستجو کنید. ممکن است که بعضی از انواع پرده های توری به سرکه حساسیت داشته باشند.در غیر این صورت با خیال راحت از سرکه استفاده کنید.

پرده توری را داخل آب سرد و کمی سرکه کنید. با استفاده از دستان خود به جای ماشین لباسشویی، پرده را داخل آب بگردانید تا به تمام قسمت های آن برسد. سپس با استفاده از حوله ضخیم ، آب پرده را بگیرید و آن را خشک کنید. این کار را آنقدر انجام دهید تا پرده کاملا تمیز شود.اگر از نتیجه کار راضی نبودید ، در مرحله بعد کمی جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید و همچنین کمی شوینده ملایم درون آن بریزید. میزان شوینده با سرکه و آب گرم باید یکسان باشد. به آرامی به مدت چند دقیقه پرده را با دستتان چنگ بزنید و سپس آن را جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

یک ترکیب کارآمد دیگر نیز برای تمیز کردن پرده های توری وجود دارد. به این صورت که نصف یک فنجان سرکه، یک فنجان نمک ، یک قاشق غذاخوری زاج سفید یا همان سولفات و یک قاشق غذاخوری شکر را برای پاک کردن لکه ، خاک ، گل ، گرد و غبار ترکیب کنید و به روش های بالا به پرده بزنید.

چگونه پرده های توری را سفید کنیم؟

  1. اول یک سطل بردارید که کل پرده شما داخل آن جا شود و همچنین فضای کافی داشته باشد تا بتوانید داخل آن پرده را حرکت داده و جابجا کنید. بهتر است که این کار را در مکانی مثل بالکن، زیر زمین و یا حیاط انجام دهید که جای وسیعی داشته باشید.
  2. یک کتری آب داغ کنید تا جوش بیاید و سپس مقداری پودر پاک کننده اکسیژن یا مایع پاک کننده پارچه را داخل آب بریزید و همچنین یک فنجان پر شوینده لباسشویی را برای بوی بهتر و پاک کنندگی قوی تر به ترکیب اضافه نمایید.
  3. مواد را تا جایی هم بزنید که کاملا به خورد هم بروند و قابل تشخیص نباشند. برای این کار حتما دستکش دست کنید.
  4. به آهستگی پرده را چنگ بزنید. کمی با پرده ور بروید و مواد را کاملا به آن آغشته کنید اما با خشونت رفتار نکنید. مطمئن شوید که تمام قسمت های پرده را لمس کرده اید.
  5. اجازه دهید تا چند دقیقه بعد از چنگ زدن، ترکیب درون سطل بماند. حدود 10 الی 15 دقیقه بعد بگردید و اگر دیدید که آب سطل خنک شده، پرده را در آورید و ببینید که به اندازه دلخواه شما تمیز شده یا خیر. اگر راضی بودید، پرده را با آب خالی آب بکشید و تمام کف ها را به آرامی از روی آن پاک کنید.
  6. برای اینکه کف ها بهتر از بین بروند، می توانید پرده را مدتی داخل آب خالی قرار دهید و همچنین می توانید کمی آب داغ و پاک کننده اکسیژنه نیز به آن اضافه کنید و دوباره صبر کنید تا آب خنک شود و پرده را در بیاورید.
  7. در نهایت پرده ها را به آرامی روی بند پهن کنید و بعد از خشک شدن، شاهد سفید شدن آن باشید.

لکه بری پرده حریر و توری

اگر روی پرده حریر یا پرده توری خانه تان یک لکه ایجاد شد و شما نمی خواستید کل پرده را بشویید، روی همان قسمت از پرده مقداری ماده پاک کننده یا سرکه به همراه آب سرد بریزید تا لکه بری پرده حریر انجام شود.. در صورت نیاز میتوانید این روش را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.پاک کردن لکه از پرده توری یا حریر کمی سخت است، با این حال نیاز نیست نگران این موضوع باشید. لکه بری پرده توری یا حریر نیاز به کمی صبر و حوصله دارد.

پرده حریر یا توری نباید در معرض گرمای شدید آب قرار گیرد و گاهی به مواد پاک کننده خاصی نیاز دارید.بعضی همیشه گله می کنند که پرده های حریر آن ها پس از شستن با ماشین لباس شویی همیشه چروک می شود یک راه چاره اساسی و ساده برای این منظور استفاده از پودر صابون به جای پودر لباس شویی است. امتحان کنید حتما کار شما را راحت خواهد کرد.

اتوشویی پرده حریر

تا جایی که ممکن است از اتو برای اتوکشی پرده حریر یا توری استفاده نکنید. بخار اتو به بافت پرده آسیب می رساند. درصورتی که می خواهید پرده حریر یا توری را اتوکشی کنید، از اتوبخار استفاده نکنید و آن را به خشکشویی پرده تخصصی واگذار کنید.

آهار زنی پرده توری

پرده های تور به مرور زمان ودر اثر چندین بار شستشو ممکن است آهار خودرا از دست داده و بی حالت شوند که برای آهار دادن مجدد انها میتوان یک لیوان نشاسته را دریک لیوان آب سرد حل کرده و آنرا کمی گرم کرده تا لعاب دهد. سپس آنرا در لگن آب سرد حل کرده و تور شسته شده را به مدت نیم ساعت در آن خیس داد سپس آنرا آویزان کرد تا خشک شود.

سایر نکات و راهکار ها برای شستن پرده ها

  • اگرمی خواهید که نو بودن پرده ها را دوباره به آن ها برگردانید، می توانید 1 فنجان نمک فرنگی را با یک سطل آب سرد مخلوط کنید و پرده را 10 دقیقه داخل آن قرار دهید و سپس آب پرده را با دست و حوله بگیرید اما دوباره پرده را آب نکشید. اجازه ندهید که کاملا خشک شود و بعد آن را به پنجره اویزان کنید.
  • برای اینکه پرده هایتان تمیزتر شوند، قبل از شستشو آن ها را درون پودر ماشین لباسشویی بخیسانید.
  • برای شستن پرده های تور از سفید کننده استفاده نکنید زیرا باعث کدر شدن پرده ها می شود.
  • در صورت استفاده از سفید کننده ها، مقداری جوش شیرین به آن ها بیفزایید.
  • برای گرفتن خاک و دوده از روی پرده، ابتدا چند بار با آب سرد شستشو دهید و همچنین می توانید کمی نمک نیز به آن بیفزایید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (277 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (32 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (32 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (21 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده