ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه تمیز کردن و برق انداختن اشیای برنزی

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه تمیز کردن و برق انداختن اشیای برنزی
تمیز کردن برنز، جز ملزومات نگهداری وسایل برنزی است. زیرا برنز، فلزی است که در مجاورت با هوا خواه ناخواه، اکسید می‌شود و هر چند وقت یک بار نیاز به برق انداختن برنز به وجود خواهد آمد.ما در این مطلب روش های تمیز کردن وسایل برنزی را بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد علاقه مند به جمع آوری این سبک از وسایل و ایجاد محیطی کلاسیک و لوکس در منزل هستند. اما برنز نوعی فلز است که به مرور زمان و در مجاورت اکسیژن، اکسید شده و تغییر رنگ می دهند. از این رو تمیز کردن برنز برای جلوه بخشی دوباره به آن، بسیار ضروری است.در این مقاله بنا است که در مورد راهکارهای خانگی راحت و البته موثر برق انداختن برنز صحبت شود. پس اگر با مشکل تغییر رنگ دادن وسایل برنزی مثل ظروف، لوستر، مجسمه و ... از جنس برنز دست و پنجه نرم می کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. اکثر این روش ها کاملا خانگی و با اقلام در دسترس انجام می شوند.

چرا برنز بهترین فلز برای تهیه اشیاء تزیینی به شمار می رود؟

قبل از هر موردی می خواهیم در مورد فلز برنز و دلیل استفاده بالای آن در اشیاء تزیینی صحبت کنیم و سپس به نحوه تمیز کردن اشیاء برنزی بپردازیم.بهترین فلز برای ساخت کالاهای تزیینی مانند جاشمعی، لوستر و ... برنز می باشد، زیرا این فلز بعد از گذشت سال ها اکسید نشده و تغییر رنگ نمی دهد. دوام بالایی دارد و تقریباً بعد از طلا و پلاتین، در کنار نقره جلوه ی بسیار زیبایی نسبت به سایر فلزات دارد. انجام کارهایی مانند سیاه قلم، آبکاری، پتینه کاری و ... بر روی فلز برنز جلوه و دوام بیشتری دارد.این فلز به خودی خود و با رنگ طبیعی خود هم بسیار زیباست اما در مواردی که مصرف کننده مایل باشد، اشیاء برنزی در رنگ های نقره ای، طلایی و آنتیک نیز عرضه می شود.

تمیز کردن انواع ظروف برنز با روش های خانگی

در حالی که بسیاری از افراد عاشق پتینه و وسایل زنگار گرفته در دکوراسیون خود هستند، اما بیشتر افراد ترجیح می دهند که برنز خود را به درخشش اولیه برگردانند. خوشبختانه، شما برای تمیز کردن برنز و صیقل دادن فلز به مواد شیمیایی بدبو یا خطرناک احتیاج ندارید. شما فقط با چند ماده اولیه خانگی به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در اینجا دو روش آسان و موثر برای نحوه تمیز کردن برنز آورده شده است.

تمیز کردن لوستر برنزی

ساختن ترکیبی از سرکه، آرد و نمک برای تمیز کردن برنز

⅔ فنجان (158 میلی لیتر) سرکه سفید و ⅔ فنجان ( 158 میلی لیتر ) آرد را در یک کاسه مخلوط کنید. از یک کاسه که به اندازه کافی بزرگ است استفاده کنید تا به شما اجازه دهد این دو ماده را با هم مخلوط کنید، بدون اینکه آرد در همه جا پخش شود و این دو را به هم بزنید تا به طور کامل با هم ترکیب شوند و سپس نصف فنجان (118 میلی لیتر) نمک را به مخلوط خود اضافه کرده و تکان دهید و دقت داشته باشید که مخلوط شما باید یک خمیری از آرد و نمک باشد و بعد خمیر را روی برنز بمالید . می توانید برای این کار از یک دستکش استفاده کنید و همچنین می توانید از اسفنج استفاده کنید .

اگر مورد شما چیزی کوچک و مانند یک تکه جواهر است، جواهرات خود را در کاسه قرار دهید و دقت کنید که وسیله تان کاملاً در خمیر پوشانده شود و سپس اجازه دهید برای 1 تا 2 ساعت بماند و برنز خود را با آب گرم آبکشی کنید و بعد از 1 - 2 ساعت، روی سینک قرار دهید و آن را در آب ولرم بشویید و اگر وسیله شما بزرگ است و نمی توانید جابجایش کنید، یک ظرف و یا یک سطل آب ولرم بردارید و آب را روی آن بریزید تا خمیر را به طور کامل آبکشی کنید و سپس از یک پارچه نرم، مانند یک پارچه پشمی چرمی، برای خشک کردن یک برنز استفاده کنید و در حالی که برنز را خشک می کنید، با حوله رویش بمالید تا هر کثفی را از بین ببرید و دقت کنید که کاملاً خشک شود و خمیر از بین برود و بعد کمی روغن زیتون را روی برنز بمالید. ( چند قطره روغن زیتون را روی یک پارچه تمیز نرم اضافه کنید و آن را روی سطح برنز بمالید. ) روغن زیتون روشی برای تمیز کردن و حفاظت از برنز از زمان باستان بوده است .

استفاده از موارد خانگی برای تمیز کردن برنزها

روی وسیله تان را با کچاپ بپوشانید و بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم آبکشی و سپس با یک پارچه نرم خشک کنید . آب لیمو را به شی برنزی خود بمالید. شما می توانید آب لیمو را به آن بپاشید و یا آن را در آب لیمو برای 15 تا 20 دقیقه خیس کنید و سپس وسیله را بردارید و با آب گرم بشویید و سپس به طور کامل با یک پارچه نرم خشکش کنید .نسبت های مساوی از سرکه سفید و آب را در یک کاسه بزرگ بریزید و وسیله برنزی خود را برای یک شب در محلول قرار داده و خیس کنید و صبح روز بعد، با آب گرم آبکشی و با یک پارچه نرم خشک کنید .اگر وسیله شما بزرگ مانند یک مجسمه باشد، این روش بسیار مشکل خواهد بود و اگر یک کاسه به اندازه کافی بزرگ ندارید که متناسب با مجسمه تان باشد، امتحان کردن یک روش متفاوت برای تمیز کردن را در نظر بگیرید .

تمیز کردن وسایل برنز با استفاده از آب جوش و صابون

وسیله خود را در یک قابلمه آب جوش یا اجاق گاز قرار دهید و یک قابلمه ای را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا کل شی برنزی تان را نگه دارد و ابتدا آب را بجوشانید و سپس برنز خود را در قابلمه قرار دهید و یک تا دو دیقه صبر کنید تا داغ شود و به جوش آید .

اگر شی شما بیش از حد بزرگ باشد که در یک قابلمه آب جوش جا نگیرید، از روش دیگری برای تمیز کردن آن استفاده کنید.آیتم را با دقت از قابلمه بردارید. از انبری برای برداشتن وسیله تان از آب جوش استفاده کنید و یا از یک آبکش برای تخلیه آب استفاده کنید و آبکش را درون سینک قرار دهید و با دقت آب قابلمه را خالی کنید و اگر وسیله برنزی شما ظریف است ، مراقب باشید که با فاصله زیادی بیرون نیاید و یک پارچه فلانل را در آب و صابون فرو کنید و فقط توجه کنید که پارچه فلانل باید صابونی و پر از کف باشد و از آن برای برداشتن وسیله برنز داغ استفاده کنید .

سپس آن را به طور کامل با پارچه بمالید و هر گونه لکه را با مالش ملایم بردارید و حتما از صابون طبیعی و بدون بو استفاده کنید . از استفاده از صابون های قلیایی دوری کنید که باعث می شود سدیم هیدروکسید به عنوان یک جز تشکیل دهنده باشد و هم چنین اگر برنز شما لاک خورده است، از استفاده از مواد شوینده مانند تاید یا محلول های ساخته شده از آمونیاک اجتناب کنید که این می تواند باعث شود روکش برنزی تان خراب شود و همچنین مواظب باشید اگر برنز هنوز خیلی داغ است خودتان را نسوزانید و شما می توانید از این پارچه به عنوان یک مانع بین پوست خود و برنز استفاده کنید .

سپس برنز را با چرم جیر خشک کنید. چرم جیر، چرم گوسفند است که با استفاده از روغن های طبیعی پوشیده شده است و به خاطر جذب شدن و غیر ساینده بودنشان مشهور است، بنابراین به وسلیه برنز شما آسیب نخواهد رساند.

نکات مهم برای تمیز کردن وسایل برنزی

  • هرگز از اسکاچ و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن این ظروف استفاده نکنید. از آنجایی که این ظروف معمولاً برای دکور مورد استفاده قرار می گیرند خراش یا آسیب دیدگی روی سطح اشیا و لوازم برنزی باعث کم شدن ارزش و از بین رفتن زیبایی آن میشود
  • بدون شستن دست های تان به این اشیا و ظروف زینتی دست نزنید چون چربی انگشتان شما می تواند باعث ایجاد لکه روی ظروف شود
  • قبل از انجام هر کدام از روش های نام برده شده برای تمیز کردن وسایل برنزی ، در ابتدا در قسمتی از ظروف که در معرض دید قرار ندارند امتحان کنید سپس در صورتی که مشکلی به وجود نیامد اقدام به تمیز کردن کلی کنید.

چگونه از سیاه شدن وسایل برنزی خود جلوگیری کنیم؟

بسیاری طبیعی است که افراد به دنبال روش هایی باشند که اشیاء برنزی خود را از سیاه شدن و تغییر رنگ دادن در مقابل جریان هوا محفوظ نگه دارند. برای این کار نیز روش هایی وجود دارد که می تواند سیاه شدن و تغییر رنگ را تا مدت زیادی به تأخیر بیندازد. برای این منظور می توانید:

  • از واکس یا روغن جلا مخصوص برنز استفاده کنید. این روغن یک لایه ی محافظ بر روی جاشمعی شما ایجاد کرده و از ترکیب و اکسید شدن فلز برنز جاشمعی ها با هوا جلوگیری می کند به این ترتیب جاشمعی های شما تا مدت طولانی درخشنده و زیبا باقی می مانند.
  • استفاده از لایه ی پولی استر، نیز مانند روغن جلا عمل کرده و مانع سیاه شدن و تغییر رنگ جاشمعی های برنزی یا طلایی می شود.
  • استفاده از اسپری جلا دهنده هم می تواند در این امر به شما کمک کند و لایه ای محافظ را بر روی اشیاء برنزی و طلایی ایجاد نماید.

البته بهتر است روش های فوق را یا بلافاصله بعد از خریداری جاشمعی ها انجام دهید یا اینکه ابتدا با یک روش مفید جاشمعی های برنزی خود را تمیز کرده و بلافاصله از یکی از این روش ها استفاده کنید.

سه نکته مهم برای علاقه مندان به محصولات برنزی

  • اگر در اقلیم های مرطوب مثل شمال کشور زندگی می کنید، باید بدانید وسایل برنزی شما بیشتر از نقاط جغرافیایی دیگر در معرض کدر شدن هستند. پس باید در فواصل زمانی کوتاه تری به تمیز کردن برنز و برق انداختن آن بپردازید.
  • اگر محصولات برنزی در خانه دارید، ترجیحا از کولر آبی استفاده کنید و حتی الامکان، سیستم سرمایشی منزل را تغییر دهید. اگر تاثیر کولر آبی در بالا بردن رطوبت را دست کم می گیرید پیشنهاد می کنیم یک ظرف چیپس یا پفک را برای چند دقیقه در مسیر باد کولر آبی قرار دهید. خواهید دید که خوراکی چطور رطوبت را به خود جذب کرده و به اصطلاح، نم می کشد.
  • برای گردگیری معمولی وسایل برنزی، هرگز از شوینده ها و پاک کننده هایی مثل شیشه شو یا پاک کننده چند منظوره سطوح استفاده نکنید. این مواد برای این قصد فورموله نشده اند. برای این کار، با یک دستمال میکروفایبر مرطوب شده با آب، سطح برنز را گردگیری کنید و یا با آب خالی بشویید. سپس آن را سریعا خشک کنید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (249 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (225 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (79 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (70 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (51 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (44 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...