نگاهی به سبک روستیک در معماری

  یکشنبه، 09 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نگاهی به سبک روستیک در معماری
سبک روستیک در معماری به نام سبک روستایی نیز شناخته می شود و به معنی استفاده از طراحی های مختص بناهای روستایی و ییلاقی می باشد. در مجموع سبکی با رویکرد زمخت و بی تکلف است. از این رو خصوصیات یک خانه روستایی باید در نما و فضاهای داخلی آن دیده شود.

نگاهی به سبک روستیک در معماری

سبک روستیک در معماری به نام سبک روستایی نیز شناخته می شود و به معنی استفاده از طراحی های مختص بناهای روستایی و ییلاقی می باشد. در مجموع سبکی با رویکرد زمخت و بی تکلف است. از این رو خصوصیات یک خانه روستایی باید در نما و فضاهای داخلی آن دیده شود. مهمترین این ویژگیها ارتباط نزدیک با طبیعت است به طوری که استفاده از عناصر طبیعی در فضاهای معماری مشهود باشد. همچنین مصالح استفاده شده باید به صورت خام و طبیعی باشند زیرا به دلیل اقتصاد ضعیف مناطق روستایی، اغلب متریال به صورت کاملا طبیعی و بدون هیچ گونه اصلاحی در بافتشان، حتی در فضاهای داخلی استفاده می شود. این رویکرد، ظاهری خشن و زبر به فضا و کالبد می بخشد. علاوه بر طبیعی بودن، مصالح باید بوم آورد نیز باشند تا هماهنگی بین محیط پیرامون با بنای معماری مشهود شود.

ویلای روستیک

ذات ویلا به دلیل نزدیکی و ارتباطش با طبیعت به آسانی می تواند در سبک روستیک تعریف و طراحی شود. فقط کافی است در طراحی ویلا از عناصر طبیعت بیرونی در داخل بنا نیز استفاده کرد و با استفاده از طرحهای ساده، تک حجم و یا ترکیب احجام ساده، صمیمیت و گرمای سبک روستیک را نمایان کرد. دیوارهای نما بدون هیچ تزئینات و پرداخت کاری باید اجرا شود و دیوارهای داخلی نیز باید ظاهر خشن و طبیعی خود را حفظ کنند و تا حد امکان از همان متریال نما برای آنها استفاده شود.

اصول طراحی ویلا روستیک یا روستایی

اگر به خانه باغ های روستایی سر زده باشید مشاهده کرده اید که این خانه ها سقف هایی چوبی دارند که با الوارهای موازی و یا ضربدری سقف خانه را ساخته اند. برای ساخت یک خانه به سبک روستیک شما نیز نیازمند یک سقف چوبی هستید. اما نه هر سقفی. برای این که خانه زیباتر دیده شود و احساس یک خانه با طراحی روز و کمیاب را بدهد بهتر است سقف را با سلول های چوبی تزیین کنید. این کار باعث می شود چوب های مقطع و تکه تکه روی سقف خانه، یک نمای طبیعی از فضای بیرون را به خانه وارد کند و نتیجه آن نزدیکی محیط داخلی با فضای بیرونی در طبیعت خواهد بود. تمام این بخش ها به نوبه خود نزدیکی به طبیعت را در ذهن ببینده تداعی می کنند.

در ویلا روستیک یا ویلا روستایی به دلیل مکان قرار گیری آن در طبیعت دارای نمای خارجی بسیار زیبا است و وجود درختان و رودخانه های اطراف و… به ویلا روستایی جلوه فوق العاده ای داده است که هر فردی را مجذوب خود می کند. در طراحی ویلا روستیک رنگ های مورد استفاده فقط به رنگ قهوه ای نباید بسنده شود و می توان از رنگ های دیگری همچون رنگ های گرم و رنگ های دیگری که در طبیعت وجود دارد می توان استفاده کرد و نباید از رنگ های براق و رنگ هایی که خیلی تند هستند استفاده کرد.

استفاده از انواع پارچه با رنگ بندی و طرح های مختلف این سبک دکوراسیون را تکمیل می کند. یکی از متریال های اصلی دیگر در تکمیل دکوراسیون داخلی به سبک روستیک یا به باور برخی از طراحان آسیایی سبک روستایی سنگ آنتیک است ، سنگهای زیبایی که در هر جای خانه از ان استفاده می شود ،به خصوص اطراف شومینه و در میان کابنیت و تزیینات داخلی آشپزخانه. در سبک دکوراسیون روستیک از گیاهان سبز نیز استفاده کنید زیرا این گیاهان نمادی اصیل از طبیعت هستند و انرژی مثبت به خانه شما وارد می کنند.

تصویر

ایجاد آرامش با طراحی روستیک

از آنجایی که طراحی ویلا روستیک به طبیعت بسیار نزدیک است، می تواند یکی از گزینه های خوب برای افرادی محسوب شود که به دنبال آرامش هستند. در طراحی ویلا روستیک، از چوب و سنگ به مقدار زیاد استفاده می شود تا فضا بیش از پیش حالت طبیعی پیدا کند. استفاده از چوب و سنگ نه تنها به دکوراسیون داخلی محدود نمی شود، بلکه در محوطه و نمای ویلا به سبک روستیک نیز چوب و سنگ و عناصر طبیعی به چشم می آید. چوب و سنگی که در طراحی ویلا روستایی باید مد نظر قرار بگیرد، غالبا سطح ناهموار و غیر صیقلی دارد. اگر در بخش هایی از طراحی ویلا به سبک روستیک، فلز به کار برده شود، این فلز نباید از نوع براق باشد.

شومینه در طراحی داخلی ویلای روستیک

شومینه در طراحی داخلی ویلا روستیک معمولا مد نظر قرار می گیرد تا فضا بیش از پیش طبیعی شود. مصالح ساختمانی مورد استفاده برای شومینه ویلا به سبک روستیک، باید حالت طبیعی داشته باشد از همین رو سنگ های ناصاف مثل سنگ های رودخانه ای، گزینه خوبی به حساب می آیند. وسایلی که در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا روستیک انتخاب می شوند، باید در هماهنگی با یکدیگر باشند. برای مثال، پرده ها در این نوع طراحی، ضخیم هستند و فرش از نوع گلیم است. نورپردازی داخلی در طراحی ویلا روستایی اهمیت دارد البته نورپردازی در این سبک خالی از زرق و برق باید باشد. چراغ های آویزی که در سبک روستیک مورد استفاده قرار می گیرند، ساده هستند و ظاهر هندسی دارند.

محوطه ویلای روستیک

طراحی نما و محوطه ویلا روستیک مانند دکوراسیون داخلی آن، قواعدی دارد. نما و محوطه نیز مانند داخل ویلا ساده هستند و از سنگ و چوب برای طراحی به وفور استفاده می شود. گیاهانی که برای طراحی ویلا روستایی مورد استفاده قرار می گیرند، فرم طبیعی دارند و گیاهان هرس شده و در اصطلاح آرایشی چندان جایگاهی ندارند. در نظر گرفتن یک طراحی محوطه شبیه جنگل، می تواند در تناسب با ویلای روستیک باشد و فضا را بیش از پیش طبیعی کند. برای این منظور با در نظر داشتن شرایط اقلیمی منطقه و عدم محدودیت، می توان از گیاهانی چون کاج و سرو کمک گرفت که فضا را به حالت جنگلی نزدیک می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (75 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (43 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فرهاد مجیدی : به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود/ من از علی دایی گران‌تر بودم
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!