نحوه تیونینگ و تقویت موتور خودرو

  سه شنبه، 12 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه تیونینگ و تقویت موتور خودرو
برای تیونینگ کردن اتومبیل؛ یکی از راه ها کاهش وزن خودرو است. این را می دانید که هر چه وزن یک خودرو بیشتر شود برای حرکت، نیاز به قدرت بیشتری دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، واژه تیونینگ و تقویت خودرو در بین افرادی که علاقه زیادی به خودرو دارند ناآشنا نیست.

گاهی اوقات با افرادی مواجه می شوید که بیش از هر چیزی به خودرو علاقه دارند. آن ها از هر فرصتی استفاده می کنند تا خودروی خود را از لحاظ شتاب، سرعت و ظاهر ارتقا دهند. انجام این تغییرات در خودرو به اصطلاح «تیونینگ» یا «اسپورت کردن خودرو» گفته می شود.

جالب است بدانید که تیونینگ و تقویت کردن خودرو طرفداران بسیاری دارد و این در حدی است که شرکت های مطرح و بزرگی در سراسر جهان، تیونینگ و تقویت بسیاری از محصولات کارخانه های مشهور و بزرگ خودروسازی را انجام می دهد.

در کشور ایران افرادی که علاقه شدیدی به تیونینگ و قوی کردن خودروی خود دارند در رده سنی ۱۸ تا ۳۰ هستند و معمولا بیش از آنکه خودرو را از لحاظ فنی تقویت کنند، به ظاهر و زیبایی آن اهمیت می دهند.

تیونینگ کردن اتومبیل در واقع به معنی افزایش توان و قدرت موتور و همین طور زیبا سازی ظاهری خودروست. اما این نکته را هم عنوان کردیم که این کار باید توسط متخصصین ماهر و مجرب در سطح گسترده و وسیع آن انجام شود.

اما در بعضی موارد شما می توانید با تعویض برخی از قطعات و استفاده از نوع پیشرفته تر آن با هزینه ی کمتر اقدام به این کار نموده و اتومبیل خود را اسپرت کنید.

اگر در این مطلب ما را همراهی کنید به برخی از این موارد اشاره ای خواهیم داشت.

تیونینگ کردن اتومبیل و تقویت موتور آن

اگر بخواهیم به صورت گسترده و اصولی و به طور تخصصی به امر تیونینگ کردن اتومبیل و تقویت موتور بپردازیم، مشخصا از دست ما ساخته نبوده و نیاز به تخصص و دانش زیادی در این زمینه داریم و همین طور نیازمند به کار بلد آن، خواهیم بود.

اما با تغییر چند مورد نسبتاً ساده و بدون دانش خاص و به کمک یک مکانیک، می توانید از عهده ی آن برآیید و به این ترتیب تیونینگ ساده ای را بر روی خودروی خود انجام دهید.

کاهش وزن خودرو:

برای تیونینگ کردن اتومبیل؛ یکی از راه ها کاهش وزن خودرو است. این را می دانید که هر چه وزن یک خودرو بیشتر شود برای حرکت، نیاز به قدرت بیشتری دارد. اگر به خودروهای مسابقه ای و اسپرت نگاهی کرده باشید حتما دیده اید که برای کم کردن وزن اتومبیل خود حتی صندلی های قسمت عقب خودرو را کاملاً حذف کرده اند، تا بتوانند با وزن کمتر اتومبیل، سرعت آن را بیشتر کنند.

پس اگر خودروی شما سنگین باشد، نمی توانید با شتاب و سرعت حرکت کنید. در این صورت برداشتن ابزار و لوازم اضافه ی صندوق عقب، تغییر در رینگ ها و تعویض آن با نوع آلومینیومی سبک و تغییر در ترمز کاسه ای به ترمز دیسکی سوراخ دار، برداشتن باربند از روی سقف اتومبیل و…. می تواند به کم کردن وزن اتومبیل شما و در نتیجه به شتاب ماشین کمک کند.

پس اگر با روش های متفاوتی که می شناسید، وزن خودرو را کاهش دهید به تقویت موتور و شتاب آن کمک کرده اید.

تغییر و تعویض سیستم اگزوز خودرو:

می دانید که وظیفه ی اگزوز، خارج کردن دود و هوای موتور است. لوله ی اگزوز و مسیر آن با پیچ و تاب زیادی همراه است تا ضمن به بیرون راندن دود بتواند صدای خروجی از خودرو را نیز کاهش دهد. ولی همین پیچ وتاب سبب می شود که هوای خروجی نتواند با شتاب مناسبی از اگزوز خارج شود و بر روی سرعت خودرو تاثیر می گذارد.

برای تیونینگ کردن اتومبیل در خودروهای اسپرت سعی شده که این مسیر حتی المقدور بدون پیچ وتاب باشد؛ و این بدان معنی نیست که ما بدون هیچ آگاهی و دانشی صرفا مسیر را صاف و اگزوزی بدون پیچ و خم درست کرده و در موتور نصب کنیم. چون این کار نه تنها سبب تقویت موتور نخواهد شد، بلکه باعث آسیب به خودرو نیز می گردد.

تعویض کاتالیست فرسوده:

اگر از یک کاتالیست تمیز هم کمک بگیرید و آن را با یک کاتالیست فرسوده عوض کنید، حتماً این کار کمک خواهد کرد تا به این وسیله بتوانید با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کنید و علاوه بر این در خودروهای اسپرت جنس لوله و مخزن اگزوز را از استیل صافی انتخاب می کنند، تا دود و هوای خروجی با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.

همان طور که فیلتر هوا در قسمت ورودی به موتور تاثیرگذار است،اگزوز هم در بخش خروجی هوای موتور، نقش بسیاری در قدرت موتور خواهد داشت.

استفاده از فیلتر هوای مجهز به خنک کننده:

اکسیژن و هوایی که مستقیماً از بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود، یکی از عناصر مهم در جریان احتراق خودرو محسوب می گردد. زیرا که برای یک احتراق خوب نیاز به اکسیژن و سوخت مناسب داریم . این اکسیژن قبل از ورود به محفظه ی احتراق و کمک به آن، از فیلتر می گذرد تا بدون گرد و غبار و آلودگی وارد موتور شود.

وقتی که ما بر روی پدال گاز فشار وارد می کنیم، دریچه ی هوا به سمت موتور باز می شود و در صورتی که هوای کافی به آن نرسد، قدرت و توان زیادی را در موتور ایجاد نخواهد کرد.

فیلتر های معمولی در خودروها، خاصیت خنک کنندگی ندارند و ارائه ی هوای زیادی به موتور را در زمان نیاز موتور نیز نخواهد داشت.

اما فیلتر هوایی که در خودروهای اسپرت با سیستم خنک کنندگی نصب می شود این امکان را برای موتور فراهم می آورد تا تمام نیاز موتور به اکسیژن و هوا توسط این وسیله رفع شود و هوای خنک به خودرو به وسیله ی این فیلتر خواهد رسید و در نتیجه قدرت موتور بیشتر خواهد شد.

تغییر در قسمت چیپ ست کامپیوتر یا ECU:

دانستیم که تمام حرکات و کار در قسمت های اتومبیل، امروزه به وسیله ی کامپیوتر یا همان ECU کنترل می شود و به کمک آن خودرو همواره در شرایط پایدار و درست خود نگه داشته می شود. اما اگر می خواهید با تیونینگ اتومبیل، این قسمت را ارتقا دهید و به قدرت و شتاب خودرو بیفزایید، حتما آن را با نمونه ی اسپرت خود تعویض نمایید.

ولی این کار را باید توسط یک متخصص ماهر و کاربلد انجام داده تا در صورتی که نیاز به سرعت و قدرت بیشتری دارید، ECU بتواند با افزایش میزان پاشش سوخت در انژکتور و همینطور با باز کردن دریچه ی هوا و…. این کار را به انجام رساند. چون تغییر نوع چیپ ست ECU به مدل اسپرت آن نقش بسیار تاثیرگذاری در افزایش توان خودرو بازی خواهد کرد.

استفاده از توربوشارژ و سوپرشارژر در خودرو:

با استفاده از توربو شارژ و سوپر شارژرها و نصب این سیستم و اضافه کردن آن به خودرو می توان تیونینگ اتومبیل و گشتاور و قدرت موتور را به صورت فوق العاده ای افزایش داد. این قطعه بر روی خودرو تا ۵۰ درصد قدرت موتور را اضافه خواهد کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان