ساعدنیوز
ساعدنیوز

نامه افشاگرانه احمد توکلی به روحانی

  سه شنبه، 31 تیر 1399 ID  کد خبر 91952
نامه افشاگرانه احمد توکلی به روحانی
ساعد نیوز:  رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار شکست انحصار در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فرارو، احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار شکست انحصار در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی شد.

وی همچنین، با استناد به ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری سال ۹۲ مبنی بر حق اعلام جرم سازمانهای مردم نهاد علیه مسئولین و سازمانهای متخلف، به سرپرست وزارت صمت ۱۵ روز کاری فرصت داد تا این وزارتخانه ضوابط جدیدی را جهت شکستن و تصحیح روش های انحصارطلبانه واردات کالاهای اساسی تدوین نماید.

به گزارش فارس، متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای روحانی

رئیس جمهور محترم

سلام علیکم

اطلاع دارید که از اواسط سال ۱۳۹۸، با تصویب ستاد اقتصادی سران سه قوه، کلیه وظایف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بازرگانی، به وزارت صمت منتقل گردید و بدین ترتیب تأمین ارز برای واردات کالای اساسی شامل گندم، جو، دانه های روغنی، روغن، ذرت و کنجاله سویا توسط وزارت صمت انجام می شود.

در سرپرستی آقای مدرس خیابانی در آن وزارت خانه، تغییر عجیبی در موضوع تخصیص ارز به وارد کنندگان کالای اساسی (بیش از پنج میلیارد دلار در سال) به وجود آمد. در گذشته انحصارهایی که برای برخی ایجاد می شد و هزاران جیب به سود یک کیسه خالی می گردید، با احتیاط و پنهان کاری صورت می گرفت و سعی می شد آن را کتمان نگه دارند. هرچند به زودی آشکار می شوند. ولی حالا مدیران جدید وزارت صمت به راحتی از انحصار حمایت و با جسارت از آن دفاع می کنند.

ماجرا این است که عصر جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ پنج، شش نفر که مالکان هشت شرکت نخست واردکننده کالای اساسی اند، به وزارت خانه دعوت می شوند و برای تقسیم مبلغی بیش از یک میلیارد یورو بین این هشت شرکت فی المجلس تصمیم گرفته می شود. در عذر این اقدام معارض دین، غیرعلمی، غیرقانونی، و مغایر با منافع مردم، می گویند این شرکت ها چون بزرگ و معتبرند، به نیاز بازار بهتر و سریع تر پاسخ می دهند، در شرایط تحریم و کمبود ارز، توزیع ارز بین وارد کنندگان متعدد، امکان کنترل واردات را کمتر می کند.

در عین حال چون برنامه ما خرید اعتباری (نسیه) است، جز چند واردکننده بزرگ، دیگران امکانی برای خرید اعتباری (نسیه) از فروشندگان خارجی ندارند، بنابراین معاذیر، تصمیم گرفته شده است که بدون اعلام رسمی، کلیه ارزهای کالای اساسی در سال جدید را فقط به چند شرکت بزرگ وارد کننده اختصاص دهیم و عملا شرکت های دیگر وارد کننده را حتی از ثبت سفارش برای واردات کالای اساسی محروم کنند. گرچه این تصمیم پس از اعتراضاتی که نهادهای امنیتی و اشخاص و موسساتی مانند دیده بان شفافیت و عدالت، هفته پیش لغو شد، ولی تفکر منشأ آن هنوز چاره می خواهد.

این نگاه سطحی و کوتاه مدت، ثمره غفلت یا تغافل نسبت به تبعات مخرب انحصار است. علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر، بر نقش بی بدیل اصحاب صنعت و تجارت در حیات اقتصادی جامعه تأکید می کنند و ضمن سفارش مؤکد بر تسهیل کار آنان در تمام کشور، اضافه می فرماید:

«در عین حال این را هم بدان که در میان آنان هستند کسانی که تنگ نظر، سختگیر و آزمنداند و درپی احتکار منافع مردم و سلطه بر معاملات و بازا رها هستند. این وضعیت دروازه ورود زیان به عامه مردم و بی آبرویی حکومت است. از احتکار بازدار، چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین کرد. معاملات باید شفاف و ساده و بر اساس موازین عادلانه باشد و قیمتهای نیز چنان باشد که به دو طرف معامله، خریدار و فروشنده زیان نرسد»

از نظر فقهی نیز احتکار و سلطه بر بازار ممنوع است.

بازار انحصاری، کمتر از مقدار بهینه تولید میکند و قدرت قیمت گذاری بالاتر از بازار رقابتی را برای انحصارگران فراهم میسازد. یعنی با کاهش تولید رفاه اجتماعی را کم میکند، و با قیمت گذاری غیر منصفانه نابرابری را دامن میزند، و در همان حال، با جلوگیری از ورود رقیب به بازار، بیکاری را افزایش میدهد. به همین دلائل، اگر کارایی را هدف بدانیم، علم اقتصاد ما را به طرد انحصار هدایت می کند.

از حیث قانونی نیز تقریبا همه کشورها، قانون ضد انحصار دا.رند. در ایران، قانون اساسی، در بند ۵ اصل ۴۳، انحصار را در کنار اضرار به غیر، احتکار، ربا و معاملات حرام، ممنوع شناخته است و قانونگذار، فصل نهم قانون اصل ۴۴ را تحت عنوان تسهیل رقابت و منع انحصار، مشتمل بر ۴۱ ماده(۴۳ تا ۸۴) به دفاع از رقابت و نفی انحصار اختصاص داده است. بنابراین موضع وزارت صمت، معارض با دین، غیرعلمی و غیرقانونی و مغایر با منافع مردم بوده است.

موضوع دیگر آن که، هیچ دستورالعملی برای تخصیص ارز وجود ندارد، یا هست ولی اعلام نشده و عمل نمیشود. مدیریت کاملا دلبخواه و فسادبرانگیز است. بر کسی آشکار نیست که ارز را به چه کسی میدهند؟ چه زمانی میدهند؟ چقدر میدهند؟ چه نوع ارزی میدهند؟ به واردکننده ای که مدت ها است که کشتی حامل کنجاله او در بندر امام پهلو گرفته و بار کشتی در حال پوسیدن است، و تاجر به صاحب کشتی، جریمه تأخیر تخلیه میپردازد، ارز تخصیص نمیدهند، ولی به تاجر دیگری که هنوز روغن خریداری شده اش بار کشتی نشده ارز می پردازند!

به یک واردکننده روغن با بار ۴۰ میلیون یورویی، ۵ میلیون تخصیص میدهند! به تاجری روپیه هند، در هند میدهند در حالی که او از اروپا به یورو جنس خریده و انتقال روپیه هند به آلمان و تبدیل آن به یورو، ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه تاجر را بالا میبرد. ولی به تاجر دیگری برای واردات همان کالا از آلمان، درهم امارات در دبی میدهند که ۲ تا ۳ درصد هزینه انتقال و تبدیل برای تاجر اخیر به بار می آورد! جناب آقای رئیس جمهور! باور بفرمایید به همین فضاحت است!

فکر می کنید چه گروهی این تصمیمات ناصواب را می گیرند؟ علی القاعده گروهی متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه و نهاد ذیربط. این منطق کار است. باورکردنی نیست، ولی مستحضر باشید که تنها یک نفر از معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت این تصمیمات را می گیرد و هیچ ضابطه ای در کار نیست! حالا سرّ مقاومت در برابر شفاف سازی آشکار می شود. چه کسی حاضر است مسئولیت چنین فرایند آلوده به امیال و اغراض و فسادانگیز را برعهده گیرد؟

جنبه های مثبت این ماجرا که اندکی از آن تلخی ها می کاهند، چند مورد است:

۱) عزل همان یک نفر مباشر یکه تاز میدان و مدیر بالا دستش و کشف فسادهای رخ داده که هنوز کشفیات ادامه دارد.

۲) لغو تصمیم جلسه 16 خرداد

۳) تشکیل جلسه مشورتی به ابتکار آقای کلامی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با حلقه بزرگ تری از بخش خصوصی برای چاره جویی

۴) تلاش برای معامله اعتباری به جای خرید نقدی، که وزارت صمت با همکاری دستگاههای دیگر در حال جا انداختن آن است.

آقای پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی در جلسه ای در همین ارتباط خطاب به تجار حاضر، به درستی، گفت سال ها دولت به شما ارز داده، خرید نقدی کرده اید و نزد فروشندگان خارجی معتبر شده اید؛ حالا نوبت شماست که از این اعتبار برای کمک به دولت استفاده کنید و نخست بخرید و به بازار برسانید تا تولیدکنندگان آسیب نبینند و ما هم فرصت برای تأمین ارز بیابیم. این حرف حساب مخالف ندارد. ولی دو نکته مهم باید ملاحظه و اصلاح شود. نخست این است که تا دادن ارز برای خرید نقدی ادامه داشته باشد، آن تصمیم درست جا نمی افتد زیرا خرید اعتباری حاشیه سود واردکنندگان را کاهش می دهد. تدوین ضوابط به طور شفاف و بدون تقویت انحصار، .دومین اقدام لازم است.

تمام این ها به عرض رسید تا دیده بان شفافیت و عدالت این پرسش را مطرح کند: با آن همه پلشتی انحصار، چرا باید ارز نقدی را فقط به تجار عمده تخصیص داد و این تصمیم درست، خرید اعتباری، را نیز فقط به آنان ابلاغ کرد؟ در کمیسیون ذیربط مجمع تشخیص از جناب مدرس خیابانی که می گفت واردکنندگان کالاهای اساسی، ۴۰۰ نفراند پرسیده شد، اگر همه را فرا میخواندید و ارز را به نسبت توانایی شان بین آنها تقسیم می کردید و خرید اعتباری را هم به همه می سپردید، نمی شد؟ منصفانه پاسخ داد، چرا می شد. البته تجار فعال در این بازار نزدیک ۵۰ نفر بیشتر نیستتد. ملاک توانایی را نیز متوسط کارکرد سه ساله ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ قرار میدادید، سالهایی که مشکل ارزی به نسبت کمتر بود. این روش حسن دیگری هم دارد و آن حذف شرکتهایی است که بدون سابقه ای در این بازار و بدون ارتباط با حوزه فعالیت اصلی شان، مانند تولید بستنی و ماکارونی از سال ۱۳۹۷ وارد میدان شده اند و از لطف برخی مسئولان هم برخوردار شده اند!

آخرین نکته درخور توجه، جرم انگاری نحوه کارتبعیض آمیز وزارت صمت در قانون است. ماده 52 قانون اصل 44 چنین مقرر میکند:

«ماده52 ـ هرگونه کمک و اعطاء امتیاز دولتی (ریالی، ارزی، اعتباری، معافیت، تخفیف، ترجیح، اطلاعات یا مشابه آن)، به صورت تبعیض آمیز به یک یا چند بنگاه یا شرکت که موجب تسلط در بازار یا اخلال در رقابت شود، ممنوع است.»

همه واقعیت ها و شواهد، گواهی میدهد که طرز برخورد وزارت صمت انحصار موجود را تقویت و رقابت را تضعیف می کند. در این قانون مجازات نقض این حکم ذکر نشده است. ولی در ماده 81 آن، مجازات ناقضین حکم ماده 52 را به طریق دیگری مشخص کرده است:

« ماده81 ـ چنانچه درخصوص جرائم مذکور در این فصل، مجازاتهای سنگین تری در قوانین دیگر پیش بینی شده باشد، مجازاتهای سنگین تر اعمال خواهد شد.»

قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) مصوب 1392، در ماده 576، مجازات عدم اجرای قوانین مملکتی را یک تا پنج سال انفصال از خدمات دولتی معین کرده است. دیده بان شفافیت و عدالت، میتوانست به استناد ماده 66 قانون آئین دادرسی کیفری، مصوب 1392، علیه همه رده های مدیریتی، از مدیر مباشر امر تا سرپرست وزارتخانه اعلام جرم نماید. ولی با توجه به اقدامات مثبت انجام یافته، ترجیح داد تا 15 مرداد به وزارت صمت برای تدوین ضوابط ذیربط و شکستن و تصحیح روش های انحصارطلبانه فرصت دهد و امیدوار است با حمایت جنابعالی، این مهم تحقق یابد و نیازی به قوه قضاییه نباشد.

احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد

دیده بان شفافیت و عدالت

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (151 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (83 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (40 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (31 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (30 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (29 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...