نگهداري‌ از طلا و جواهر به شیوه ی درست

  چهارشنبه، 06 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نگهداري‌ از طلا و جواهر به شیوه ی درست
براي‌ نگهداري‌ صحيح‌ از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌ هاي‌ خود قرار دهيد. همچنين‌ مي‌توانيد دفترچه ‌اي‌ پارچه ‌اي‌ درست‌ كنيد و طلاها را با سنجاق ‌قفلي‌ در آن‌ وصل‌ كنيد؛ به‌ گونه ‌اي‌ كه‌ سطح‌ آنها به‌ هم‌ ساييده‌ نشود، زيرا در اثر سايش‌ از وزن‌ آنها كاسته‌ مي‌شود. دفترچه‌ را در مكاني‌ امن‌ قرار دهيد.

بر خلاف نقره، طلا در طول زمان سیاه و غیر قابل استفاده نمی شود. شما می توانید خیلی راحت و سریع جلا و درخشندگی را جایگزین طلای خاک و دود گرفته خود کنیدمقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و آن را گرم کنید. سپس طلاهای خود را درون آن آب گرم قرار داده و با مسواک خیلی نرم برس بزنید . مسواک زبر باعث ضربه خوردن به طلا می شود.
بعد از برس زدن طلا، آن را با آب داغ بشویید و خشک کنید سپس با پارچه جیری آنرا جلا ده

نگهداري از طلا و جواهر

براي نگهداري صحيح از طلا و جواهر آنها را در جعبه هاي خود قرار دهيد. همچنين مي توانيد دفترچه اي پارچه اي درست كنيد و طلاها را با سنجاق قفلي در آن وصل كنيد؛ به گونه اي كه سطح آنها به هم ساييده نشود، زيرا در اثر سايش از وزن آنها كاسته مي شود. دفترچه را در مكاني امن قرار دهيد.

براق كردن طلا و جواهر

براي براق كردن طلا و جواهر دو روش پيشنهاد مي شود:

الف) مقداري خاك اره نرم يا خاكستر چوب تهيه كنيد و زيورآلات را درون آن فرو ببريد. سپس به وسيله خاك اره يا خاكستر چوب، سطح آنها را مالش دهيد. پس از پاك كردن طلا و جواهر از خرده هاي چوب يا خاكستر، شفافيت و برق چشمگيري را مشاهده خواهيد كرد.

ب) با مالش دادن قطعه اي چرم يا پارچه نخي بر سطح طلا، برق و جلاي خاصي به وجود مي آيد.

اگر زنجير گردنبندتان گره خورد، آن را روي سطحي صاف و صيقلي بگذاريد و مقداري روغن بچه در محل گره بريزيد. سپس با يك سوزن كلفت به آرامي گره را باز كنيد.

نحوه برق انداختن و جلا دادن انواع طلا

بعد از چندین ماه استفاده مداوم از طلای زرد به دلیل اینکه با پوست بدن تماس میگیرد جلایی که روز اول داشته است را از دست می دهد و رنگ تیره و کدر به خود می گیرد بنابراین برای این که بخواهید این درخشش را به روز اول برگردانید کار سختی نیاز نیست و شما می توانید در منزل خود اقدام به تمیز کردن و برق انداختن آن بکنید.

برای این کار کافی است اجاق گاز را روی حرارت ملایم قرار داده و یک ظرف مسی یا استیل حاوی مقداری آب روی آن بگذارید و سپس کمی مایع ظرفشویی اضافه کرده و آن را هم بزنید و بعد از این کار طلاها را به طوری در کف ظرف بچینید که هیچ برخوردی با همدیگر نداشته باشند و بعد منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید مدت کمی که گذشت مشاهده می کنید که مواد اضافی و چربی های روی طلا خود به خود از بین رفتند پس از اینکه به اصطلاح طلاها قل خوردند آنها را از داخل ظرف حاوی آب جوش خارج کرده و زیر آب جوش دیگری بگیرید چرا که این عمل باعث می شود چربی های باقیمانده و احتمالی روی طلاها به طور کامل از بین رفته و به درخشندگی روز اول برگرد. در مورد طلای سفید هم به همین منوال می توانید درخشش آنها را به روز اول برگردانید.

با خط خش های طلا ها چه باید کرد؟

گاهی مواقع علت اینکه کیفیت طلا ها پایین هستند با هر تماس جزئی خط و خش هایی روی آنها می افتد که ظاهر بدی به آنها می بخشد و البته می توان گفت استفاده طولانی مدت از طلا نیز باعث ایجاد همین خط و خش ها می شود برای رفع این مشکل تنها یک راه چاره دارید آن هم اینکه به کارگاه های طلاسازی مراجعه کنید تا اقدامات لازم را جهت جلا دادن طلای شما انجام دهند.

در این کارگاه ها ابتدا پیش از هر چیزی طلای مورد نظر شما به شکل یک دستگاه گرداننده که فرچه نمدی دارد مورد پرداخت واقع می شود. در این مرحله یک لایه از روی طلای شما برداشته شده تا خط و خش از بین برود البته باید این نکته را متذکر شویم که با اینکار وزن ابتدایی طلای شما تغییر کرده و از آن کاسته می شود پس از لایه برداری نوبت به آبکاری آن میرسد که مرحله زیاد پیچیده ای نیست و تایم زیادی هم نیاز ندارد.

این تنها مشکلی است که شما ما در منزل خود قادر به انجام آن نیستید و بایستی به متخصص کار بسپارید تا آن را به نحو احسن انجام دهد به یاد داشته باشید هرچقدر کیفیت طلا ها پایین باشد و یا به طور طولانی مدت از آنها استفاده شود بیشتر مستعد که خط و خش افتادن هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان